Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

#270
http://www.exim-india.com/newsletter/vesselmove/charts/alang-arrived.htm

"She arrived on Friday 13th to Alang, I can't imagine of a more suitable date... "

(Lähde Finnjetweb)

Rantaanajo ilmeisesti alkuviikosta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Salomon Kaukiainen

Perjantai 13. päivä ja Finnjet saapui Alangiin:
http://www.exim-india.com/newsletter/vesselmove/charts/alang-arrived.htm

Eiköhän peli ole menetetty, mutta edelleen saattaisi Alangin kirpputoreilta löytyä pelastamisen arvoista tavaraa laivasta vaikkakin vuoden 2004 sisustus ei sinällään mitään erityistä tarjoa.

Pelastusoperaatiossa kyse oli ehkä eniten siitä, että jos (kun) jossakin vaiheessa jokin suomalainen modernin ajan autolautta pitää säästää, olisi sen nimenomaan pitänyt olla Finnjet. Syitä täällä on jo eritelty, mutta ylipäätään sen ei pitäisi kovinkaan suurta perehtymistä lähihistoriaan vaatia että tajuaa miksi juuri Finnjet. Kannattaa alkuun vaikka etsiä käsiinsä huhtikuun 1977 useampikymmensivuinen Uuden Suomen Finnjet-liite, mikä auttaa hahmottamaan mitä laiva merkitsi siihen aikaan Suomessa. Myöskin 29 vuotta Suomen lipun alla teki sen, että Finnjet ehti liittyä useamman suomalaisen (ja miksei saksalaisen) elämään enemmän kuin mikään muu laiva.

Ajankohta oli varmasti liian aikainen realistisille toteutuksille tuon ikäluokan ison laivan kotiuttamisesta, mutta sitä se oli myös Finnjetin romuttamiselle.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Teemu Knuutila

#272
Paljon on ollut parkua jetin kulutuksesta mutta paljonko on paljon ? Eli mitä se imuroi vuorokaudessa, ja vastauksia odotellen joltakin henkilöltä, joka jetin mutterilaaksossa on työskennellyt. Niin ja olis kiva tietää kulutus litroina ei tonneina ( tonni ei ole sama kuin kuutio, eikä kuutio ole ilmeisesti sama kuin tuhat litraa...), ne kun ovat kaksi eri asiaa eivätkä aukea kokonaisuudessaan meille ei konemiehille... Ja just sen takia olisi kiva saada tiedot koneessa duunissa olleelta henkilöltä, koska netistä löytyvät luvut kovasti vaihtelevat ja muutenkin, onko luvut maksimiteholla ilmoitettuja ? Eli paljonko ainetta kului esim. Hki-Travemunde reitillä ton 22 tunnin aikana ?

Oskari Nurminen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 14.06.2008, 12:29:31
Paljon on ollut parkua jetin kulutuksesta mutta paljonko on paljon ? Eli mitä se imuroi vuorokaudessa, ja vastauksia odotellen joltakin henkilöltä, joka jetin mutterilaaksossa on työskennellyt.

Finjetwebin mukaan

Fuel Consumption per day and Turbine:   180t light/heavy fuel oil mixture
   

Janne Koskinen

FoF: På ett dygn förbrukade hon över 300 ton bränsle.

Itse olen kuullut eräältä Jetin ex-mestarilta: noin 280t/vrk eli noin 330m3/vrk.,mutta halusit tiedon siellä itse tyøskenneeltä; eli odotetaan tarkennusta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 13.06.2008, 22:03:04
No ehkä se, että se oli suomalaisten nopea portti (Länsi-)Saksaan ja päinvastoin. Hytit ovat ihan samaa kokoluokkaa nykylaivojen hyttien kanssa lukuunottamatta niitä kakkoskannen säästöhyttejä.
Ja itseasiassa Jetin A-hytithän ovat (vielä hetken aikaa, kunnes hytitkin on singlattu palasiksi) suurempia kuin uudempien alusten vastaavat. Sisähytit taas ovat samaa kokoluokkaa kuin uudemmissa aluksissa. Budget-luokan hytitkin ovat kooltaan vain marginaalisesti pienempiä kuin Vikingin alusten Säästöhytit.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 13.06.2008, 22:03:04 Jos omaa mielipidettäni kysytään, niin Finnjet on kaunis. Sen mataluus ja pituus saa sen näyttämään solakalta.
Tähän mielipiteeseen voin ehdottomasti yhtyä. Modernin arkkitehtuurin (ei siis nykyaikaisen arkkitehtuurin, vaan modernin tyylisuunnan) fanina Jetin funktionalistinen ja pelkistetty ulkokuori on minusta hyvin miellyttävä. Aluksen ulkokuoressa ovat pienetkin yksityiskohdat paikallaan - ikkunat ovat kooltaan ja ulkomuodoltaan yhdenmukaisia, ja suorissa riveissä sekä vaaka- että pystysuunnassa. Vastaava tasapainoisuus ja huomion kiinnittäminen yksityiskohtiin valitettavasti tuntuu kadonneen pian Jetin rakentamisen jälkeen laivanrakennuksen alalta.

Lainaus käyttäjältä: Salomon Kaukiainen - 14.06.2008, 11:39:00
Eiköhän peli ole menetetty, mutta edelleen saattaisi Alangin kirpputoreilta löytyä pelastamisen arvoista tavaraa laivasta vaikkakin vuoden 2004 sisustus ei sinällään mitään erityistä tarjoa.
Toisaalta alukselta löytynee vieläkin alkuperäisiä helmiä, kuten hyttien oranssit kylpyhuonepalkusteet. ;D

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.06.2008, 11:32:17
http://www.exim-india.com/newsletter/vesselmove/charts/alang-arrived.htm

"She arrived on Friday 13th to Alang, I can't imagine of a more suitable date... "

Päivän lisäksi kannattaa painaa mieleen yhtiön nimi joka sen ilmeisesti siis tällä hetkellä omistaa Ashit Shipping, tai mitä lie tuo agent tarkoittaa. Mutta sopii hyvin tähän tilanteeseen jossa kaupoista ei päästy sopuun.

Jukka Kaijanmäki

Linkin takaa tietoa myös p-aineen kulutuksesta.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Laiva/Opinnot//Kurssit/Kul-24.3000/pdf/Finnjet.pdf

Teemu Ahonen

Finnjetin taru tuntuu olevan nyt entinen. Joskushan puuhattiin sitä Finnjet 2:sta. Tuskin sitä edes tulee markkinoille, ellei joltakin löydy intoa. JOS Finnjet 2 tulee jossakin vaiheessa markkinoille, pitäisi sen noudattaa Finnjetin modernia arkkitehtuuria. Finnjetin vastaavaa nopeutta ei voida saada aikaan johtuen kaasuturbiinien taloudettomuudesta. Ainoastaan ehkä pistämällä muutaman dieselkoneen tavallista enemmän..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Aleksi Silvast

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 14.06.2008, 18:08:25
Finnjetin vastaavaa nopeutta ei voida saada aikaan johtuen kaasuturbiinien taloudettomuudesta. Ainoastaan ehkä pistämällä muutaman dieselkoneen tavallista enemmän..
miten olis ydinkäyttöiset höyryturbiinit..
kun avaa silmät ja on ihan pimeätä niin on tajuton..

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 14.06.2008, 18:08:25
Finnjetin taru tuntuu olevan nyt entinen. Joskushan puuhattiin sitä Finnjet 2:sta. Tuskin sitä edes tulee markkinoille, ellei joltakin löydy intoa. JOS Finnjet 2 tulee jossakin vaiheessa markkinoille, pitäisi sen noudattaa Finnjetin modernia arkkitehtuuria. Finnjetin vastaavaa nopeutta ei voida saada aikaan johtuen kaasuturbiinien taloudettomuudesta. Ainoastaan ehkä pistämällä muutaman dieselkoneen tavallista enemmän..

Finnjet 2, 3 ja 4 ovat oikeastaan liikenteessä.  Aikansa lapsia ja portti Saksaan.  Nimellä Finnstar, Finnlady ja Finnmaid; eivät yhtä nopeita kuin Finnjet, mutta kuitenkin suhteellisen nopeita; eivät toki myöskään ole jettejä.  Eivät yhtä janoisia kuin Finnjet.  Eivät yhtä ahtaita rahtikapasiteetiltaan kuin Finnjet, päinvastoin.  Eivät yhtä ylellisiä kuin Finnjet, mutteivät mitenkään kurjiakaan.  Ajat ja tarpeet muuttuvat, olisi perin outoa ellei kalustokin muuttuisi. 
-Teemu-

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 15.06.2008, 02:17:32
Finnjet 2, 3 ja 4 ovat oikeastaan liikenteessä.  Aikansa lapsia ja portti Saksaan.  Nimellä Finnstar, Finnlady ja Finnmaid; eivät yhtä nopeita kuin Finnjet, mutta kuitenkin suhteellisen nopeita; eivät toki myöskään ole jettejä.  Eivät yhtä janoisia kuin Finnjet.  Eivät yhtä ahtaita rahtikapasiteetiltaan kuin Finnjet, päinvastoin.  Eivät yhtä ylellisiä kuin Finnjet, mutteivät mitenkään kurjiakaan.  Ajat ja tarpeet muuttuvat, olisi perin outoa ellei kalustokin muuttuisi. 
Pitäähän tämä paikkansa, mutta pitää ottaa huomioon, että ne ovat tarkoitettu etupäässä rahtikäyttöön, kun taas Finnjet matkustajakäyttöön. Finnjet on ollut Finnlinesin ainoa puhtaasti matkustuskäyttöön tarkoitettu laiva. Ja kaikkea unohtamatta, Finnjet on suomalainen alus, tuo kolmikko on tehty Italiassa. ;)
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Uusi-Esko - 15.06.2008, 02:17:32
Finnjet 2, 3 ja 4 ovat oikeastaan liikenteessä.  Aikansa lapsia ja portti Saksaan.  Nimellä Finnstar, Finnlady ja Finnmaid;

Kuten myös nimillä Superfast VII, Superfast VIII ja Superfast IX. Mikä kai todistaa että Finnjettejä oli vain yksi samanlainen ikinä...
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Janne Koskinen

#283
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 15.06.2008, 03:29:17
Pitäähän tämä paikkansa, mutta pitää ottaa huomioon, että ne ovat tarkoitettu etupäässä rahtikäyttöön, kun taas Finnjet matkustajakäyttöön. Finnjet on ollut Finnlinesin ainoa puhtaasti matkustuskäyttöön tarkoitettu laiva. Ja kaikkea unohtamatta, Finnjet on suomalainen alus, tuo kolmikko on tehty Italiassa. ;)

Noinkohan?

http://www.faktaomfartyg.se/finnhansa_1966.htm

http://www.faktaomfartyg.se/finnpartner_1966.htm

http://www.faktaomfartyg.se/hansa_express_1962.htm

Rahdatut:

http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1967.htm  (1977 autokansi poistui)

http://www.faktaomfartyg.se/bore_star_1975.htm  (autokannella ei autoja ei lastia; Kanarian risteily)

Ja autokansi Finnjetissakin oli; eli ei puhdas matkustajalaiva.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Teemu Ahonen

#284
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 15.06.2008, 03:59:13
Noinkohan?

http://www.faktaomfartyg.se/finnhansa_1966.htm

http://www.faktaomfartyg.se/finnpartner_1966.htm

http://www.faktaomfartyg.se/hansa_express_1962.htm

Rahdatut:

http://www.faktaomfartyg.se/finlandia_1967.htm  (1977 autokansi poistui)

http://www.faktaomfartyg.se/bore_star_1975.htm  (autokannella ei autoja ei lastia; Kanarian risteily)

Ja autokansi Finnjetissakin oli; eli ei puhdas matkustajalaiva.


Kyllä vain..

http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Finnstar
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Finnlady
http://fi.wikipedia.org/wiki/M/S_Finnmaid

Olihan Finnjetissä autokansi, mutta se on tarkoitettu etupäässä matkustuskäyttöön. Nämä muut rahtikäyttöön.
EDIT: Siis taisit tarkoittaa tuota matkustajalaivasysteemiä. Niinpä näyttää olevan, mutta Finnjet oli niin sanottu ratkaisukompleksi noiden suurten kustannusten tilalle.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.