Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Timo Toivonen

#345
LainaaToukokuun matkustajamäärien Suomi-Ruotsi-linjalla olisi pitäneet olla kyllä paljonkin paremmat kuin tuo 3,3 %:n vaivainen kasvu viime vuoden vastaaviin. Silja Galaxy, (edullinen Ruotsin kruunu), taantuman aiheuttama risteilymatkustuksen lisääntyminen lähivesillä; olisi luullut, että kasvua olisi tullut samaan tyyliin kuin Viroon päin, mutta ei...

Niin, suomalaiset ehkä lisäsivät matkustusta Ruotsiin halvan kruunun takia, mutta ruotsalaiset todennäköisesti matkustivat vähemmän Suomeen kalliin euron takia. Ruotsalaiset joutuvat maksamaan nyt n. 15-20% enemmän ostoksistaan laivoilla ja Suomessa, mikä varmasti on vähentänyt innostusta. Ja toisaalta suomalaisetkaan eivät enää saa kurssimuutoksista juurikaan mitään hyötyä esim. Turku-Tukholma-miniristeilyllä, koska laivoilla kruunuhinnat ovat nousseet euron vahvistuttua.
"Tere tulemast Titanicule!"

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 03.06.2009, 20:41:31
Toukokuun matkustajamäärien Suomi-Ruotsi-linjalla olisi pitäneet olla kyllä paljonkin paremmat kuin tuo 3,3 %:n vaivainen kasvu viime vuoden vastaaviin. Silja Galaxy, (edullinen Ruotsin kruunu), taantuman aiheuttama risteilymatkustuksen lisääntyminen lähivesillä; olisi luullut, että kasvua olisi tullut samaan tyyliin kuin Viroon päin, mutta ei... :(

Näitä lukuja vertaillessa on ehkä syytä ottaa huomioon se, että pääsiäinen oli viime vuonna toukokuussa ja tänä vuonna huhtikuussa. Siinä valossa tuo on mielestäni ihan kelpo kehitystä.

Markus Myllymäki

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 03.06.2009, 21:29:30
Näitä lukuja vertaillessa on ehkä syytä ottaa huomioon se, että pääsiäinen oli viime vuonna toukokuussa ja tänä vuonna huhtikuussa. Siinä valossa tuo on mielestäni ihan kelpo kehitystä.

Pääsiäinen oli viime vuonna maaliskuussa.

Janne Koskinen

#348
Baltic Queenin eka täysi kuu ja lukemat tätä:

Estonia-  |   80 522 |   69 980 |  15,1% |   
Sweden

Estonia-  |    2 182 |    3 614 | -39,6% |     
Sweden 

Estonia-  |    4 243 |    4 321 |  -1,8% |     
Sweden   

Floppi sanoisin; ei ollut Baltic Queenista veturiksi.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Toivonen

Osin rauhallisia kasvulukuja selittänee se, ettei Tallink tainnut myydä alennettuun hintaan äkkilähtöjä Baltic Queenille (tyyliin laiva täyteen hinnalla millä hyvänsä), kun tuossa viime kuussa tallink.se-sivuja seurailin. Eli hintakilpailukortti jätettiin vällin ja luotettiin uuden laivan vetovoimaan. Victorialle ja Romantikalle toki oli näitä n. 38 euroa / hytti risteilyjä.

Ei tuo nyt matkustajaliikenteen osalta mikään katastrofi ole, kun kasvussa kuitenkin.
"Tere tulemast Titanicule!"

Petri Moilanen

#350
Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.06.2009, 14:20:35
Osin rauhallisia kasvulukuja selittänee se, ettei Tallink tainnut myydä alennettuun hintaan äkkilähtöjä Baltic Queenille (tyyliin laiva täyteen hinnalla millä hyvänsä), kun tuossa viime kuussa tallink.se-sivuja seurailin. Eli hintakilpailukortti jätettiin vällin ja luotettiin uuden laivan vetovoimaan. Victorialle ja Romantikalle toki oli näitä n. 38 euroa / hytti risteilyjä.

Ei tuo nyt matkustajaliikenteen osalta mikään katastrofi ole, kun kasvussa kuitenkin.

Ei se mikään katastrofi ole, mutta jollei Ruotsi-Viro väli ala tuottamaan lisää voi hätä tulla. Kannattaa muistaa että BQ maksoi n. 180meur, huippumaltillisella 5%tuotto/korkoprosentilla rahoituskulut ko. laivalla ovat lähes miljoona eur/kk. Kun lasketaan välin liikenne niin toukokuussa (joka on jo sesonkiaikaa vaikkei ihan huippusesonki olekkaan) matkustajia oli keskimäärin reilu 1200hlöä/lähtö. Kovin korkeita risteilyhintoja BQ:n matkoista tuskin voi edes pyytää, Ruotsissa on noiden yhden-kahden päivän risteilyjen suhteen todella tiukka kilpailu eikä ruotsin kruunun alentuminen ainakaan lisää kysyntää. 

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 05.06.2009, 11:01:21
Ei se mikään katastrofi ole, mutta jollei Ruotsi-Viro väli ala tuottamaan lisää voi hätä tulla. Kannattaa muistaa että BQ maksoi n. 180meur, huippumaltillisella 5%tuotto/korkoprosentilla rahoituskulut ko. laivalla ovat lähes miljoona eur/kk. Kun lasketaan välin liikenne niin toukokuussa (joka on jo sesonkiaikaa vaikkei ihan huippusesonki olekkaan) matkustajia oli keskimäärin reilu 1200hlöä/lähtö. Kovin korkeita risteilyhintoja BQ:n matkoista tuskin voi edes pyytää, Ruotsissa on noiden yhden-kahden päivän risteilyjen suhteen todella tiukka kilpailu eikä ruotsin kruunun alentuminen ainakaan lisää kysyntää. 
Niin, mikäli tuo Baltian kuningatar ei osoittaudu tuottavaksi Sto-Tal-reitillä, niin en pitäisi aivan mahdottomana sitä, että alus tultaisiin näkemään vielä Turku-Tukholma liikenteessä, mihin sitä aluksi ilmeisesti kaavailtiinkin. Tällä reitillä voisi ehkä uusi iltalaiva Suomesta tuoda jonkinlaista piristystäkin ja kasvua matkustajamääriin. Alkaahan Europa olla jo aika kuluneen oloinen, eikä ainakaan omaa enää minkäänlaista uutuudenviehätystä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Janne Koskinen

#352
Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.06.2009, 14:20:35
Osin rauhallisia kasvulukuja selittänee se, ettei Tallink tainnut myydä alennettuun hintaan äkkilähtöjä Baltic Queenille (tyyliin laiva täyteen hinnalla millä hyvänsä), kun tuossa viime kuussa tallink.se-sivuja seurailin. Eli hintakilpailukortti jätettiin vällin ja luotettiin uuden laivan vetovoimaan. Victorialle ja Romantikalle toki oli näitä n. 38 euroa / hytti risteilyjä.

Ei tuo nyt matkustajaliikenteen osalta mikään katastrofi ole, kun kasvussa kuitenkin.

No nyt matkat tarjouksessa ainakin Virossa:

http://www.tallink.ee/ee/offers/tips/cruise2for1.htm?utm_source=SLO&utm_medium=banner&utm_content=slo_top_160x120&utm_campaign=BQ2FOR1

Ja halvalla menee Ruotsissakin; 12.07.-10.08.2009 matka ja hotelliyö alkaen alle 600 SEK:

http://www.tallinksilja.com/sv/offers/cruises/tallinkhotels.htm

Tämän periodin kai pitäisi olla high season Ruotsissakin; ilmeisesti varaustilanne ei kovin hyvä ao. periodilla.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Juha-Matti Harjumäki

Virolainen varustamoyhtiö Tallink kasvatti matkustajamääriä kesäkuussa 18,1 prosenttia viime vuodesta.

Tallinkin matkustajamäärä nousi kesäkuussa 795 569 matkustajaan. Suomen ja Viron välisillä risteilyllä matkustajamäärä kasvoi vuodessa 16,5 prosenttia.
Yhtä vilkasta kasvua ei sen sijaan ollut virolaisten hankkiman Silja Line -varustamon aluksilla.
Siljan perinteisellä pääreitillä, Suomen ja Ruotsin välisillä risteilyllä, matkustajamäärä kasvoi 9,9 prosenttia.

Ajoneuvokuljetukset olivat 27,1 prosentin kasvussa.

Tallinkin rahtiliikenne oli sen sijan laskussa. Rahtikuljetukset vähenivät vuodessa 23,7 prosenttia.


Taloussanomat 3.7.2009

Koko juttu
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Janne Koskinen

Kumma Tallinkin sivuilta en löydä aiheesta mitään, mutta Aripaev kertoo:

http://www.ap3.ee/Default2.aspx?ArticleID=8711e49b-2c71-438a-94b9-bfe0f1d5e959

että matkustajat Ruotsi-Viro olisi lisääntyneet 110% eli Baltic Queenin koukkuun olisi tartuttu.

Toisaalta rahti ko. linjalla on laskenut 42%.

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 03.07.2009, 23:02:34
Kumma Tallinkin sivuilta en löydä aiheesta mitään, mutta Aripaev kertoo:

http://www.ap3.ee/Default2.aspx?ArticleID=8711e49b-2c71-438a-94b9-bfe0f1d5e959

että matkustajat Ruotsi-Viro olisi lisääntyneet 110% eli Baltic Queenin koukkuun olisi tartuttu.

Toisaalta rahti ko. linjalla on laskenut 42%.

Jotain toki löytyy ainakin pörssin sivuilta. Tuo 110 % matkustajamäärien kasvu näyttäisi olevan Ruotsi-Latvia-linjalla. Muuten tosi mukavan tuntuisia kasvulukuja.

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=235232
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.07.2009, 09:53:04
Jotain toki löytyy ainakin pörssin sivuilta. Tuo 110 % matkustajamäärien kasvu näyttäisi olevan Ruotsi-Latvia-linjalla. Muuten tosi mukavan tuntuisia kasvulukuja.

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=235232

Aivan Läti-Rootsi 110% ja Eesti-Rootsi 23,4%; Googlen kääntämä versio hämäsi; olisi pitänyt tarkistaa orginaali tekstistä.

Saksan liikenne yhä reilulla miinuksella runsaat -30%, mutta kalustoakin vähennetty kolmannes.

Saa nähdä tahkoaako 4/4 kvartaalilla tarpeeksi tulosta saadakseen koko tilivuoden plussalle?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Tuomivirta

#357
Moi,

Lehdessä oli juttua, että Virolaiset hotellit ovat alkaneet laskemaan hintoja:

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/07/tallinnan_hotellit_polkevat_hintoja_844143.html?origin=rss

#Virolaishotellit ja ravintolat käyvät tänä kesänä ankaraa kilpailua asiakkaista.#

... #Vuoden ensimmäisen neljänneksen matkailutilasto näyttää, että laskeneista hotelli- ja ravintolahinnoista huolimatta Tallinnassa yöpyvien turistien määrä on vähentynyt. #[/b]

Jan Holm

Tallink houkutteli matkustajia


Tallink nappasi automatkustajia.Virolainen varustamoyhtiö Tallink kasvatti matkustajamääriä kesäkuussa 18,1 prosenttia viime vuodesta. Suosituimpia laivamatkoja olivat Helsingin ja Tallinnan väliset risteilyt.Taloussanomat
3.7.2009 17:51

Tallinkin matkustajamäärä nousi kesäkuussa 795 569 matkustajaan. Suomen ja Viron välisillä risteilyllä matkustajamäärä kasvoi vuodessa 16,5 prosenttia.

Yhtä vilkasta kasvua ei sen sijaan ollut virolaisten hankkiman Silja Line -varustamon aluksilla. Siljan perinteisellä pääreitillä, Suomen ja Ruotsin välisillä risteilyllä, matkustajamäärä kasvoi 9,9 prosenttia.

Kun vuosi sitten kesäkuussa Suomen ja Ruotsin väli oli Tallink-konsernin suosituin reitti, tämän vuoden kesäkuussa Suomen ja Viron väliset risteilyt ohittivat suosiossaan Ruotsin risteilyt.

Tallink onnistui houkuttelemaan entistä enemmän omalla autolla kulkevia. Ajoneuvokuljetukset olivat 27,1 prosentin kasvussa.

Tallinkin rahtiliikenne oli sen sijan laskussa. Rahtikuljetukset vähenivät vuodessa 23,7 prosenttia.

Mikko-Oskari Koski

Lainaus käyttäjältä: Janne Koskinen - 04.07.2009, 10:04:40
http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=235232
Aivan Läti-Rootsi 110% ja Eesti-Rootsi 23,4%; Googlen kääntämä versio hämäsi; olisi pitänyt tarkistaa orginaali tekstistä.

Saksan liikenne yhä reilulla miinuksella runsaat -30%, mutta kalustoakin vähennetty kolmannes.

Saa nähdä tahkoaako 4/4 kvartaalilla tarpeeksi tulosta saadakseen koko tilivuoden plussalle?
Kun huomioidaan, millaisilla dumppuhinnoilla Ruotsissa noita matkustajia imuroidaan, niin aika paljon siinä saa kallista viinaa virrata, ennenkuin kate kohoaa. Mutta pakko on myöntää, että tuo STO-RIX-linjan kasvu (joka tosin siis tuo vasta lähtökohtaisen matkustaja/auto-keskiarvon 1214/121,5, jonka kuskaamiseen ei välttämättä tarvittaisi Romskun ja Festarin kapasiteettiä!) on myönteinen asia. Linja kun on EU:n sisäliikennettä ja matkailullisesti mukava oikotie idän ja lännen välillä.
Saksanliikenteessä aluskohtainen volyymi on kasvanut viime vuoteen verrattuna oikeastaan aika paljonkin. Pitää nimittäin huomioida, että 6/2008 Rostockin linjalla oli päivittäinen lähtö kumpaankin suuntaan eli yhteensä 60 lähtöä ja matkustajia/autoja/rahtia 294,25/95,7/53,2 yksikköä/lähtö. Nyt lähtöjä oli neljä viikossa eli yhteensä 34, joten kapasiteetti jakautuu vuorokohtaisesti 346,5/113,5/62 yksikköä/lähtö. Huomionarvoista on sekin, että viime vuonna lukua koristivat vielä Tallinnan ja Rostockin väliset kulkijat, joita epäilemättä on mukana edelleen, mutta viimevuotista vähemmän, koska vaivalloinen laivan- ja satamanvaihto Helsingissä ei välttämättä houkuttele.

Käyttökate on se taikasana, jolla laivalinja joko perustelee olemassaolonsa oikeutuksen tai ei sitä tee. Tallinkilla on asian suhteen vielä paljon parannettavaa, mutta mitä ilmeisimmin se on menossa oikeaan suuntaan... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950