Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

jonas

#330
Nostalgia-pläjäys Finnjetiä muisteleville löytyy ylen elävästä arkistosta. Aika on ollut "Hansatiellä" vähän toinen ja miehistön puheesta, tyylistä, yms. erottuu 70-luvun hivenen toisenlainen ilmapiiri.  ;D http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=221115&locale=

EDIT: katsos saakeli, sehän löytyi jo paljon aiemmin viestiketjusta. Herpaannuin kun tässä ketjussa on niin paljon sivuutettavia ollako vai eikö olla romuttamassa viestejä, joissa on sama sisältö. Pahoittelen. Pointtina kuitekin mielenkiintoinen aluksen tärinä ja meteli, suuren suuri kulutus jo tuolloin ja ajatus siitä että vaikka alus olikin monille mieleen niin kummallisen pitkään tuollainen outolintu samoilla vesillä räpisteli. Älkää käsittäkö väärin, ne pari kertaa kun sillä kävin olivat oikein mukavia.

Joonas Vähämäki

#331
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 17.06.2008, 11:44:29
Nostalgia-pläjäys Finnjetiä muisteleville löytyy ylen elävästä arkistosta. Aika on ollut "Hansatiellä" vähän toinen ja miehistön puheesta, tyylistä, yms. erottuu 70-luvun hivenen toisenlainen ilmapiiri.  ;D http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=221115&locale=

Lainaus käyttäjältä: Harri Hietala - 04.06.2008, 01:03:46
Finnjetin muistoksi on lähes 23 minuutin filmi YLE:n Elävässä arkistossa. Filmillä esitellään laivaa ja henkilökunnan työoloja.

http://www.yle.fi/player/player.jsp?name=El%E4v%E4+arkisto%2F05553_1

Lienee sama, kuin tuo sivulla 13 postattu.

Vesa

Finnjetwebin mukaan huomenna ajetaan rantaan  :'(

Marko_Laitamaa

#333


Tuolta
näyttää alangin rannat...kurjan näköinen paikka. :-\

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

matkustaja

Kyllä varmaan tuntuu Finnjetin entisistä työskentelijöistäkin ärsyttävältä kun mielilaiva menee tuusannuuskaksi. Toivottovasti Finnjetin tilalle rakennetaan uusi ja yhtä iso laiva kuin tämäkin ;D

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 18.06.2008, 15:23:42
http://www.dnaindia.com/report.asp?newsid=1171917

(linkki uutiseen)
Onkohan tuossa jokin virhe. Linkin sivulla sanotaan, että Kingdomiin (eli Finnjetiin) mahtuu 3 500 matkustajaa. Eihän tämä pidä paikkansa. Ainoastaan niiden kasinolaivasuunnitelmien osalla piti, mutta sehän ei toteutunut.

Muutenkin noissa tiedoissa on vähän heittoja..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Niko Viirret

Kyllä siihen varmaan tuolla suunnalla mahtuukin 3500 matkustajaa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Sami Forsman - 15.06.2008, 13:59:23
kingdom oli jenkeissä kun se myytiin.eikä ainakaan muutamaan vuoteen EU vesillä.
Niinkö?. Käsittääkseni Jetti tuli Italian Genoaan nimellä DaVinci. Italia kaiketi on EU maa.

Kristian Lampio

Intialaislehti: Finnjetin romutus alkaa torstaina

Maailman nopein matkustajalautta Finnjet kiihdyttää torstaina täyteen vauhtiin viimeisen kerran, jos intialaiset lehtitiedot pitävät paikkansa. Finnjet ajetaan nousuveden aikana täydellä höyryllä rantahiekkaan Länsi-Intiassa, ja laskuveden aikana halpatyövoima alkaa purkaa alusta.

Saman kohtalon ovat aiemmin kokeneet tuhannet alukset, sillä Finnjetin matkan pää on maailman suurimpiin kuuluva Alangin laivaromuttamo Intian länsirannikolla.

Finnjetin kohtalosta kertoo intialaislehti Daily News & Analysis DNA, joka perustaa tietonsa Alangin satamalähteisiin. Lehti kirjoittaa, että Finnjetiä alkaa romuttaa paikallinen purkuyhtiö Rishi Ship Breakers, joka osti laivan sen liberialaisomistajilta. Paljon kuluttava Finnjet menee lehden mukaan romutettavaksi polttoaineiden hinnannousun takia.

Keväällä Kingdomiksi kastettu Finnjet saapui Alangin telakan edustalle perjantaina. Satamaviranomaiset kertoivat viime viikolla HS:lle, että alus menee romutettavaksi heti lupamuodollisuuksien läpikäynnin jälkeen.


Finnjetin kohtaloksi koitunut Alangin telakka-alue on ollut vuosia kansainvälisen arvostelun kohteena etenkin työntekijöidensä huonojen olon takia. Joidenkin tietojen mukaan purkutöissä tapahtuvissa onnettomuuksissa on kuollut keskimäärin yksi työntekijä päivässä. Intian Gujaratin osavaltiossa sijaitseva romuttamo työllistää nykyisin noin 30 000 ihmistä.

Finnjetin päätyminen romutettavaksi on herättänyt paljon huomiota, sillä alusta pidetään suomalaisen laivanrakennuksen mestarinäytteenä. Valmistuessaan vuonna 1977 se oli maailman suurin ja nopein autolautta. Helsingistä Saksaan pääsi vuorokaudessa.


http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Intialaislehti+Finnjetin+romutus+alkaa+torstaina/1135237295637

Elikkä Finnjetin romutus alkaa tänään. Se mikä tossa on hyvä että Kingdom huikastaa täydellä vauhdilla rantaan. Ei voi muuta kun kiitellä Finnjettiä hyvistä kyydeistä (vaikken sillä koskaan ollutkaan) niin oli kuitenkin oikein hyvä laiva kuulemma. Onse harmi että näin varhain näin legendaarinen alus romutetaan. Mutta parempi varmaan sekin kun seisottaa sitä Bahamalla.

Kalle Id

Mathias Sakenin tietotoimiston mukaan Jetti ajetaan rantaan Alangissa tänään kello 16.00 paikallista aikaa, eli melko täsmälleen juuri nyt.

Ja samaisen tietolähteen mukaan turbiinit poistettiin Jetistä jo Bahamalla. Mikäli tämä pitää paikkansa, ei rantaan ajeta 33 solmulla (mikä ei kyllä onnistuisi muutenkaan - huippunopeuden saavuttaminen vaatii syvää vettä laivan alle, mikä ei onnistu jos rantaan ollaan ajamassa).

Heikki Saraste

Finnjetin kohdalla on viime aikoina toteutunut kahdesta vaihtoehdosta aina se vähemmän hohdokas, joten en usko, että ne vaivautuvat turbiineja käynnistämään.

Talouskysymyksiä huonosti hallitsevana en tule koskaan (vaikka joku selittäisikin - joten ei kannata) ymmärtämään sitä, miksi Finnjetin tyyppisellä laivalla, joka oli myytävänä alle kymmenesosalla uuden hinnasta, ei kannattanut liikennöidä.

Olipa liiketoimintaan käytetty laiva minkä hintainen tahansa, siihen sijoitetulle pääomalle asetetaan tietyt tuottavuusvaatimukset. Sen jokainen ymmärtää, vaikka ei "bisneksestä" mitään tietäisikään. Kymmenen miljoonan euron hintaisen laivan ei odoteta tuottavan (eikä sen tarvitse tuottaa) yhtä paljon rahaa kuin sadan miljoonan euron hintaisen laivan.

Olivatko Finnjetin käyttökulut radikaalisti suuremmat kuin muilla laivoilla, vai mistä on kyse? Jos sillä ajettiin diesel-koneilla, veikö se enemmän polttoainetta kuin muut saman kokoiset laivat samalla nopeudella? Olivatko sen pakolliset henkilöstökulut isommat? Olivatko sen ylläpitokulut isommat? Vastaus kaikkiin kysymyksiin voi olla että "olivat", mutta vaikka asia olisikin näin, eikö säästöpuolelle olisi voitu lukea pääomakulut, jotka olisivat olleet pienemmät kuin monilla muilla laivoilla? Eikö tämä olisi riittänyt kompensoimaan kulueroja tai jopa kääntämään tilanteen Finnjetin eduksi? Finnjetille olisi voitu houkutella matkustajia edullisemmilla hinnoilla tai jollakin muulla poikkeavalla teemalla.

Finnjetin matka-ajat olisivat olleet hieman pitemmät kuin uusilla lautoilla, mutta onko se niin oleellista? Eivätkö aikataulut ole tärkeämpiä? Mitä matkustaja hyötyy siitä, että hän on esimerkiksi tuntia ennen aamulla Tallinnan satamassa, jossa hän joutuu odottamaan kauppojen ym. aukeamista sen ajan mikä matkassa on säästynyt? Nopeudesta on tietysti siinä mielessä hyötyä, että laiva ehtii ajaa useampia vuoroja päivässä, mutta eikö tässäkin asiassa toimivilla aikatauluilla voi vaikuttaa asiaan.

Nuo kysymykset on varmaan mietitty moneen kertaan, ja lopputulos on ollut, että Finnjet kannattaa parhaiten romurautana. Siihen kai on tyytyminen. Jotenkin vaan tuntuu luonnonvastaiselta romuttaa siisti ja hyväkuntoinen laiva, kun maailman merillä seilaa ties millaisia vanhempia ja huonokuntoisia aluksia. Ja jos ei matkustajaliikenne olisi kannattanut, nopeutensa ansiosta Finnjet olisi sopinut joukkojenkuljetusalukseksi jonkin maan puolustusvoimille – tai ehkä tässä tehtävässäkin käytetään nykyisin lentokoneita.

Pessimistinä arvasin alusta asti, kun romutuksesta oli keväällä ensimmäisiä vihjeitä, että Finnjetin tarina päättyy. En uskonut lehdissä mainittuihin epämääräisiin ostokaavailuihin tai muihinkaan toiveuutisiin.

Se jäi vaivaamaan, että tulin vain yhden kerran kauan sitten olleeksi Finnjetin kyydissä, eikä laivasta jäänyt oikein minkäänlaista mielikuvaa (lähinnä se, että ravintolan tuolit olivat yllättävän vaatimattomat, ja keulasta tuli aaltojen aiheuttamaa vesisumua hytin ikkunaan, mikä kertoi kovasta vauhdista). Löytyykö internetistä laivan kansikaaviota (muitakin kuin parin alimman kannen)?

Miia

Sami Kosken sivuilta löytyy Finnjetin kansikartat. http://www.valkeatlaivat.net  ja sieltä Laivasto ja Silja Linen liikenteessä kulkeneet alukset.

Janne Koskinen

Täyttä vauhtia rannalle lienee tässä tapauksessa 10,5-12 kts, koska tiettävästi toinen dieselgenukin on "ur spelet". Noissa France/Norway/Blue Lady kuvissa kiinnitti huomiota sijainti lähellä vesirajaa, mutta tiettävästi se kiskottiin rannalle; ei ajettu.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Miia-Madeleine Mäkelä - 19.06.2008, 14:07:25
Sami Kosken sivuilta löytyy Finnjetin kansikartat. http://www.valkeatlaivat.net  ja sieltä Laivasto ja Silja Linen liikenteessä kulkeneet alukset.
Finnjetwebistä löytyy myös hiukan eri versiot samoista Sami Kosken tekemistä kansikartoista, joissa on mukana myös 1977 ja 1986 kansikartat (joita ei ole Valkeissa laivoissa, jossa on esillä vain Jetin Silja-uran kansikartat).