Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Teemu Knuutila

Tosta ruuan halusta todellakin näyttää löytyvän niin eriäviä totuuksia, että kertokaahan joku jo se totuus litroina per 24 tuntia, pelkät grammat eivät kiinnosta, niiden heitto alkaa olla, lähteestä riippuen jo yli 100g per kw, mutta kun haluaisin todella tietää, paljonko on paljon ? Eli jetin matkanopeudella vuorokaudessa, ja nimenomaan turbiineilla ajettaessa. ! Konemiehet jotka siellä duunissa olivat varmasti osaavat vastata tarkalleen paljonko laiva imi kevyttä ilolientä Hki-Travemunde reitillä yhteen suuntaan (22h).

Jussi Lampinen

Tuli tästä Jetin romuttamisesta mieleen, että miten alus voitiin myydä ja päästää EU maasta romutettavaksi vaikka ilmiselvästi oli tieto mihin laiva kulkeutuu. C Express taitaa maata edelleen Vaasassa vaikka siitä oli vain epäilys että menee juuri intian tms. valtion rannoille romutettavaksi. Eikös juuri EU ole tämän"direktiivin" nästä laatinut jotta laivoja ei voi viedä näihin epämääräisiin paikkoihin romutetavaksi?

Sami Forsman

Lainaus käyttäjältä: Jussi Lampinen - 15.06.2008, 13:51:38
Tuli tästä Jetin romuttamisesta mieleen, että miten alus voitiin myydä ja päästää EU maasta romutettavaksi vaikka ilmiselvästi oli tieto mihin laiva kulkeutuu. C Express taitaa maata edelleen Vaasassa vaikka siitä oli vain epäilys että menee juuri intian tms. valtion rannoille romutettavaksi. Eikös juuri EU ole tämän"direktiivin" nästä laatinut jotta laivoja ei voi viedä näihin epämääräisiin paikkoihin romutetavaksi?
kingdom oli jenkeissä kun se myytiin.eikä ainakaan muutamaan vuoteen EU vesillä.

Teemu Ahonen

Jostakin luin, että niiden turbiinien kulutus vuorokaudessa olisi ollut 300 000 litraa polttoöljyä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Seppo Honkanen

Tekniikan Maailman juttu numerossa 8/1997 mainitsee Finnjetin maksimimatkanopeuden kulutukseksi edestakaisella matkalla (siis 2x620 merimailia) suihkuturbiineilla noin 600 000 litraa. Matkahan kesti 2x22 tuntia. Tuo 300 tonnia/vrk on siis hyvin lähellä totuutta. ::)

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 15.06.2008, 13:02:49
Tosta ruuan halusta todellakin näyttää löytyvän niin eriäviä totuuksia, että kertokaahan joku jo se totuus litroina per 24 tuntia, pelkät grammat eivät kiinnosta, niiden heitto alkaa olla, lähteestä riippuen jo yli 100g per kw, mutta kun haluaisin todella tietää, paljonko on paljon ?

Silmä käteen, ja katsotaan... olisiko tämä, aluksen ex-konepäällikön kirjoittama teksti riittävän luotettavaa ja seikkaperäistä?  ::) ->

Lainaus käyttäjältä: Jukka Kaijanmäki - 14.06.2008, 16:45:20
Linkin takaa tietoa myös p-aineen kulutuksesta.
http://www.tkk.fi/Yksikot/Laiva/Opinnot//Kurssit/Kul-24.3000/pdf/Finnjet.pdf



Teemu Knuutila

#291
Varmasti ovat luotettavia, mutta kun ei jetillä, eikä muillakaan aluksilla ajeta "raana" auki....Sitten, paljonko jetin sisuksiin polttoainetta mahtui, tietty voi laskea max kulutuksen ja operointi etäisyyden, nämä eivät kuitenkaan ole keskenään verrannollisia...Johtuen nimenomaan siitä, ettei kulutusta koskaan lasketa maksimi tehoilla, jollei niin erikseen vaadita. 300000 ltr / vrk on kuitenkin todella jäätävä luku, onko näin vai ei ? Luku 300000 ltr / vrk tekee 12500 ltr / h, turbiinithan olivat lähes kopiot DC 8 lentokoneessa käytettävistä turbiineista, polttoaine eri, mutta uskomaton kulutus, voiko pitää paikkaansa ???

Seppo Honkanen

Peräti mielenkiintoinen tuo ex-konepäällikön dokumentti. Siinä olevan taulukon mukaan suihkuturbiineilla Finnjetin kulutus on ollutkin peräti 378 tonnia/24 t. (210 g/hp/h) Laskinko oikein?

Teemu Knuutila

#293
Jos oletetaan, että jettti imuroi tuon 300000 ltr/vrk:
Pikku laskelma Ojalan opin mukaan:
Löpö: 300000 ltr x 0,50 eur /ltr = 150000 eur
Henkilökuntaa 1/3 osa matkustajista eli 500 hlö. Keski ansio 12 eur / h / 12 h= 72000 eur + sivukulut =+25 % = 90000 eur / vrk.
Löpö+hlökunta = 240000 eur /vrk.
Eli ilman satama, luotsi, vakuutus, telakointi, varustelu, siivous ym. kuluja voidaan todella karkeasti laskea matkustajamäärällä 1500 hlö. 240000 eur / 1500 hlö = 160 eur / hlö lipun hinnaksi, löpöä ei saa edes sopimuksella tod. näk. 0.50 eur / ltr, edelleenkään palkoissa ei ole houmioitu vastikkeita, eikä kesälomia, eika tuplamiehistön tarvetta....
Vuorokauden risteilystä tulisi matkustajan pulittaa väh. 300 eur / vrk, edellyttäen, että jetti olisi kuormattu 1500 henkilöllä, joka reissu, jotta liikenne pyörisi omillaan...... ehkä pienellä voitolla. Miten on maksaisitko, lento Hki-NY 365 eur ????

Teemu Knuutila

Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 15.06.2008, 14:55:13
Peräti mielenkiintoinen tuo ex-konepäällikön dokumentti. Siinä olevan taulukon mukaan suihkuturbiineilla Finnjetin kulutus on ollutkin peräti 378 tonnia/24 t. (210 g/hp/h) Laskinko oikein?
Tätä tarkoitin, niin ristiriitaista tietoa kun olla ja voi !!! Mutta tonni ei ole sama kuin 1000 litraa !!!

Teemu Knuutila

#295
Lainaus käyttäjältä: Seppo Honkanen - 15.06.2008, 14:55:13
Peräti mielenkiintoinen tuo ex-konepäällikön dokumentti. Siinä olevan taulukon mukaan suihkuturbiineilla Finnjetin kulutus on ollutkin peräti 378 tonnia/24 t. (210 g/hp/h) Laskinko oikein?
"suihku turbiineja" ei oikein voida laivassa käyttää, puhutaan kaasuturbiineista, jotka sitten pyörittävät vaihteistoa, lentokoneessa vaihteistoa ole, näin kaasuturbiinista syntyy suihkuturbiini, vaikkakin samasta moottorityypistä onkin kyse... Tai taitaa se olla kuitenkin niin, että molemmat ovat kaasuturbiineja, saattaa käyttötarkoitus määrätä nimityksen, kertokoot ne jotka tietävät...

Teemu Ahonen

#296
Lainaus käyttäjältä: Teemu Knuutila - 15.06.2008, 14:36:29
Varmasti ovat luotettavia, mutta kun ei jetillä, eikä muillakaan aluksilla ajeta "raana" auki....Sitten, paljonko jetin sisuksiin polttoainetta mahtui, tietty voi laskea max kulutuksen ja operointi etäisyyden, nämä eivät kuitenkaan ole keskenään verrannollisia...Johtuen nimenomaan siitä, ettei kulutusta koskaan lasketa maksimi tehoilla, jollei niin erikseen vaadita. 300000 ltr / vrk on kuitenkin todella jäätävä luku, onko näin vai ei ? Luku 300000 ltr / vrk tekee 12500 ltr / h, turbiinithan olivat lähes kopiot DC 8 lentokoneessa köytettävistä turbiineista, polttoaine eri, mutta uskomaton kulutus, voiko pitää paikkaansa ???

Kannattaa ottaa huomioon se, että Finnjetin paino täydessä lastissa on moninkertainen. Oletko kuullut työstä kertovan fysiikan lain? Työ on voima kerrottuna matkalla. Eli voima tässä suhteessa on verrattavissa tuohon painoon ja matka on ( ::)) laivan matka. Pakollakin löpöä kuluu enemmän, kun on enemmän kuskattavaa.

Parhaimmillaan Douglas DC-8 kuljetti 270 matkustajaa, Finnjet miehistöineen lähemmäs 2000 plussattuna autot, irtaimisto ruoista kaupan tavaroiden kautta kansituoleihin unohtamatta tietysti kokoa. Finnjet on semmoiset 4 ja puoli kertaa pidempi, kuin DC-8, ja leveyttä kuin korkeuttakin löytyi moninkertainen määrä.

EDIT: Järkevintä olisi organisoida nuo matkat sillä tavalla, että odotetaan laivaan sitä täyttä lastia. Ellei täyttä lastia ole, mennään sitten dieseleillä. So simple..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Teemu Knuutila

#297
Olen kuullut, tottakai, siltikin mietityttää tuo kulutus, kun aletaan netissä kertoa kulutuksesta aina 170 g / kw, aina numeroihin 378g / kw, jää mietittymään, eikö kukaan oikein tiedä tarkalleen, edes keskiarvoa, mitä laiva söi, paljonko bunkkeria tarvittiin linjalle...??? Toisaalta onhan lentokoneitakin pudonnut, koska kerosiini on ilmassa loppunut...
Jos joku fyysikko vois vastata: ilman vastus ei ole niin suuri kuin veden, toisaalta maan vetovoima ei vaikuta vedenpäällä kulkevaan alukseen samalla tavalla kuin lentokoneeseen (vaikka vakio onkin), edelleen ilmassa, samoin, kuin vedessäkin on noste, joka on lämpötilasta ja tilavuudesta riippuvainen, aluksen tiheys materiaalin nähden myöskin vaikuttaa oleellisesti, pinta-ala suhteutettuna, nosteeseen, tilavuuteen, tiheyteen, lämpöön jne....No toisaalta halusin vain tietää paljonko jetti kulutti todellisuudessa...

Oskari Nurminen

Ylen elävän arkiston finnjettiä koskevassa videossa sanotaan sellaista, että finnjettiin tankattiin yhtä edestakaista matkaa varten 600t. Siitä voi päätellä mitä se syö, eli lähes 300t per päivä. :o Mutta pitää muistaa, että tuolloin kun finnjet oli uusi se kulutti enemmän kuin nyt. Myöhemminhän siihen lisättiin dieselit ja muita muutoksia vähentämään kulutusta. :thumb:

Teemu Knuutila

#299
Totta, mutta kun laiva rakennettiin toimimaan turbiineilla, ja dieseleiden jälkeenkin mm. Hki:n satama vaati sitä käyttämään sisään tullessaan turbiinia...
Eli ei kiinnosta dieselit, vaan nuo turbiinit, ymmärrän täysin miksi se nauloiksi menee tämänpäivän PA hinnoilla, mikäli kulutus on todellakin tuota luokkaa... Eihän tuossa olisi enään mitään järkeä nykyään ! Loisto risteilijät (uudet) eivät pystyisi saamaan katetta edes löpölle... Dieseleitä ja turbiineita ei käsittääkseni käytetty juurikaan yhtäaikaa.. Paitsi joihinkin satamiin tullessa. Mikäli niin oli määrätty ja kelit tehoa vaativat.