Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Sauli Nurmi - 08.09.2008, 13:30:21
Koska arkkitehtejä lukuun ottamatta oikein kukaan ei tunnu pitävän tuosta esitetystä hotellista, niin "luonnollinen" vaihtoehto voisi olla että laivahotelli uitettaisiin ko. terminaalin kohdalle. Ja sen keskeisemmälle paikalle ei Helsingissä hotellia oikein saa.
Plussana ratkaisussa olisi sekin että tarpeen vaatiessa hotellin voisi hinata pois.

Ideahan oli rakentaa tuohon paikkaan arkkitehtoonisesti näyttävä hotelli, ja en jaksa uskoa että Jetti siihen määritelmää oikeasti sopii. Jos se tuohon haluttaisiin, niin eiköhän se vaatisi jo paikan saamiseen myös aika uskottavan pyörittäjän, ja kaupunki taitaisi asettaa niin kovat ehdot, että se ei käytännössä ole mahdollista. Hinaaminen on toisaalta bonus, mutta mihin se alus hinataan sitten, kun se jää C express tyyppiseksi koristeeksi, jos business ei kannata, ja ulkomaillekkaan ei saa romuna viedä, vai elvytetäänkö sitä yht äkkiä sitten yhteiskunnan varoilla?


Lainaa
Tuskinpa tuo toteutuu, kun kukaan ei ole älynnyt/kehdannut tuota julkisesti esittää, mutta varmaan Finnjetin vetäminen tuohon olisi halvempaa ja kaupunkikuvallisesti parempi vaihtoehto kuin esim. tuo havainnekuvan ratkaisu.

Varmasti saattaisi olla halvempaa, mutta eihän tuota hotellia olla rakentamassa millään yhteiskunnan varoilla, vaan sijoittajien varoilla joten se että vaikka joku norjalainen tulee ja investoi jokunen kymmenen miljoonaa suomeen on parempi asia kuin joku epävarmalla pohjalla pyöritetty laivahotelli/hostelli.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 08.09.2008, 10:12:56
Koko vanhojen laivojen romutusinto mikä tällä foorumilla aina välillä näyttää olevan päällä (siis osalla käyttäjiä) on itselleni käsittämätöntä.. Ymmärrän hyvin että huonosti pidetty tai riittävän pahasti vaurioitunut alus romutetaan mutta oikealla kunnossapidolla ja huoltamisella on jokaisella aluksella elinikää jopa satoja vuosia.. laivojen kanssa on sama kuin talojenkin.. mikäli kunnossapitoon ei satsata voi elinikä laskea (ja jonkun mielestä kaikki 70-luvun betonitalot pitäisi purkaa) mutta oikealla kunnossapidolla elinikää voidaan pidentää lähes loputtomiin. 


Meidän laivojen romutusintoamme ruokkii tällä foorumilla se seikka että yllättävän suuri osa viesteistä on tasolla "Jetti pitää säästää koska minä en sillä ehtinyt matkustaa"... Kuten olen aikaisemminkin jo sanonut joten toistan taas itseäni toistan taas itseäni toistan taas itseäni sanomalla että olisin hyvinkin mielelläni nähnyt Jetin pelastuvan - mutta sen jälkeen kun sitä jo alettiin hinata romutettavaksi se oli jo myöhäistä, koska siitä oli jo poistettu kaasuturbiinit ja eräiden äänien mukaan jäljellä olevista dieseleistä toinen oli vaurioitunut - väitteen toteenpitävyydestä minulla ei tosin ole todisteita.

Siinä vaiheessa kaikenlainen liikenne oli jo mennyttä sen aluksen kohdalta. Hotellikäyttöön taas tilanne alkoi olla liian myöhäistä jo ennen sitä, koska lupien saaminen kestää parhaissakin tapauksessa kuukausia ja pahimmassa tapauksessa vuosia, koska kaikkien osapuolten on saatava mahdollisuus esittää näkemyksensä, ja tässä vaiheessa NIMBY-mentaliteetti estää projektin etenemisen. Ennen kuin sinulla on sijoituspaikka varma, et voi ostaa yli 210 metristä rotiskoa, koska sen säilyttäminen maksaa yllättävänkin paljon. Moni on miettinyt sitä mitä aluksen ostaminen maksaa, ja mitä siirto maksaa ja sen lisäksi heitellyt lukuja että 5 miljoonaa riittää remonttiin, ilman minkäänlaista hajuakaan siitä mitä siihen loppujen lopuksi tarvittaisiin. Koska kyseessä on sentään yli 30 vuotias rotisko joka on ensin ollut kovassa käytössä ja sen jälkeen vuosia makuutettuna, niin siinä ei voi olla edes varma siitä että koko laivan sähköjärjestelmä todellakin toimii myös huomenna, eikä aiheuta ikäviä oikosulkuja, sähköpaloja ja asiakkaiden kärsimiä savumyrkytyksiä.

Emme voi olla mitenkään varma siitä että 20 miljoonaa euroa riittää sen hankkimiseen ja käyttöön saattoon. Lisäksi, vaikka niin esitettiinkin, niin Hotelli Finnjet ei myisi itseään vaikka ilmaiset lehtijutut auttaisivat sen tunnetuksi tekemisessä, vaan vaatisi aktiivista markkinointia (lue: paljon rahaa) jotta sitä saisi myytyä, henkilökuntaa (lue: paljon rahaa) sen pyörittämiseen, sähköä ja lämpöä (lue: paljon rahaa) jotta siellä ylipäätänsä voisi olla ja huoltoa (lue PIRUN paljon rahaa) jotta se ei muuttuisi sukellusveneeksi. Jetin pyörittäminen vaatisi miljoonia joka vuosi. Noita hyttejä/huoneita ei todellakaan voi myydä 100 euroa yö - vaikka se olisi ihan Lontoon keskustassa, Trafalgar Squarella. Jotta niistä saisi sopivan hinnan, niiden muuttamiseen menisi paljonkin rahaa - ja asuntolaksi se ei vieläkään ole tarpeeksi tasokas. Koska viimeisten parin vuoden aikana siihen ei ole satsattu yhtään se on laivana aika huonossa kunnossa.

On helppo sanoa että jokin asia kannattaa kun kyseessä ei ole omat rahat. Jos todellakin uskotte Jetin pyörittämiseen niin menkää tänään pankkiin ja hankkikaa se 25 miljoonaa Euroa lainaa että saatte projektin käyntiin. Minä en siihen osallistu, koska en usko että se toimii.

Yksinkertainen totuus lienee se että Finnjetin kokoluokan projektin vetämiseen ei Suomessa kenelläkään ole rahkeita. En usko että vaikka esimerkiksi joku oikeasti arvokas alus (Ariadne) olisi vielä olemassa että sen kohtalo olisi yhtään Finnjetin tarinasta poikkeavaa - romuksi sekin menisi. Romuksi tulee päätymään myöskin Kristina Regina. Sen pelastamiseen saattaisi joku pystyäkin, jos hankkii hotellilupansa ja laiturinsa nyt eikä silloin kun alus ilmestyy myytäväksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Miran Hamidulla

#707
Topicia on nyt siivottu (jälleen kerran) ja samalla muutamalle pahimmalle spämmärille on laitettu viikon porttikielto. Lisää porttikieltoja on luvassa jatkossakin mikäli keskustelu tässä ketjussa ei lähde järkevämpään ja asiapitoisempaan suuntaan.
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Salomon Kaukiainen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 08.09.2008, 08:45:48
Perustelakoinnista ei ole kyse, vaan 30-vuotis klassauksesta rantaan ajetulla laivalla, jonka kaikki luokat ovat reilun vuoden overdue; elämä on (kuten mainoksessa mainittiin).

Jetille tehtiin 30-vuotis luokitustelakointi Freeportissa keväällä 2007, ja siltä osin luokka oli voimassa vuoteen 2012 asti.
"Kuin ulos kuoresta, pois Roihuvuoresta. Jollakseen." (Leevi and the Leavings)

Rontti

LainaaJetille tehtiin 30-vuotis luokitustelakointi Freeportissa keväällä 2007, ja siltä osin luokka oli voimassa vuoteen 2012 asti.

Niin tuskin ne enää ovat voimassa kun paatti kerran ajettu romutettavaksi? Olisi nimittäin himppasen outoa jos olisi.

Jani Nousiainen

Joo ei enään löydy DNVn rekisteristä tietoja. Moby kauppaa varten oletettavasti tekivät telakoinnin. Tosin kyllä jotain huomautettavaa muistaakseni taisi vielä olla.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Jussi Littunen

Finnjetin kohtalo saattaa ratketa jo tänään. Alla on Turun sanomien lähes hävettävän pieni uutinen ottaen huomioon, että juuri Turkuun alusta ollaan tuomassa.

TS, 10.9.2008:

Finnjetin kohtalo ratkenee lähipäivinä
Matkustaja-alus Finnjetin kohtalo selvinee keskiviikon tai torstain aikana. Finnjetin pelastusoperaatiota johtavan Johnny Sid kertoo, että Finnjetin Suomeen tuomisesta luovutaan, jos päätöksiä ei lähipäivien aikana synny. Sidin mukaan lopullista ratkaisua Finnjetin kohtalosta tivataan päättäjiltä nopeasti, koska alus on maannut Alangin romuttamoalueella Intian länsirannikolla jo pitkään.


Nyt peukut pystyyn ja vauhtia päättäjille, jos alus takaisin halutaan. Näin lähellä ei koskaan olla oltu!

Jouni Kalliomäki

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 10.09.2008, 08:03:24
Finnjetin kohtalo saattaa ratketa jo tänään. Alla on Turun sanomien lähes hävettävän pieni uutinen ottaen huomioon, että juuri Turkuun alusta ollaan tuomassa.

TS, 10.9.2008:

Finnjetin kohtalo ratkenee lähipäivinä
Matkustaja-alus Finnjetin kohtalo selvinee keskiviikon tai torstain aikana. Finnjetin pelastusoperaatiota johtavan Johnny Sid kertoo, että Finnjetin Suomeen tuomisesta luovutaan, jos päätöksiä ei lähipäivien aikana synny. Sidin mukaan lopullista ratkaisua Finnjetin kohtalosta tivataan päättäjiltä nopeasti, koska alus on maannut Alangin romuttamoalueella Intian länsirannikolla jo pitkään.


Nyt peukut pystyyn ja vauhtia päättäjille, jos alus takaisin halutaan. Näin lähellä ei koskaan olla oltu!

Eikai tässä nyt Turun päättäjillä ole mitään vaikutusta Finnjetin pelastamiseen, jos rahoja ei löydy Sidin taustajoukoilta, siinähän se ongelma on, ei Turun päättäjissä.

Eiköhän Intian romuttajat saisi hommansa aloittaa, jos Finnjet olisi ollut pelastettavissa ja käyttöön otettavissa, niin eiköhän parin viimevuoden aikana se olisi pitänyt tapahtua. Ei se nyt enää onnistu, kun laiva on lähes kuivilla.

Vesa

Viimeisimpien tietojen mukaan aluksen purkutöitä ei ole vieläkään aloitettu (elokuun 26. 2008), koska Rishi Ship Breakers käy yhä neuvotteluja aluksen myynnistä turkulaisen Johnny Sidin vetämälle ProFinnjet-ryhmälle, joka pyrkii yhä pelastamaan aluksen romutukselta ja palauttamaan sen Suomeen [8]. Elokuussa 2008 aluksen kuntoa ja rantautuksessa mahdollisesti syntyneitä vaurioita tarkistamaan lähetettiin ProFinnjetin toimesta kolmimiehinen Finnjetin aiemmasta henkilöstöstä koostuva tutkimusryhmä[9]. Alus osoittautui kuitenkin pahoin vaurioituneeksi vietettyään kuukausia Alangin kosteassa ilmastossa ilman ilmastointia ja lämmitystä, mm. sisustus oli pääosin homeen peitossa ja monia instrumentteja ja laitteita oli ehditty poistaa tai tuhota [10].


Tällein sanoo Wikipedia mutta pitääköhä paikkaansa ? toi home kyl mut mites muuten?

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Vesa Penttilä - 12.09.2008, 12:10:17
Tällein sanoo Wikipedia mutta pitääköhä paikkaansa ? toi home kyl mut mites muuten?

No jos olet tätä ketjua lukenut, ja Finnjetwebin raportin (jossa nuo kuvat homeesta ym. tietoa) niin siitähän se selviää että mm. navigointilaitteet sillalta sekä muutakin elektroniikkaa yleisistä tiloista on poistettu.

Vesa

joo... :( toivotaan ny vaa et ne sais sen sieltä mut ei oo uutta tietoa varmaankaan viellä tullut ?

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Joonas Vähämäki - 12.09.2008, 12:13:24
No jos olet tätä ketjua lukenut, ja Finnjetwebin raportin (jossa nuo kuvat homeesta ym. tietoa) niin siitähän se selviää että mm. navigointilaitteet sillalta sekä muutakin elektroniikkaa yleisistä tiloista on poistettu.
Olisko Jettiin tosiaan päässyt muodostumaan niin nopeasti hometta? Kokemusta on kyllä Silja Europan telakoinnista, jolloin ilmastointi oli pois päältä ja yöllä oli tuskallisen kuuman hiostavaa ja kyse oli vieläpä talvesta. Toisaalta, enpä ihmettelisi Intian oloissa, mutta missä määrin?

Jarkko Korhonen

MTV3:n uutisissa sanottiin juuri että Finnjetin paloittelu on alkanut. Työ kestää n. puoli vuotta.
Perämies on erämies.

Anssi Kauppila

joo...niin sanottiin, mutta tämähän oli mtv3:n lähteiden mukaan.
Mutta tätä voi kuitenkin pitää varmana tietona...eli puolivuotta ja sit ei ole enää finjettiä

Oskari Nurminen

Tähän loppui Finnjetin tarina. Ei enää kenenkään tarvitse spekuloida saadaanko finnjet takaisin vai joutuuko se romutettavaksi.

Olisihan se ollut ihan mukavaa pästä vielä kerran finjetille käymään tai edes nähdä kyseinen laiva. Kun on niin paljon hyviä muistoja kyseiseltä laivalta. Mutta nyt se tuleekin takaisin suomeen vain nauloina.  :(

Ei sille voi mitään, että toivoo romutus uutisien olevan vain väärää tietoa. Ei niin hienoa laivaa voi romuttaa! :'(