Finnjet romuksi

Aloittaja Timo Selkälä, 02.05.2008, 09:37:47

« edellinen - seuraava »

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 19.06.2008, 13:30:50
Mathias Sakenin tietotoimiston mukaan Jetti ajetaan rantaan Alangissa tänään kello 16.00 paikallista aikaa, eli melko täsmälleen juuri nyt.

Eli Finnjet R.I.P. = Rest In Pieces

Teemu Ahonen

Eipä tässä keksi mitään muutakaan kuin..



PS: Aikakoneen rakentaminen on mahdollista. Lohtua siitä. Mutta vähemmän lohtua siitä, että se on hyvin epätodennäköistä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Tuomas Romu

Seuraavaksi odotellaankin sitten kuvia Jetin pilkkomisesta. Luulisi, että noinkin tunnettu alus tarttuu ainakin jonkun siellä päin pyörivän filmille tai kennolle ja edelleen nettiin.

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 19.06.2008, 17:16:20
PS: Aikakoneen rakentaminen on mahdollista.

Jos aikakoneen rakentaminen olisi mahdollista ja joku päättäisi matkustaa ajassa mahdollisesti satoja, ellei jopa tuhansia vuosia taaksepäin pelastamaan Finnjetin (miksi ihmeessä?), niin miksi laiva makaa edelleen romurannalla Intiassa, eikä höyryä täyttä vauhtia kohti uusia seikkailuja? Kas siinäpä paradoksi...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Timo Toivonen

#348
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.06.2008, 17:42:47
Seuraavaksi odotellaankin sitten kuvia Jetin pilkkomisesta. Luulisi, että noinkin tunnettu alus tarttuu ainakin jonkun siellä päin pyörivän filmille tai kennolle ja edelleen nettiin.

Noita kuvia en ainakaan itse haluaisi nähdä, sen verran pahaa tekee jo pelkkä ajatuskin romutuksen aloittamisesta.

Mutta, muistot ovat ikuisia. Enää ei lämpene common sauna eikä aulan ilmaiset virvokkeet ja jääpalakone tarjoa enää pikkutunneilla täytettä grogilasiin. Ei, eikä hytin ilmastointi puhalla enää liian tehokkaasti herkempihipiäisille.  :'(

Legendan muistolle nostan maljan.
"Tere tulemast Titanicule!"

Juhani Gronlund

"Jotenkin vaan tuntuu luonnonvastaiselta romuttaa siisti ja hyväkuntoinen laiva, kun maailman merillä seilaa ties millaisia vanhempia "ja huonokuntoisia aluksia.<--- Lainaus:Heikki Saraste 19.6 klo1400

Eräs syy miksi Finnjet päätyi romutettavaksi on alan ylikuumeneminen tarkoittaen sitä että viimeisinä 7-8 vuotena "vanhat" varustamot on voineet ostaa uusia aluksia velkarahalla ilman merkittävää omaa pääoma osuutta vaikka omaisivat heikon taseen ja velkaantumisaste jo ennen uuden aluksen tilaamista hyvin korkea. Tälläinen tilanne monesti johtaa siihen että vanhojen laivojen myyntiajat pitenee ja moni käyttökelpoinen vanhempi alus päätyy romuraudaksi. Tälläinen epänormaali tilanne heikentää uusien varustamoiden syntymmistä perustamista ja uudet varustamo yrittäjäthän ovat eräs suuri ostaja segmentti vanhoille aluksille. Uusin yrittäjien ongelma on se että vanhojen aluksien vakuus arvo laskee alan ylikuuumenemisen johdosta jopa alle rumuarvon jolloin uudet yrittäjät tarvitsevat enemmän omaa pääomaa varustamon perustamiseen ja laivan ostoon kuin normaali tilanteissa vaikka suurille ja pitkään toimiville varustomoille rahoittajat lähes tyrkyttää rahoitusta uusien aluksien hankintaan. Riskisijoittajien saaminen  tässä tilanteissa uusien yrittäjien osalta on normaalia vaikeampaa, koska merenkulkualasta kiinostuneet riskisijoittajat odottavat tilennetta että suurvarustamoiden uudet velkaiset alukset tulevat myynti talousvaikeuksien takija joilloin riskisijoittajilla on mahdollisuus osallistua alan uudelleen järjestelyyn siten että yrityksistä irtautuminen suurilla voitoilla on mahdollista lyhyehköllä tai keskipitkällä aikavälillä. Risteilyliiketoiminnanna osalta 2 ylivoimaisesti ruurinta alan korsenit tulevat pienenemään ja jakautumaan osiksi lähitulevaisuudessa. NCL ehkä ensimmäinen suur- konsernistä irtauruva brändi jonka alukset ovat jo nytten epävirallisesti myytävänä.( ei kuitenkaan vielä ale hintaan)

Timo Toivonen

Ihmeellistä todellakin tämä nykyelämä ja uusien laivojen ihannointi.

Jos vaikka koneiden uusiminen olisi maksanut 20-40 miljoonaa euroa ja laivan käyttöikä olisi ollut vielä kymmenen vuotta, koneisiin investointi tullut maksamaan 2-4 miljoonaa euroa / v + laivan osto 1 milj. /v (todellisuudessa tietysti laivalla ja uudehkoilla koneilla olisi tietty ollut jokin arvo vielä kymmenenkin vuoden päästä, ainakin romuarvo  ;D)

Tulee kyllä suru puseroon, kun katsoo vaikkapa tätä finnjetwebistä löytyvää videota Itämeren Kuningattaren viimeisestä lähdöstä Rostockista:

http://koti.mbnet.fi/salomon/GFI/Finnjet%20last%20DEPT%20Ros.wmv
"Tere tulemast Titanicule!"

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 19.06.2008, 21:01:49
Jos vaikka koneiden uusiminen olisi maksanut 20-40 miljoonaa euroa ja laivan käyttöikä olisi ollut vielä kymmenen vuotta, koneisiin investointi tullut maksamaan 2-4 miljoonaa euroa / v + laivan osto 1 milj. /v (todellisuudessa tietysti laivalla ja uudehkoilla koneilla olisi tietty ollut jokin arvo vielä kymmenenkin vuoden päästä, ainakin romuarvo  ;D)

Ilmeisesti laivasta kiinnostuneet ostajatahot eivät ehtineet miettiä näitä asioita tässä vaiheessa riittävästi. Tieto laivan tuomiosta tuli aivan liian myöhään, vasta Italian reissun jälkeen, jolloin jo oli liian myöhä alkaa tekemään perusteellisia laskelmia ja suunnitelmia.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 19.06.2008, 17:42:47
Jos aikakoneen rakentaminen olisi mahdollista ja joku päättäisi matkustaa ajassa mahdollisesti satoja, ellei jopa tuhansia vuosia taaksepäin pelastamaan Finnjetin (miksi ihmeessä?), niin miksi laiva makaa edelleen romurannalla Intiassa, eikä höyryä täyttä vauhtia kohti uusia seikkailuja? Kas siinäpä paradoksi...
Eräs syy tähän on varmasti rinnakkaisulottuvuudet. Jokaiselle historiallensa on oma ulottuvuus. Tämä mahdollistaa ns. isoisäparadoksin, eli menet menneisyyteen ja murhaat isoisäsi. Tämä ei voi olla mahdollista sen takia, koska jos murhasit isoisäsi, ei sinuakaan voi olla. Toisaalta jos sinua ei voi olla, ei voi isoisääkään..

Ja tuolla aikakoneella en viitannut Finnjetin pelastamiseen, vaan siihen, että voit kokea Finnjetin vielä kerran uudelleen, ja alkuperäisissä väreissä.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 19.06.2008, 21:08:27
Eräs syy tähän on varmasti rinnakkaisulottuvuudet. Jokaiselle historiallensa on oma ulottuvuus. Tämä mahdollistaa ns. isoisäparadoksin, eli menet menneisyyteen ja murhaat isoisäsi. Tämä ei voi olla mahdollista sen takia, koska jos murhasit isoisäsi, ei sinuakaan voi olla. Toisaalta jos sinua ei voi olla, ei voi isoisääkään..

Ja tuolla aikakoneella en viitannut Finnjetin pelastamiseen, vaan siihen, että voit kokea Finnjetin vielä kerran uudelleen, ja alkuperäisissä väreissä.

Jos nyt kuitenkin pidettäisiin nämä keskustelut tässä ulottuvuudessa, ja jätettäisiin tällaiset höpinät vaikka vapaan keskustelun puolelle...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.06.2008, 21:22:58
Jos nyt kuitenkin pidettäisiin nämä keskustelut tässä ulottuvuudessa, ja jätettäisiin tällaiset höpinät vaikka vapaan keskustelun puolelle...
Joo joo.. Oli pakko antaa vastaus.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Jussi Littunen

#355
 :'( :'( Kiitokset vaan Finnjetille näistä vuosista, vaikka en itse koskaan sille päässytkään  :'( :'(

Finnjetin romuttaminen on toisaalta kunniakas loppu niin kunnialliselle alukselle, kuin Finnjetille. Uskon, että edes Genesis ei pysty ottamaan kaikkia näitä ennätyksiä. Ainoita Finnjet-muistojani ovat ne kerrat, kun ehkä 10-vuotiaana kävin katsomassa laivoja Helsingin satamassa, ja Finnjet oli ehkä kaikkein mieleenjäävin niistä.

Ps. Kysymysmerkki otsikosta voidaan varmasti jo poistaa, kuten yllä itse tein.

Teemu Ahonen

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 20.06.2008, 11:36:37
:'( :'( Kiitokset vaan Finnjetille näistä vuosista, vaikka en itse koskaan sille päässytkään  :'( :'(

Finnjetin romuttaminen on toisaalta kunniakas loppu niin kunnialliselle alukselle, kuin Finnjetille. Uskon, että edes Genesis ei pysty ottamaan kaikkia näitä ennätyksiä. Ainoita Finnjet-muistojani ovat ne kerrat, kun ehkä 10-vuotiaana kävin katsomassa laivoja Helsingin satamassa, ja Finnjet oli ehkä kaikkein mieleenjäävin niistä.

Ps. Kysymysmerkki otsikosta voidaan varmasti jo poistaa, kuten yllä itse tein.
Eikös Genesis ole risteilyalus, eikä autolautta?
Mutta toisaalta, kyllä Finnjet on useita ennätyksiä saavuttanut. Itse en ole sitä mieltä, että romuttaminen on kunniakas loppu, koska se romutetaan Alangissa, laiva-alan halpatyövoiman keskuksessa.
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Teemu Ahonen - 20.06.2008, 12:40:49
Itse en ole sitä mieltä, että romuttaminen on kunniakas loppu, koska se romutetaan Alangissa, laiva-alan halpatyövoiman keskuksessa.

Missäs se olisi pitänyt romuttaa? Suomessa? Niitä romuttamoja jotka ton kokoisen aluksen pystyy romuttamaan onkin Suomessa tosi monta.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

Timo osui asian ytimeen. Kannattaa miettiä missä päin maailmaa on laivanromuttamoja, jotka keskittyvät suurten alusten romuttamiseen. Aika kun on ajanut Helsingin romuliikkeen ja Haminan Laivaromun ohitse jo vuosikymmeniä sitten... ;)
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uusi-Einola - 18.06.2008, 17:25:24
Kyllä varmaan tuntuu Finnjetin entisistä työskentelijöistäkin ärsyttävältä kun mielilaiva menee tuusannuuskaksi. Toivottovasti Finnjetin tilalle rakennetaan uusi ja yhtä iso laiva kuin tämäkin ;D

Eikös niitä ole rakennettu jo ja isompiakin on koko ajan tekeillä?  Ei millään pahalla, mutta elätkö pullossa?  8)
-Teemu-