Aker Finnyardsille Viking Linen uuden Tallinnan laivan tilaus

Aloittaja Teijo Niemelä, 21.11.2005, 12:09:18

« edellinen - seuraava »

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 04.05.2008, 20:02:45
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1352721&s=r?s=k

Linkataan tuo vielä tännekkin ja todettakoon, että Viking XPRS kuluttaa matkalla Helsinki-Tallinna:
3,8 litraa matkustajaa kohdin, eli
9500 litraa vähärikkistä polttoainetta.

Ja jos XPRSissä on yhtä paljon matkustajia kuin Rosellassa täynnä(eli 1700), kuluttaa se matkustajaa kohden noin litran enemmän kuin Rosella Helsinki-Tallinna matkalla. Aika ihmeitä saisi siis tapahtua, että XPRS tekisi huonompaa tulosta kuin Rosella, kun otetaan huomioon lisääntyneet rahtitilat ja kuluttamiseen innostavat uudet kaupat ja ravintolat.

Kuvista päätellen ainakin XPRSin takakansi on kuin suunniteltu kesän piknik-risteilyille... Kunhan vaan tuoleja saisi. Muutoinkin tyylikkään oloinen laiva, eiköhän tuo ole testattava piakkoin.

Tuossa linkin jutussa mainittiin Rosellassa olevan 24.000 kw: n koneet, tarkoittivat varmaankin kuitenkin vain hevosvoimia, virheitä sattuu...
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 04.05.2008, 20:02:45
http://www.talouselama.fi/docview.do?f_id=1352721&s=r?s=k

Linkataan tuo vielä tännekkin ja todettakoon, että Viking XPRS kuluttaa matkalla Helsinki-Tallinna:
3,8 litraa matkustajaa kohdin, eli
9500 litraa vähärikkistä polttoainetta.

Ja jos XPRSissä on yhtä paljon matkustajia kuin Rosellassa täynnä(eli 1700), kuluttaa se matkustajaa kohden noin litran enemmän kuin Rosella Helsinki-Tallinna matkalla. Aika ihmeitä saisi siis tapahtua, että XPRS tekisi huonompaa tulosta kuin Rosella, kun otetaan huomioon lisääntyneet rahtitilat ja kuluttamiseen innostavat uudet kaupat ja ravintolat.

Kuvista päätellen ainakin XPRSin takakansi on kuin suunniteltu kesän piknik-risteilyille... Kunhan vaan tuoleja saisi. Muutoinkin tyylikkään oloinen laiva, eiköhän tuo ole testattava piakkoin.

Ja arvatenkin Rosellan vauhdeilla XPRS:n kulutus pienenisi edelleen..Veikkaan että jos öljyn hinta jatkaa nousuaan jossain vaiheessa näihin uusiin laivoihin "sisäänrakennetusta" nopeudesta tingitään säästösyistä.
Perämies on erämies.

Lassi Liikanen

Ja näyttääpä tuolla XPRS:lläkin aluksi liikenne takkuilevan.. Nyt lähti Helsingistä vasta 21:55 ja tuli jopa Kauppatorin edustalle kääntelemään. Mutta eiköhän se siitä.  :thumb:
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Ville Taavitsainen

No tulipahan varattua nyt sitten itsekkin tuollainen viking Express -risteily. Tuleepahan se sentään testattua kun ei Rosellaa ikinä ehtinyt/viitsinyt. Vielä pitäis jossain vaiheessa koittaa kokeilla Superstar ja Star, että osais sanoa oman mielipiteensä aluksista. Harmi että meni tuo matka juuri 29:lle päivälle. Matkaa varatessa oli varauslomakkeen reunassa ilmoitus että 28.6 paluu tuolta risteilyltä olisi ollut Eckerö Linen Nordlandialla. Olisi saanut toisenkin mulle uuden laivan testattua. syytä en sitten tuohon tiedä miksei Expressillä pääse pois tallinnasta tuona päivänä.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Lauri Liimatainen

Jeesjees, nyt on experse testattu. Todella mukava risteily oli, kehumista riittää, mutta myös moitittavaa. Laiva lähti ihan ajoissa, klo 11.30. Katajannokan terminaalikin oli osittain uudistettu, hieno.  :beer: Laivalla oli monta ravintolaa, mutta AIVAN liian vähän istumapaikkoja kansimatkustajille! Onneksi oli hytti, ja hytti oli A4 = iso ikkuna, ja ihan ok suunniteltu hytti. Plussaa muuten siitä, kun hyttimatkustajat pääsevät eri reittiä laivaan kuin kansimatkustajat. Pääsimme laivaan siis kuin "VIP" vieraat, kun hyttimatkustajia oli rutkasti vähemmän = ei tarvinnut jonottaa laivaan pääsyä.  :-* Matka sujui 2,5 tunnissa, pienestä tuulesta huolimatta. Buffet oli upea, loistavaa ruokaa. Taattua viking-laatua, ystävällinen henkilökunta, hyvä ruoka, siisti ravintola. Pointsit viikkarille buffetista. Pub oli viihtyisä, samoin red rose. Rose olisi saanut olla yökerhomaisempi, mutta ihan ok silti. Peräkansi oli UPEA! 4 kerroksinen, mahtavat näköalat merelle. Ei voi muuta sanoa kuin upeaa Aker, laivasta oli saatu viihtyisä jne. Kuitenkin todella samantyyppinen kuin Star, Galaxy jne. Kyllä lähden matkalle uudelleenkin. =)
TULOSSA: Kesällä M/s Julia Pietariin
MENNYTTÄ: galaxy, 2x XPRS

Veikko Ahola

Oon itsekin nyt sitten tämän ihmeen koeajanut, ja oikein mukava menopelihän se oli. Sisustus oli mukavan värikästä ja palvelu hyvää. Yhdyn tosin Laurin mielipiteeseen siitä että Red Rose olisi saanut olla vähän yökerhomaisempi. Pieni sisustuksen miinus oli tämä Shopping World-aula, joka näytti havainnekuvassa oikein hienolta, mutta marmorilattian sijaan tuntui se muovimatto tai mikä olikaan vähän halvalta.

Kansimatkustajana kun olin niin sanonpa minäkin että istumapaikkoja todella oli aivan liian vähän, mutta onneksi jostain aina muutama paikka löytyi. Aulojen lattiatkin olivat varsin suosittuja. Takakansi oli hieno mutta sieltäkään ei niitä penkkejä paljoa löytynyt. Helsinkiin tullessa ei 7. kannen etummaista uloskäyntiä käytetty, mikä oli vähän huono juttu, sillä miltei kaikki jonottivat nyt yhdestä ovesta 7. kannella. Juuri kukaan ei vaan tajunnut että kantta alempana ei ollut kukaan jonottamassa ja 6. kannen uloskäyntiä käyttivät lähinnä vain hyttimatkustajat.

Kaikkiaan kuitenkin ihan kiitettävä alus ja mielellään kyllä lähtisin uudestaan minäkin. :beer:

jonas

Itse olin viikonloppuna aluksen testattuani ennakkoesitteen ja hehkutuksen pohjalta ehkä aavistuksen pettynyt. Toisaalta laiva oli aivan täynnä, joten ehkä täytyy testata joskus toiste uusiksi. Ulkokannet olivat todella hyvät, sisustus olisi voinut olla muuten ihan onnistunut, mutta ehkä vähän jäi sellainen olo ettei oltu uskallettu laittaa helmiä sioille ja kunnon materiaaleja paikkoihin. Mattojen 60-70-lukuvärit olivat mielestäni kauheat, sillä tuli sellainen olo että ei oltu osattu päättää mitä valita ja sitten oli laitettu vähän kaikkea sekaisin. Tyyliin kunhan laattatahrat ja muu mukavuus ei näy. Palvelu oli hyvää, à la carten puuttuminen otti päähän ja tosiaan uudeksi laivaksi vähän ahdas ja tavallinen pikalautta jäi päälimmäisenä fiiliksenä päälle, mutta kuten sanoin, täytyy kokeilla uusiksi. Mielestäni ei kyllä pärjää Starille sisätilojen vertailussa.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 07.05.2008, 15:50:12
Mielestäni ei kyllä pärjää Starille sisätilojen vertailussa.
Mutta ulkonäöltään ja väritykseltään kyllä  pesee Tallinkit mennen tullen.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kimmo Kääriäinen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.05.2008, 21:51:35
Mutta ulkonäöltään ja väritykseltään kyllä  pesee Tallinkit mennen tullen.

Värityksellään Tallinkit voittaa Vikingit todella helposti. :)
Kuvia:
kuvia

Jukka Koskimies

Tutustuminen XPRS:ään oli positiivinen kokemus.  En osaa arvioida sen sisäpuolen ominaisuuksia muutoin kuin että kaikki oli toimivaa ja siistiä, tiloja tuntui olevan joka makuun, palvelu oli moitteetonta ja ruoka hyvää.  Laivakuvauksen harrastajana olin erikoisen ihastunut sen loputtomiin aurinko- ja muihin kansitiloihin, joista on vapaat näkymät joka puolelle ja helppo liikkua laidalta toiselle. Tässä suhteessa se ylivoimaisesti voittaa pahasti umpinaisen Starin, joka (vanhempien viikkarien ohella) on ainoa, josta minulla on kokemusta. – Vaikka enimmän osan ajasta vietin kannella laivoja ja maisemia tähyilemässä, olen tästä pikku sarjasta riisunut kaikki perinteiset laiva- ja turistikuvat, jotka eivät suorastaan liity XPRS:ään:

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2008-05-06+Viking+XPRS%3All%E4+Tallinnaan/


Väyrysen Antti

#700
VHF-liikenteessä sitä on vihdoin alettu kutsumaan Viking Expressiksi.

Tänään kävelyllä ollessani satuin näkemään kyseisen laivan. Laivaa katseli myös about kuusikesäinen pikkupoika, joka osoitti sitä ja sanoi "Toi on se Viking Express". Mahdollisesti tuo järjetön XPRS-nimi muokkautuu Expressiksi myös ainakin pikkuväen keskuudessa.
-Vanhempi merenkulun harrastaja, Itämeren ferry-asiantuntija, merenkulun huippuosaaja, kuljetusalan ammattilainen ja VIP SILVER (Asiantuntemus ja ammattitaito kilpailukykyisiä myös kansainvälisellä tasolla)-.
FAKTAT: 1) Foorumilla meno on epävakaa ja sen tietää ja selviää vain tulevaisuus.

Eero Vaskonen

Nyt Vikingin sivuille on lisätty kuvatkin hyteistä.  :o Ihan komeita nuo hytit taitavat olla...  ::)
Tässä vielä linkki sivulle.

jonas

Uuden Viking XPRS:n ensimmäinen
liikennöintikuukausi menestys

Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä 28.4.2008 aloittanut Viking Linen nopea matkustajalautta Viking XPRS kuljetti toukokuussa runsaat 137.000 matkustajaa ja yli 10.000 henkilöautoa. Reitillä vuoden 2007 toukokuussa liikennöineen Rosellan luvut olivat vastaavasti 73.000 matkustajaa ja 5200  henkilöautoa. Rosella oli tosin viime vuoden toukokuussa kahdeksan päivää poissa liikenteessä telakoinnin takia.

Viking XPRS:n ensimmäisen täyden liikennöintikuukauden matkustajamäärä on ylittänyt varustamon odotukset. Erityisen onnistunut tuote on ollut päiväristeily Helsingistä Tallinnaan. Asiakkaiden kiinnostus uutta alusta ja palvelukonseptia kohtaan on ollut  odotettua voimakkaampaa ja myös koko kesän varausaste Viking XPRS:llä on korkea.

Viking Linen kesän laivamatkoilla kysyntää

Kevään myönteinen kehitys Viking Linen matkustajamäärissä näyttää jatkuvan kesän kuumimpaan sesonkiin. Kesäkauden varaustilanne kehittyy myönteisesti kaikilla reiteillä ja suosituimmat kesälomakauden lähdöt alkavat jo täyttyä. Tilaa kuitenkin vielä on, mutta erityisesti automatkustajien kannattaa varata matkansa hyvissä ajoin varmistaakseen autopaikkansa toivottuna matkustusajankohtana.

Viking Line Abp
Maarianhamina 4.6.2008

Lisätietoja:

Boris Ekman,  varatoimitusjohtaja, puh: 018- 27 000
Tuomas Nylund, johtaja ulkoinen viestintä, puh: 040-551 4447
Johanna Boijer-Svahnström, tiedotuspäällikkö, puh: 018- 277 48
Christa Blomqvist, tiedottaja, puh: 09- 123 5242

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.06.2008, 10:34:20
Viking Linen kesän laivamatkoilla kysyntää

Kyllä, ja vihdoin pääsee testaamaan tämän kaunokaisen lauantaina. Siitä onkin jo noin kuusi vuotta kun meikämandoliino on astunut punavalkoiseen laivaan, joten olikin jo aika.

Joonas Vähämäki

Pakko kertoa vaikka se ei luonnollisesti kovinkaan mielenkiintoista tietoa ole. Huomasin vasta nyt, että ostaessani XPRS:ltä pankkikortilla, on tililtäni lähtenyt maksu saajalle nimellä M/S CINDERELLA   ;D