Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

#120
Uusimmassa Ålands Sjöfart & Handel -lehdessä oli juttua Vikingin laivatilauksesta sekä markkinatilanteesta muutenkin. Keijo Mehtonen ennustaa, että lähivuosina Helsinki-Tallinna -reitillä on enää kaksi varustamoa, kun isot syövät tai nujertavat pienet pois. Mehtonen kehui kovasti Vikingin laivatilausta ja näin siis toivoi, että se toinen varustamo olisi Viking.

Eklund puolestaan rummutti Vikingin matkustajamääriä, ja erityisesti Cinderellan menestystä kehutiiin.

Janne Heiskanen

Vieläköhän tää tilaus on kehissä jos Viking saa Siljan?
Onnistumiseen tarvitaan yksi yritys erehdyksiä enemmän!
Romantika 2.1-3.1.06 - meni jo

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Janne Heiskanen - 12.02.2006, 14:02:10
Vieläköhän tää tilaus on kehissä jos Viking saa Siljan?
Tällä tilauksella ei ole mitään tekemistä sen kanssa ostaako Viking Siljan vai ei...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko Karhu

Olette varmaan jo nähneet tuon PDF-esitteen uudesta laivasta mutta laitetaan linkki tänne nyt kuitenkin.  :deal:

http://www.vikingline.fi/download/xprs.pdf

Kari Rantamäki

http://www.wartsila.com/en,press,0,,1003155576930665,,,.htm

---- KLIPS -----
For this ferry, Wärtsilä will deliver four eight-cylinder Wärtsilä 46F main engines, each of 10,000 kW output at 600 rpm, and three 8-cylinder in-line Wärtsilä Auxpac 20 generating sets, each of 1350 kWe output.
----
The fuel consumption of the engines will be optimised for both their constant -speed operation while entering and leaving ports, and their variable-speed operation during the passages across the Gulf of Finland.

---- KLIPS -----


Vaatiiko tuo väli tosiaan kovaa pumppaamista nopeuksissa?






Tero Tammi

Kyllähän tuo ihan normaalilta paketilta vaikuttaa, jos halutaan saavuttaa tuon kokoisen aluksen service speed 25kn. Onhan Hki-Tal reitillä hidastuksia molemmissa päissä joten kaikki matka-ajan lyhentymiset täytyy aikaan saada avomerellä. Eli vauhti maksimiin heti kun mahdollista. Ja ovathan satama manööverit aika iso osa tällaista lyhyttä lautta reittiä, jolloin tehoja tarvitaan. Ja koneista saadaan varmaan aina aika hyvä taloudellinen ja tarpeellinen koneteho. Kone valinnat vaikuttaisivat aika hyviltä huolto mielessäkin kun ovat vain kahdeksan pyttyisiä 46:sia, jää paljon haalattavia osia pois.

http://www.wartsila.com/en,press,0,,1003155576930665,,,.htm


Teijo Niemelä

#127
Viking linella ja Aker Yardsilla on itseasiassa huomenna tiistaina (3.10.2006) tilaisuus Turun telakalla, jossa todennäköisesti käynnistetään uuden aluksen rakennustyöt.



Tämä kommentti sopinee paremmin tänne ellei muuta tietoa ilmene

...ja muuta tietoa ilmeni
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Wirrankosken Rami

#128
Ja tuotanto alkoi sitten....Turuus!
http://www.akerfinnyards.com/press.cfm?ID=280

Joni Huopana


Jarkko Korhonen

Nelosen uutisissa oli juttu tuosta jossa spekuloitiin Viron lipulla. Samassa huhuttiin että seuraava Vikingin uusi alus tulee Tukholman ja Ahvenanmaan välille kun siellä ihmisten eläköitymisen takia kysyntä kasvaa.
Perämies on erämies.

Eerik Laine

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 03.10.2006, 20:15:38
Nelosen uutisissa oli juttu tuosta jossa spekuloitiin Viron lipulla. Samassa huhuttiin että seuraava Vikingin uusi alus tulee Tukholman ja Ahvenanmaan välille kun siellä ihmisten eläköitymisen takia kysyntä kasvaa.

Ei sanottu niin... Sanottiin että Ruotsin ja Ahvenanmaan välille, eli tarkoitettiin ilmiselvästi Kapellskärin ja Maarianhaminan väliä!

Juha-Matti Harjumäki

Napin painallus, ja plasmaleikkuri suhahtaa käyntiin. Hitsausliekki hohtaa vesialtaasta, kun uudisrakennus NB1358:en ensimmäinen osa, suurlohkon numero 213 keskiköliä poltetaan Aker Yardsin Turun telakalla. Valmiina teräksenpalanen seilaa osana Vikingin uuden XPRS-aluksen pohjarakenteita Helsingin ja Tallinnan välillä.

- Hieno tunne, siitä onkin aikaa, kun viimeksi on oltu tässä tilanteessa, luonnehtii Viking Linen tekninen johtaja, hiljattain eläkkeelle siirtynyt Kaj Jansson, joka pitkälti on uuden aluksen ratkaisujen takana.

Uusi laiva on Viking Linen varatoimitusjohtaja Boris Ekmanin mukaan menossa markkinoille, jossa ansaintalogiikka on täysin erilainen, kuin tähän mennessä on totuttu. Esimerkiksi laivassa ei ole lainkaan tax-free -nimistä myymälää.

- Ostoksien teon sijasta keskitymme matkustajien viihtymiseen, hyviin aikatauluihin, rahdin, autojen ja rekkojen kuljettamiseen, Ekman kuvailee.

Alukseen tulee muun muassa erilliset tilat henkilöautoille ja rekoille. Alus tulee luultavasti kulkemaan useita kertoja päivässä Tallinnan ja Helsingin väliä. Aikatauluja ei haluta vielä julkistaa, sillä Ekmanin mukaan "kilpailijat miettivät niitä myös". Suomenlahden ylitys kestää 2,5 tuntia.


Turun Sanomat 4.10

Koko juttu
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 04.10.2006, 10:07:54

Uusi laiva on Viking Linen varatoimitusjohtaja Boris Ekmanin mukaan menossa markkinoille, jossa ansaintalogiikka on täysin erilainen, kuin tähän mennessä on totuttu. Esimerkiksi laivassa ei ole lainkaan tax-free -nimistä myymälää.

http://www.vikingline.fi/yritysinfo/lehdistotiedotteet/tuotteet_061003_xprs.asp

Eilen iltapäivällä tuolla vielä puhuttiin taxfree-myymälästä. Nyt se on muutettu merimyymäläksi.  :D
Perämies on erämies.

Kenny Leong

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 04.10.2006, 11:02:35
http://www.vikingline.fi/yritysinfo/lehdistotiedotteet/tuotteet_061003_xprs.asp
Mukavannäköistä sisustusta kuvahahmotelman perusteella. Yksityiskohtana pisti silmääni tuo sininen valo katonrajassa. Tyylikästä 8)
Aluksen ympäristövaikutuksista mainittiin mm. "Laivan pohjan puhtaanapitoon ei käytetä myrkkymaaleja, vaan sukeltajat harjaavat sen puhtaaksi".  Miksi tehdä asia vaikeasti kun asian voi varmaankin tehdä helpommin kuivatelakoinnin yhteydessä? :D ??? Nippelitietoa mutta kuitenkin...