LNG:n kuljetus- ja käyttö sisävesillä & potentiaali Suomessa

Aloittaja Timo Tuomivirta, 17.12.2014, 19:31:07

« edellinen - seuraava »

Timo Tuomivirta

Eipä löytynyt nopealla etsinnällä tästä aikaisempaa aihetta. Jos moinen löytyy niin voiko operaattori yhdistää topiikkeja?

Eli onko ketään nähnyt LNG- tankkereita tai LNG:tä käyttäviä aluksia sisävesillä?

Huomasin Googlatessa, että sellaisia on jo maailmalla käytössä. Voisi kuvitella, että sisävesillä LNG:n käyttöstä voisi jopa tulla pakollista

The-path-to-cleaner-inland-waterway-shipping

http://www.inland-navigation.org/observatory/innovation-technologies/lng/

http://www.ft.com/cms/s/0/7e30cc94-8969-11e2-92a0-00144feabdc0.html#axzz3MAyZls6V

inland waterways lng

Inland LNG carrier

Project on new fuels for inland waterway transport supported by EU

Minulla on harmaa muistikuva, että suomessa on joskus ollut joskus aikoinaan yksi tankkeri sisävesikuljetuksille josta luovuttiin haverien pelossa. LNG puolestaan höyrystyy välittömästi joten saasteuhkaa ei ole.

Erkki Tirkkonen

#1
Jos sisävesillä tarkoitat Saimaan vesistöä, niin sanompa että "sivuat" melko vanhaa asiaa. Saimaalla kuljetettiin nestemäisiä öljytuotteita kotimaisilla ( Esso Saimaa, Sonja) ja itä-naapurin säiliöaluksilla 1970-80 luvulla. Ensimmäinen säiliöalus Saimaalla oli S/S Valoapu joka kuljetti 250 kuution säiliössä moottori ja valopetrolia meren puolelta Kuopioon. Elettiin 1920 lukua. Kun yksi alus "kopsahti rantakiviin" Leppävirrassa ohjauslaitteisiin tulleen vian takia, kiellettiin liikenne yksirunkoisilla säiliöaluksilla siihen. Onneksi ei tullut tankkeihin öljyvuotoa. Kaksirunkoisia Saimaan kanavan mittoihin soveltuvia aluksia ei taida olla, joten nyt liikenne on vain kuivarahtia. Missään näissä nykyisin ulkomaalaisten varustamojen aluksissa tuskin on LNG-moottoreita. En ole ennustaja enkä tämän asian asiantuntija, mutta sen verran kumminkin mainitsen, että tuskin vielä pitkään aikaan LNG-aluksia Saimaalla liikkuu.  Jotta liikennettä LNG-säilöaluksilla kannattaa aloittaa, on ensin tehtävä päätös teollisuuslaitosten ja kaukolämpölaitosten höyrykattiloiden muuttamista LNG-polttoainetta käyttäväksi. Sekin saattaa pian tulla ajankohtaiseksi kun savukaasupäästöt ja niiden maksut alkavat ohjaamaan päättäjien ajatusten juoksua.

Tauno Hermola

#2
Menee hiukan otsikosta sivuun, mutta kysyn kuitenkin: kun myös metanolia on nyt alettu käyttämään laivojen polttoaineena, voisiko joku vähän valottaa sen ominaisuuksia ja käyttöä laivamoottoreissa. Metanoli on tietenkin neste normaalissa paineessa ja sikäli helpompi ottaa käyttöön kuin LNG, mutta mitä se edellyttää koneelta? LNG:tä käyttävät moottorit ovat ymmärtääkseni ottomoottoreita (kai diesel on myös mahdollinen), mites nuo metanolia polttavat moottorit?

Kovin laajamittainen metanolin käyttöönotto laivojen polttoaineena ei taida olla mahdollista riittävän tuotantokapasiteetin puuttuessa, mutta sisävesiliikenteen volyymeillä tämä tuskin on ongelma. Metanoli ei höyrysty kuten LNG, mutta liukenee nopeasti veteen; onko se sitten hyvä vai huono asia ympäristön kannalta? Myrkyllistähän metanoli on ainakin ihmisen juoda ::)

Pasi Saarinen

#3
Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 17.12.2014, 22:16:12
LNG:tä käyttävät moottorit ovat ymmärtääkseni ottomoottoreita (kai diesel on myös mahdollinen), mites nuo metanolia polttavat moottorit?

Eiköhän ne Gracenkin Wärtsilät monipolttoainemoottorit lähempänä dieseleitä kuitenkin ole, kun niitähän voidaan ajaa ja alussa ajettiinkin dieselpolttoaineella.

Tauno Hermola

Lainaus käyttäjältä: Pasi Saarinen - 18.12.2014, 10:20:14
Eiköhän ne Gracenkin Wärtsilät monipolttoainemoottorit lähempänä dieseleitä kuitenkin ole, kun niitähän voidaan ajaa ja alussa ajettiinkin dieselpolttoaineella.

Lähinnä juuri Wärtsilän tarinoista olen siihen käsitykseen tullut, että otto-moottoreita olisivat, ainakin kaasulla toimiessaan. Erityisesti Gracen osalta en kyllä tiedä.

Pari pikaisen googlauksen tuottamaa linkkiä:

http://www.wartsila.com/en/power-plants/technology/combustion-engines/introduction
http://www.wartsila.com/en/power-plants/technology/combustion-engines/gas-engines
http://www.wartsila.com/en/power-plants/technology/combustion-engines/multi-fuel-engines

Tuolta näyttää löytyvän aika paljon metanolista, mm. parin alan konfferenssin julkaisut:

http://www.marinemethanol.com/publications





Kalle Id

Strateginen kysymys tietysti on, onko LNG:n käyttämiselle polttoaineena sisävesillä tarvetta? Millaiset ovat tällä hetkellä ja tulevaisuudessa sisävesien päästöille asetetut rajoitukset? IMO:n rikkipäästöille asettamat rajoitukset pätevät ymmärtääkseni vain merellä.

Timo Tuomivirta

LNG:n voimalla liikennöidään pian myös sisävesillä – Wärtsilä ja Cryonorm yhteistyöhön
16 Helmikuu, 2015 - 13:50


http://www.organisaatio-sanomat.fi/lngn-voimalla-liikennoidaan-pian-myos-sisavesilla-wartsila-ja-cryonorm-yhteistyohon/


No niin nyt on sisävesiliikennekin Wärtsilän business scopessa. Milloinkohan näitä on suomessa..