Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 10.01.2008, 22:04:54
Tuli vaan tuossa mieleen semmoinen juttu, että mitenköhän paljon se Xprs oikeastaan myöhästyy lisää, tämänhetkinen liikenteenaloitushan on "10.3.2008", joka on ilmoitettu, mutta kun katselin tuolla Vikingin sivuilla noita Rosellan tulevia artisteja, niin siellähän oli jo pitkälle Huhtikuuhun jo niitä merkitty ja reittinä Hel-Tal-Hel. Jos tästä voi jotain päätellä, niin...
Lainaus käyttäjältä: Kristian Sandberg - 11.01.2008, 07:07:51
Mutta on myös XPRS:n artist siellä  17.3. alkaen ??? hmmmm..... ???

Eiköhän noita artisteja saada roudattua tarpeen mukaan Rosellalta XPRS:lle, heti kun se tulee mahdolliseksi...

Kim Helle

Liputusasiaa tämän päivän Iltalehdestä:

Viking vie uuden Tallinnan-autolauttansa Ruotsin lipun alle
14.1.2008 15:23
Viking Line on päättänyt rekisteröidä uuden matkustaja-autolauttansa Ruotsin alusrekisteriin.

Yhtiö perustelee päätöstä Ruotsin joustavammilla ja kustannuksiltaan edullisemmilla työehtosopimuksilla.

Viking Line ei ole saanut Merimies-Unionin kanssa sovittua uutta alusta koskevaa liikennealuesopimusta. Alunperin yhtiö pyrki rekisteröimään Tallinnan-liikenteeseen tulevan aluksen Suomen lipun alle.


STT
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Lassi Liikanen

Viking Linekin on jo julkaissut lehdistötiedotteen asiasta.

"Viking XPRS Ruotsin lipun alle

Viking Line Abp on päättänyt rekisteröidä uuden nopeakulkuisen matkustaja-autolauttansa M/S Viking XPRS:n Ruotsin alusrekisteriin. Alus aloittaa liikenteessä Helsingin ja Tallinnan välillä maaliskuussa 2008 ja korvaa reitilllä liikennöivän M/S Rosellan.

Viking Linen tarkoituksena on alustilauksesta asti ollut rekisteröidä Viking XPRS Suomeen, mutta neuvottelut Suomen Merimies-Unionin kanssa Rosellalla noudatetun liikennealuesopimuksen jatkamisesta myös Viking XPRS:llä eivät johtaneet tulokseen. Liikennealuesopimus on vahvistanut Rosellan kilpailukykyä Suomen lipun alla Viron lippuun nähden. Viking XPRS kilpailee Tallinnan liikenteessä lähinnä Viron lipun alla purjehtivien alusten kanssa, joilla on reitillä jo yli 50%:n markkinaosuus matkustajamääristä. Viron lipun alla miehistön palkkataso on korkeintaan 50% Suomen palkkatasosta.

Rosellan henkilökunnalle tarjotaan ensisijaisesti mahdollisuus jatkaa työskentelyä uudella Viking XPRS:llä. Tarpeen vaatiessa vakituiseen henkilökuntaan kuuluvia voidaan sijoittaa yhtiön muille aluksille.

Ruotsin lippua puolsivat Suomeen verrattuna kustannuksiltaan edullisemmat ja joustavammat työehtosopimukset, jotka kuitenkin takaavat miehistölle vähintään vertailukelpoisen ansiotason Rosellalla sovelletun liikennealuesopimuksen kanssa. Viking Linen muista aluksista viisi purjehtii Suomen ja kaksi Ruotsin lipun alla.

Viking Line Abp

Kent Nyström
Varatoimitusjohtaja"


Hyvä juttu sentään on se, että henkilökunta tulee luultavasti olemaan suomalaista.  :beer:
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kalevi Lehto

Huono homma :( Olen ollut sellaisessa käsityksessä, että Suomen ja Ruotsin lipun alla kustannustaso olisi kutakuinkin sama, mutta ilmeisesti jotakin eroa sitten kuitenkin on. No, on tämä mielestäni jokatapauksessa huomattavasti parempi ratkaisu, kuin Viron lippu, niin suomalaisen henkilökunnan, kuin matkustajienkin kannalta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Itse näkisin enemmänkin positiivisena sen, että Viking lopetti vihdoin merimiesunionin nöyristelyn, ja uskalsi näyttää sille kaapin paikan. Käsittämätöntä toimintaa SMU:lta, ettei heidän Rosellalle jo hyväksymiä ehtoja voitu muka käyttää XPRS:llä.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Seppo Laitinen

Tähän se loppujen lopuksi menee, ikävä kyllä. Isot johtajat saavat enempi rahaa ja muut jäävät työttömäksi. Jonain päivänä Suomella ei ole kuin muutama naurettava laiva. Todennäköisesti ja toivottavasti olen väärässä. Itselläni ei kuitenkaan tule olemaan pelkoa jäädä työttömäksi ulosliputuksen vuoksi. ;D
Royal Navy - Conscript to year 2032

Tomi Huovinen

Jep jep, onnea vaan SMU:lle tästäkin saavutuksesta!

Olli Posti

No voi hitto! Mielelläni oisin kyllä ton laivan nähny Suomen lipun alla!  :( Mut joo, onhan se suomalainen miehistö sentään jotain..

Kristian Lampio

Ei väliä vaikka tuleekin Ruotsin lippu. Vaikka se olisi hienonpaa kun Suomen lippu heiluu Virolaisten seassa. Sama laiva sen on oli lippu mikä tahansa mutta onpahan onneksi suomalainen miehistö ettei tarvi ruveta ruotsia änkyttämään...

Miro

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 14.01.2008, 20:39:13
Itse näkisin enemmänkin positiivisena sen, että Viking lopetti vihdoin merimiesunionin nöyristelyn, ja uskalsi näyttää sille kaapin paikan. Käsittämätöntä toimintaa SMU:lta, ettei heidän Rosellalle jo hyväksymiä ehtoja voitu muka käyttää XPRS:llä.

Se että mollaat SMU:ta tuskin on monellekaan yllätys mutta kolikolla on aina kaksi puolta:

M/s Viking XPRS neuvotteluista huolimatta Ruotsin lipun alle

Viking Line Abp ilmoitti maanantaina 14. tammikuuta liputtavansa uuden M/s Viking XPRS -aluksen Ruotsin lipun alle.

Merimies-Unioni sopi Viking Linen kanssa 4.12.2007 M/s Viking XPRS:n miehityksestä, aluksella noudatettavasta vuorottelusta ja palvelurahan jaosta. Tätä ennen varustamon kanssa oli sovittu 12.9.2007 siitä, että Viking XPRS tulee Merimies-Unionin ja Ålands Redarföreningenin välillä solmitun niin sanotun liikennealuesopimuksen piiriin edellyttäen, että sopimus on voimassa aluksen aloittaessa liikennöintinsä. Syyskuussa allekirjoitetulla pöytäkirjalla sovittiin myös järjestelyistä, jotka liittyivät työntekijöiden siirtymiseen M/s Rosellalta M/s Viking XPRS:lle.

Viking Linen kanssa käytiin 10.1.2008 keskusteluja 29.2.2008 päättyvään liikennealuesopimukseen mahdollisesti tehtävistä muutoksista. Muutoksista sovittiin Ålands Redarföreningenin kanssa 11.1.2008 allekirjoitetulla aiesopimuksella.

Viking Linen päätös aluksen rekisteröimisestä Ruotsiin oli valitettavaa etenkin, kun Merimies-Unionin ja Ålands Redarföreningenin, jonka jäsenvarustamo Viking Line on, välillä oltiin päästy yksimielisyyteen liikennealuesopimuksen muuttamisesta.


Lassi Liikanen

Mites sen telakoinnin kanssa oli? Jokos XPRS oli siellä, kun mitään asian tiimoilta ei ole täällä kuulunut?
Mihinköhän aikaan mahtaa olla Viking XPRS:n koeajo ajankohtainen? Asiantuntevammat varmaan osaa neuvoa tälläistä maakrapua enemmän..  :)
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Väyrysen Antti

Lainaus käyttäjältä: Lassi Liikanen - 26.01.2008, 22:01:37
Mites sen telakoinnin kanssa oli? Jokos XPRS oli siellä, kun mitään asian tiimoilta ei ole täällä kuulunut?
Mihinköhän aikaan mahtaa olla Viking XPRS:n koeajo ajankohtainen? Asiantuntevammat varmaan osaa neuvoa tälläistä maakrapua enemmän..  :)
Ei ole ollut vielä telakoitavana, ja ootellaanpa niitä koeajojakin ihan rauhassa tuonne ensi kuun paremmalle puolelle, kun tämän valmistuminen hieman venähtää. Lisää infoa tulossa myöhemmin.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Lassi Liikanen

Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 26.01.2008, 22:19:16
Ei ole ollut vielä telakoitavana, ja ootellaanpa niitä koeajojakin ihan rauhassa tuonne ensi kuun paremmalle puolelle, kun tämän valmistuminen hieman venähtää. Lisää infoa tulossa myöhemmin.
Kiitoksia vastauksista! Mietin itse kanssa samaa tuon koeajon kanssa, eiköhän se sinne helmikuun loppupään puolelle vehändä, jos luovutus nyt oletetaan olevan maaliskuun ekoilla viikoilla.
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Kalevi Lehto

Mahtaako muuten tällä liputusasialla olla jotain tekemistä nuuskan kanssa. Saako ruotsalaisella laivalla myydä nuuskaa myös muussa, kuin Ruotsiin suuntautuvassa liikenteessä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964