Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 22.11.2007, 14:49:26
Juuri tätä ajoin taakaa, eli rungot itsessään ovat lähes samoissa mitoissa, joten onhan silloin oletettavaa, että myös juuri pääkansien alapuoliset osat ovat hyvikin samankaltaisia.

Ei tarvitse olettaa... Kyllä ne ovat hyvinkin samanlaisia koska perutsuvat samoihin piirustuksiin. Esimerkkejä siitä että samoja piirustuksia on käytetty uudestaan on monia, ja varsinkin suomalaistelakat ovat näitä harrastaneet. Eli 1980-luvun TT-Linen kaksoset, Olau Linen pari vuotta nuoremmat kaksoset sekä Koniningin Beatrix ovat tästä tunnetuin esimerkki koska näyttävätkin lähes identtisiltä. Mutta muitakin löytyy, kuten täälläkin jo aikaisemmin mainostamani viisikko: Finlandia, Silvia Regina, Mariella, Olympia ja Kronprins Harald. Näissä on tehty ihan sama temppu kuin Rodin/Star/XPRS-sarjassa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teemu Malinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 22.11.2007, 16:10:50
Ei tarvitse olettaa... Kyllä ne ovat hyvinkin samanlaisia koska perutsuvat samoihin piirustuksiin.

Tietysti tuhat ja yksi muutosta, mutta perustuvatpa hyvinkin.

laivabongari

Tammikuussa telakkaan, akseliongelmia!

Mattoja ei ehkä vaihdeta!

Topi :thumb:

Olli Posti

Osaatko sanoa mille telakalle? Käykö se allashallissa kun Galaxy 2 tulee ulos?

Mika Mattila

Ei mene allashalliin... Vaan lähtee länsirannikolle... :)

Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mika Mattila - 30.11.2007, 18:43:32
Ei mene allashalliin... Vaan lähtee länsirannikolle... :)
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.12.2007, 14:34:07
Turkuun vai Raumalle?

Eiköhän Naantali ole kuitenkin todennäköisin vaihtoehto. Turku ei ainakaan käy, koska Genesis on silloin altaassa. Raumalle on taas paljon pidempi matka, mutta siellä voisi ehkä altaassa olla tilaakin. No, eiköhän tuo selvinne pian.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.


Marko_Laitamaa

Siis mistä te nyt höpötätte, onko XPRS menossa heti telakalle vai mitä?  ???

Mika Mattila

Lainaus käyttäjältä: Marko Laitamaa - 03.12.2007, 20:55:50
Siis mistä te nyt höpötätte, onko XPRS menossa heti telakalle vai mitä?  ???
Joo näin on päässyt käymään ,että kuivatelakointi on edessä...

Kimmo Kääriäinen

Viivästyttääkö se sitten sen merelle tuloa? ???
Kuvia:
kuvia

Henri Sutinen

Ei kai tuossa oli azipodeja ja niiden (sähkömoottorien) laakeriöljyt taas päin helvettiä?


Santeri

Viking XPRS:n henkilökunnan nimiä on luettavissa jokunen tuolta sivulta 34:

http://smury-fi-bin.directo.fi/@Bin/da3543ed2b866d4323118fe20721065a/1197493859/application/pdf/1655604/mm08_07_nettiin.pdf

Noiden voisi ajatella olevan XPPS:llä kone- ja päällystötehtävissä seuraamassa teknistä kehitystä jo ennen laivan valmistumista.

Olli Tuominen

Tavallaan aika mielenkiintoinen juttu, että uusi XPRS rekisteröitiin Suomen lipulle, vaikka Viking oli juuri äskettäin keinolla millä hyvänsä siirtämässä Rosellaa Viron lipulle.
Toisaalta, onhan Rosellan liikennöinti kuitenkin ollut käsittääkseni hyvinkin kannattavaa, vaikka alus on aika kovassa kilpailussa.