Kristina Reginan tulevaisuus. Remonttiin vai uudempaa kehiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 04.06.2007, 08:24:11

« edellinen - seuraava »

Timo Selkälä

Hufvudstadsbladetissa oli eilen juttu jossa joku matkustaja kertoi risteilystään Kristina Reginalla. Sen yhteydessä lehti kertoi että varustamo piakkoin päättää jos alus remontoidaan tai vaihdetaan toiseen. Enempää siitä jutusta ei valitettavasti irronnut.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Roope Lindström

noniin asiaa.. :thumb: kyllä sen aika olisi jo nyt, no paperit kuntoon vain niin se on siinä :deal: :beer: :thumb:
VS7 Onpa paras

Timo Selkälä

Tuokin on miten sen nyt ottaa. Sillä en usko että Kristina Reginan matkustajat odottavat Freedom of the Seasin tasoa, vaan vanhanajan tunnelmaa, hyvää palvelua ja hiukan ohjelmaa. Sen KR kyllä täyttää. Onhan sillä ikää mutta sillä on myöskin tarinaa kerrottavana, mihin kaikki tämän päivän alukset eivät pysty.

Sen sijaan KR:llä on myös pari ongelmaa, joista osan voidaan ratkaista remontin avulla. Hyttien taso ei enää ole ihan mitä tänä päivänä jotkut pyytää - mutta eipä varustamon esitteet väitä niiden olevan parvekehyttejä. Toiseksi moni hytti on aika pienen kokoinen. Kolmas ongelma on toista luokkaa ja sille ei voi kovin paljoa tehdä - se tuppaa keinumaan kun vedestä löytyy kuoppia... Joka tapauksessa, totuus taitaa olla se että se ei ole se matkustajien näkemä puoli joka tässä tapauksessa uusimista kaipaa, vaan vanhan aluksen on yhä vaikeampi läpäistä säädöksiä. Jossakin vaiheessa tulee rima vastaan. Voi olla että se aika alkaa olla nyt.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Teijo Niemelä

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 04.06.2007, 22:25:52
Tuokin on miten sen nyt ottaa. Sillä en usko että Kristina Reginan matkustajat odottavat Freedom of the Seasin tasoa, vaan vanhanajan tunnelmaa, hyvää palvelua ja hiukan ohjelmaa. Sen KR kyllä täyttää. Onhan sillä ikää mutta sillä on myöskin tarinaa kerrottavana, mihin kaikki tämän päivän alukset eivät pysty.

Sen sijaan KR:llä on myös pari ongelmaa, joista osan voidaan ratkaista remontin avulla. Hyttien taso ei enää ole ihan mitä tänä päivänä jotkut pyytää - mutta eipä varustamon esitteet väitä niiden olevan parvekehyttejä. Toiseksi moni hytti on aika pienen kokoinen. Kolmas ongelma on toista luokkaa ja sille ei voi kovin paljoa tehdä - se tuppaa keinumaan kun vedestä löytyy kuoppia... Joka tapauksessa, totuus taitaa olla se että se ei ole se matkustajien näkemä puoli joka tässä tapauksessa uusimista kaipaa, vaan vanhan aluksen on yhä vaikeampi läpäistä säädöksiä. Jossakin vaiheessa tulee rima vastaan. Voi olla että se aika alkaa olla nyt.

Uudet säädökset pudottavat itseasiassa aika monia risteilyaluksia -- siinä vuoden 2010 -- tienoilla markkinoilta. Taitaa joltakin Louisilta mennä lähes puolet laivastosta.

Olen samaa mieltä siitä, että Kristina on varmaankin mukava ja kotoisa alus meille suomalaisille. Toisaalta, kiinnostaakseen suomalaisia matkailijoita vielä ensi vuosikymmenelläkin, Kristina tarvitsisi suuremman ja modernimman aluksen. Vaikka suomalaiset matkustavatkin nykyään enemmän kuin koskaan, niin se kasvu ei välttämättä näy niin voimakkaana valmismatkapuolella kuin omatoimimatkoissa. Kaikkihan eivät tietenkään millekään Freedomille halua lähteä, mutta Kristina tosiaan tarvitsisi hieman suuremman ja monipuolisemman aluksen. Yhtenä merkittävänä lisänä pitäisin Timon sanomien ongelmien lisäksi myös sitä, että aluksella ei ole kunnollista aurinkokantta joko uima-altaalla tai edes porealtaalla varustettuna.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Janne Koskinen

Elomatic Oy on KR:n muuntamista SOLAS 2010 kelpoiseksi tutkaillut ja Elomaticin ja Kristina Cruises arvio oli,
että nauloiksi koko reki. Toki vanhat päätökset saa pyörtää, mutta mitään järkevää syytä ko. reen ylläpitoon ei ole.
SOLAS 2010 pitää sisällään miltei ainoastaan määräyksiä palavista aineista laivan rakenteista, ei juurikaan määräyksiä
hengenpelastuslaitteista tai vastaavista kuten joskus olen väittänyt. Ehkä museolaivaksi Tarmon rinnalle?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Sami Koskinen

Kuten Timo sanoikin, eivät Kristina Reginan asiakkaat odota Freedom of the Seasin tasoa. Makustajilla on erilaiset odotukset, sillä he haluavat kokea vanhan ajan tunnelmaa.
Mutta tuleeko tästä nyt rasite? Jos Kristina Reginan pitäminen muodostuu kotkalaisvarustamolle mahdottomaksi haasteeksi, onko vanhan ajan laivoja enää tarjolla maailman merillä? Liekö kaikki kelvolliset alukset sisätiloiltaan pilattuja ja halvaksi korjattuja? Toisin sanoen, voiko Kristina tarjota olemassa olevaa tuotettaan millään tarjolla olevalla uudemmalla aluksella?
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Timo Selkälä

En tiedä tarvitseeko aluksen välttämättä tarjota vanhan ajan tunnelmaa. Sitähän he nyt ovat tarjonneet, mutta kyllä hyvä tunnelma voidaan saada aikaan modernimmassakin pelissä. Valitettavasti vain nuo suunnilleen tuota kokoluokkaa olevat modernimmat risteilijät ovat liian pieniä kapasiteetiltaan tai sitten aika hinnakkaita. Ehkä Crown Monarch olisi sopiva, mutta se on varmaankin jo löytänyt uuden kodin.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

Niinpä. Ovatko Kristinan asiakkaat liikkeellä ensisijaisesti päästäkseen yhteen tai useampaan mielenkiintoiseen kohteeseen, kokeakseen menneen ajan laivamatkailun tunnelmaa vai reissatakseen maailman merillä sellaisella aluksella, jossa palvelu pelaa suomeksi? Muitakin motiiveja saattaa olla, mutta nuo lienevät tärkeimmät.

Sinällään olisi mielenkiintoista saada Regina osaksi Kotkan merimuseota -tai vaikka kelluvaksi hotelli-ravintolaksi, jos aluksen ura maailman merillä päättyy, eikä sille enää olisi tarjolla muita ostajia, kuin romuttamo. Onhan aluksella sentään ollut monta, suomalaisen merenkulun kannalta merkittävää roolia, joten sen säilyttäminen voisi olla hyvin tarkoituksenmukaista.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jonne Reitti

^Yks mieleeni tullut vaihtoehto on, että Kristina Regina korvaa Kristina Brahen, olettaen tietenkin, että Kristina Regina korvataan jollakin uudemmalla aluksella.

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Jonne Reitti - 05.06.2007, 22:40:19
^Yks mieleeni tullut vaihtoehto on, että Kristina Regina korvaa Kristina Brahen, olettaen tietenkin, että Kristina Regina korvataan jollakin uudemmalla aluksella.
Miten ajattelit saada Kristina Reginan mahtumaan Saimaan kanavaan?
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Ilari Uotila

Museointia ajatellen, mikä olisi mahdollinen hinta, (romuarvo?) KR:lle?

Toinen kysymys, paljonko alkuperäistä Borea laivassa on jäljellä?

Ari Savolainen

Tuntuu typerältä koko ajatus aluksen museoimisesta. Asia olisi täysin toisin jos laivassa olisi vielä alkuperäinen koneisto, eikä matkustajatiloja olisi vuosien mittaan muuteltu kulloisenkin omistajan mieltymysten/reittien mukaan.
AHTS BB Troll, DNV +1A1, DP2, tug, supply vessel, SF, E0, DK(+), HL(2,5), BP 168 t.

Mikko Pätäri

#12
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 06.06.2007, 09:11:57
Tuntuu typerältä koko ajatus aluksen museoimisesta. Asia olisi täysin toisin jos laivassa olisi vielä alkuperäinen koneisto, eikä matkustajatiloja olisi vuosien mittaan muuteltu kulloisenkin omistajan mieltymysten/reittien mukaan.

No jaa, kompromissejahan on aina pakko tehdä. Eipä ole esim. Tarmokaan loppujen lopuksi kuin konehuoneidensa ja pataruumiensa osalta täysin alkuperäisessä asussa - muuhan meni pitkälti tuusan nuuskaksi 18.1.1940.... Kemiäkin on remontoitu todella perusteellisesti moneen otteeseen, täysin alkuperäistä lienevät rungon lisäksi lähinnä konehuone ja ankkuripeli. Ja Suur Töllin tilatkin lienevät menneet pariin kertaan uusiksi. Kun laivoille kertyy ikää niin onhan se selvää, että muutoksia tulee. 

Ja mikäli KR:n pääkoneistoa ei aikanaan olisi vaihdettu, niin tuskinpa koko laivaa enää olisi olemassa. Vanha 4-pyttyinen höyrykone oli toki sinänsä erikoisuus...

Jonne Reitti

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 05.06.2007, 22:52:48
Miten ajattelit saada Kristina Reginan mahtumaan Saimaan kanavaan?

Se olikin ainoastaan ajatus, mulla ei oo hajuakaan Saimaan kanavan mitoista, mutta eipä Reginakaan mikään hirmusen suuri oo.

Timo Selkälä

Se on sinne kolmisen metriä liian leveä ja noin 20 liian pitkä. Syväyttäkin lienee liikaa. Joten se vaihtoehto ei toimi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.