Merenkulun tuet

Aloittaja Janne Koskinen, 24.06.2011, 11:20:16

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Uuteen hallitusohjelmaan on kirjattu -20 milj. euron säästöt merenkulun tukiin. Mistä se otetaan?

-matkustaja-alusten nettopalkkausjärjestelmä? (Varustamoyhdistys uskoo torpanneensa hankkeen.)

-Saimaan luotsauskompensaatio (tosin 2012 Saimaan luotsaustaksa 26% rannikon taksoista)?

-Joku muu?

Muuten 2012 Finnpilotin luotsausten odotetaan vähenevän 28% "kiitos" englannin kielen oton linjaluotsauskieleksi.

Sen sijaan hallitus lupaa tukea ympäristöystävällisten alusten hankintaan. (VL:n Turun uudisrakennus II?)
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tiina Smit

#1
Uuteen hallitusohjelmaan oli kirjattu myös, että laivojen ulosliputuksia tulisi estää. Tämä kyllä rajoittaa matkustaja-alusten nettopalkkausjärjestelmän poistamista tai pienentämistä, sillä huonosti tulosta tekevät varustamot kyllä siirtäisivät alukset nopeasti muualle. Järjestelmän voisi korvata uudella tukimuodolla, jonka suunnittelu antaisi mahdollisuuksia hakea uusia säästökohteita. Sama koskee rahtilaivastoa.

Itse en nyt niin perillä ole, mitä kaikkia merenkulkuun liittyviä tukia valtio jakaa, joten en muista voi oikein sanoa.

"Valtio myöntää vuosittain 30 miljoonaa euroa alusten ympäristönsuojelua parantaviin investointeihin vuoteen 2014 asti"¨- Verkkolehti

Jos näin on, en kyllä näkisi mitään syytä, jonka perusteella tuet Vikingin toiselle alukselle voitaisiin jättää maksamatta. Alus tilataan Suomesta ja se on ympäristöystävällinen, joten kaikki ehdot täyttyvät. Jos muitakin hakijoita ilmestyy, niin silloin tilanne toinen, mutta nyt vahvasti näyttää siltä, että näin ei tule tapahtumaan ainakaan tämän vuoden tukipotin osalta. Käsittääkseni neuvottelut toisesta aluksesta aloitetaan syksyllä, joten päätös saataneen vuodeen loppuun mennessä.

Jan Holm

Samoin kuin ajattelin perustaa varustamon itselleni aikanaan, niin ainoa vaihto-ehto olisi ruotsi tai joku muu!!

Mikko-Oskari Koski

Ympäristön suojeluun liityvien määrärahojen suuntauksessa voidaan tukia soveltaa myös jo olemassaolevien alusten remontteihin, joissa niitä muutetaan olennaisesti ympäristöystävällisemmiksi. Miten se käytännössä tapahtuu, onkin laajempi kysymys, mutta joka tapauksessa tälle asialle annetaan painoarvoa. (huh, taisin lipsahtaa poliittisen jargonin puolelle)

Säästöähän voidaan tehdä myös siten, että nostetaan väylä- ja satamamaksuja, jolloin nimenomaan ulkomaalaiset varustamot joutuvat maksamaan Suomen visiiteistään suhteessa kotimaisia enemmän. Tämä varmasti myös tehostaisi jokaisen keikan käyttökatetta, minkä pitäisi Itämeren tila huomioiden aina olla ensisijainen määre sille, kannattaako laivaa Suomen satamaan ylipäätään edes lähettää.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950