Ålandstrafiken

Aloittaja Miran Hamidulla, 20.12.2000, 19:53:52

« edellinen - seuraava »

Juhani Mehto

Föglön-linjan kilpailutus on käynnissä ja Ålands Sjöfartin mukaan yksi hakeneista olisi norjalainen Boreal A/S, toisen laivalla operoivan firman ollessa Ansgar AB. Lisäksi yksi firma ajaa välille tunnelia. Hakuaikaa on huhtikuun toiseen päivään asti.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Janne Koskinen

Skarven kivellä:

https://www.nyan.ax/nyheter/skarven-pa-grund/

Pienehkö ölljyvuoto; ilmeisesti hydrauliöljyä?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama


Mikko-Oskari Koski

Ilmeisesti Skarven on keväällä korjattu vain päällisin puolin, koska nyt aluksen syyshuoltoon on varattu peräti kolme viikkoa. Knipan tuuraa, autoja jää rannalle -ja föglöläisten tunneli-idealismi kukoistaa ainakin fesen saaristoliikenteen tulevaisuutta käsittelevässä ryhmässä.
Taannoinen aiesopimus FinFerriesin uuden hybridilautan sekä Degerbyn pohjoispuolisen siltayhteyden toteuttamisesta on rauennut. Ahvenanmaalla käydään maakunnan parlamenttivaalit kuluvan viikon sunnuntaina, ja saariston äänitorvet yrittävät kaikin tavoin lobata ehdokasryhmiä tunnelihankkeen taakse. Tätä on näin ulkopuolisena oikeastaan aika säälittävää seurata -suurimmalle osalle Ahvenanmaan yli paristakymmenestätuhannesta äänioikeutetusta asia ei ole mitenkään äänestyspäätökseen vaikuttava, mutta jos siihen ruvetaan yhteisiä rahoja isosti syytämään, siitä yhtäkkiä tulee sellainen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Uusi lautta tilattiin tänään Puolasta, samalta telakalta, jolta Elektra valmistui. Pituus on 100,5 m, leveys 17,4 m ja kyytiin mahtuu 90 henkilöautoa. Tämä uutinen kuulunee enemmän tänne kuin Finnferries-topiciin, vaikka tilaaja onkin Finnferries. Tilaukseen kuuluu optio.

Finnferriesin tiedote
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Ja jos ahvenanmaalaiset onnistuvat sotkemaan kuvionsa vielä pahemmin, eli eivät rakenna Gripön siltaa ja satamaa (kuvio on riitautettu, ja tunneliuskovaiset yrittävät ajaa omaa asiaansa uuden maakuntaparlamentin suuntaan), saa FinFerries etsiä uudelle polakkilautalleen jonkin toisen työpaikan. Ei niin, etteikö sellainen löytyisi, olisihan esim.Hailuodon linja kipeästi uudisaluksen tarpeessa, ja jos sinne suunniteltu kiinteä yhteys tosiaan joskus vuoden 2025 vaiheilla valmistuisi, olisi lautalle toki töitä tarjolla ihan tuossa Paraisten nykyisen kunnan alueellakin.
Ahvenanmaan maakuntahallituksella on omakin sähköhybridilauttahanke vireillä. Tämä suunnitelma toisi kehiin paljon pienemmän, kantavuudeltaan 76 tonnin aluksen, jonka toimialue olisi Kumlingen ja Enklingen välillä. Samanlaisia suunnitelmia on myös Brändön pohjoiselle linjalle Åvan ja Jurmon linjalle, mutta se ei sisälly nyt esitettyyn lisäbudjettiin.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Juhani Mehto

Uusi maakuntahallitus purki jo joku aika sitten Föglön lauttaliikenteen sopimuksen Ansgarin ja Finnferriesin yhteisyritykseltä ja koko homma otetaan nyt uuteen tarkasteluun - myös tunnelivaihtoehto on jälleen mukana. Lautta on kuitenkin jo tilattu, ja voinee päätyä Elektran pariksi Paraisten ja Nauvon välille, jos uusi hallitus jatkaa tunnelilinjalla.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

#247
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 12.11.2019, 23:07:40
Uusi lautta tilattiin tänään Puolasta, samalta telakalta, jolta Elektra valmistui. Pituus on 100,5 m, leveys 17,4 m ja kyytiin mahtuu 90 henkilöautoa. Tämä uutinen kuulunee enemmän tänne kuin Finnferries-topiciin, vaikka tilaaja onkin Finnferries. Tilaukseen kuuluu optio.

Finnferriesin tiedote

Tämän terästyöt lähtivät käyntiin Puolassa 1.7. - tosin ainakin Ferryvolutionin facebook-sivun kuvien mukaan tämä tulisikin (varmaan Föglön-tilanteen epävarmuuden vuoksi) tulossa Finferriesille keltaisena.

Crist-telakan tiedote
Ferryvolutionin facebook-sivu (uutinen väärin merkittynä uutena tilauksena 2.7.)

Lisäksi vanhaa kalustoa koskien mielenkiintoisena uutisena, että Subsea Seven on saanut Teijossa takaisin vanhan Grisslan-nimensä. Somessa esitetyn mahdollisuuden mukaan sen olisi ostanut Kuljetus Savolainen ja käytettäisiin mahdollisesti öljyntorjuntatehtäviin jatkossa ja muutostöitä tehtäisiin nyt siis telakalla Teijossa. Tästä olisi mukava kuulla lisää tietoa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 10.07.2020, 12:39:51
Tämän terästyöt lähtivät käyntiin Puolassa 1.7.
Kölinlasku oli 30.10.

Crist-telakka
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Jo keväällä on ollut puhetta, että Ålandstrafiken hankkisi käytetyn aluksen ja syksyllä siihen ehdotettiin 4 MEUR määrärahaa maakunnan lisäbudjetissa. Alus aloittaisi liikenteessä vuoden 2023 aikana. Nyt uusien huhujen mukaan alus olisi norjalainen 20-vuotias lautta Fedjefjord. Alus tulisi Kustavin Vuosnaisten ja Brändön Åvan väliseen liikenteeseen ja siellä nyt oleva Viggen siirrettäisiin eteläiselle reitille, missä se on jo tehnytkin laituritestauksia.

Uutinen määrärahasta
Huhu Fedjefjordista (maksumuuri)
Fedjefjord Marinetrafficissa
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mikko-Oskari Koski

Fedjefjord on tosiaan hankittu maakuntahallituksen lautta-armaadaan.
https://alandsradio.ax/nyheter/lr-koper-norsk-farja-36-miljoner?fbclid=IwAR09UrTV53qFdtq-ODgMy1fESAwebVbzXR00hT5_5GK22YWURj6ZqupETqk

Tämä ei ole erityisen hyvä uutinen siinä mielessä, että Ahvenanmaalle tarvittaisiin lähitulevaisuudessa uusia lauttoja, jotka edustaisivat saaristoliikenteessä tämän ajan uutta ajattelua. Kaikki kunnia Fedjefjordille, mutta se on kuitenkin jo 20-vuotias alus, ja edustaa aiotulla reitillään Kustavin ja Åvan välillä korkeintaan kaksisuuntaisuutta uutena innovaationa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

Nyt sitten tapahtui se, mikä oli pelättävissä, kun uutta tonnistoa ei ole hankittu ajallaan. Eli kahden aluksen liikennöintiin on tullut teknisistä syistä esteitä keskellä sesonkia.
Ensin Gudingen meni normaaliin huoltoon, tällä kertaa Tukholmaan. Siellä aluksen pohjassa havaittiin runsaita kulumavaurioita, joiden korjaus kesti melkein kaksi viikkoa aiottua telakointiaikaa pidempään. Sitten Alfågelniin iski konevika. Gudingen saatiin takaisin juuri juhannuksen liikennehuippuun, mutta Allu on näillä näkymin rempassa heinäkuun alkupäiviin asti. Korvaavana ratkaisuna Viggen ajaa Allun ja Oden Viggenin vuorot pohjoislinjalla ja Ejdern kaiken poikittaisella. Brändön ja Kumlingen vuoroja on paikattu muun muassa öljyntorjunta-alus Svärtanilla sekä jollain SubSean aluksella.

Yhteentulemana voisi ajatella, että ahvenanmaalaiset ovat ilmeisesti kuvitelleet kerran hankittujen ja oikeasti laadukkaiden lauttojensa olevan ikuisia. Mutta reissussa rähjääntyy. Nyt olisikin aika pikaisesti investoida uuteen tonnistoon -mikä ei ole ollenkaan edullista, mutta ehdottoman välttämätöntä, jos halutaan saaristoliikennettä jatkossakin olevan.
Suomessa saaristoliikenteen ongelmana on ollut se, että kilpailutuksia voittaneet varustamot ovat vaihtaneet linjoille omia kalikoitaan, joiden taso on ollut aiempia heikompi. Ahvenanmaalla tätä ei sentään ole tapahtunut, koska Ålandstrafiken kuitenkin omistaa tonniston, mutta pian ollaan tilanteessa, jossa kilpailutuksia voittaneiden firmojen oikeasti kannattaa tuoda linjoille omia aluksiaan, kun vanhat merilinnut yksinkertaisesti väsyvät...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Sven Liljeström

Mistä minulle on tullut sellainen käsitys, että Ahvenanmaalla
ollaan joka asiassa erityisen "säästäväisiä"!

Juhani Mehto

Saaristolinja (Vitharun) kertoo facebookissaan, että heidän "uusi" aluksensa Vidskär menee Ahvenanmaalle auttamaan viikoksi 4.-10.7. ja sinä aikana Röölän ja Seilin/Nauvon välillä ei ole liikennettä.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 08.12.2021, 13:56:26
Fedjefjord on tosiaan hankittu maakuntahallituksen lautta-armaadaan.
https://alandsradio.ax/nyheter/lr-koper-norsk-farja-36-miljoner?fbclid=IwAR09UrTV53qFdtq-ODgMy1fESAwebVbzXR00hT5_5GK22YWURj6ZqupETqk
Fedjefjord lähti toissapäivänä Stavangerista Suomen lipulla ja Ådan-nimisenä kohti Maarianhaminaa.
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.