Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.07.2008, 02:07:05
Yksi asia mitä tässä palvelukulttuuri asiassa jaksan ihmetellä, kun sillä mediassa ja tämäntyyppisillä foorumeilla ratsastetaan:

- Voiko se olla oikeasti niin huono kun noille laivoille satoja tuhansia ihmisiä joka ikinen kuukausi mukaan saadaan ja
- Onko sillä todella loppujen lopuksi niin paljoa merkitystä, jos kaikki muu toimii. Eli olisiko nyt niin, että ne keillä on eniten ennakkoluuloja ja keitä varmasti on paljon, niin matkustavat pääsääntöisesti muilla yhtiöillä ja toisekseen, ne ketkä ovat niin tyytyväisiä Tallinkiin syystä tai toisesta, eitteivät valita missään, vaan yksinkertaisesti kerta toisensa jälkeen matkustavat Tallinkilla. Itse kuulun tähän porukkaan. Eli ei aina ihan huippuhyvää palvelua, mutta tuolla palkkatasolla ja työn kuormittavuudella erinomaista palvelua suhteessa moneen palvelupisteeseen Suomessa.
Tässä palveluasiassa olen nyt(yllättäen!) kanssasi kerrankin samaa mieltä. Vaikka käsitykseni varustamosta eivät sinänsä ole muuttuneet piiruakaan myönteisempään suuntaan, niin myönnettävä on, että ainakin viimeksi Galaxyllä käydessäni, viime keväänä, en kyllä, ennakko-odotusteni vastaisesti, kokenut mitenkään yleisesti (pl. eräs hieman "neukkuhenkinen" pubin tarjoilijatar...) saaneeni osakseni erityisen huonotasoista asiakaspalvelua, eräin kohdin jopa melkeinpä päinvastoin. Ja mitä sitten tulee yhtiön virolaiselle henkilöstölleen maksamaan palkkatasoon, niin ymmärrän todellakin ihan hyvin, ettei se varmastikaan mitenkään erityisesti innosta kaikkia tekemään työtään ihan satasella, varsinkaan, kun saman yhtiön Superfast-aluksilla, Siljasta puhumattakaan, virolaisenkin miehistön tienestit ovat aivan toista luokkaa.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.07.2008, 10:57:50
Ja mitä sitten tulee yhtiön virolaiselle henkilöstölleen maksamaan palkkatasoon, niin ymmärrän todellakin ihan hyvin, ettei se varmastikaan mitenkään erityisesti innosta kaikkia tekemään työtään ihan satasella, varsinkaan, kun saman yhtiön Superfast-aluksilla, Siljasta puhumattakaan, virolaisenkin miehistön tienestit ovat aivan toista luokkaa.

Näin tyhmempi luulisi että tuohon motivaatiopuoleen vaikuttaisi enemmänkin se, kuinka kilpailukukyisiä Tallinkin palkat ovat Viron yleiseen palkkatasoon nähden. Ei Virossa kukaan muukaan saa samantasoista palkkaa kuin vastaavia hommia tekevät suomalaiset ja ruotsalaiset saavat Suomessa ja Ruotsissa. Jos Tallinkin maksamalla palkalla elää virolaiseen yleiseen palkkatasoon nähden "leveästi" niin luulisi sen nimenomaan motivoivan...

Kalevi Lehto

#242
Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 13.07.2008, 13:08:31
Näin tyhmempi luulisi että tuohon motivaatiopuoleen vaikuttaisi enemmänkin se, kuinka kilpailukukyisiä Tallinkin palkat ovat Viron yleiseen palkkatasoon nähden. Ei Virossa kukaan muukaan saa samantasoista palkkaa kuin vastaavia hommia tekevät suomalaiset ja ruotsalaiset saavat Suomessa ja Ruotsissa. Jos Tallinkin maksamalla palkalla elää virolaiseen yleiseen palkkatasoon nähden "leveästi" niin luulisi sen nimenomaan motivoivan...
Olisivatko Tallinkin maksamat palkat sitten virolaisittainkaan erityisen hyviä? Ainakin rakennuksilla käsittääkseni palkkataso Virossa on nykyään hyvin lähellä suomalaista.
(tosin ehkä tämä keskustelu kuuluisi johonkin muuhun topiciin, kuin "Tallinkin matkustaja ja rahtimäärien kehitys"...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 13.07.2008, 02:07:05
Yksi asia mitä tässä palvelukulttuuri asiassa jaksan ihmetellä, kun sillä mediassa ja tämäntyyppisillä foorumeilla ratsastetaan:

- Voiko se olla oikeasti niin huono kun noille laivoille satoja tuhansia ihmisiä joka ikinen kuukausi mukaan saadaan ja
- Onko sillä todella loppujen lopuksi niin paljoa merkitystä, jos kaikki muu toimii. Eli olisiko nyt niin, että ne keillä on eniten ennakkoluuloja ja keitä varmasti on paljon, niin matkustavat pääsääntöisesti muilla yhtiöillä ja toisekseen, ne ketkä ovat niin tyytyväisiä Tallinkiin syystä tai toisesta, eitteivät valita missään, vaan yksinkertaisesti kerta toisensa jälkeen matkustavat Tallinkilla. Itse kuulun tähän porukkaan. Eli ei aina ihan huippuhyvää palvelua, mutta tuolla palkkatasolla ja työn kuormittavuudella erinomaista palvelua suhteessa moneen palvelupisteeseen Suomessa.

Hmm.. itse olen työskennellyt parikymmentävuotta palvelualalla ja edelleenkin se hyvä palvelu lähtee henkilökunnasta ja henkilökunnan ammattitaidosta. On aivan sama vaikka investoidaan satoja miljoonia puitteisiin mutta henkilökunnalta ei löydy oikeata palveluasennetta asiakkaalle ei jää matkasta positiivista kokemusta.

Tässä ei ole kyse omista ennakkoluuloista sillä saman palautteen olen kuullut monilta laivoilla käyneiltä tuttaviltani.. viime keväänä (siis vuosi sitten) galaxyn risteilystä pisti hymyilyttämään kun henkilökunnasta ainoat jotka edes tervehtivät ystävällisiesti missään vaiheessa olivat hyttisiivoajat hyttikäytävillä.. muuten palvelu oli.. hmm.. jotain ylimielisen ja välinpitämättömän välimaastosta. Jaloillaan voi jokainen äänestää mutta usein Tallink on muuten järkevin/edullisin vaihtoehto jolloin se tulee valittua.. ja esim. risteilytuotetta vuorokaudeksi ei muilta yhtiöiltä edes löydy. Palveluntasoa vertaan itse lähinnä muiden laivayhtiöiden (omassa tapauksessa vikingin ja siljan) palveluun ja palvelun tasossa viking vie selkeästi pisteet, silja hyvänä kakkosena perässä.

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 13.07.2008, 13:08:31
Näin tyhmempi luulisi että tuohon motivaatiopuoleen vaikuttaisi enemmänkin se, kuinka kilpailukukyisiä Tallinkin palkat ovat Viron yleiseen palkkatasoon nähden. Ei Virossa kukaan muukaan saa samantasoista palkkaa kuin vastaavia hommia tekevät suomalaiset ja ruotsalaiset saavat Suomessa ja Ruotsissa. Jos Tallinkin maksamalla palkalla elää virolaiseen yleiseen palkkatasoon nähden "leveästi" niin luulisi sen nimenomaan motivoivan...

menee joo hieman ot:ksi.. yritin nopeasti googlettaa mutta en nyt tähän hätään löytänyt faktaa asiasta mutta oma muistikuva on että tallinkin palveluhenkilökunnan palkat eivät virossakaan ole kovin kilpailukykyisiä mistä johtuu henkilökunnan suurehko vaihtuvuus laivalla. Täytyy etsiä jossain vaiheessa jotain tietoa ettei mennä pelkästään minun muistikuvieni perusteella.. eikä tämä uusinkaan palkkakiista hyvältä näytä, tallink tarjosi alunperin n. 5% korotusta ja nyt  8% korotusta palkkoihin.. kun otetaan viron inflaatio huomioon on noi tarjoukset käytännössä 3-8% palkanalennuksia reaalipalkkaan..  :o

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 13.07.2008, 19:09:05
menee joo hieman ot:ksi.. yritin nopeasti googlettaa mutta en nyt tähän hätään löytänyt faktaa asiasta mutta oma muistikuva on että tallinkin palveluhenkilökunnan palkat eivät virossakaan ole kovin kilpailukykyisiä mistä johtuu henkilökunnan suurehko vaihtuvuus laivalla. Täytyy etsiä jossain vaiheessa jotain tietoa ettei mennä pelkästään minun muistikuvieni perusteella.. eikä tämä uusinkaan palkkakiista hyvältä näytä, tallink tarjosi alunperin n. 5% korotusta ja nyt  8% korotusta palkkoihin.. kun otetaan viron inflaatio huomioon on noi tarjoukset käytännössä 3-8% palkanalennuksia reaalipalkkaan..  :o

Vuoden 2006 tilanne näyttää olleen tämän artikkelin mukaan http://ap3.ee/Default2.aspx?PaperArticle=1&code=3245/uud_uudidx_324501 sellainen, että myyjä antsaitsi vuonna 2006 8300EEK bruttona kuussa, joka tekee netoksi ~6800EEK. EMSA ja Tallinkin välisen palkkasopimuksen mukaan palkka nousisi vuodeksi 2008 9130EEK:iin bruttona eli nettona ~7650EEK:n. Keskipalkka koko virossa oli viime vuoden viimeisellä neljänneksellä brutto 12270EEK, vaihdellen Tallinnan ympäristön Harjun maakunnan 13804 (Tallinnassa 13997EEK) eteläisimmän maakunnan Valgamaan 8988EEK:n. Toimialoittain eriteltynä oli vähittäis- ja tukkukaupanalan keskipalkka 11374EEK. Kun googlettaa kaupan myyjien palkkausta virossa jää yleiseksi kuvaksi 7500EEK brutto peruspalkka. Näihin lukuihin verrattuna tuo Tallinkin palkka lienee keskitasoa.

Viron inflaatiokehitys on ollut viime vuosina korkeaa, sen ollessa vuoden 2007 kesäkuun ja tämän vuoden kesäkuun välillä 11,4%. Kuluttajahintaindeksin mukaan erityisen suurta nousu on ollut ruuan ja alkoholittomien juomien ryhmässä 18,3% http://www.stat.ee/19083 . Eli käytännössä pakosta tulee alennuksia reaalipalkkoihin, kuten taitaa käytännössä tapahtua tälläkin hetkellä myös suomessa.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.07.2008, 15:20:31
Olisivatko Tallinkin maksamat palkat sitten virolaisittainkaan erityisen hyviä? Ainakin rakennuksilla käsittääkseni palkkataso Virossa on nykyään hyvin lähellä suomalaista.

Rakennusten palkkataso peilasi käsittääkseni aika hyvin rakennussektorin ylikuumennutta tilannetta, ja pätevän henkilöstön palkkauksen ongelmia. Nyt kun rakennusteollisuudessa on kasvu kadonnut on myöskin alalta poistunut työntekijöitä, jotka tulivat sinne muilta aloilta, ja myöskin palkkaus lienee tasoittunut jonkin verran. Puhuttaessa palkkatasossa pitää muistaa se, että rakennusalalla on monesti maksettu minimipalkkoja, mutta näin vain ainoastaan verottajalle ilmoittaessa, ja loput rahasta on maksettu pimeänä. 

Ville Alho

Noiden lukujen perusteella siis Tallinkin liksoilla ei elä mitenkään leveästi Viron yleiseen tasoon nähden. Pohjalla ei olla, mutta keskitason alapuolella kuitenkin. Kiintoisaa olisi tässä yhteydessä vielä tietää, mikä on Virossa mediaanipalkka. Se kun oletettavasti poikkeaa Viron tapauksessa suhteellisen paljon keskiarvopalkasta.

Kari Rantamäki

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 14.07.2008, 09:45:21
Noiden lukujen perusteella siis Tallinkin liksoilla ei elä mitenkään leveästi Viron yleiseen tasoon nähden. Pohjalla ei olla, mutta keskitason alapuolella kuitenkin. Kiintoisaa olisi tässä yhteydessä vielä tietää, mikä on Virossa mediaanipalkka. Se kun oletettavasti poikkeaa Viron tapauksessa suhteellisen paljon keskiarvopalkasta.

Elikkä Vero ja Tullihallinnon mukaan keskimääräinen maksettu palkkasumma kuussa oli IV kvartaalilla 11189EEK ja mediaani oli 8917 kruunua kuussa. Tuossa mainitaan myös, että yleensä viimeisen kuukauden maksetut summat ovat suhteessa yleensä suuremmat, kuin normaalisti johtuen juuri esim tulospalkkauksesta tai joulubonareiden tyylisistä ylinmääräisistä palkanlisistä. Myöskin luvut eivät ole aivan suoraan vertailukelpoisia paikallisen tilastokeskuksen laskemiin keskipalkkatietoihin laskentatapojen eroista johtuen.

http://www.emta.ee/?id=24192&tpl=1026

Joonas Vähämäki

Onko tuossa Tallinkin palkkatasossa laskettu mukaan mahdollisia ilta- yölisiä tai tunnetaanko Virossa edes sellaisia? Kuitenkin merkittävä osa työtunneista tapahtuu laivoilla yötyönä.

Kalevi Lehto

Tämänpäiväisen tulosvaroituksen jälkeen tosiaankin pistää miettimään millainen on Tallinkin tulevaisuus?  Itse henkilökohtaisesti ainakaan en toivoisi Tallinkin konkurssia, kaikinpuolin parempi olisi, että kilpailu säilyisi reiteillä tulevaisuudessakin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 18.07.2008, 20:40:37
Tämänpäiväisen tulosvaroituksen jälkeen tosiaankin pistää miettimään millainen on Tallinkin tulevaisuus?  Itse henkilökohtaisesti ainakaan en toivoisi Tallinkin konkurssia, kaikinpuolin parempi olisi, että kilpailu säilyisi reiteillä tulevaisuudessakin.

Vaikka välillä suhtaudunkin aika kriittisesti Tallinkiin en toivo enkä myöskään usko että yhtiö konkurssiin menee. Kova investointitahti pääosin velkarahalla alkaa olemaan kohta sellainen taakka että jotain toimenpiteitä on pakko tehdä jotta yhtiö saa taloutensa kuntoon. Oma veikkaus on superfastien myynti/reittien lopettaminen ensimmäisenä lääkkeenä. Vaikka reitit lopetettaisiin superfasteista saa hyvän hinnan jolla lyhennetään uusien laivojen velkoja kummasti. Toinen vaihtoehto on shuttle vuorojen harventaminen talveksi. Shuttle laivojen kiinteät kulut ovat samoja ajetaan niillä enemmän tai vähemmän mutta nykyisillä öljyn hinnoilla polttoainekuluista on tulossa yhtä merkittävämpi kustannustekijä. Noh, seurataan mielenkiinnolla ja katsotaan mitä tapahtuu.. vai tapahtuuko mitään.

Timo Toivonen

Toivon mukaan ei mene konkkaan, mutta huonoon suuntaan ollaan menossa. Tuleekohan Itämeren matkustajaliikenteestä enää tulevaisuudessa yhtään sentin latia voittoa Vikingin ja Tallinkin kirstun pohjalle, ainakin tällä hetkellä näyttää siltä, ettei muulloin kuin kesäaikaan kannattaisi liikennöidä ollenkaan... Kesäsesongin matkustajamääriin mitoitettua kalustoa on polttoaineiden nykyhinnoilla hieman kallista liikuttaa talvisaikaan puolityhjänä. Tilannehan on vähän kuin Finnjetillä Saksan liikenteessä: talvella syötiin se, mikä kesällä tienattiin.

Itsekin pahoin pelkään, että Tallinkilla on edessä kohta useamman laivan pakkomyynti ja sieltä uusimmasta päästä. Riittääkö Superfastienkaan myynti pelkästään?  Ei mikään yhtiö voi suoriutua loputtomiin niistä satojen miljoonien veloista, jos tulos jatkuu tällaisena. Silja taitaa olla se tämänhetkinen murheenkryyni alati laskevine matkustajalukuineen. Tallink on vähän kuin Viron kansa pienoiskoossa: yhtäkkiä onkin velkaa enemmän kuin mistä pystyisi huolehtimaan, ja jotakin täytyis tehä ettei jää mustapekka kouraan.



Ihan rikkana rokassa: yksi hyvä säästökeino voisi olla myös shuttlejen matka-ajan muuttaminen 2,5 tuntiin Hel-Tal välillä. Rahaa säästyy, kun ei ajeta kahva pohjassa ja myynti laivoilla kasvanee. Tätä matka-ajan pitenemistä en nopeaa siirtymistä suosivana kyllä toivoisi tapahtuvan. Tämä siis yhtenä monista mahdollisista keinoista säästää rahaa...
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 19.07.2008, 01:51:58
Toinen vaihtoehto on shuttle vuorojen harventaminen talveksi. Shuttle laivojen kiinteät kulut ovat samoja ajetaan niillä enemmän tai vähemmän mutta nykyisillä öljyn hinnoilla polttoainekuluista on tulossa yhtä merkittävämpi kustannustekijä. Noh, seurataan mielenkiinnolla ja katsotaan mitä tapahtuu.. vai tapahtuuko mitään.
Jotensakin on mielestäni tuntunut alusta saakka ylimitoitetulta kahden Tallinkin pika-aluksen (+Superfastin) liikenne Tallinnaan. Uskoisin, että kutakuinkin samaan matkustajamäärään päästäisiin yhdelläkin +yhdellä risteilylautalla. Oikeastaan ihmettelenkin, mikäli ei lähitulevaisuudessa Star, tai Superstar tule reitiltä poistumaan.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Tallinkia ei missään tapauksessa päästetä konkkaan. Imagotappion lisäksi siinä piilee muitakin riskejä, joista isoin lienee se, ettei huutokauppatilanteessa voi etukäteen olla varma siitä, millaisia hintoja mistäkin purkista tullaan maksamaan.

Itse veikkaisin firman ryhtyvän nyt lopulta vetämään löysiä pois sieltä, mistä voi. Tiiviisti vuoroja paremmalla vuorokohtaisella käyttökatteella ja turhat mutkat suoriksi sekä muutama kippo myyntiin olisi mielestäni aika hyvä resepti nyt ainakin aluksi. Cruise 5:sta luopuminenkin saattaisi olla oiva säästökohde, varsinkin, jos mikään viisikosta Silja Europa, Romantika, Victoria, Galaxy ja Baltic Princess ei mene kaupaksi tarpeeksi hyvään hintaan. Viron ja Ruotsin välisen liikenteen tehostaminenkin (=kahdesta erillisestä linjasta ja varmaan parista aluksestakin sekä ainakin turhasta MHQ-visiitistä luopuminen) lienee hyvä taloudenkorjailukohde. Ja jos Saksan linjan ongelmat ovat tulleet jäädäkseen, ei mikään puolla sen jatkamista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarmo Mäkinen

Täytyy nyt ainakin itse koittaa omalta osalta nostaa matkustajamääriä, tuli nimittäin tilattua sekä Symphonyn että Europan risteilyt. Tosin ei kyllä täydy ihmetellä että väki vähenee kun alkukesästä tuli tehtyä emännän kanssa viikon Kreikanmatka 800 € hintaan ja Symphonyn matka maksaa puolet siitä. Mutta eiköhän se ole sen arvoinen, kun saa katsella Siljan henkilökunnan tälläistä ilmettä  ;D pari vuorokautta Finnairin lentoemäntien tämänlaisen :( ilmeen sijaan. Etteivät vaan olisi olleet samoilla kursseilla Tallinkin henkilökunnan kanssa.