Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Salomon Kaukiainen

Sehän on selvää että Finnjettiä ei saisi Suomenojalle räjäyttämättä puolta Espoon saaristosta, ja Hesarin havainnekartan laiturikin on kevyt puinen ponttooni. Idean takana oli kai keksiä jotain millä Suomenojan alue saataisiin säilytettyä nykyisellään. Sinällään ajatus Jetistä hotelli yms. laivana Suomessa olisi mahdollinen, ja nythän olisi ennennäkemätön mahdollisuus kun lähes keskustasta vapautuu suuret määrät syvää laituritilaa kun Sompasaaren ja Länsisataman alueet muutetaan asuinalueiksi. Pian kuitenkin kaikki laiturin puoleiset kämpät on myyty merinäköalalla ja eteen ei voi tuoda mitään Busteria isompaa...

Aika kuitenkin alkaa käymään tosi vähiin. US Shipbrokersin mukaan Jetti on lähdössä tänään (sunnuntaina) Jeddahista nimellä "Kingdom" määränpään ollessa Bombay.  :-\
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 24.05.2008, 20:34:40
Tuskin, johan tästä on ollut puhetta täällä foorumillakin että ne on jo poistettu laivasta. Dieselillä mennään, vai eikö tätä muutosta ehditty vielä tehdä?
Jetin dieselit ovat sen verran pienitehoiset, että alus ei pysty kunnolla navigoimaan pelkästään niillä. Vähääkään tiukemmissa paikoissa olisi pakko turvautua hinaajien apuun, mikä puolestaan maksaa...

Janne Koskinen

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=1535980

Sen verran kommentoin, että kaikelle on aikansa ja paikkansa; ei oikeastaan jo syntyessään väärän aikakauden (tilattu ennen energiakriisiä) aluksen voisi ajatella kauemman jaksavankaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 25.05.2008, 12:12:51
Jetin dieselit ovat sen verran pienitehoiset, että alus ei pysty kunnolla navigoimaan pelkästään niillä. Vähääkään tiukemmissa paikoissa olisi pakko turvautua hinaajien apuun, mikä puolestaan maksaa...

Selvisihän jetti noilla dieseleillä Saksan liikenteestäkin hiljaisella aikataululla ajaessa ja Kustaanmiekankin läpi mentiin kai ilman hinureita..Eiköhän siinä ole jo aika tiukka paikka...
Perämies on erämies.

Teemu Ahonen

Voih... Ensiksi telkkari meni rikki, sitten tietokone (tätä viestiä rustaan kännyllä). Sitten Suomi hävisi Euroviisut hehkutuksista huolimatta, ja tämän päivän Särkänniemireissu peruuntui kuskin epilepsiakohtauksen takia, ja lopuksi pisteenä iin päälle tämä.

Järjestetään hätärahasto, ja mennään kiertelemään suuria kaupunkeja ympäri, joten hyvällä tuurilla saadaan se takas.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Teemu Knuutila

Vieläkin, ikuisena optimistina, olen sitä mieltä ettei alus nauloiksi ehdi....

Kristian Lampio

Kylläpähän se jo pahasti näyttää siltä että legendaarisin Suomessa valmistettu alus on päätymässä Intiaan jyrsittäväksi :'( MTV 3:nkin sivuilla oli jo vahvistus asiaan. Kuitenkin on vähän sellainen kutina korvassa ettei alus taida olla romuksi päätymässä ainakaan heti. Kumma että vielä nämä vanhemmat Suomessa olleet romut menee kaupaksi mutta näinkin hyvä laiva menee etunenässä romuttamolle. Finnjet on varmasti sisätiloiltaan loistokunnossa mikäli on vielä samanlainen kuin lähtiessään Suomesta. Ihmeellistä ettei tämä laiva kelvannut kellekkään vaikka olisi sopinut jonnekkin kauko aasian liikenteeseen. Jos esim Tallink myisi Kapellan niin siitä tapellaan kynsin hampain että joku varustamo saa tälläisen kultakimpaleen mutta Finnjettiä ei huoli kukaan.

Mikko Pätäri

#67
Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 25.05.2008, 18:13:01
Selvisihän jetti noilla dieseleillä Saksan liikenteestäkin hiljaisella aikataululla ajaessa ja Kustaanmiekankin läpi mentiin kai ilman hinureita..Eiköhän siinä ole jo aika tiukka paikka...

Ongelmana onkin ollut lähinnä satamamanööveeraus ja laituriinajo vähäkin kovemmalla tuulella. Ilmeisesti ainakaan vuoden 1997 remontin jälkeen päädieseleiden tuottama sähkö ei ole yksinään riittänyt enää sekä pääpotkurimoottoreille, että uusille, tehokkaammille thrustereille. Niinpä avuksi on pitänyt usein käynnistää toinen turbiini. Ja ainakin kovalla tuulella ongelmia on ollut aikaisemminkin. Onhan reilu 15 000 hv. Jetin kokoiseen alukseen melko vähän... jos tehoa haluttaisiin nostaa, niin uusiksi menisi luultavasti koko dieseljärjestelmä (dieselit+generaattorit+potkurimoottorit). Oman rajoituksensa sanelevat dieselien sijainti autokannella ja turbiinihuoneen (missä myös potkurimoottorit sijaitsevat) suhteellisen pieni koko. Ja rahaa palaa...

Vaikka pa-kustannukset turbiinien muutaman kymmenen minuutin manööveerauskäytöstä kerrallaan eivät välttämättä kovin suuriksi nousisikaan, niin niitä pitää silti huoltaa säännöllisesti, jotta ne ovat käyttökunnossa. Tämä taas nielee luonnollisesti rahaa, eikä ihan jokaiselta poropeukalomasinistilta niin vain onnistu, vaan vaatii ammattitaitoista väkeä (yksi syy, miksi moni Jettiläinekin palveli aluksella lähes alusta loppuun asti). Jetillähän siltikin kireän aikataulun takia kaikki vähänkin isommat huollot tehtiin maissa ja tilalle vaihdettiin aina yksi varaturbiineista.

Koneiston lisäksi toinen Jetin ongelmahan on tässäkin keskustelussa jo aiemmin monesti mainittu pieni autokansi.

Niin surulliselta kuin tilanne tällä hetkellä näyttääkin, niin ei voi kun ihmetellä uutisoinnin tasoa. Niin kauan kun polttoleikkauspillit eivät ole ehtineet suhisemaan ja sopiva rahasumma löytyy, niin alus kuin alushan vaihtaa omistajaa sangen äkkiä. Tässä tapauksessa tarvittaisiin kuitenkin jo melkoinen ihme....  :(

Salomon Kaukiainen

Pelkät dieselit eivät tosiaan yleensä riittäneet ollenkaan satamissa, ja myös Kustaanmiekka ajettiin yhden turbiinin kanssa ihan Helsingin Sataman vaatimuksista johtuen. Myöskin Saksan hitaassa liikenteessä turbiineita jouduttiin usein käyttämään apuna heti jos oli huonompaa säätä tai jäitä.

Nykyiset Finnjetin dieselit ovat muutenkin mallinsa prototyyppeinä aika tiensä päässä ja kuulemma erittäin huoltoherkkiä. Eli jos joku haluaisi käyttää laivaa vielä liikenteessä, pitäisi siihen joko hankkia uudet kaasuturbiinit tai tehdä koko konehuonejärjestely uudestaan ja asentaa turbiinihalliin ihan uusi dieseljärjestelmä. Ensimmäinen vaihtoehto on käyttökustannuksiltaan kallis, ja toinen vaihtoehto vain kallis...

Näyttää muuten siltä että entiset Finnhansa ja Finnjet menevät nyt samaa matkaa kohti Intiaa. Ikäeroa laivoilla on kuitenkin 11 vuotta.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Raine Taponen

#69
Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 26.05.2008, 00:09:25

Näyttää muuten siltä että entiset Finnhansa ja Finnjet menevät nyt samaa matkaa kohti Intiaa. Ikäeroa laivoilla on kuitenkin 11 vuotta.


Huomenta Suomi!

Finnjetin kurssi kohti itää eli Intian ja Pakistanin rannikon laivaromuttamoja toteutui eilen kuulin autoradiosta Suomi1:stä. Tosin en saannut selvää kaikesta koska matkaseurassani oli kälättäviä naishenkilöitä. Onko forumilla joku joka voisi kertoa täsmennettynä tämän Finjetin kohtalon?

"US Shipbrokers oli jo aiemmin kertonut nettisivuillaan, että Finnjet oli myyty romutettavaksi. Aluksen kauppahinta on noin 9,85 miljoonaa dollaria eli 6,5 miljoonaa euroa". R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko Pätäri

#70
Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 26.05.2008, 07:06:29
Onko forumilla joku joka voisi kertoa täsmennettynä tämän Finjetin kohtalon?

Eh... huomenta joo todellakin.

Asia saattaa valjeta jos lukaiset tämän topicin neljä edellistä sivua läpi...  :deal:

Juha Pitkänen

#71
Martin Saarikangas:
- En ole luopunut toivosta. Aikaa on vain vähän, vuorineuvos, ex-telakkapomo Martin Saarikangas sanoo.

Hän etsii yhä rahoitusta GTS Finnjetin pelastamiseksi ja saamiseksi takaisin koti-Suomeen.


http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1536355



Juhani Mehto

No just... Valtuustoaloitteen tehnyt Byman "vetoaakin nyt mm. Espoon jäähallin rakentaneeseen miljonääri Jussi Salonojaan ja suomalaisomisteisiin varustamoihin Viking Lineen ja Eckerö Lineen, jotta nämä lähtisivät mukaan hankkeeseen."

Mitenköhän paljon kiinnostusta Eckeröllä ja Vikingillä on pelastaa kilpailijan väreissä kulkenut alus?
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Juha Pitkänen - 26.05.2008, 11:36:58
Martin Saarikangas:
- En ole luopunut toivosta. Aikaa on vain vähän, vuorineuvos, ex-telakkapomo Martin Saarikangas sanoo.

Hän etsii yhä rahoitusta GTS Finnjetin pelastamiseksi ja saamiseksi takaisin koti-Suomeen.


http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1536355



Saa nähdä kuinka Iso Masan käy, saako rahoitusta kasaan.

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 26.05.2008, 12:25:53
Saa nähdä kuinka Iso Masan käy, saako rahoitusta kasaan.

Visiona tuo "Iso Masan" on hyvä en tyrmää. Mutta (mutua) onko kukaan edes näistä herroista laskenut Finjetin uusiokäytön tarvehierarkkian tulevana hotellina (käyttöaste) sekä jo olevien hotellien tämän hetkisen käyttöasteen. Puuhastellahan voi mitä tahansa varsinkin eläkkeellä ollessa. Tai kaivataanko suomeen laivanrakennuksen monumenttia kesäturistien ihailtavaksi. Siinä saa erään HK:n sinisen (Salonoja) myydä kun tuo visio on toteutettu. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T