Kristina Cruises osti The Iriksen

Aloittaja J-P Miettinen, 11.12.2009, 14:35:07

« edellinen - seuraava »

Mikko Tatti

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 12.12.2009, 18:23:54
Kuvista päätellen tämä ei ole varsinainen autolautta, vaikka sivuportti autoja varten onkin. Samaa sisarkantaahan tämä kuitenkin on, joten varmaan suhteellisen samanlaisia pohjaratkaisultaan molemmat.

Eihän Otskaan alunperin ollut autolautta, vaan siinäkin oli alkujaan pelkkä luukku sivussa, joskus siellä taisi pari autoakin matkassa olla. Se tosin taisi olla aika paljon keskempänä kuin näissä Iriksen kuvissa näkyvä sivuluukku.

Olisikohan alkuperäisestä Otsissa oli matkustajakansista alin ollut kakkonen, missä kauppa alunperin sijaitsi. Joka tapauksessa järkyttävä meteli siellä oli matkan aikana ja ei koko alus muutenkaan ollut niitä hiljaisimpia. Hyteissäkään neloskannella ollut mitenkään hiljaista. Miten lienee matkustusmukavuus tältä osin muutamaa vuotta nuoremmalla sisarellaan sitten. Lisäksi Otsista jäänyt mieleen, että se oli aina hieman kallellaan - sen huomasi hyvin satamassa vanhaan aikaan ennen kuin Tallinnan A-terminaalin toinen kerros rakennettiin.

Kenny Leong

#31
Lainaa...siinäkin oli alkujaan pelkkä luukku sivussa, joskus siellä taisi pari autoakin matkassa olla. Se tosin taisi olla aika paljon keskempänä kuin näissä Iriksen kuvissa näkyvä sivuluukku.

[pientä pilkkua] ;D

Otsin Ladan mentävä kylkiluukku oli aika keulassa. Suurin piirtein ensinmäisen pelastusveneen kohdalla. Tätä http://www.simplonpc.co.uk/Tallink/GeorgOts03.jpg kuvaa suurentamalla voit nähdä luukun about purjeveneen etummaisen maston kohdalla. Lapsuudesta kantautuu muistot Tallinnan satamassa kun koppalakkiset herrat heittelivät tästä ruumaluukusta matkatavaroita pitkin laitureita, josta sitten etsittiin oma laukku. Se oli meininkiä se.

[/pientä pilkkua]

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Tatti - 13.12.2009, 18:37:39
Eihän Otskaan alunperin ollut autolautta, vaan siinäkin oli alkujaan pelkkä luukku sivussa, joskus siellä taisi pari autoakin matkassa olla. Se tosin taisi olla aika paljon keskempänä kuin näissä Iriksen kuvissa näkyvä sivuluukku.

Olisikohan alkuperäisestä Otsissa oli matkustajakansista alin ollut kakkonen, missä kauppa alunperin sijaitsi. Joka tapauksessa järkyttävä meteli siellä oli matkan aikana ja ei koko alus muutenkaan ollut niitä hiljaisimpia. Hyteissäkään neloskannella ollut mitenkään hiljaista. Miten lienee matkustusmukavuus tältä osin muutamaa vuotta nuoremmalla sisarellaan sitten. Lisäksi Otsista jäänyt mieleen, että se oli aina hieman kallellaan - sen huomasi hyvin satamassa vanhaan aikaan ennen kuin Tallinnan A-terminaalin toinen kerros rakennettiin.
Selvä. Itse kun satuin syntymään vasta Kylmän Sodan jälkeen, joten valtaosa tiedoistani Otsista on myös vähän myöhäisempää autolauttaperua. Vaan kun nyt ajattelee, niin harvoinhan sitä autoilla matkusteltiin vanhassa kunnon Neuvostoliitossa (vai matkusteltiinko ???).
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kalle Id

OT:

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 13.12.2009, 23:36:16
Vaan kun nyt ajattelee, niin harvoinhan sitä autoilla matkusteltiin vanhassa kunnon Neuvostoliitossa (vai matkusteltiinko ???).
Riippui lähinnä kait siitä, kuinka korkealla oli puoluehierarkiassa (eli siis pystyikö hankkimaan auton) ja pystyikö ostamaan/varastamaan bensaa jota autolla ajeluun tarvittiin. Valtion autoihin tarkoitetun bensan varastaminen oli ilmeisesti äärimmäisen yleinen ilmiö työkalumaassa, tai näin ainakin minulle kertoi asiaan (siis työkalumaahan, ei bensavarkauksiin) erikoistunut tutkija...

Matti Holmström

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 12.12.2009, 19:29:46
On siinä myynti ilmoitusten mukaan 20 autoa vetävä "autotalli".  Aiemmin siinä oli isompi autokansi , mutta muistaakseni 1988 osa rakennettiin hyteiksi ja Manon aikaan rakennettiin lisää hyttejä autokannelle.

Ei mitään "autotalleja" tarvita... tässä erinomainen esimerkki tuon sisaren käytöstä jossain kaukana...  Tää on niin parasta :)  Lähteenä P.Hankosen kuvat.
http://www.faktaomfartyg.se/russ_1986_ex_1.htm

wanvil

Lainaus käyttäjältä: Matti Holmström - 14.12.2009, 09:58:45
Ei mitään "autotalleja" tarvita... tässä erinomainen esimerkki tuon sisaren käytöstä jossain kaukana...  Tää on niin parasta :)  Lähteenä P.Hankosen kuvat.
http://www.faktaomfartyg.se/russ_1986_ex_1.htm

Joo, nimittäin tuossa m/s Russ (ex. Konstantin Chernenko, rakennettu 1986) kuljettamassa käytettyjä japanilaisia autoja Japanista Vladivostokiin Venäjälle.
<OT>(Nykyään Vladivostokin alueella henkilöautoista lähes 90 % oikealta ohjattavia. Myös jotain tällaisia linja-autoja, mikä onkin mielenkiintoista)</OT>

Tuossa vielä kuva laivasta Vladivostokissa 2007 ja on tosiaan autoja yläkannet täynnä:
http://www.faktaomfartyg.se/russ_1986_b_7.htm

Ari Savolainen

Varmaan vankka laiva, mutta ikää alkaa olla. Valvonta-automatiikan varaosat sattaa olla kiven alla, Tämän ikäiseen laivaan ei Siemensin SIMO järjestelmään saa enää tavaraa hyllystä, vaan tekevät uudet kortit yksin kappalei. Hinta ja toimitusaika sen mukaiset. Muutaman vuoden kuluttua 30-vuotisklassaus, ja savottaa sen mukaisesti. Toivotan onnea.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Timo Tuomivirta

#37
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.11.2009, 18:39:10
Muistanko oikein; en jaksa hakea, että turkkilaiset kieltäytyivät jo kerran ko. aluksen romutuksesta asbestiin vedoten?
Tämä Turkissa romutus oli SYKElle joillain reunaehdoilla käynyt.

Toisessa keskustelussa viittaamani Ice Maiden oli tarkoitus romuttaa Teesissä ja vaikka on 1992 rakennettu, niin asbestilaiva.
(Venäjällähän louhitaan yhä asbestia ja uusissa Made in Russia aluksissa asbestia käytetään yhä.)

Moi,

Tuli mieleeni yllä olevasta kommentista kysymys, että onko Konstantin Simonovissa eli KRISTINA KATARINAssa asbestia kun on Neuvostoliitossa valmistettu?

Ja miten pitkään laivaa pystyy käyttämään jos sitä pitää kuin kukkaa kämmenellä? ..Ja onkos tuota laivaa paljonkin modernisoitu? Näytttää ihan siistiltä kuvissa, mutta onko sitä vain pintarempattu vai onko saanut vähän syvällisempääkin hoitoa? .. Laivahan on näköjään otettu näköjään käyttöön jo 1982 ja ainakin omasta mielestä ~27v käyttö nykyajan kertakäyttötekniikkaa käyttäen kuulostaa aikamoiselta saavutukselta.

...toistaalta vuonna 82 taidettiin vielä rakentaa "rautaa säästelemättä" ja kummemmin rasitusluokkia optimoimatta.

..Mutta kyllä ennenkin vanhaan suunnittelussa on varmasti mietitty tavoiteltu käyttöikä.. Mikähän se tälle paatille mahtaa olla?

Ajan takaa, että onkohan tämä laiva Kristina Cruisesin käytöss "end of the line"

http://www.faktaomfartyg.se/konstantin_simonov_1982.htm

Janne Koskinen

Niin, itse asiassa Puolassa rakennettu, mutta Puolahan oli silloin NL:n "satelliittivaltio".

http://en.wikipedia.org/wiki/Asbest

"Asbest
From Wikipedia, the free encyclopedia
Jump to: navigation, search
Coat of arms of Asbest

Asbest (Russian: Асбе́ст) is a town in Sverdlovsk Oblast, Russia, named for its asbestos industry. The town is located on the Bolshoy Reft River (right tributary of the Pyshma) on the eastern slopes of the Urals, 70 km north-east of Yekaterinburg at 57°00′N 61°28′E / 57°N 61.467°E / 57; 61.467. It was founded in 1889 as Kudelka (Куделька). It was granted the town status and renamed in 1933. Population: 76,328 (2002 Census); 84,470 (1989 Census). Postal code: 624000. International dialing code: +7 (34365).

Today's Asbest is a large industrial center. Joint-stock company Uralasbest is the main industrial enterprise. Other factories include UralATI, Zarechny, Asbostroy, Asbestovskaya poultry processing plant, and a ferroconcrete production factory. Asbestos, bricks, porcelain, furniture, metal constructions, and other products are produced in Asbest.

The town is home to the Uralasbest stadium, which seats 10,000 people. Educational facilities include music schools, a school of art, an Olympic school, an institute of science and research, professional schools, colleges of mining and economics. There are two museums: a geological museum and a museum of local lore."

"Asbestos, bricks, porcelain, furniture, metal constructions, and other products are produced in Asbest."

Täysi louhinta päällä yhä anno 2009.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Tuomivirta

#39
Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.12.2009, 13:41:03

Täysi louhinta päällä yhä anno 2009.

Terve,

Olenko väärässä jos sanon, että ei ole missään vaiheessa ollut tarkoitus ottaa missään päin maailmaa Asbestia täysin pois käytöstä?

-> Tarkoitus ja tavoite on ollut rajoittaa, vähentää ja kieltää Asbestin käyttöä siten, että tavallienen duunari ei syöpää ja hengityssaurauksia aiheuttavasta asbestista enää joudu kärsimään ->esim. rakennuksissa  ja jarrupaloissa täyskielto.

kuvista huomasin, että on tuohon asbestiin näköjään itsekin tullut törmättyä rakenteita purkaessa  :-X, nyt vasta huomasin että mistä on ollut kyse.

Mitenkä muuten Intiassa ja Bangadeshissa työntekijöiden suojaus tapahtuu? Muistaakseni tuo valkoinen kuituvilla pöllyää kuin voikukan siemenet aurinkoisella säällä.

Juho Jäppilä

Ei ole työntekijöitä suojattu millään tavalla   :-\
Silja Line - On Enemmän

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Tuomivirta - 14.12.2009, 14:07:10
Mitenkä muuten Intiassa ja Bangadeshissa työntekijöiden suojaus tapahtuu? Muistaakseni tuo valkoinen kuituvilla pöllyää kuin voikukan siemenet aurinkoisella säällä.

Alkaa jo karata sivuraiteille pahan kerran tämä keskustelu, mutta juuri senhän takia esimerkiksi Onyxiä ei ole haluttu alun perin päästää lähtemään koska on ajateltu ihmisten hyvinvointia. Tuolla Aasiassa kun työsuojelu on tuntematon käsite.

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 14.12.2009, 11:55:14
Varmaan vankka laiva, mutta ikää alkaa olla. Valvonta-automatiikan varaosat sattaa olla kiven alla, Tämän ikäiseen laivaan ei Siemensin SIMO järjestelmään saa enää tavaraa hyllystä, vaan tekevät uudet kortit yksin kappalei. Hinta ja toimitusaika sen mukaiset. Muutaman vuoden kuluttua 30-vuotisklassaus, ja savottaa sen mukaisesti. Toivotan onnea.

Oliko nyt niin että ennen laivan asettamista liikenteeseen elokuussa?, niin tarkoitus oli tehdä valtaosa 30-vuotisklassauksen hommista etuajassa?

Jos kuitenkin joudutaan lisäksi vaihtamaan konevalvonta-automatiikka, tutkat yms. navigointijärjestelmät ja mahdollisesti asbestisaneeraamaan?, niin hinta helposti tuplaantuu tai moninkertaistuu. Onneksi en ole itse ottamassa yrittäjäriskiä ja KC on varmaan paremmin kustannuksista tietoinen ja osaa allekirjoittanutta paremmin kustannuslaskelman.

Parasta kuitenkin on, jos mainitusti työllistetään Hietalahden telakkaa vaikkakin rajoitetusti ja luodaan Suomen lipun alle uusia työpaikkoja.

Tälläisiä positiivisia signaaleja kaivataan kuitenkin juuri nyt enemmän kuin koskaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Jussi Laine

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 14.12.2009, 16:45:52
Jos kuitenkin joudutaan lisäksi vaihtamaan konevalvonta-automatiikka, tutkat yms. navigointijärjestelmät ja mahdollisesti asbestisaneeraamaan?, niin hinta helposti tuplaantuu tai moninkertaistuu.

Jos lasketaan aluksen oletettu markkinahinta + reilun hintainen remontti päälle, niin paljonko kokonaishinta olisi arviolta prosentteja uuden hinnasta?  Jotkut, jotka ovat lukeneet valmistusmaa Puola, ovat kirjoitelleet täällä siihen tyyliin kuin laiva olisi täys pommi unohtaen, että sille on jo tehty vuosien saatossa uudistus ja modernisointitöitä. Jos asbesti ei ole ollut ongelma tähän mennessä, niin miten se muuttuisi ongelmaksi yks kaks?


Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Laine - 14.12.2009, 21:20:23
Jos lasketaan aluksen oletettu markkinahinta + reilun hintainen remontti päälle, niin paljonko kokonaishinta olisi arviolta prosentteja uuden hinnasta?  Jotkut, jotka ovat lukeneet valmistusmaa Puola, ovat kirjoitelleet täällä siihen tyyliin kuin laiva olisi täys pommi unohtaen, että sille on jo tehty vuosien saatossa uudistus ja modernisointitöitä. Jos asbesti ei ole ollut ongelma tähän mennessä, niin miten se muuttuisi ongelmaksi yks kaks?


Asbestihan aiheuttaa niitä ongelmia vasta vapautuessaan hengitysilmaan. Eli toisin sanoen, ongelma se tässä laivassa lienee vasta mahdollisissa perusteellisemmissa sisäremonttihommissa, mutta muuten asbesti tuskin aiheuttaa ongelmia (ellei nyt joku satu hajoittamaan paikkoja ::))
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.