Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Jussi Littunen

Ihan hyvän näköinen alus XPRS tulee olemaan   :thumb:, varustamon muun laivaston kanssa ei vaan oikein, ulkomuotonsa ja ikänsä vuoksi, sovi yhteen. Mutta hyvähän se on kun Vikingkin modernisoi laivastoaan.

Miksi muuten aina uusien alusten keulaportin ympäristö on tuollainen harmaa, metallinvärinen ja viimeistelemättömän näköinen?!

Väyrysen Antti

#541
Itsekin olen sitä mieltä, ettei Viking XPRS näytä ainakaan ulkoisesti niin hyvältä kuin olisi voinut näyttää. Jotenkin lattean ja tylsän näköinen, vaikka vauhtiraidat hieman tätä seikkaa lieventävätkin. Lisäksi joissain yhteyksissä esiin tuotu termi "muovisuus" huokuu tämänkin laivan ulkomuodosta. Ainakin ulkonäköseikoissa Star veti kyllä pidemmän korren... enkä usko, että XPRS kykenee sitä nopeudessakaan kovin vakavasti uhkaamaan. Mielestäni hieman hämmentävää, että kun kilpailija asettaa reitille aluksia, jotka kiitävät lahden yli kahdessa tunnissa, niin Viking vastaa haasteeseen hitaammalla laivalla. Kyllähän tuo toki Rosellan voittaa jokaisella sektorilla, mutta siihen tuskin kuuta taivaalta vaaditaan.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Karri Koho

#542
Vai ei ole hyvän näköinen tämä XPRS? Makuasiat on jokaisen omia, sinänsä. Minusta laiva on tosi hieno. Tosin vielä viimeistä meikkiä vaille.  Perän isot ulostyöntyvät ikkunat pikkaisen oudoksuttaa, niiden karmit pitäis maalata mustiksi, niinkuin arkkitehdin kuvissa. XPRS on matalampi kuin STAR, mutta onpahan sitten myös kohtuu sulavalinjainen.Pojat tämä on totuus.

"Miksi muuten aina uusien alusten keulaportin ympäristö on tuollainen harmaa, metallinvärinen ja viimeistelemättömän näköinen?!"

Ja jatkokysymys:
Mitä ne on ne STARIN ja XPRS:n keulassa olleet pystyynhitsatut kulmaraudat? Veikkaukseni: niillä pidetään perhosportit kiinni rungossa kun säädetään "saranoita". Oikein?

jonas

#543
Lainaus käyttäjältä: Karri Koho - 14.03.2008, 11:00:38
Vai ei ole hyvän näköinen tämä XPRS? Makuasiat on jokaisen omia, sinänsä. Minusta laiva on tosi hieno. Tosin vielä viimeistä meikkiä vaille.  Perän isot ulostyöntyvät ikkunat pikkaisen oudoksuttaa, niiden karmit pitäis maalata mustiksi, niinkuin arkkitehdin kuvissa. XPRS on matalampi kuin STAR, mutta onpahan sitten myös kohtuu sulavalinjainen.Pojat tämä on totuus.

Njaa, mutta totuudesta sen verran, että esim tästä http://www.mir.1g.fi/kuvat/laivakuvat/2008-3-13-Viking_XPRS/IMG_1116.jpg/full kulmasta alus näyttää keulan muotoilun puolesta ihan hienolta, mikä johtuu siitä, että se näyttää Starilta http://www.faktaomfartyg.se/star_2007_1.jpg. Kun taas tästä http://jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2008-03-13+Viking+XPRS/IMG2_9232s.jpg/fullkulmasta alus näyttää siltä, että sen muotoilu on kotoisin ihan muulta vuosikymmeneltä ennen 2010-lukua, kuin Starin tai Superstarin.


Lainaus korjattu

Karri Koho

#544
Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 14.03.2008, 12:13:25
kulmasta alus näyttää siltä, että sen muotoilu on kotoisin ihan muulta vuosikymmeneltä ennen 2010-lukua, kuin Starin tai Superstarin.

Jepu. Laivassa on joitakin sellaisia yksityiskohtia. "Ajatonta viikkari-tyyliä"  ;D

Timo Selkälä

Olisihan se tietenkin nätimpi voinut olla - onhan se niinkin. Silti alamme pikkuhiljaa lähestyä hiuksenhalkomista. Muistaaka että toinen pitää äidistä ja toinen tyttärestä. Tällä kertaa pikkusisko on mielestäni sievempi, eli XPRS. Se johtuu siitä että se on sopusuhtaisempi. Starin skorsteeni on hiukan onnistuneempi, ehkä lähinnä siksi kun XPRSin vaikuttaa melkein suhteettoman leveältä.

XPRSin "riemukaari" antaa sille vauhdikkaampa ulkonäköä, samaten ahterin pyöristys, koska se ei katkea seitsemännen kannen kohdalla kuten Starissa. Se missä Star taitaa voittaa on käytännöllisyydessä, koska Stariin saa helposti kaksoislastauksen - mutta XPRSillä ei ole edes sitä toista traikkukantta.

En silti sanoisi että XPRS näyttää 80-luvun tuotteelta. Kyllä se mielestäni näyttää ihan modernilta. Ei se häpeä yhtään muiden kohtalaisten modernien lauttojen vieressä. Ehkä se on sitä ajattomuutta.

Ajatelkaa asiaa siltä kannalta: Jos ette tietäisi noista aluksista yhtään mitään - niin kumman luulisitte olevan nopeampi? XPRS näyttää vauhdikkaammalta. Star on yhäkin aika kivitalon näköinen.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 14.03.2008, 13:31:31

Ajatelkaa asiaa siltä kannalta: Jos ette tietäisi noista aluksista yhtään mitään - niin kumman luulisitte olevan nopeampi? XPRS näyttää vauhdikkaammalta. Star on yhäkin aika kivitalon näköinen.

Voi se näyttää nopeammalta, mutta Star kulkee Helsinki-Tallinna välin kahdessa tunnissa (kesällä vielä joskus alle), ku XPRS kulkee välin 2,5 tunnissa, eli samassa kuin Superfastit  (kesäisin nekin 2 h ja 15 min)

Eli XPRS on "hitaahko".

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Väyrysen Antti - 14.03.2008, 10:41:21
Mielestäni hieman hämmentävää, että kun kilpailija asettaa reitille aluksia, jotka kiitävät lahden yli kahdessa tunnissa, niin Viking vastaa haasteeseen hitaammalla laivalla.

Jotenkin veikkaan, että tämäkin asia on kyllä laskettu melkoisen tarkasti ja moneen kertaan  ;) Tuo muutaman solmun pudotus nopeudessa voi nimittäin kyllä tuoda varsin mukavia säästöjä... viimeiset solmut kun tuppaavat yleensä olemaan niitä kalleimpia.

Ja mitä XPRS:n ulkonäköön tulee, niin omaa silmääni se kyllä miellyttää. Väritys luo mukavan vakaan, tasapainoisen kokonaisuuden. Kuitenkin korsteenin ja ylärakenteiden muotoilu antaa juuri sopivan vauhdikkaan vaikutelman.

Niko Viirret

#548
Oikein mukavan näköinen alus lukuunottamatta tuota silitysrautaa muistuttavaa korsteenia. Laiva on erittäin linjakas ja väritys sopii alukseen todella hyvin.

jussirt

Kyllä XPRS on kaikin puolin kaunis laiva minun silmiini, lähes samaa näköä kuin Star. Star ehkä hivenen hienompi, mutta ei suuria eroja.

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pätäri - 14.03.2008, 14:04:03
Jotenkin veikkaan, että tämäkin asia on kyllä laskettu melkoisen tarkasti ja moneen kertaan  ;) Tuo muutaman solmun pudotus nopeudessa voi nimittäin kyllä tuoda varsin mukavia säästöjä... viimeiset solmut kun tuppaavat yleensä olemaan niitä kalleimpia.

No sinällään yllättävää, että Tallink rakentaa KAKSI nopeaa lauttaa, jotka kulkevat kahdessa tunnissa. En toki voi väittää että ne olivat taloudellisempia, mutta..
Tallink on aikatauluillaan selkeästi panostanut enemmän että pääse Helsingistä Tallinnaan nopeasti ja jouhevasti ja samalla mukavasti. Viking jatkaa lähes samalla Rosellan aikatauluilla, mikä on sinällään aika yllättävää. Nopea laiva, mutta silti hitaan laivan aikataulu?

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pätäri - 14.03.2008, 14:04:03
Jotenkin veikkaan, että tämäkin asia on kyllä laskettu melkoisen tarkasti ja moneen kertaan  ;) Tuo muutaman solmun pudotus nopeudessa voi nimittäin kyllä tuoda varsin mukavia säästöjä... viimeiset solmut kun tuppaavat yleensä olemaan niitä kalleimpia.

Ja lähtösatama myös tuonee jonkinasteisen hidastuksen laivalle, joten nopeuden pitäisi olla vielä korkeampi, jotta sama aika saavutettaisiin kuin länsisatamasta lähtevällä Tallinkilla. Myöskin pitää muistaa, että tuosta hitaammasta ajasta tulee käytännössä puoli tuntia enemmän ihmisille aikaa juoda kaljaa ja syödä laivalla, joten eiköhän tämä ole lähinnä myöskin varustamon tulojen optimoinnin lopputulos.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 14.03.2008, 13:40:40
Voi se näyttää nopeammalta, mutta Star kulkee Helsinki-Tallinna välin kahdessa tunnissa (kesällä vielä joskus alle), ku XPRS kulkee välin 2,5 tunnissa, eli samassa kuin Superfastit  (kesäisin nekin 2 h ja 15 min)

Eli XPRS on "hitaahko".

Missä kohtaa viestiäni lukee että XPRS olisi nopeampi? Pointtini on se että kukaan Starin näkevistä ei uskoisi sen olevan XPRSiä nopeampi - eihän Toyota Hiace voi olla Toyota Celicaa nopeampi? "Appearance is everything" onn koko Pokka pitää-sarjan Hyacinthin elämänfilosofia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

Tässä kun on arvosteltu XPRS: n ulkonäköä, niin ainakin meikäläisen mielestä perinteinen Viking-väritys hakkaa Tallinkin pellemaalaukset mennen tullen 10-0! (kun nyt olisivat vielä viitsineet nimetä tuon paatin hiukan järkevämmin...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kimmo Kääriäinen

Täysin mielipideasiahan se on joten suotakoon se kaikille :) Omaan silmään Vikingin väritys on suoraan sieltä jostain. Se pilaa muuten ihan hienon laivan ulkonäön kuten XPRS. Joka on muuten surkeiten nimetty laiva mitä tiedän. :)
Kuvia:
kuvia

Sergei Pennonen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 15.03.2008, 10:15:38
Tässä kun on arvosteltu XPRS: n ulkonäköä, niin ainakin meikäläisen mielestä perinteinen Viking-väritys hakkaa Tallinkin pellemaalaukset mennen tullen 10-0! (kun nyt olisivat vielä viitsineet nimetä tuon paatin hiukan järkevämmin...)

Olen aika samaa mieltä, että perinteinen Vikingin väritys on hyvä  ja sopii XPRS:lle mainiosti.