Kristina Reginan tulevaisuus. Remonttiin vai uudempaa kehiin?

Aloittaja Timo Selkälä, 04.06.2007, 08:24:11

« edellinen - seuraava »

Rontti

Joo nauloiksi vaan. Ei tollaisia vanhoja paskoja kannata haalia rannoille mädäntymään ja ravintolana tuollainen on aina hyvinkin kyseenalainen. Mutta jos esim. Kotkalaiset sen ottavat hoitaakseen niin siittä vaan. Mihinkään ihmisten ilmoille sitä ei kannata tuoda uppoamaan rantavesiin.

Mikko-Oskari Koski

Jopa oli taas rakentava kommentti...
Epäilemättä KR:n saaminen muussa käytössä taloudellisesti kannattavaksi olisi aika työlästä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Kelluva majatalo on epävarma bisnes, mutta eipä tähän hätään juuri muutakaan keksi. Vanhanaikaisia matkustajalaivoja tuskin ymmärretään museoida tämänkään vertaa, kunnes viimeinenkin on poissa.. ::)

Ja mitä museolaivojen alkuperäisyysasteeseen noin ylipäätään tulee, niin eipä se nyt juuri missään mikään hirveän korkea liene. Suomen Joutsenkin on pelkkä kuori, Cutty Sark uudelleenrakennettuna ei oikeastaan edes sitä...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Miksu

Samaa mieltä Mikko-Oskarin kanssa.
Hävittämisen/nauloiksi laiton jälkeen pillitetään kuitenkin...miks ei säästetty.
Tosin rahaahan tuommoisen pökäleen ylläpito tosiaan vie aikalailla.

Mauri K Rantala

Käydessämme Belgian Oostendessä KR kanssa, vilkkaan kävelytien varrelle on museoitu nykyaikainen kalastuslaiva. Siinä se on tuettuna omassa altaassaan, tosin kuivilla. Cherbourgissa taasen sukellusvene (lieneekö vielä ydin sellainen, en ole varma) ja Rostockissa se rahtari. En tiedä miten rahoittavat, mutta hienoa on.

Mitä taasen KR tulee, nykypäivänä yhteistyö Air Finlandin kanssa on ihanteellinen koska Boeing 757-200 mahtuu matkustajapaikkoja 219. Osa niistä on varattu vaihtomiehistölle ja loput matkustajille. Vielä kun tänä päivänä varustamo myy yhä vähemmän jämäpaikkoja, suhde on ihanteellinen sekä laivan, että koneen suhteen. Miten jatkossa, en tiedä. Viisaammat miettikööt. Kaksitoista risteilyä KR kanssa ilman jenkkien hurlumheitä on luxusta jota arvostan ja viis siitä vaikka KR keinahtelee. Nöyrtymään olen joutunut minäkin, pää vessanpöntön uumenissa Kuningas Yrjöä avuksi huutaen antaen kerrankin kaikkeni ;D

Sattui kerran Kanarialla, takanamme oli iso Orania jenkkijätti jonka matkustajat massana ohitsemme virtasivat. Muutama pysähtyi ihmettelemään "oi kun teillä on kaunis laiva. Kysyivät, että paljonko teillä on matkustajia? Kun kuulivat, oooh oli vastaus. Arasti kysyivät risteilyn hintaa ja sitten tulikin iso oooOOHH! Sehän ON MELKEIN ILMAISTA!! Niin, mihin sitä sitten vertaa. Makuasioista lienee turha kiistellä. Henkilökohtaisesti toivon, että vanha rouva jatkaa vielä pitkään, toisaalta säännöt ovat säännöt ja siinä kaikki, vai onko?

Mauri

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Ilari Uotila - 06.06.2007, 01:00:17
Museointia ajatellen, mikä olisi mahdollinen hinta, (romuarvo?) KR:lle?
Lainaus käyttäjältä: Ari Savolainen - 06.06.2007, 09:11:57
Tuntuu typerältä koko ajatus aluksen museoimisesta. Asia olisi täysin toisin jos laivassa olisi vielä alkuperäinen koneisto, eikä matkustajatiloja olisi vuosien mittaan muuteltu kulloisenkin omistajan mieltymysten/reittien mukaan.

Olen samaa mieltä museoinnin kanssa, miksi museoida toimiva alus ??? ?
Tiedän kyllä KR:n iän, mutta silti.

Ilari Uotila

Ongelma on siinä, että kiristyvien turvallisuusmääräysten takia tarvitaan kallis remontti mikäli alusta halutaan käyttää risteilyliikentessä. Riippuu sitten varustamosta, mitä tapahtuu. Jos remonttia ei tehdä niin vaihtoehtoina ovat naulatehdas tai "joku muu" käyttö. Se "joku muu" voisi olla museointi.

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Matti Lankinen - 06.06.2007, 16:15:41
Joo nauloiksi vaan. Ei tollaisia vanhoja paskoja kannata haalia rannoille mädäntymään...

Uskon, että kirjoittaja on tarkoittanut tämän ironiaksi, johon joku voisi puuttua ::)
Samalla metodilla kaikki ennen vuotta 1960 rakennetut talotkin tulisi räjäyttää taivaan tuuliin...ei taitaisi jäädä stadinkaan keskustaan muita kuin "Kutsetin kuutio" ja joku "Makkaratalo" ;D

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 09.06.2007, 09:27:15
Uskon, että kirjoittaja on tarkoittanut tämän ironiaksi, johon joku voisi puuttua ::)
Samalla metodilla kaikki ennen vuotta 1960 rakennetut talotkin tulisi räjäyttää taivaan tuuliin...ei taitaisi jäädä stadinkaan keskustaan muita kuin "Kutsetin kuutio" ja joku "Makkaratalo" ;D
Ottaen huomioon miten tukevaa tekoa nuo vanhat kivitalot ovat, tuossa projektissa menisi kymmeniä vuosia...

Totuus taitaa olla Kristina Regina/Bore-museolaivan kannalta sama mikä useimmissa muissa museolaivaprojekteissa: Sen on tienattava rahaa jotta se peittäisi edes osan kuluista. Muut kerätään lahjoituksina, mutta noinkin ison aluksen kulut ovat sitä luokkaa että Suomen kokoisesta läänistä sitä rahaa ei löydä. Näin äkkiä muistellessa en tiedä montakaan Pohjoismaista museoalusta jotka todellakin purjehtivat/ tai muuten tienaavat kaikki menonsa liiketoiminnallaan.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Kalevi Lehto

Todella masentavaa olisi, jos vanha NollaBore-rouva menisi romuksi tässä vaiheessa, kun on sinnitellyt liikenteessä jo kohta 50 vuoden ajan. Mun mielestäni Kristina Cruisesin viehätys perustuu melkein ainoastaan tuohon vanhaan hienoon ainutlaatuiseen alukseen, ilman muuta kannattaa remontoida. Liikkuuhan ruotsin lipun alla vielä vanhempiakin aluksia(esim.Birger Jarl) kai ihan kannattavasti.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jussi Littunen

Olen samaa mieltä Kristna cruisesin viehätyksestä.
Kristina Regina on suomalainen laiva suomalaisella miehistöllä. Toki suomalaista miehistöä löytyy muualtakin (Silja ym.), mutta oikein perinteinen Laiva on aina eri kokemus kuin normaali autolautta tai uusi risteilijä. Joten olisi todella harmi, jos noin hyvä laiva poistuisi!

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 10.06.2007, 13:30:02
Kristina Regina on suomalainen laiva suomalaisella miehistöllä. Toki suomalaista miehistöä löytyy muualtakin (Silja ym.), mutta oikein perinteinen Laiva on aina eri kokemus kuin normaali autolautta tai uusi risteilijä. Joten olisi todella harmi, jos noin hyvä laiva poistuisi!
Aivan ja Suomen vesiltä löytyy vielä jokunen muukin jopa yli 100-vuotias laiva, joka kulkee joka kesä alkuperisellä koneellaan. Matkustakaa näillä, sillä ilman matkustajia aluksia ei kannata pitää liikenteessä! Jokaisen suomalaisen velvollisuutena tulisi olla edes vähintään kerran pari elämässään matkustaa perinteisillä höyrylaivoillamme!

Heikki Saraste

#26
Lainaus käyttäjältä: Wirrankosken Rami - 10.06.2007, 14:35:21
Aivan ja Suomen vesiltä löytyy vielä jokunen muukin jopa yli 100-vuotias laiva, joka kulkee joka kesä alkuperisellä koneellaan. Matkustakaa näillä, sillä ilman matkustajia aluksia ei kannata pitää liikenteessä! Jokaisen suomalaisen velvollisuutena tulisi olla edes vähintään kerran pari elämässään matkustaa perinteisillä höyrylaivoillamme!

En tiedä velvollisuudesta, mutta vanhalla höyrylaivalla matkustaminen on ainoa tapa oikeasti kokea, miltä on tuntunut laivamatka sata vuotta sitten.

Maisema näyttää samalta, ja baarissa myytävä kalja maistuu samalta, kokipa nämä asiat nykyaikaisessa vesibussissa tai satavuotiaassa höyrylaivassa. Monille ihmisille muulla ei olekaan merkitystä. Mutta pieniä asioita arvostaville laivamatkassa on muitakin elementtejä, kuten äänet ja värähtelyt ja tuoksut. Ja näissä asioissa vanha höyrylaiva ja uusi diesel-laiva erovat toisistaan niin paljon, että niillä matkustettaessa voidaan puhua kokonaan erilaisista kokemuksista.

Höyrylaivan konehuoneesta kuuluva koneen rauhallinen ääni ja ovella tuntuva lämmin öljynhajuinen tuulahdus poikkeaa täydellisesti diesel-laivan konehuoneen - jos sinne pääsee kurkistamaan - polttoöljynkäryisestä korviin koskevasta ärjynnästä. Höyrylaivan konehuoneeseen tekee mieli mennä katsomaan, mutta diesel-laivan konehuneen oven haluaa läimäyttää saman tien kiinni, koska kova ääni suorastaan pelottaa.

Kehitys menee eteenpäin, joten on luonnollista, että taloudellisemmat ja helppohoitoisemmat diesel-alukset  ovat korvanneet höyrylaivat lähes täysin. Historiallisten perinteiden kokemisen vuoksi joitakin höyryaluksia kannattaa kuitenkin säilyttää aivan samoin kuin säilytetään monia muitakin vanhoja asioita.

Kun nykyinen Kristina Regina vielä oli Borea -niminen höyrylaiva, matkustin sillä pari kertaa. Kun menin kannelle oltuani jossakin laivan keulaosassa, hämmästyin kun laiva oli jo merellä menossa. Olin luullut, että se seisoo vielä satamassa, koska minkäänlaista merkkiä siitä, että laivan kone oli käynnissä, ei keulaosassa tuntenut. Perässä koneen käynnin olisi huomannut lievänä akselista ja koneesta ja potkurista aiheutuvana värähtelynä, mutta keulan puolella asiaa ei voinut havaita.

Tässä laiva on saapumassa Pietarsaareen, ja konemestari hiljentää koneen kierroksia.

http://two.xthost.info/pohjola/boomed.jpg
http://two.xthost.info/pohjola/bojmd.jpg
http://two.xthost.info/pohjola/boo1.jpg

vrt.

http://www.joejava.com/green7.jpg

Janne Koskinen

Tuntuu vaan kaikilla unohtuvan SOLAS 2010, joka astuu voimaan 01.10.2010.
Täyttääkseen sen KR:n liki kaikki puuosat on poistettava ja korvattava jollain muulla.
Muutoin ainakin kansainvälinen liikenne loppuu. Komposiittiosilla sisustettu KR tuskin on
alkuperäinen "nolla Bore" SOLAS ei sisällä mitään siirtymäaikoja, joten se on loppu
01.10.2010 niin K.R. kuin Birger Jarlkin.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Heikki Saraste - 11.06.2007, 00:29:47
Höyrylaivan konehuoneesta kuuluva koneen rauhallinen ääni ja ovella tuntuva lämmin öljynhajuinen tuulahdus poikkeaa täydellisesti diesel-laivan konehuoneen - jos sinne pääsee kurkistamaan - polttoöljynkäryisestä korviin koskevasta ärjynnästä. Höyrylaivan konehuoneeseen tekee mieli mennä katsomaan, mutta diesel-laivan konehuneen oven haluaa läimäyttää saman tien kiinni, koska kova ääni suorastaan pelottaa.

Tuosta peloittavuudesta. Niin suuri höyrymasinoiden ystävä kuin olenkin, niin silti itseäni on aina hirvittänyt ajatus työskentelystä höyrylaivan konehuoneessa hitusen kovemmassa kelissä... koneiden avoimen rakenteen takia. Pieni horjahdus ja käsi/jalka/joku muu ruumiinosa on takuuvarmasti murskana, tai ainakin pahoilla palovammoilla. Lienevätköhän tuontyyppiset työtapaturmat olleet aikoinaan kuinka yleisiä? Varsinkin eilen kakkoselta tulleessa norjalaisesta Skibladnerista kartoneessa dokumentissa näytti siltä, että kampiakseli löi ajoittain konemestaria lähes päähän... :P

Hiljaisuuskin on tänä päivänä vähän häilyvä käsite, koska pataruuman nurkassahan ärjyy nykyään monessa (varsinkin matkustaja-)laivassa diesel-apukone. 

Eerik Laine

Tänään HBL kirjoittelee taas Kristina Reginasta ja artikkeli tietää kertoa Reginan seilaavan Kristinan väreissä ainakin vuoteen 2010 asti. Mielenkiintoisen jutusta tekee se, että siinä kerrotaan Kristinan päättävän vielä tämän vuoden aikana tullaanko Regina remontoimaan, vai hankitaanko toinen laiva tilalle.