Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Heikki Salmi

Tervehdys kaikille...

Olin aikasemmin rekisteröitynyt tänne mutta tietokonepäivityksien takia jouduin uudelleen rekisteröitymään.....

Niin joo..tästä Finnjetistä.

On todella surullista kun Finnjet on tämänhetkisessä tilanteessa  ??? Olisi nyt jotenkin kuvitellu että tuon laivan olisi joku taho pelastanut Alangin hietikolta, mutta kun ei niin ei! Kuvitellaan nyt semmoinen asia, vaikkapa verrattaneen Ranska - Suomi. Ei varmaan Ranskan maalla, ei ainakaan ihan heti kaadettaisi Eiffelin tornia Pariisista. Mutta tosiasiahan on se että jos Finnjet olisi haluttu pelastaa nykyisestä tilanteestaan niin Suomen hallitus olisi reagoinut laivan kohtaloon jo silloin kun se ylitti Atlantin mennäkseen yliopistoasuntolaksi Katrina-myrskyn takia Mississippi-joelle vai minne lie oli...huvittaa eniten kun lukee.. ( vanha paska romurautalaiva!! Ihan hyvä kun romutetaan kierrätykseen!!)...vähän tuohon malliin kiteytettynä asia. Kummasti vaan tuo vanha paska romurauta vaan seilaa ( seilasi ) ympäri maailman meriä löytääkseen itsensä Alangin romurannasta!! Aika ironista kaikkinensa... :o

Tulikin tuossa mieleen just että, vaikkapa kaikkien tuntema RAY olisi voinut pelastaa laivan, tai vaikkapa Oy Veikkaus Ab....niillähän on niitä voittoja jo muutenkin ihan riittämiin...tuommoinen casino-laiva olisi omasta mielestäni kyllä maksanut itsensä moneksi vuodeksi eteenpäin..oli tuon laivan sijoituspiste sitten vaikka Helsingissä tai Hailuodolla.

Itse kaksi kertaa Finnjetillä seilanneena Rostockiin aikoinaan niin voin sanoa nauttineeni merellisistä tunnelmista, toisin kuin jossakin Tallinnan ja Helsingin väliä risteilevän "kaljabotskin" kyydissä...en tarkoita sitä että etteikö juoma ja ruoka maistunut Finnjetillä, vaan sitä että ns. merimatkasta nautti ihan meren ja sen atmosfäärin takia...eli kiteytettynä kiire ei painanut mihinkään baariin ottamaan tasoittavat.... ::) noh, kyllä lukija kait ny ymmärtää mitä ajan takaa tälläkin...heh ;D

Omasta mielestäni tuo Finnjet oli kaikkinensa hieno kokemus, olikohan ennen vuosituhannen vaihtumista...ei ollu edes sitä sisäremonttia tehty kun sillä seilasin sen pari kertaa. Suoranaista rahaa nyt sitten pilkotaan romuraudaksi vailla järjen hiventä...?!?

Tämähän on sama asia kuin ampuisi oman koiransa monen monituisen vuoden kiintymyksen jälkeen...vaikkakin eihän lemmikkiä nyt voi verrata johonkin laivaan, laivahan on ihmisen tuotos bisnesmielessä. Mutta ymmärrän kyllä että Finnjettiä verrataan lemmikkiin vai miten sen nyt sanoisi...jonkun esineen, oli se iso tai pieni, hienot tuntemukset jotka ihminen mielessään luo aiheuttavat juuri sen että joku tai jokin asia voi olla mentaalisesti hyvinkin tärkeä asia!! Myös minulla on ns. piilovitutus Finnjetin kohtalosta vaikkakin on vain laiva!

Asiaan voisi suhtautua eritavalla jos noita Finnjettejä olisi vaikkapa 4kpl! Valitettavasti Ainoa uniikkikappale on kokenut kohtalonsa tässä julmassa rahanahneessa maailmassa!...eli siis Alangin romutuksen...nooh, netistä selailin niin esim. S/S Norway kokenut saman destinyn...ja sitä paitsi nuo Alangin laivaromuttamoiden työntekijöiden työolosuhteet on ala-arvoisia. Tuokin vaikuttaa ainakin minun ajatuksiini...vähän väliä joku heivaa veivinsä romuraudan takia...hmmmm.

Muistan vielä yhdenkin asian kun seilasimme Rostockista Helsinkiin...olin ihan yksin Finnjetin peräpäässä, siellä takakannella! Oli lämmin auringonpaiste lähtiessä. Ajattelin että pistämpä itseni vaateriin sinne vihreälle teräskannelle...sai muuten mukavat hieronnat kun laiva pisti hanaa jossakin vaiheessa, olin kait 30 minuuttia siinä kannella silmät kiinni ja rentouduin! Eniten huvittaa se ( paras muisto) kun avatessani silmäni niin ympärilläni oli ainakin 15 ihmistä kokeakseen saman hieronnan, oli saksalaista ja virolaista jos nyt kielestä sain selkoa!! ;D Tarviihan laivan tärinät sun muut ohjata jonnekin keskuspisteeseen, GTS Finnjetissä se oli takakansi siellä korkealla jossakin..

Toivottavasti tuosta Finnjetistä on piirustukset vielä tallella! Suomen laivateollisuus voisi tehdä minun puolestani ihka uuden Finnjetin Helsinki-ravintoloineen ja pyöreine saunoineen...tosin ilman kaasuturbiineja vai mitä lie ne oli...R.I.P GTS Kingdom  ::)

T: Heikki Salmi

Janne Koskinen

#421
Ei ranskalaiset pelastaneet ex. t/s Francea, sittemmin t/s Norwayta. Se, jos joku oli legenda; tuhat kertaa Finnjettia legendaarisempi.

http://www.faktaomfartyg.se/france_1961.htm

United States of America merkkisen maan nimikkoalus riutuu Philadelphiassa.

http://www.faktaomfartyg.se/united_states_1952.htm

Kuten sanottu kaikella on aikansa ja paikkansa.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Heikki Salmi

Juuh...sekoitin tuon Norway aluksen johonkin samantyyppiseen... ;D

Mutta tuossa olisikin ideaa kun katsoin United States-laivan kuvaa!! Kieltämättä aika rähjäisen näköinen jos otos on tuoretta kamaa! Nähtävyys jo tuommoisenaan. Jonnekin maailman kolkkaan voisi perustaa "uivan hautausmaan" noille merenkulun klassikkotapauksille...semmoisen turistirysän jossa kahvikupponen maksaisi 5 egee..heeh. Varmasti olisi kävijöitä ja etenkin Jetin takia.. ;D ;D

Ja tosi juu, eihän Jettiä voi verrata mihinkään Norway-alukseen.Mutta suomen merenkulun merkkipaalu joka tapauksessa, joka olisi ansainnu vähän eri kohtalon. Vaikkapa sitten sen "uivan hautuumeren" ::)

T: Heikki Salmi

Heli Myllymäki

#423
Lainaus käyttäjältä: Juha Heinonen - 06.07.2008, 23:08:44
Minkähän ikäinen olet?

Maailmassa on asoita joita itse ei osaa, eikä tarvitsekkaan arvostaa. Monelle Finnjet on tärkeä, kuin mtv:n videostaja mediassa olevista muista jutuista olemme saaneet huomata.

Joten kannattaa käyttää aivoja, kun kirjoittaa. Mitä ajattelisit, jos lemmikkisi (jos sinulla olisi sellainen) koulisi, ja minä kommentoisin: "Mutta eiköhän tämä aihe pikkuhiljaa hälvene, kun ei keksi enään mitään aihetta kirjoittamiseen..   ;)"   Kyllä Finnjet voi olla monelle yhtä tärkeä kuin lemmikki.  :thumb: Monen voi olla vaikea ymmärtää miksi, mutta ei sitä tarvitsekkaan ymmärtää, riittää kun keskittyy omiin asioihin, jotka tuottaa ilon mieleen. 

Kyllähän sananvapaus on olemassa, mutta sitä oikeutta voi käyttää myös fiksusti.



Olen todella pahoillani, jos pahoittelin sinun mielesi minun omilla ajatuksillani..  :P

Roope Haapala

Siis en ole seurannut tätä iha huvikseni vaan siksi että minua kiinnostaa tämä aihe mutta täytyy myöntää että kyllä täältä paskan jauhajia löytyy
Minkäs minä sille mahdan?

Heikki Kautiainen

Lainaus käyttäjältä: Eero Vaskonen - 07.05.2008, 16:22:49
Muuten tuolla adressit.comissa jossa voi allekirjoittaa Finnjetin puolesta, niin on tänään jo yli 15 allekirjoitusta  :o :thumb:
www.adressit.com/finnjet

kattelin tota adressia äsken, 297 nimeä, sillä ei ihan viel taida jetti pelastua  ;D tuskin tuo adressin esille laittaja ny tosissaa tota adressia ees laittanu. Eiköhä siihe pelastamisee ois tarvittu muutaki ku adressi.

Ilppo Niemelä

Minustakin on sääli, että suomalaisen laivanrakennus- ja merenkulkuhistorian merkkipaalu Finnjet romutetaan, mutta se on valitettavasti tässä vaiheessa jo väistämätöntä. Saisi joku tehdä Finnjetille samankaltaisen tempun, kuin aikanaan VR:n makasiineillekin. Kunnon satsi C4:ää sisään ja PUM! Loppuisi tämä jahkailu kertalaakista...

Jouni Haimi

 
Tuli vaan mieleen ettäFinjetin kohtalo taisi olla koko elinkaaren öljy.Finnjetin kannattavuus menei jo kuralle silloin kun oli ensimmäinen öljykriisi ja osittain se joutui romurannalle ppolttoaineiden hintojen takia.

Teemu Ahonen

Juolahti mieleen, että jos Finnjetiä ei saisi ollenkaan hinattua Alangin hietikolle, kuten tuossa Miranin jutussa kerrotaan. Tarkoitan, että ketjut eivät yksinkertaisesti riitä vetämään Finnjetiä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Niko Viirret

Jos ne eivät saa Finnjetiä rannalle niin miten suurempi Norway kiskottiin rannalle?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 09.07.2008, 15:59:12
Jos ne eivät saa Finnjetiä rannalle niin miten suurempi Norway kiskottiin rannalle?

Niin, ja takovat sitten viime kädessä Norwaystä riittävän vahvat ketjut joilla kiskoa  ;)

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 09.07.2008, 15:27:36
Juolahti mieleen, että jos Finnjetiä ei saisi ollenkaan hinattua Alangin hietikolle, kuten tuossa Miranin jutussa kerrotaan. Tarkoitan, että ketjut eivät yksinkertaisesti riitä vetämään Finnjetiä.

Sikäli kun romutusrannoille on kiskottu mm. lentotukialuksia, öljytankkereita ja muita hieman isompia laivoja, ei Finnjetin hinaamisen luulisi muodostuvan ongelmaksi.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 09.07.2008, 23:58:17
Sikäli kun romutusrannoille on kiskottu mm. lentotukialuksia, öljytankkereita ja muita hieman isompia laivoja, ei Finnjetin hinaamisen luulisi muodostuvan ongelmaksi.
Tosiaan, mutta jos kohtalon kiertelyn myötä tämä osoittautuukin mahdottomaksi.

Joo hulluja puhun. Odottelen yhä aikakoneen keksimistä.. :P
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Roope Haapala

Haha voishan sitä iha ajatella että mikään maailman voima ei sais jettiä rantaan. Sitte nää tuhoojat tois sen suru mielin suomeen ja antais ilman meille ja siitä tulis sen jälkeen maailman kuuluisin laiva ja kaikki haluaisi sen kyyttiin nii sit se vetäis taas jotain suomi saksa väliä montakymmentä vuotta :D
Minkäs minä sille mahdan?

laivabongari

Topi näki unen !

Finnjet takaisin Suomeen....


:thumb: :thumb:

Tuplamännän paikka