Maailman suurin bulkkeri vaarassa upota Brasiliassa

Aloittaja Tuomas Romu, 06.12.2011, 15:44:06

« edellinen - seuraava »

Tuomas Romu

Reuters: Huge Vale ore carrier disabled at Brazil port

LainaaThe world's largest iron-ore vessel is disabled and could sink in a port where Brazil's Vale, the world top producer, loads about 10 percent of global supplies of the commodity, shipping agents and the ship's operator said.

The Vale Beijing, a 361-metre-long vessel that can carry 400,000 tonnes of iron ore, has a leak in a ballast tank, operator STX Pan Ocean said. Shipping agents told Reuters the vessel had ruptured its hull.

Kyseessä on siis STX Pan Oceanin syyskuussa valmistunut Valemax-bulkkeri Vale Beijing, jonka brasilialainen kaivosyhtiö Vale on rahdannut pitkällä sopimuksella kuljettamaan rautamalmia brasiliasta Kiinaan ja Eurooppaan. Vastaavanlaisia laivoja pitäisi valmistua vuoteen 2013 mennessä 35, joista kahdeksan on tulossa STX:n varustamolle. Tällä hetkellä korealainen DSME on toimittanut kolme ja kiinalainen Jiangsu Rongsheng Heavy Industries yhden laivan Valelle ja STX tämän nimenomaisen aluksen itselleen.

Valen laivanrakennusprojekti tuntuu olevan jatkuvasti vastatuulessa. Milloin muut varustamot eivät ole kitisemässä epäreilusta kilpailusta, kiinalaiset estävät pääsyn satamiinsa ympäristösyistä(!) tai brasilialaiset avautuvat aasialaisen telakkateollisuuden tukemisesta kotimaisen sijaan. Vale Beijingin onnettomuus ei ainakaan paranna tilannetta...

Kyseessä ei muuten ole kirjaimellisesti maailman suurin bulkkeri, sillä DNV:n mukaan kuollutta painoa on vain 374 400 tonnia. Muutenkin eri telakoilla rakennettujen "sisaralusten" välillä on jonkin verran eroa, vaikka konsepti on jotakuinkin sama. Alustyyppi on kuitenkin suurempi kuin Bergen uudet bulkkerit, Berge Stahlista puhumattakaan.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Vale Beijing saatiin onnistuneesti siirrettyä laiturista ja on nyt ankkurissa odottamassa korjauksia. Ongelmia aiheuttaa aluksen lasti, 381 300 tonnia rautamalmia, jota ei voida purkaa Ponta da Madeirassa. Lähistöllä ei myöskään ole riittävän suurta kuivatelakkaa, jossa runko voitaisiin korjata, eikä alusta ainakaan toistaiseksi voida liikuttaa sen omilla koneilla vaurioiden laajenemisen pelossa.

Pahemminkin olisi voinut käydä. Vuonna 1994 Trade Daring, 145 000 DWT:n bulkkeri, katkesi väärän lastauksen takia Ponta da Madeirassa. Hylyn poistaminen keskeytti satamatoiminnot kuudeksi viikoksi.

http://www.portosma.com.br/fotos/trade/index.php
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 06.12.2011, 15:44:06
Kyseessä ei muuten ole kirjaimellisesti maailman suurin bulkkeri, sillä DNV:n mukaan kuollutta painoa on vain 374 400 tonnia. Muutenkin eri telakoilla rakennettujen "sisaralusten" välillä on jonkin verran eroa, vaikka konsepti on jotakuinkin sama. Alustyyppi on kuitenkin suurempi kuin Bergen uudet bulkkerit, Berge Stahlista puhumattakaan.
Itse asiassa alukset ovat mitä ilmeisimmin sittenkin oikeasti 400.000 dwt:n kantavuisia, mutta niiden kapasiteetista on niistetty se 20.000 dwt pois paperilla Kiinan viranomaisten vastustuksen takia. Näin voisi ainakin päätellä oheisesta jutusta, jossa on lainattu Lloyd'sin artikkelia aiheesta.

Klik
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 09.12.2011, 18:15:57
Itse asiassa alukset ovat mitä ilmeisimmin sittenkin oikeasti 400.000 dwt:n kantavuisia, mutta niiden kapasiteetista on niistetty se 20.000 dwt pois paperilla Kiinan viranomaisten vastustuksen takia. Näin voisi ainakin päätellä oheisesta jutusta, jossa on lainattu Lloyd'sin artikkelia aiheesta.

Näin. Lisäksi DNV:n tietokannan mukaan esimerkiksi Kiinassa rakennetun Vale Chinan kuollut paino on 400 606 tonnia. Toki kiinalaisia voi myös huijata julistamalla, että alusten lastikapasiteetti on 380 000 tonnia - kuolleeseen painoonhan sisältyy paljon muutakin.

Kommenttini maailman suurimmasta bulkkerista liittyi lähinnä siihen, että esimerkiksi Vale Brasilin DWT on 402 347 tonnia, joten se lienee sisaraluksista suurin.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

#4
Nostanpa tätä keskustelua, kun en parempaakaan löytänyt.

400 000 tonnin Valemax-laivoja valmistui lopulta 34 viimeisen jäädessä keskeneräisenä STX:n raunioille. Nyt tätäkin epäonnista alusta ollaan rakentamassa valmiiksi toisella kiinalaistelakalla. Suurin uutinen ei kuitenkaan ole alkuperäisen laivasarjan valmistumisessa vaan siinä, että kiinalaiset varustamot ovat kaikessa hiljaisuudessa tilanneet niin ikään kiinalaisilta telakoilta viime marraskuun jälkeen vähän lisää laivoja. Nyt neljä telakkaa rakentaa neljälle varustamolle yhteensä neljäkymmentä neljänsadantuhannen tonnin bulkkeria.

Kiinan kielessä numero 4 muuten rimmaa sanan "kuolema" kanssa ja sitä pidetään huonoa onnea tuottavana...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

Holy necropost, Batman!

Brasilian edustalla kivelle ajanut 300000 tonnin malmilaiva on upotettu aluevesirajan ulkopuolelle yli kahden kilometrin syvyyteen. Paikallisten viranomaisten mukaan aluksesta oli poistettu polttoaine ja muu saastuttava materiaali, mutta ainakin tutka näyttäisi edelleen olevan päällä. Lopussa näkyy myös, kuinka konehuoneeseen syöksyvien vesimassojen seurauksena korsteeni repeää irti ja jää hetkeksi pinnalle kellumaan.

https://www.youtube.com/watch?v=a_y7UrbelSQ

Taloudellisista realiteeteista riippumatta en itse ainakaan erityisesti diggaa tällaisesta resurssien haaskaamisesta ja merten saastuttamisesta.
All information and details given in good faith but not guaranteed!