Silja Line vaihtamassa rikkipitoisempaan polttoaineeseen

Aloittaja Miran Hamidulla, 21.11.2006, 02:48:42

« edellinen - seuraava »

Santeri

Niimpä niin. Olisi myös mielenkiintoista tietää, että miten tuo edes vaikuttaisi todellisuudessa yhtään mihinkään. 

Antti Numminen

Lainaus käyttäjältä: Harri Muhonen - 21.11.2006, 19:25:28
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 21.11.2006, 18:17:08
Rikkipitoisuus max. 1.5 %.
Ilmeisesti Tallinkin mielestä tavara on vähärikkistä, koska alittaa pitoisuusrajan.
Kyllä se on minunkin mielestä vähärikkistä polttoainetta. Itämerta koskevat säädökset rajaavat rikkipitoisuuden 1,5%:in. MARPOL-sopimuksessa tämä kerrotaan.

Siljan ympäristösertifikaatit ja muut laatujärjestelmät tämän "suunnitelman" kanssa ristiriidassa ovat. Ja Ruotsin TV4 Tallinkin kanssa.

Muistelin lukeneeni noin kuukausi sitten artikkelia, jossa kerrottiin että maailman laivoista vähärikkisellä polttoaineella ajelee vain noin 1%.
Valitettavasti en löytänyt sitä pikaisella haulla käsiini. Mutta uskon tuon väitteen jollain tasolla. (Vähärikkisen PA:n käyttö on pakollista vain Itämerellä ja Suurilla järvillä, eikö?)
Nuo loput maailman laivat ajavat sillä normaalirikkisellä polttoaineella, joka on 3,5%. (Eikös tunnukin jo vähän isommalta erolta vähärikkisiin verrattuna?)

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 21.11.2006, 15:31:33
Taloussanomat:
Tallink on ainoa laivavarustamo, joka käyttää Itämerellä öljyä, jonka rikkipitoisuus on 1,5 prosenttia.

Ihmettelen myös Taloussanomien toimittajaa, joka olisi saanut -ihan vaan lukemalla artikkelin- korjattua tuollaisen virheen.
Tai voinhan minäkin olla väärässä.. Mutta mites Neste, Finnlines, RG Line ym. käytetäänkö polttoainetta, jossa rikkipitoisuus on 0,5%?

Lopuksi täytyy todeta, että olen melko varma siitä että jos Tallinkin johto olisi mennyt kiltisti nukkumaan sinne hyttiinsä; tuskin Ruotsin TV4 olisi asiasta ollut yhtään kiinnostunut.

Pekka Laakso

Niinpä, Tallink kun on kuuma peruna nyt Ruotsissa, niin mikäpä siinä on tehdä jokaisesta seuraavasta Tallinkin peliliikkeestä kohu. Sellaista tämä nykyjournalismi vaan sattuu olemaan.

Vaikka 1,5% on korkeampi pitoisuus kuin mitä Silja (ja jokunen kilpailija) on käyttänyt, niin ei pitäisi nyt olla erityisen vaarallista mikäli pitoisuus on yllä kerrotun mukaisesti MARPOLissa hyväksytty alueelle, jolle vaaditaan vähärikkistä löpöä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Antti Numminen - 21.11.2006, 22:12:21
Tai voinhan minäkin olla väärässä.. Mutta mites Neste, Finnlines, RG Line ym. käytetäänkö polttoainetta, jossa rikkipitoisuus on 0,5%?

Esimerkiksi ahvenanmaalainen Eckerö Line käyttää Tallinnan ja Helsingin välillä liikennöidessään polttoainetta, jossa rikin osuus on Itämerellä sallittu 1,5 prosenttia. Ahvenanmaan ja Ruotsin välillä liikennöivällä matkustaja-aluksella rikkipitoisuus on selvästi alle sallitun, vain 0,2 prosenttia.

"Ruotsi maksaa kompensaatiota, jos polttoaineessa on vähemmän rikkiä. Se kannattaa", sanoo Eckerö Linen ympäristöpäällikkö Bo-Gustav Donning.


Helsingin Sanomat

Kille

Kyllä tämä juttu nyt pyörii mediassa, mikä on Tallinkille tosi huono juttu. Nyt kyllä Tallink tekee niin ison virheen jos se vielä vaihtaa rikkipitoisempaan polttoaineeseen sitten on kyllä Tallinkin maine haudattu lopullisesti. Tuossa vielä juttu asiasta http://www.turunsanomat.fi/kotimaa/?ts=1,3:1002:0:0,4:2:0:1:2006-11-22,104:2:420846,1:0:0:0:0:0:

Ari Savolainen

On vähän kaukaa haettu tuo "huonosti"sekoitettu. Sekoitepolttoaineilla kun vaan on joskus sellainen piirre että ne seisoessaan astiassa erottuvat toisistaan oli se sitten Tallinkin tai minkä muun tahansa
yhtiön laivan pohjatankissa. Pentsiini tulee NT-marinelta eikä sekoitukseen ole mitään osaa loppukäyttäjillä, paitsi tietysti laskun maksaminen, ja aiheutuvat riesat, kuten tihentyneet separeiden
haalaukset ja nalkanneet ruiskutuspumput.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Niko Viirret

Tarkoittaisiko tämä sitä, että Siljankin laivoihin tupsahtaisi tarrat " Varo piipusta lentävää nokea " tekstein. ::)

Ari Savolainen

Kuinka monta Siljan laivaa ajaa Tallinnaan? Etsi tästä kysymuksestä se punainen lanka.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Salomon Kaukiainen

On hyvin mahdollista (ellei todennäköistä), että Tallink tosiaan suunnitteli polttoainelaadun vaihtamista ja samassa prosessissa myös ympäristöjohtaja on saanut lähteä. Kysymys ehkä kuuluu että peruttiinko suunnitelma jo kännisekoilun aiheuttaman julkisuuden, vaiko tämänkertaisen kohun takia, vai tullaanko muutos toteuttamaan kaikessa hiljaisuudessa myöhemmin. Yhtiön tiedottamispolitiikan huomioonottaen mikä tahansa vaihtoehto on kait mahdollinen...

Ehkä lehdistönkin asenne on vähän yksipuolinen... missään ei ole vielä taidettu mainita että Tallink (tosin oman lehdistötiedotteensa mukaan) käyttää jo nyt kaikissa laivoissa pienempirikkistä polttoainetta Tukholman saaristossa, ja 1,5% rikkipitoisuudella ajetaan vain avomerellä. Samaa järjestelmää he olisivat halunneet myös Siljan laivoille.

Eli sinällään muutoksellä ei olisi käytännössä ollut juurikaan mitään merkitystä ympäristön kannalta. Periaatteellisesti sitäkin karumpaa että joku yhtiö siirtyisi enää ympäristöä enemmän kuormittavaan polttoaineeseen, varsinkin kun kyseessä on aiemmin hyvästä ympäristöasioiden hoidosta tunnettu Silja! Ei ole ihan nykypäivän toimintaa Tallinkilla.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)