Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Markus Nieminen

Juu tuo on totta kattelin just Gabriellan taka osaa sekä noita vuosia niin kyllä ei ole gabriella :)

Oli jotenkin vain samaa näköä.

Anteeksi erehdeykseni  8) 8)
Queen is legendary rock!

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Markus Nieminen - 16.03.2009, 18:00:44
Pääsiko se 31kn nopeuteen??? minun tietojeni mukaan max nopeus oli vain 29-30kn...

Merikokeissa ajettu alkuperäinen huippunopeus oli 31,08 solmua. Vuoden 1994 remontin jälkeen CODLAG-käytöllä päästiin lukemaan 33,4 - niinikään koeajoissa. Reittiliikenteessä käytetty maksiminopeus (Service speed) jäi maksimissaan 30,5 solmun hujakoille, kulloisestakin aikataulusta riippuen.    

Markus Nieminen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Pätäri - 16.03.2009, 18:30:23
Merikokeissa ajettu alkuperäinen huippunopeus oli 31,08 solmua. Vuoden 1994 remontin jälkeen CODLAG-käytöllä päästiin lukemaan 33,4 - niinikään koeajoissa. Reittiliikenteessä käytetty maksiminopeus (Service speed) jäi maksimissaan 30,5 solmun hujakoille, kulloisestakin aikataulusta riippuen.    
Juu ihan hyvään vauhtiinhan sillä päästin :D 
Äskösessä kirjoittelussani ei menny mikään oikein :)
Viisaammat korjasi.
Queen is legendary rock!

Heikki Helen

Videossa näkyy kellonajan 5.32 kohdalla monitorissa päivämäärä 21.06.1993... ja kaikki videossa esiintyvät alukset täsmää tuohon päivämäärään...
Nykyään yli 1200 alusta ja 1600 kuvaa ---> http://www.hhlweb.org

Jouko Ranta

Onkos muuten kukaan sattumoisin ollut liikkeellä idän suunnalla eli onko havaintoja joko itämeren ylpeytemme on vain kölin jälki Alangin hiekassa? Alunperinhän purkamiseen arvioitiin kuvan 6-8 kk ja tuo aika alkaa nyt olla mennyt.

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Jouko Ranta - 21.03.2009, 00:03:13
Onkos muuten kukaan sattumoisin ollut liikkeellä idän suunnalla eli onko havaintoja joko itämeren ylpeytemme on vain kölin jälki Alangin hiekassa? Alunperinhän purkamiseen arvioitiin kuvan 6-8 kk ja tuo aika alkaa nyt olla mennyt.

Kuva Finnjetwebin Foorumilla.
Kuva Tanskalaiselta Ship&Ferry Foorumilta

Lisäksi Maritimetattersin uutissivulla "Shipnews" on seuraava tieto: (http://www.maritimematters.com/shipnews.html)
KINGDOM (ex FINNJET, DA VINCI) is 60% gone;

Eli hieman tiivistäen, arvokas pala Suomalaista merenkulkuhistoriaa on 60% historiaa.

On se hullun näköistä kun hyvässä maalissa oleva piippu kurkistaa muiden romulaivojen viereltä... :(

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Jouko Ranta - 21.03.2009, 00:03:13
Onkos muuten kukaan sattumoisin ollut liikkeellä idän suunnalla eli onko havaintoja joko itämeren ylpeytemme on vain kölin jälki Alangin hiekassa? Alunperinhän purkamiseen arvioitiin kuvan 6-8 kk ja tuo aika alkaa nyt olla mennyt.

Tuona aikanahan on romuteräksen hinta romahtanut pohjiin, joten ei intialaisillakaan välttämättä hirveä kiirus ole purkamisen kanssa..

Olli Suominen

http://www.youtube.com/watch?v=259exCi3lR4

Jotenkin nyt tuntuu, ainakin näin Finnjet-nostalgisena, hiukan irvokkaalta tuo mainos...
Tosin, mitäpä joku Tallinkin nykyjohto mistään symbolisista merkityksistä välittäisikään  :(

Risto Kempas

Kahdeksan GTS FINNJETin potkurinlapaa on alustavasti tallessa.

Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Mikko Pousi

Tämmönen osu kohdalle, en oo täällä ainakaan huomannu

http://www.yle.fi/player/player.jsp?id=221115&locale=

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 26.03.2009, 15:37:20
Kahdeksan GTS FINNJETin potkurinlapaa on alustavasti tallessa.

KUVA

Tuolla Finnjetwebin foorumilla taisi olla jotain puhetta osien säästämisestä. Onko näitä lapoja tarkoitus kuljettaa esimerkiksi Suomeen tai jonnekin muualle? Hienoa saada jotakin konkreettista muistoa hytin ja Kimmo Kaivannon maalausten lisäksi Suomeen Finnjetistä. Tietenkään aivan ilmaista hommaa ei tuo lapojen/muun tavaran kuljettaminen Alangista ole, mikä tietenkin rajoittaa käytännön puolta, ja lisäksi työ ja kuljetus eivät missään tapauksessa ole itsestäänselviä.

Tuo Finnjetin matkassa-video taisi kyllä olla aiemmin jossakin täällä foorumilla... Hieno video joka tapauksessa!

Risto Kempas

Nämä kahdeksan ovat GTS FINNJETin "kilpalapoja". Ne irrotettiin laivasta vuonna 2004 ja lähetettiin huollettaviksi. Laivaan asennettiin toinen setti lapoja ja ne päätyivät Intiaan. 
Kuten näkyy, niin nämäkin ovat nähneet maailmaa ja ovat saaneet kovaa kyytiä. Niiden matkakumppanit, eli päävaihteistojen varaosat, 18 V 32 - kampiakseli ja tail shaft ehtivät jo mennä sulattoon ennen löytymistään. Sääli!

Osa lavoista tulee Katajanokalle alkuperäistä ideaani mukaillen ja toinen osa Travemündeen. Eli kaksoismuistomerkit. Satamat kustantavat itse jalustat ja taiteellisen asettelun. Jos joku muu taho on oikeasti tuomassa potkureita Intiasta tai myyttistä varapotkuria, niin johan on hauska juttu.

Konkreettista silmäniloa on tulossa myös Kotkaan. Jos viitsivät vastata sähköpostiinsa, niin tyrkyllä on osia Finnjetistä. Ei maksa mitään, odottavat jo Suomessa. Herttaisen kauniisti pyydän, että muutkin laivan osien haltijat muistaisivat museoita. Se vähä mitä Suomen kuuluisimmasta laivasta jää jälkeen, ei saa enää tuhoutua.

Sattuisiko joku täällä tietämään sitä, että kuka hankki sen Suomessa poistetun pelastusveneen? Sen tilallehan tuli tuo nopeampi venho. Meillä on uusi pursiseura, muttei purtta...
Finnjet Historical Society ry - www.finnjet.fi - Jetin virallinen yhdistys

Timo Toivonen

Löysin yhden uuden kuvan Finnjetin tuhoamisen viime vaiheista:

http://www.finnjet.fi/en/news/51-alang-india-2nd-april-2009.html

Kuva on tämän kuun alusta.
"Tere tulemast Titanicule!"

Eero Halme

#928
Google maps antoi tuollaisen koordinaatin:

+21° 25' 14.52", +72° 12' 36.90"

Tosin earthissa ei näy mitään purkkia siinä johtuen kuvanoton ajankohdasta (May 27, 2004) :(

Reima Rintamäki

Lainaus käyttäjältä: Jani Ahvenainen - 16.04.2009, 18:38:02
Onkos kukaan onnistunut tunnistamaan google earthissä jettiä tai tietääkö kukaan kordinaatteja?

itse katselin google earth:lla Alangia mutta väitti että kuvat ovat vuodelta 2004 eli ei paljoa hyötyä :(
-Genesis Forever Young