Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 06.12.2011, 19:29:11
Huomio kiinnittyy aikaisemmin positiivisesti kehittyneeseen Tukholma-Riika-liikenteen lukuihin, joissa näyttää nyt tulleen hiukan takapakkia.
Toisaalta rahtipuolella on kuitenkin nousua 10%, eli ei marraskuu ihan täysin pieleen mennyt...

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 07.12.2011, 20:09:39
Toisaalta rahtipuolella on kuitenkin nousua 10%, eli ei marraskuu ihan täysin pieleen mennyt...
Niin, olisikohan sitten rahtia siirtynyt kulkemaan Tallinnan asemasta Riian kautta, kun Tallinna-Tukholma-linjalla rahtipuolella on tullut aika suuri miinus, 23,9%.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Eiköhän siinä huomata että kilpailjan siirtyminen isompaan alukseen ole siinä se merkittävät tekijä. Onhan Lisco Patria kuitenkin ihan eri kokoluokkaa kuin Via Mare.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 07.12.2011, 22:06:50
Eiköhän siinä huomata että kilpailjan siirtyminen isompaan alukseen ole siinä se merkittävät tekijä. Onhan Lisco Patria kuitenkin ihan eri kokoluokkaa kuin Via Mare.

Johtunee myös kilpailijan kyseisestä aluksesta, että Regal Star ajaa paljon viimevuotista löysempää aikataulua. Eikö jo olisi aika vuoden alussa päästää Sea Wind lämpimille rannoille ja vaihtaa RS Turun linjalle pysyvästi?

Kalevi Lehto

#724
Tässäpä taas uusimpia lukuja Tallinkilta:
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=484796&messageId=592978
Huomioni kiinnittyy Tukholma-Tallinna-linjan suureen(-26,2%)pudotukseen kuljetettujen rahtiyksiköiden osalta joulukuussa, mikähän lienee syynä?
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 04.01.2012, 16:58:21
Huomioni kiinnittyy Tukholma-Tallinna-linjan suureen(-26,2%)pudotukseen kuljetettujen rahtiyksiköiden osalta joulukuussa, mikähän lienee syynä?

Vinkki: Nosta katseesi hiukan ylöspäin. Kaksi edellistä viestiä käsitteli juuri tuota asiaa.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 05.01.2012, 14:37:36
Vinkki: Nosta katseesi hiukan ylöspäin. Kaksi edellistä viestiä käsitteli juuri tuota asiaa.
Paitsi että, marraskuuta koskien...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Olli Tuominen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.01.2012, 20:41:43
Paitsi että, marraskuuta koskien...
Mikään ei ole marraskuusta muuttunut,  Via Maren tilalla reitillä on Lisco Patria. Via Marehan kulkee Naviraililla Hangon ja Paldiskin välillä...

Mikko-Oskari Koski

Eihän noissa lukemissa mitään yllättävää ole. Vanha tuttu juttu voidaan tosin taas toistaa, eli tietyissä tapauksissa saattaisi olla bisneksen kannalta parempi, jos täyttöaste olisi hiukan korkeampi, mihin juuri Viron ja Ruotsin välillä taitaisi olla eniten petraamisen varaa, jos kohta sielläkään ei mitään ongelmalukuja näkyvissä ole. Tukholman risteilymarkkinoiden liikatarjonta ja liian monet tyhjänpantteina päiväkausia satamissa seisovat laivat etc...

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 08.12.2011, 02:13:24
Eikö jo olisi aika vuoden alussa päästää Sea Wind lämpimille rannoille ja vaihtaa RS Turun linjalle pysyvästi?
Tuskinpa. Eiköhän SeaWindin korvaaminen jollain tavoin koplata myös siihen, mikä on Silja Europan jatko tuolla reitillä (ellei SW tosiaan ole ihan loppu). Ts.onko tuohon mahdollisesti hakusessa ropax, jolloin Europa voitaisiin korvata reitille raamiensa puolesta paremmin sopivalla aluksella, jonka matkustajakapasiteetti olisi pienempi?
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#729
Pientä laskua näköjään tammikuun matkustajamäärässä, tai ei nyt ihan pientäkään Suomi-Ruotsi-liikenteen osalta.
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=488719&messageId=598274
Rahtiyksiköiden puolella Suomi-Viro-linja taas näyttäisi vetäneen aika hyvin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Timo Selkälä

Koska Translandia olikaan telakalla - onko se syypää tuohon hyppyyn?
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 06.02.2012, 19:04:25
Koska Translandia olikaan telakalla - onko se syypää tuohon hyppyyn?
Kyllä varmaan tuolla on ollut vaikutusta. Translandiahan taisi olla telakalla suuren osan tammikuusta.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Tässä Tallinkin maaliskuun tilanne. Tuo Tallinna-Tukholma-liikenne näyttää antavan aika suuria muutoksia suuntaan ja toiseenkin, matkustajamäärässä kasvua 26,5%, mutta samalla rahtiyksiköissä laskua melkein yhtä paljon.
Kokonaisuudessaan, eli kaikkien linjojen osalta kai lukuja voi pitää ihan kohtalaisina, Suomi-Ruotsi liikennettä ehkä lukuunottamatta.
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=499306&messageId=612269
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kim Helle

Heitetään nyt tähän topicciin, äsken tulleen tiedon mukaan Kapella aloittaa juhannuksen jälkeen HEL - TLL välillä ja liikennöi toistaiseksi. Rahdille tarvitaan lisäkapaisteettia kesän ajaksi. Tallinkin oma tiedote.
Päivitys

Tulossa:

Menneet: BP 3.5.2023

Mikko-Oskari Koski

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=516384&messageId=634389
Heinäkuiden vertailussa ottaa hieman silmään tuo TLL-HEL-reitin matkustaja- (6,1) ja auto- (14,2) prosenttien nousu. Tai siis oikeammin niiden ero. Lisävuoroja viime suveen verrattuna on viikkotasolla 12 plus Kapellan Vuokin keikat, jotka tosin eivät näiden kohdalla näy. Muutamat päivälähdöt shuttleilla tuntuvat olevan jatkuvasti täynnä, joten ilmeisesti illan viimeiset keikat ovat matkustajavirran suhteen hiljaisia vetoja, joissa sitten viedään yli se määrä matkustajien autoja, mille aikaisemmin jouduttiin myymään eioota.
Kapella on tietysti väliaikaisratkaisu, mutta Vuokin linja ei välttämättä sitä ole, irtoperien vienti Länsisataman kautta on tällä hetkellä kai lähinnä tiukoista kääntöajoista johtuen poikki, mutta tämä saattaa jäädä pysyvämmäksikin asiaintilaksi. Kenties alusinvestointi Tallinnan ja Vuokin välille on tehtävä piankin, ellei Regal Staria siirretä siihen (viittaan toisaalla heittämääni ajatukseen Fasterin vaihtamisesta johonkin Stenalle tarpeettomaan rollariin).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950