Kristina Reginan tulevaisuus. Remonttiin vai uudempaa kehiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 04.06.2007, 08:24:11

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Eerik Laine - 25.05.2008, 10:53:16
Mielenkiintoisen jutusta tekee se, että siinä kerrotaan Kristinan päättävän vielä tämän vuoden aikana tullaanko Regina remontoimaan, vai hankitaanko toinen laiva tilalle.
Sinällään ei välttämättä ole ihmeellistä, että päätös aiotaan tämän vuoden aikana tehdä. Jos uutta alusta aletaan hankkimaan, Kristina Cruisesin tarpeisiin sopivia aluksia ei ole kovinkaan montaa. Jos taas jatketaan vanhalla, tarvitaan remonttiin/remontteihin aikaa. 1. 10. 2010 koittaa yllättävän äkkiä.

Kalle Id

Ideaaleinta olisi varmaankin kokonaan uuden aluksen rakennuttaminen Kristina Cruisesin liikenteeseen, mutta se taitaa olla taloudellisesti turhan haastava hanke. Hurtigrutenin aluksista puhuttaessa yksi potentiaalinen mahdollisuus voisi olla Vesterålen, viimeinen liikenteessä oleva H-rutenin 80-luvun uudisrakenteista. Toisaalta firman talousvaikeudet voisivat ehkä mahdollistaa jopa jonkun H-rutenin uudemmista aluksista hankkimisen Kristina Reginan korvaajaksi.

Janne Koskinen

Kuten eräässä toisessa topicissa totesin, niin Elomatic on KR:n SOLAS 2010 modifiointia laskeskellut muutamia vuosia sitten ja tulos oli että taloudellista järkeä hankkeessa ei ole. Yllättävää kyllä ilmeisesti rekisteröimällä Kristina Brahe kotimaan liikenteeseen sen tulevaisuus saattaa olla turvattu. Hurtigruttenin alukset ovat merikelpoisuudellaan aika hyvä vaihtoehto, jos risteilytarjonta pysyy nykyisen kaltaisena.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 02.06.2008, 15:20:06
yksi potentiaalinen mahdollisuus voisi olla Vesterålen

Tuo on kyllä niin hirvittävän ruman näköinen paatti kanssa, että kyllä sääliksi kävis, jos Kristina Regina tuolla korvattaisiin. Mutta kyllähän minä nyt sen tajuan että nämä ovat pelkkiä foorumispekulaatioita.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 04.06.2008, 13:30:28
Tuo on kyllä niin hirvittävän ruman näköinen paatti kanssa, että kyllä sääliksi kävis, jos Kristina Regina tuolla korvattaisiin. Mutta kyllähän minä nyt sen tajuan että nämä ovat pelkkiä foorumispekulaatioita.

Lindblad Expeditions osti taannoin sisaralus Lyngenin eikä se enää näytä niin pahalta täydellisen uudistuksen jälkeen.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Kalevi Lehto

Todellakin toivoisin useita kertoja kyseisellä upealla nostalgisella aluksella matkustaneena, että päättävät kuitenkin tehdä vaadittavat korjaukset, onhan Kristina Regina (nolla-Bore) kiistämättä tärkeä osa suomalaisen laivaliikenteen historiaa ja perinnettä!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Vesa

Kuten myös GTS Finnjet mutta sepä ei kuulu tähän...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Vesa Penttilä - 13.06.2008, 22:36:46
Kuten myös GTS Finnjet mutta sepä ei kuulu tähän...
No tuota Finnjetiä en kyllä itse ole oikein osannut (ehkä tosin johtuen siitä, etten, kuten juuri toisaallakin totesin, tullut koskaan sillä matkustaneeksi...) asettaa ihan samaan sarjaan tämän Kristina Reginan kanssa, ovathan nämä alukset kuitenkin aikalailla erilaisia olemukseltaan ja tyyliltään.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Vesa

no nii juu meinasin lähinnä et GTS Finnjet on suomen merenkulun historiaa ja perinnettä ..

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 02.06.2008, 16:09:57
Kuten eräässä toisessa topicissa totesin, niin Elomatic on KR:n SOLAS 2010 modifiointia laskeskellut muutamia vuosia sitten ja tulos oli että taloudellista järkeä hankkeessa ei ole. Yllättävää kyllä ilmeisesti rekisteröimällä Kristina Brahe kotimaan liikenteeseen sen tulevaisuus saattaa olla turvattu.
Tästä teemasta keskustelin taannoin Suomen Saaristolaivat oy:n toimitusjohtaja Eero Laaksosen kanssa, joka vahvisti mainitun käsityksen. SSL:llahan oli taannoin visioita Turusta tai Nauvosta Viron saarille operoitavasta kesälinjasta, jonka alukseksi oli ajateltu Aspötä. Hanke kaatui siihen, että kotimaan liikenteeseen rekisteröinti onnistuu myös ilman tiettyjä määreitä, kansainvälisessä pitää vanhan aluksenkin olla tietyiltä kohdiltaan uuden veroinen. Sama pätee toisinkinpäin. Käsittääkseni KC on jo rekisteröinyt Brahen kotimaanliikenteeseen, eli sillä ei enää ulkomaiseen satamaan mitään asiaa olisikaan (tarkoittanee sitä, että Saimaan kanavan kohdalla vallitsee jokin poikkeuspykälä, kun Venäjän puoleisissa satamissa ei poiketa). Kannattaisiko sama tehdä Reginalle -en oikein usko. Suomen rannikko ei ole niin kiehtova matkailukohde, että tuon kokoluokan aluksella saataisiin liikenne vetämään.

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 08.09.2008, 15:31:26
En usko että vaikka esimerkiksi joku oikeasti arvokas alus (Ariadne) olisi vielä olemassa että sen kohtalo olisi yhtään Finnjetin tarinasta poikkeavaa - romuksi sekin menisi. Romuksi tulee päätymään myöskin Kristina Regina. Sen pelastamiseen saattaisi joku pystyäkin, jos hankkii hotellilupansa ja laiturinsa nyt eikä silloin kun alus ilmestyy myytäväksi.
Tosin Reginan romuttamisen eteen saattaa ilmestyä mielenkiintoinen lakitermi, ellei KC onnistu kauppaamaan alusta Alangin suuntaan ennen kevättä 2010. Yli 50 vuotta Suomen lipun alla yhtäjaksoisesti ollut kauppa-alus näet tarvitsee ulkomaille myydyksi tullakseen Museoviraston luvan.
Ajatus Reginasta perinnelaivarekisterissä -johon se voitaisiin tuon määreen täytyttyä ottaa- on kaukaa haettu, mutta ei ihan mahdoton tulevaisuudennäkymä. Eri asia on, saisiko perinnealusrekisterissä oleva kruiseri jatkaa entisenlaista toimintaansa, edes lähivesillä.  ::)

Mitä tulee KC:n risteilytuotteen tulevaisuudennäkymiin, saattaa Reginan korvaajan löytäminen eteläisille vesille olla huomattavastikin mutkikkaampi juttu, kuin äkkiseltään luulisi. Aluksen olisi nimittäin oltava aina monessa suhteessa Reginan kaltainen: intiimi, viihtyisä ja henkilöstön osalta täysin suomalainen. Ei ihan helppo yhdistelmä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Suunnittelija

No jos korvaaja löytyisi, ei KG välttämättä tarvitsisi nauloiksi pistää vaan se voisi korvata Kristina Brahen, eikö se voisi määräyksienkin puolesta kulkea siellä.

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Elias Mäki - 12.09.2008, 17:48:30
No jos korvaaja löytyisi, ei KG välttämättä tarvitsisi nauloiksi pistää vaan se voisi korvata Kristina Brahen, eikö se voisi määräyksienkin puolesta kulkea siellä.

Ootko miettinyt, miten Reginan saa Saimaalle?

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 31.05.2008, 22:51:29
Sen verran voin sanoa, että varmaankaan matkustajat eivät hylkää yhitötä jos he uudemman aluksen hankkivat. Tässä on yhtiö joka ajattelee ja toimii matkustajien ajatuksien ja toivomusten mukaan. Aluksella pitäisi olla paremmat liikkumis mahdollisuudet vaikeasti liikkuville ja paremmat pelastusvälineet kuin nyt on ja samoin myös tendraukseen sopiva oikea ponttooni laituri. Miehistö on upea ja tekee hengen laivassa. Vauhtia ei tarvitse oikeastaan yli 16 solmua nykyisillä aikatauluilla tai yleensäkään näissä cruiseissa. Joten sopivan kokoinen, maks 500 pax ottava uudempi alus olisi varmaan paras vaihtoehto. Ep (konepäällikkö, tsiiffi, yksi veljeksistä) sanoi että esim hurtigrutenin alukset (syvissä vesissä hyvin seilaavat) ja kohtalaisen kokoiset olisi sopiva vaihtoehto. Toivon pojille onnea ja kaikille tutuille terveisiä. Regina alkaa olla jo vanha ja havereilta ei voi välttyä enää. Nämä omat kokemukset laivasta sen miehistön jäseneenä kuuluneena.

En minäkään usko matkustajien hylkäävän varustamoa, vaikka uuden aluksen hankkisivakin -plussaahan uusi alus varustamon imagolle aina on! Tai yleensä. Itse asiassa Kristina Cruiseshän aloitti käsittääkseni varsinaisen risteilytoimintansa juuri Kristina Brahella, jonka aisapariksi Kristina Regina myöhemmin päätyi. Reginalla ja sen Afrikanristeiyillä yrtys on ehkä profiloinut itseään siihen suuntaan, millaisena matkustajat sen nyt käsittävät. Kristina Cruisesin tilanteesta voisin uskaltaa veikata, että se on aika mutkikas. Varustamo joutuisi tilaamaan edellämainituista Saimaan kanavan kokosyistä suhtkoht pienen aluksen, jonka jälleenmyynti myöhemmin ei lauttojen kasvavassa tilanteessa ole ehkä niin helppo nakki. Toisaalta Kristina Cruisesin laivojen käyttöikä on Brahenkin kohdalta jo 65 vuotta, joten jos mahdollisten uusien alusten kanssa liikennöitäisiin yhtä kauan, olisivat ne lopulta ehkä elämänkaarensa päässä tai sitten matkalla Intiaan/Afrikkaan, jonne muualle maailmaa sopimattomat ja vanhanaikaiset aluksen ovat yleensä päättyneet.

Niin, puhe oli nimenomaan Reginan tulevaisuudesta. Uskon, että Kristina Cruises tulee lähinnä toteuttamaan mainitut Solas 2010-määritteiset korjaukset sen sijaan että rupeaisi aluksiaan vaihtamaan saatika tilaamaan uusia.

J-P Miettinen

Vastaus siihen, kun joku mietti miten reginan saa saimaalle.......... ei mitenkään....... :deal:

Kanavassa saavat ilman erikoislupaa liikennöidä alukset, joiden mitat ovat enintään seuraavat:

Pituus: 82,50 m
Leveys: 12,60 m
Syväys: 4,35m
Maston korkeus veden pinnasta: 24,50 m
Hinattavan aluksen syväys saa kuitenkin olla 4,50m

Kimmo Rantanen

Toimitusjohtaja Mikko Partasen Kymen Sanomille antaman haastattelun mukaan molemmat vaihtoehdot ovat edelleen auki ja mahdollisen remontin hinta on tiedossa. Kymen Sanomien paperiversiossa kerrotaan että mm. vuonna 1987 aluksen keulaan SOLAS-74 säädösten mukaisesti rakennettu Manoeuvre-baari jouduttaisiin purkamaan...

Edessä joko täysremontti tai laivasta luopuminen
1.10. 18:10  Kymen Sanomat

Solas 2010 -sääntö vaatii matkustajalaivoista pois puupinnat, joita Kristina Reginassa riittää.

KOTKA. Vuonna 2010 voimaan tuleva kansainvälinen Solas-sopimus tiukentaa matkustajalaivojen paloturvallisuusvaatimuksia niin, että myös Kristina Cruises -varustamo joutuu valinnan eteen.

Varustamon lippulaivan, Kristina Reginan sisustuksessa on niin paljon aitoa puupintaa, että niiden vaihtaminen kokonaan uuteen palamattomaan materiaaliin tulee todella kalliiksi.

Toimitusjohtaja Mikko Partanen sanoo, että vaihtoehtoja jää kaksi:

vaatimusten mukainen sisustusremontti tai laivasta luopuminen.