Helsinkiin Neste Oil:n bunkkerialus?

Aloittaja Tuomas Honkala, 03.12.2014, 20:17:14

« edellinen - seuraava »

Tuomas Honkala

Neste Oil Media

LainaaHelsingin satamissa laivojen polttoaineiden jakeluun käytetään pääosin bunkrauslaivaa. Tämä menetelmä on nopea, turvallinen ja tehokas ja se on käytössä useissa Euroopan isoissa satamissa. Neste Oil toimittaa matalarikkistä laivapolttoainetta myös vientiin.

Hevosmiesten tietotoimiston mukaan:
Ruotsalainen varustamo olisi tehnyt sopimuksen Neste Oil:n kanssa rikittömän laivabunkkerin toimittamisesta aluksella mm. Siljan aluksiin. Bunkkerialuksen pitäisi aloittaa toimintansa joulukuun 2014 aikana.

Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Taisto Holla

Varmaan joutuu bunkkerilaivaa käyttämään, jos noihin Siljan laivoihin bunkkeria pitää toimittaa. Helsingin ydinkeskustaan kun ei ole polttoainerekalla mitään asiaa. Ainoa vaihtoehto on bunkkerilaiva ja sama koskee myös Tukholmaa.

Tässä linkki: http://www.portofhelsinki.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/helsinginsatama/embeds/helsinginsatamawwwstructure/13019_vaaralliset_aineet.pdf

Sami Kinnunen

#2
Tukholmassa ainakin bunkraus hoidetaan hinaaja Bauge+proomu (kuva) yhdistelmällä. Viitataankohan tossa jutussa siihen? Kaupungit menny sekasin? Kyllä noita rekkoja on mennyt keskustassa mm. Hernesaareen ja Katajanokan päätyyn (risteilyalukset).

Taisto Holla

Lainaus käyttäjältä: Sami Kinnunen - 07.12.2014, 14:05:23
Tukholmassa ainakin bunkraus hoidetaan hinaaja Bauge+proomu (kuva) yhdistelmällä. Viitataankohan tossa jutussa siihen? Kaupungit menny sekasin? Kyllä noita rekkoja on mennyt keskustassa mm. Hernesaareen ja Katajanokan päätyyn (risteilyalukset).
Meinaatko ihan tosissas, että risteilyalukset bunkraisi suomalaista reippaasti yli 100 $/tonni kalliimpaa polttoainetta täällä Suomessa, jos ovat esim. matkalla Pietariin.
Tietysti monenlaista rekkaa liikkuu Katajanokallakin, mutta ei takuulla polttoainerekkoja, joskus kylläkin, mutta määräykset ovat tiukentuneet.

Janne Koskinen

Vielä muutamia vuosia sitten ehkä vieläkin bunkrattiin murtajat polttoainerekoilla Skattalla. Bunkrauskaijaa kun ei Helsingissä enää ole?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Taisto Holla

Joskus 1980-luvun alkupuolella ollessani Lunni laivassa, tuli muutama lasti vietyä Katajanokalle, Finnjetille bunkkeria ja tuo bunkkeri tuotiin Naantalista. Eli bunkkerilaiva toimintaa on ollut Helsingissä jo aikaisemminkin.

Tuomas Honkala

#6
Jep m/t Oil Finn vuodesta 1966, mutta nyt on tulossa varsinainen bunkkerialus.
Sköldvik 1 laiturille rakennetaan uusi bunkkerilinja aluksen lastausta varten.

STB:sta tai muualtakaan ei oikein saa "rikitöntä" bunkkeria. Joten Neste on oikeastaan ainut vaihtoehto jollei halua tuhlata toimimattomiin rikkipesureihin.
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Taisto Holla

No ei rikitön bunkkeri nyt niin uusi asia ole, ettei sitä pysty toimittamaan muut kuin Neste Oil. EU satamissa on rikitöntä bunkkeria käytetty määräysten mukaan 1.1.2010 lähtien, myös Helsinki kuuluu EU satamiin. En tiedä kylläkään mikä tuo sinun STB bunkkeritoimittaja on. Pietaristahan tuota Nesteen litkuun verrattavaa on saanut jo viime kesästä lähtien ja monessa varustamossa sitä jo käytetään, koska se on n. 70$/tonni halvempaa kuin kaasuöljy ja rikkiä alle 0,1%, mutta hinta sillä on kuitenkin n. 600-700 $/tonni, kova hinta raskasöljyyn verrattuna.
Jos ja kun tuollaiseen laivabunkraukseen ollaan menossa, niin tuskin siinä Neste Oil kovinkaan kauan kuorii kermoja päältä, koska suomenlahden etelärannalla tuo laivabunkraus on ollut arkipäivää jo useita vuosia, välimatkahan ei ole juuri mitään tankkilaivallekaan.

Tuomas Honkala

STB=Pietari.
Kyllä tuo ryssien "alle" 1% mgo on tuttu johtuen tuotteen värittömyydestä eli sopivuudesta huviveneilyyn.
Se on kuitenkin ollut suomalaista 30€/t kalliimpaa, (9/14 Fin 587€/t vs. Est 620€/t)
Ja lisäksi siihen pitää laittaa voiteluöljyä 4% jotta suuttimet eivät tiputa.
Eikö tuo 2010 ollut huviveneilyn rikittömyys päivämäärä?ja Suomen vesialueilla 2013. Ruotsissa väylämaksuilla painostettiin rikittömyyteen jo 90 luvulla
Adr kuljetuksilla on slummilassa vain läpiajokielto kuten muillakin yhdistelmäkuljetuksilla. A-luokan kuljetuksilla on tietyt reitit joita on käytettävä. Kuitenkin kieltoalueelle saa ja voi toimittaa aivan normaalisti. Turva ottaa kaasunsa kuiten mm. Vuosaaren satamassa. Muut tuotteet bunkrataan skattalla.
Snafu since 1943.
(Situation normal, all... all fouled up!)

Taisto Holla

#9
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Honkala - 09.12.2014, 08:57:07
STB=Pietari.
Kyllä tuo ryssien "alle" 1% mgo on tuttu johtuen tuotteen värittömyydestä eli sopivuudesta huviveneilyyn.
Se on kuitenkin ollut suomalaista 30€/t kalliimpaa, (9/14 Fin 587€/t vs. Est 620€/t)
Ja lisäksi siihen pitää laittaa voiteluöljyä 4% jotta suuttimet eivät tiputa.
Eikö tuo 2010 ollut huviveneilyn rikittömyys päivämäärä?ja Suomen vesialueilla 2013. Ruotsissa väylämaksuilla painostettiin rikittömyyteen jo 90 luvulla
Adr kuljetuksilla on slummilassa vain läpiajokielto kuten muillakin yhdistelmäkuljetuksilla. A-luokan kuljetuksilla on tietyt reitit joita on käytettävä. Kuitenkin kieltoalueelle saa ja voi toimittaa aivan normaalisti. Turva ottaa kaasunsa kuiten mm. Vuosaaren satamassa. Muut tuotteet bunkrataan skattalla.
Kyllä tuo alle 1% rikkipitoisus astui kauppamerenkulussa voimaan juuri tuolloin 2010 ja myös EU satamissa alle 0,1%.
Tässä linkki: http://www.ecgassociation.eu/Portals/0/Documentation/Publications/ECGBriefingReport_SulphurContent_Jan2013.pdf
Tutkippa liitteen sivu 8.
Puhutaan nyt kauppamerenkulusta eikä huviveneilystä kaikin puolin.

Ps. Se Nesteeltä ja Pietarista saatava "rikitön" ns. uusi tuote, sulphur 0,1%, on väriltään kuitenkin mustaa, kulkee myös nimellä "black diesel".

Kimmo Rantanen

#10
Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 07.12.2014, 13:53:45
Helsingin ydinkeskustaan kun ei ole polttoainerekalla mitään asiaa.

Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 08.12.2014, 05:54:59
Meinaatko ihan tosissas, että risteilyalukset bunkraisi suomalaista reippaasti yli 100 $/tonni kalliimpaa polttoainetta täällä Suomessa, jos ovat esim. matkalla Pietariin. Tietysti monenlaista rekkaa liikkuu Katajanokallakin, mutta ei takuulla polttoainerekkoja, joskus kylläkin, mutta määräykset ovat tiukentuneet.

Pakko takertua näihin väitteisiin sen verran, että millä luulet Helsingin huoltoasemien saavan täydennystä? mittarikentän alla sijaitsevasta öljylähteestä? Katajanokan Neste jne... Takuulla liikkuu polttoainerekkoja, mutta tietyin rajoituksin. Ja vaikka kuinka uskomattomalta se hintojen puolesta kuulostaakin, niin kyllä, myös Helsingissä bunkrataan silloin tällöin laivoja (esim. laivastovierailut) ja joo säiliöautoilla.

Taisto Holla

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 10.12.2014, 02:24:35
Pakko takertua näihin väitteisiin sen verran, että millä luulet Helsingin huoltoasemien saavan täydennystä? mittarikentän alla sijaitsevasta öljylähteestä? Katajanokan Neste jne... Takuulla liikkuu polttoainerekkoja, mutta tietyin rajoituksin. Ja vaikka kuinka uskomattomalta se hintojen puolesta kuulostaakin, niin kyllä, myös Helsingissä bunkrataan silloin tällöin laivoja (esim. laivastovierailut) ja joo säiliöautoilla.
Säännösten mukaan perävaunullista yhdistelmää tai rekka-autoa ei alueella liiku ilman erikoislupaa ja raja kulkee 12 metrissä eli nuppiautolla voi noita huoltoasemia täydentää, peräkärry on jätettävä ulkopuolelle. Nuppiautolla laivoja bunkraten tulee äitiä ikävä.
Ja mitä tulee sitten laivojen bunkraukseen ja otit esim. laivastovierailut, näissä tapauksissa bunkkerin maksaa kaiketi lippuvaltion veronmaksajat, ja kuten ymmärrät hinnalla ei ole silloin merkitystä.

Timo Lehtinen

Lainaus käyttäjältä: Taisto Holla - 10.12.2014, 08:22:26
Säännösten mukaan perävaunullista yhdistelmää tai rekka-autoa ei alueella liiku ilman erikoislupaa ja raja kulkee 12 metrissä eli nuppiautolla voi noita huoltoasemia täydentää, peräkärry on jätettävä ulkopuolelle. Nuppiautolla laivoja bunkraten tulee äitiä ikävä.
Ja mitä tulee sitten laivojen bunkraukseen ja otit esim. laivastovierailut, näissä tapauksissa bunkkerin maksaa kaiketi lippuvaltion veronmaksajat, ja kuten ymmärrät hinnalla ei ole silloin merkitystä.

Kyllä Suomen viranomaisaluksetkin bunkraavat silloin tällöin tuolla alueella, ja nimenomaan säiliöautosta.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Mikko Vartiainen

Tuota tuota. kyllähän katajanokalta ja olympiasta lähtee päivittäin pidempiä yhdistelmiä kuin 12m...  Mitä tuohon säiliöyhdistelmään niin VAK/ADR-säännökset antavat luvan viedä kuorman määränpäähän vaikka olisi kieltoalueella. Oli sitten kyseessä A tai B-vak kielto.

Kannattaa tutustua tuohon lakiasetukseen vaarallisten aineiden kuljetukseen tiellä..
Kiertää, kaartaa, koskaan ei kiinni saa,
silti jaksaa loistaa.

Tupi

Tää nyt menee jo OT,mut saa siellä Helsingissä liikkua pidemmilläkin ajoneuvoyhdistelmillä kun 12m,kunhan on vaan luvat kunnossa.Multakin löytyy erityislupa"Yli 12 metrin pituisen ajoneuvon kuljettamiseksi Helsingin kantakaupungin rajoitusalueella".Ne luvat käsitellään aina tapauskohtaisesti.