Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 22.08.2008, 17:49:21
Voihan sitä snobbailla vaikka millä hienoilla arkkitehtuurin termeillä mutta suomeksi sanottuna Finnjet on aivan helvetin ruma pitkä peltilaatikko.

Se edustaa vain ja ainoastaan oman aikakautensa kauppamerenkulkua ja ainoa erikoisuus siinä oli sen nopeus ja se siitä.

Sen aika on nyt ohi tai ollut jo monta vuotta joten turha haikailla sen perään kun järjellä siinä ei ole mitään tekemistä vaan pelissä on vain tunteet.

Jos jollain yksityisellä on rahaa ostaa vanha romuksi luokiteltu laiva niin siittä vaan, ostaahan jotkut vanhoja autoja tai prätkiä mutta minkään kaupungin riesaksi tai veronmaksajien harmiksi Jettiä ei pidä laittaa.
a: Finnjet ei ole rakennettu pellistä, vaan suomalaisesta teräksestä
b: Wikipedian määritelmä laatikosta on neliseinäinen sekä pohjallinen ontto esine, jonka tehtävänä on tallettaa muita esineitä sisäänsä. Ensinnäkin, Finnjet ei ole ontto ja toisena, sen seinät eivät sillä tavalla symmetrisesti, että määritelmä laatikko pitäisi paikkaansa.

Finnjetin erikoisuus oli nopeus ja se edusti oman aikansa kauppamatkailua. Mutta turhaanko ne tuhannet ihmiset Finnjetin neitsytmatkalle lähtöä kävi seuraamassa ja vastaavasti vielä useat tuhannet saksalaiset kävivät katsomassa Finnjetin saapumista Travemündeen? Finnjetin erikoisuus ei pelkästään ollut se nopeus, vaan myös koko.. Ja varsinkin pituusennätyksen se säilytti nopeuden lisäksi 2000-luvulle saakka.

Tähän kohtaan täytyy sanoa, että miksi ihmeessä tuhansia laivoja on museoitu? Esimerkkinä vaikka Suomen Joutsen (joka on muuten rakennettu Ranskassa), Rotterdam ja monet muut.

Tosiaan, en välitä trolleista.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Niko Viirret

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 22.08.2008, 19:55:30
Esimerkkinä vaikka Suomen Joutsen (joka on muuten rakennettu Ranskassa)

Suomen Joutsen on ensinnäkin vanha ja lisäksi purjealus, joita ei tuon kokoisina kauheasti löydy. Lisäksi se on toiminut pitkään Suomessa (n. 78 vuotta) Suomen laivaston koulutusaluksena, merimiesammattikouluna ja museoaluksena. Se on myös toiminut sukellusveneiden ja moottoritorpedoveneiden emälaivana talvi- ja jatkosodassa. Sen lisäksi se on tehnyt kahdeksan pitkää valtameripurjehdusta.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Niko Viirret - 22.08.2008, 20:27:15
Suomen Joutsen on ensinnäkin vanha ja lisäksi purjealus, joita ei tuon kokoisina kauheasti löydy. Lisäksi se on toiminut pitkään Suomessa (n. 78 vuotta) Suomen laivaston koulutusaluksena, merimiesammattikouluna ja museoaluksena. Se on myös toiminut sukellusveneiden ja moottoritorpedoveneiden emälaivana talvi- ja jatkosodassa. Sen lisäksi se on tehnyt kahdeksan pitkää valtameripurjehdusta.
Tiedän, tiedän. Mutta silti se ei poista sitä seikkaa, että se on rakennettu Ranskassa.. Finnjet on rakennettu Suomessa ja on toiminut nopeana reittilaivana Suomesta Saksaan pitkään, ja on ollut useilla muillakin reiteissä, sen lisäksi toiminut asuntolaivana Louisianassa, sitä ennen ylittänyt Atlantin nopeimpana suomalaisaluksena, eikä edes täydellä teholla.. Vaikka ei se olekaan mitään verrattuna Suomen Joutseneen, on sen historia melko merkittävä suomalaisrakenteiseksi alukseksi. Ei kovin moni muu suomalaisalus ole tällaista kokenut..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Pekka Hömppi

En kyllä lähtisi millään muotoa vertaamaan Finnjettiä, Suomen Joutseneen, täysin erilaiset historiallisilta arvoiltaan. Olkoonkin Suomen Joutsen rakennettu vaikka missä.
Toisaalta voidaan myös sanoa, että Finnjet on Suomessa kasattu, muunmaalaisten osatoimittajien osista.
Lainaus Wikipediasta;
Finnjet on pääosin suomalaista työtä. Wärtsilän telakan työvoimapulan vuoksi osa kylkilohkoista tosin tehtiin Tanskassa, mutta nekin suomalaisista teräslevyistä. Kaasuturbiinit on hankittu Yhdysvalloista ja niiden alennusvaihteet silloisesta Länsi-Saksasta. Potkurit ovat ruotsalaista valmistetta.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 22.08.2008, 20:42:23
Tiedän, tiedän. Mutta silti se ei poista sitä seikkaa, että se on rakennettu Ranskassa.. Finnjet on rakennettu Suomessa ja on toiminut nopeana reittilaivana Suomesta Saksaan pitkään, ja on ollut useilla muillakin reiteissä, sen lisäksi toiminut asuntolaivana Louisianassa, sitä ennen ylittänyt Atlantin nopeimpana suomalaisaluksena, eikä edes täydellä teholla.. Vaikka ei se olekaan mitään verrattuna Suomen Joutseneen, on sen historia melko merkittävä suomalaisrakenteiseksi alukseksi. Ei kovin moni muu suomalaisalus ole tällaista kokenut..

Toisaalta muistetaan taas että Suomen Joutsen on himppasen lyhyempi vaikka Ranskassa onkin tehty ja siksi paaaljon helpompi museoida kuin Vinnjetti. Lisäksi ylläpitokustannukset ovat selkeästi pienemmät koska on lyhyempi ja vieläpä eri materiaalia.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Kalevi Lehto

#590
Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 21.08.2008, 19:32:37
Ja tiedän, että sävelmää pommitetaan jokaisella Siljalla, mutta eri kuuloisena, kuin Finnjetillä. Eikä kannata unohtaa, että kyseinen sävelmähän oli alunperin elokuvasta Un Homme et Une Femme (eli suomeksi Mies ja Nainen).
Sori, out of topic, mutta kolmisen viikkoa sitten, (silja) Galaxyllä, eipä muuten kuulunut...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Petri Vakari

Eiköhän se "ihme"  täydy tapahtua jos finnjet palaa koto suomeen? Tosin onhan mullakin mukavia muistoja Kiel:n telakalla olossa vuosi? nyt en muista 91-92?  Göteborg-97 telakka tehtiin meidän puolesta koko laiva  uusiks 2 vk:a. Mulla on jokin verran kuvia niilltä keikoilta,,mut kaikki on otettu "filmi"kameralla. Harva kaveri on varmaan ollut Finnjettin keula "pulpin" edessä kuvaa otettaessa? Elikkä loppuyhteenvetona et naulatehtaalle menee, vaikka kuinka toivotaan paluuta!

Janne Koskinen

#592
Profinnjet

"Tarkastusryhmä on lähtenyt Intiaan 21.08.2008 ja palaa 26.08.2008!!

Koska Finnjetin todellisesta kunnosta on ollut paljon epävarmuutta, Pro Finnjet on lähettänyt suomalaisista asiantuntijoista koostuvan tarkastusryhmän Alangiin, Intiaan selvittämään asiaa."

Vahvistamattoman tiedon mukaan: (ei "inspection team") zero compartment (lienee konehuonetilat yms.) is flooded (veden vallassa).

EDIT: tai sitten zero=no compartment is flooded (ei osastoja veden vallassa).

Offtopic:
Lainaus käyttäjältä: Niko Forsén - 23.08.2008, 05:23:58
Vituttaahan minuakin monet asiat, Kuten ihmiset jotka ajavat Corollalla ja jotka äänestävät Demareita.  ;)
Sinussakin asuu pieni demari, koska haluat yhteiskuntaa apuun. Hlökohtaisuuksiin mennään, kun omat argumentit (=järki) loppuu.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Toni Redsven

Äiti äiti, toi toinen poika haukku mua ja se tuli meiän pihalle leikkimään meiän leluilla... Mistä saisi ihmisille edes vähän älliä näihin touhuihin. Ja nyt en edes tarkoita laivan pelastamista vaan tätä juupas eipäs väittelyä mitä täällä harrastetaan lähes joka ketjussa.

Jussi Lampinen

Lainaus käyttäjältä: Pekka Hömppi - 22.08.2008, 20:58:14
En kyllä lähtisi millään muotoa vertaamaan Finnjettiä, Suomen Joutseneen, täysin erilaiset historiallisilta arvoiltaan. Olkoonkin Suomen Joutsen rakennettu vaikka missä.
Toisaalta voidaan myös sanoa, että Finnjet on Suomessa kasattu, muunmaalaisten osatoimittajien osista.
Lainaus Wikipediasta;
Finnjet on pääosin suomalaista työtä. Wärtsilän telakan työvoimapulan vuoksi osa kylkilohkoista tosin tehtiin Tanskassa, mutta nekin suomalaisista teräslevyistä. Kaasuturbiinit on hankittu Yhdysvalloista ja niiden alennusvaihteet silloisesta Länsi-Saksasta. Potkurit ovat ruotsalaista valmistetta.
Tähän ei voi kuin lisätä: Luuleeko joku tosiaan että tän päivän suomen telakoilla rakennetut laivat olisivat sitten täysin 100% suomalaisista osista?.

Kimmo Heinonen

#595
Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 23.08.2008, 19:03:58
Tähän ei voi kuin lisätä: Luuleeko joku tosiaan että tän päivän suomen telakoilla rakennetut laivat olisivat sitten täysin 100% suomalaisista osista?.

Voihan tohon (siis näihin hämäriin vertauksiin) tietty sen lisätä että: Näitä yhdistää se että kumpasenkaan päälle ei voi kuvitella tuottavaa liiketoimintaa -> siis yhdistävä tekijä: samanlaisia turhia - loppuviimeksi vero-euroilla ylläpidettäviä tekeleitä... ;) --- niin siis toivotaan nyt että ne Goan - eiku Alangin matkaajat ottaa järjen käteen ja toteaa että: Arvokas ja hieno laiva on saapunut viimeiselle rannalle....

Janne Koskinen

http://www.profinnjet.fi/vision.html

Koitin nyt avoimin mielin lukea ko. plania. Pari huomiota; tuotto-odotus saattaa olla realistinen, mutta vain jos alus saadaan sijoitettua todella keskeiselle paikalle. En usko esim. Pansioon opiskelijoiden haluavan majoittua. Aurajoki ilmeisesti edellyttäisi varsin merkittäviä ruoppaustoimia. Olin aluksella, jonka draft oli noin 7m Aurajoen suulla ja "miinusvedellä" piti skiftata Vuoksenniskalle (eivät muuten taksikuskitkaan Turussa tiedä missä on Vuoksenniska). Jäänmurtajien laituripaikkaa kilpailuttaessa Aurajoki oli yksi vaihtoehdoista; Turun kaupunki olisi sitä ollut valmis ruoppaamaan, mutta tässä tapauksessa (murtajat) se olisi tuonut vuokratulojakin. Turun sataman suhtautuminen "asuntolaivoihin" ei ainakaan "case Unterelben" mukaan ole kovin positiivinen. Ylempänä Auajoella esim. Forum Marinumin kohdalla vettä lienee vajaa 5 metriä eli ruoppaustarve on melkoinen ja Aurajoki tuo humusta koko ajan. Lisäksi ko. planista puuttuu siirtomatkakustannukset (i.e. luokitus ja/tai hinaus). Onko Profinnjet tehnyt kunnossapitosopimuksen Yrkesinstitut Sydvästin (Novia?) kanssa; ainakin ko. sivut antavat niin ymmärtää. Eritelty kustannusarvio puuttuu paitsi matkan niin kunnostuksenkin osalta.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Forsman

Lainaus käyttäjältä: Toni Redsven - 23.08.2008, 15:40:13
Äiti äiti, toi toinen poika haukku mua ja se tuli meiän pihalle leikkimään meiän leluilla... Mistä saisi ihmisille edes vähän älliä näihin touhuihin. Ja nyt en edes tarkoita laivan pelastamista vaan tätä juupas eipäs väittelyä mitä täällä harrastetaan lähes joka ketjussa.
Olen samaa mieltä,tyhmempikin pitäis jo tajuta että kun  Kingdom intiasta joskus lähtee niin se on kyllä aivan eri muodossa kuin sinne meni . Eli    sulattamon kautta uusiokäyttöön mitä siiittä sitten  ikinä tehdäänkin ::)

Rontti

LainaaToisaalta, ei trolleista kannata välittääkään. Kun ei kommentoi takaisin niin joskus se mielenkiinto loppuu näiltäkin vekaroilta.

Ai kutsutaanko niitä Trolleiksi jotka ovat kanssasi eri mieltä? Enpä ole ennen kuullut.  Nimityksen oot varmaan napannut jostain chatistä tai "mesestä"?
Niin ja onko eriävien mielipiteiden antaminen johonkin topiciin tai vaikka sinun mielipiteeseen vekaroiden sanomisia?

No autuaita ovat yksinkertaiset.

LainaaOlen samaa mieltä,tyhmempikin pitäis jo tajuta että kun  Kingdom intiasta joskus lähtee niin se on kyllä aivan eri muodossa kuin sinne meni . Eli    sulattamon kautta uusiokäyttöön mitä siiittä sitten  ikinä tehdäänkin

Tuohon ei tarvitse mitään lisätä.



Matti Lindelöf

mielestäni täällä saa suhteellisen vapaasti keskustella finnjetin kohtalosta.
oli se nyt sitten naulatehdas tai paluu suomeen.
mutta ne henkilöt ketkä alkavat provosoimaan kenties finnjetin pelastamisen kannalla olevia henkilöitä ,voisivat kenties kuluttaa senkin ajan vaikka märkien korvan taustojen kuivaamiseen.

ja vielä siteeraan kansakoulun aikasta historian opettajaani "että tyhjät tynnyrit kumisevat eniten".

ps:kohta varmaan tyhjät tynnyrit kumisee....