Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Ville Alho - 06.03.2009, 12:27:34
Tosin Tallinkille Viron mahdollinen devalvaatio ei olisi ainoastaan myönteinen asia, sillä merkittävä osa firman veloistahan on käsittääkseni muissa valuutoissa kuin Viron kruunussa.
Mutta Tallinkin onneksi niin taitaa olla myös tulopuoli. Käsittääkseni vain aika pieni osa asiakkaista on virolaisia.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Ville Alho

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 07.03.2009, 06:01:49
Mutta Tallinkin onneksi niin taitaa olla myös tulopuoli. Käsittääkseni vain aika pieni osa asiakkaista on virolaisia.

En tiedä kuinka suuri osa Tallinkin asiakkaista on virolaisia, mutta olettaisin, että suurempi osa kuin muilla varustamoilla. Ainakin Helsinki-Tallinna välillä suurin osa tarvematkustuksesta kulkee Tallinkilla ja tarvematkustuksesta suurin osa on käsittääkseni virolaista. Kuinka suuri osa Tallinkin tuloista on sitten tuolla perusteella viron kruunuissa on toki kokonaan toinen asia. Aikoinaanhan Slite keikahti Ruotsin kruunun devalvaation seurannaisvaikutuksiin vaikka varustamon tuloista enemmistö oli Suomen markoissa ja devalvaatio tulopuolta elvyttikin. (Ja nyt sitten en ole väittämässä että Tallink olisi viron kruunun devalvaatioon keikahtamassa, huomautin vain, että em. toimempide ei ole ainoastaan myönteinen Tallinkille)

Timo Toivonen

#332
Matkustajaliikenteessä pientä kasvua maaliskuussa, mutta rahdin pudotus näkyy varmasti sitten aikanaan melkoisesti tuloksessa.

Linkki
"Tere tulemast Titanicule!"

Janne Koskinen

#333
Todellinen happotesti lienee Baltic Queenin tulo Sto-Tll linjalle ja kykeneekö se lisäämään matkustajamääriä linjallaan ja Romantika Latvian linjalla. Jos se onnistuu, nin Tallink selvinnee tästä taloustilanteesta säikähdyksellä.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 03.04.2009, 17:12:00
Matkustajaliikenteessä pientä kasvua maaliskuussa, mutta rahdin pudotus näkyy varmasti sitten aikanaan melkoisesti tuloksessa.

Linkki

Tallinkille pisteet kyllä nopeasta tiedoittamisesta.

Parhaiten vetää edelleen Suomi-Viro ja Suomi-Ruotsi liikenne, Suomi-Ruotsi linjalla yli 1000 matkustajaa/lähtö on ihan kohtalaisen hyvä saavutus kun mietiitään kuinka paljon liikennettä välillä on.

Mutta..
Ruotsi-Latvia, alle 500 matkustajaa/lähtö ja Ruotsi-Viro reilu 900 matkustajaa/lähtö ovat kyllä vähänlaisesti..

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 03.04.2009, 18:17:41
Ruotsi-Latvia, alle 500 matkustajaa/lähtö ja Ruotsi-Viro reilu 900 matkustajaa/lähtö ovat kyllä vähänlaisesti..

Varsinkin, kun Baltic Queen laitetaan Ruotsi-Viro linjalle; lisäyksen oltava tupla, että ko. laiva oman linja tuotolla maksetaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.04.2009, 18:59:43
Varsinkin, kun Baltic Queen laitetaan Ruotsi-Viro linjalle; lisäyksen oltava tupla, että ko. laiva oman linja tuotolla maksetaan.

Millä laskukaavalla?

Janne Koskinen

#337
Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 03.04.2009, 19:13:04
Millä laskukaavalla?

http://www.reuters.com/article/rbssConsumerGoodsAndRetailNews/idUSL1117750320071211

Alukselle otetaan 144 milj. euron laina 12-vuodeksi; korkotasolla 3,5-4,0%:n mukaan saan kuukausieräksi noin 1,5 milj. euroa ensimmäisinä vuosina.
Tämä tehnee noin 50000 euroa päivä; Romantikan jäljellä olevat lainakulut kai noin 20000 euroa päivä; eli lainanhoitokuluihin noin 30000 euroa päivä lisää.
Lisäksi suurempana aluksena vaatinee noin 15 lisähenkilöä työhön; polttoainetaloudessa ei liene eroja; arvio Viron hintasolla 15hlö*2miehistöä*1,5 (muut työnantajakulut)*1000 euroa (keskipalkka Virossa)/30=1500 euroa päivä; niin päiväkustannukset noin 32000 euroa päivä korkeammiksi. Vaikka lisääntyvät matkustajat ostavat ehkä enemmän; sanotaan 100 euron edestä per päivä (mukaan lukien laivalippujen myynti); pitää ne myytävät tuotteet myös sisäänostaa. Tehdäkseen 32000 euroa lisää voittoa pitää kai myydä 60000-70000 euron edestä per päivä. No, joo ton kaavan mukaan 600-700 matkustajan lisäys riittäisi nykyiseen tuottoon, mikä se ei ko. linjalla liene kovin hyvä.
Matkustajakohtaisen myynnin laskin aika pieneksi johtuen Baltien varmaan maltillisista rahankäyttömahdollisuuksista ja Ruotsin kruunun heikosta kurssista; lippujen hinnoilla ei varmaan kivikovassa kilpailussa paljon tuottoa tule, vaan se on tehtävä myynnillä. Ja kuten sanottu, businessta tehdäkseen linjan nykyistäkin tuottoa tulisi nostaa.

Niin laskusta jäi kokonaan pois se 36 miljoonaa, jota Tallinkin kassassa tuskin on, vaan sekin lienee pakko lainata.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.04.2009, 19:48:33
http://www.reuters.com/article/rbssConsumerGoodsAndRetailNews/idUSL1117750320071211

Alukselle otetaan 144 milj. euron laina 12-vuodeksi; korkotasolla 3,5-4,0%:n mukaan saan kuukausieräksi noin 1,5 milj. euroa ensimmäisinä vuosina.
Tämä tehnee noin 50000 euroa päivä; Romantikan jäljellä olevat lainakulut kai noin 20000 euroa päivä; eli lainanhoitokuluihin noin 30000 euroa päivä lisää.
Lisäksi suurempana aluksena vaatinee noin 15 lisähenkilöä työhön; polttoainetaloudessa ei liene eroja; arvio Viron hintasolla 15hlö*2miehistöä*1,5 (muut työnantajakulut)*1000 euroa (keskipalkka Virossa)/30=1500 euroa päivä; niin päiväkustannukset noin 32000 euroa päivä korkeammiksi. Vaikka lisääntyvät matkustajat ostavat ehkä enemmän; sanotaan 100 euron edestä per päivä (mukaan lukien laivalippujen myynti); pitää ne myytävät tuotteet myös sisäänostaa. Tehdäkseen 32000 euroa lisää voittoa pitää kai myydä 60000-70000 euron edestä per päivä. No, joo ton kaavan mukaan 600-700 matkustajan lisäys riittäisi nykyiseen tuottoon, mikä se ei ko. linjalla liene kovin hyvä.
Matkustajakohtaisen myynnin laskin aika pieneksi johtuen Baltien varmaan maltillisista rahankäyttömahdollisuuksista ja Ruotsin kruunun heikosta kurssista; lippujen hinnoilla ei varmaan kivikovassa kilpailussa paljon tuottoa tule, vaan se on tehtävä myynnillä. Ja kuten sanottu, businessta tehdäkseen linjan nykyistäkin tuottoa tulisi nostaa.

Niin laskusta jäi kokonaan pois se 36 miljoonaa, jota Tallinkin kassassa tuskin on, vaan sekin lienee pakko lainata.

Hyvä laskelma, selventää monille kuinka vaikeaa on saada uudet laivat kannattaviksi Itämerellä..

pari korjausta tohon vois tehdä,

oma mielikuva on että BP maksoi n. 180meur, tuskinpa kolmatta alusta isoilla alennuksilla saa vrt. edellisiin..  Korkotaso on myös alakanttiin laskettu, yrityslainoissa todelliset korot lienevät 5-10% tuntumassa.. tallinkillahan on muistaakseni lainan korkotaso sidottu yhtiön tulokseen..?

Kari Liimatainen

Uusia lukuja, reilua kasvua. Asiallinen hinnoittelu ja asiakaspalveluun jälleen panostaminen tepsii. Ainoastaan rahdissa ja Saksan liikenteessä pudotusta. Osakkeen kurssikin huimassa nousussa.

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=233785
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Mikko-Oskari Koski

Rahtiyksiköiden pudotukset ovat kyllä aika huimia. Varsinkin Viron ja Ruotsin välillä, jossa niiden määrä on miltei puolittunut. Eli onko vastaisuudessa Paldiskin ja Kapellskärin väliselle reitille mitään olemassaolon edellytyksiä?
Saksanliikenteen pudotuksia voi perustella osin Faster ysin poistumisella, Finnlinesin uusilla vuoroilla ja maailmantalouden tilalla, mutta jos linjalle ei pian tehdä jotain, mieluusti todella radikaalia, sen aika koittaa. Mikä tietysti on pääkilpailijan tarkoituskin.
Mutta uutisointi Tallinkin konkurssista on jälleen kerran kaikkineen osoittautunut suhteettoman vahvasti ennenaikaiseksi... 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#341
Varmaan pääsiäisen ajoittuminen tänä vuonna huhtikuulle on osaltaan vaikuttanut lukuihin. Ja epäilemättä myös hinnoittelu (mm. 5€ Tku-Sto risteilytarjoukset)
Saa sitten nähdä, millaiseksi muodostuu tämän kvartaalin liiketulos. Matkustajamääriä ja liikevaihtoakin on yleensä suhteellisen helppoa kasvattaa, mutta se ns. "viivan alle" jäävä tulos on toinen juttu. Kaksi edellistä kvartaaliahan on jo mennyt miinukselle...
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/04/16/tallinkin-tappio-kolminkertaistui/20099795/139
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Jani Nousiainen

Kyllä näyttää matkustajia ja henkilöautoja kulkevat hyvin. Rahtiin taantuma on vaikuttanut aika selvästi.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 03.06.2009, 16:54:00
Uudet lukemat:

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=234658

Matkustajaliikenteessä näyttää aika hyvältä...
Toukokuun matkustajamäärien Suomi-Ruotsi-linjalla olisi pitäneet olla kyllä paljonkin paremmat kuin tuo 3,3 %:n vaivainen kasvu viime vuoden vastaaviin. Silja Galaxy, (edullinen Ruotsin kruunu), taantuman aiheuttama risteilymatkustuksen lisääntyminen lähivesillä; olisi luullut, että kasvua olisi tullut samaan tyyliin kuin Viroon päin, mutta ei... :(
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).