Jäätalvi 2016-2017

Aloittaja Janne Koskinen, 27.09.2016, 15:17:22

« edellinen - seuraava »

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Pekka Laakso

Atle lähti vasta nyt aamulla Luulajasta. Frej on jo aiemmin lähtenyt Perämerelle, mutta onko vielä koeajolla, vaiko aloittaako ensin ruotsalaisten omaan laskuun?

Finnpilotin liikenneluettelossa on muuten tuttuja nimiä ennakoissa eli kohta tapahtunee jälleen...
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

Ale käsittääkseni valmiudessa Holmsundissa. Ainakin sen Twitterin mukaan. "Odotellaan jäätilanteen kehittymistä". Voipi olla että Vaasan rännikin kutsuu ennen Holmsundia jos  sinne joku pikkukippo " eksyy" ilman Wasa Expressin apua".   ;)

Timo Heikkinen

Polaris seuraava liikkeelle lähtijä perämerelle. Poikkeaa Porissa lng:tä tankkaamassa. Juttua Satakunnankansan sivulta http://www.satakunnankansa.fi/satakunta/poriin-arctian-ylpeys-maailman-ensimmainen-lng-jaanmurtaja-14037633/

Tuomas Romu

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 09.01.2017, 18:03:36
Onhan siellä suomenkielinenkin tiedote.  :P

No niinpäs olikin. Sattui vain olemaan tuo kansainvälisempi linkki puhelimen leikepöydällä valmiina. Tässä kuitenkin myös suomenkielinen juttu:

http://arctia.fi/2017/01/09/maailman-ensimmainen-lng-jaanmurtaja-polaris-jaanmurtotyohon-tanaan/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

Sjöfartsverket ei sen sijaan tarjoa suomenkielisiä versioita, mutta kuitenkin tietoa Frejstä. Koeajolla sekä bunkraa. AIS mukaan Haraholmenissa.

"Frej:       Provtur & bunkrar"

http://www.sjofartsverket.se/Sjofart/Isbrytning/Vintersjofart/
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Janne Koskinen

#53
Eva-316 aloittaa Pärnunlahden murtotoiminnan tänään:

"Pärnu ja Liivi lahel hakkab riik 10. jaanuarist jääd murdma
09.01.2017


Kuna Pärnu lahel on 15 miili ulatuses rüsijääd ning pidevate miinuskraadide tingimustes on merejää kasv intentsiivne, otsustas Veeteede Amet alates teisipäevast, 10. jaanuarist alustada seal jäämurdetöödega. Praeguseks on juba neli Pärnu sadamasse suunduvat kaubalaeva jäämurdeteenuse riigilt tellinud.
Jääd hakkab riik murdma Veeteede Ameti mitmeotstarbelise laevaga EVA-316, mis suundus esmaspäeva õhtul Tallinnast Hundipea sadamast Pärnu suunas. Soome lahel jäämurdetöid teha pole vaja, sest meri ei ole jäätunud.
Veeteede Ameti peadirektori käskkirjaga nõutakse, et alates 18. jaanuarist Pärnu sadamasse sisenevatel ja sealt väljuvatel jäämurdja poolt teenindatavatel laevadel peab olema vähemalt jääklass 1C (Lloyd`s Register) või samaväärne teiste klassifikatsiooniühingute jääklass ja peamasina võimsus mitte vähem kui 1600kW.
Riigi poolt korraldab jäämurdetöid Veeteede Amet. Eelmisel aastal algasid jäämurdetööd Eesti vetes 9. jaanuaril ja kogu talvise navigatsiooniperioodi jooksul murti mullu jääd vaid Pärnu lahel, sest Soome laht ei kattunudki jääkaanega.
Vastavalt kehtivale korrale tellib jäämurdeteenuse abi vajava laeva kapten laevaagendi või reederi kaudu Veeteede Ametilt vähemalt 12 tundi enne planeeritavat väljumist sadamast või hiljemalt 24 tundi enne saabumist määratud kogunemispunkti. Riigi poolt jäämurdjatega teenindatavateks sadamateks on talvisel navigatsiooniperioodil Muuga sadam, Tallinna ja Kopli lahe sadamad, Paldiski Põhjasadam, Paldiski Lõunasadam, Kunda sadam ja Sillamäe sadam. Neis sadamais murrab riik jääd kuni sadama akvatooriumini. Pärnu sadamat teenindatakse avamere poolt kuni kohani, mis on määratletud koordinaatidega 58º 21',4 N ja 24º 27',0 E. Sadama akvatooriumis korraldab jäämurdetöid sadama valdaja ise.
Veeteede Ameti kodulehel on avaldatud ka jäämurdetööde alustamist puudutav käskkiri.
Jäämurdja asukohta reaalajas saab jälgida www.marinetraffic.com rakendusest."

http://parnu.postimees.ee/3974071/parnu-lahel-algavad-jaamurdetood

baltice.org    Viron suhteen päivittämättä.

Rajoitus voimaan vasta 18.01.2017:  1C 1600 kilowattia.

Tavan mukaan PP:n juttu+video:  http://parnu.postimees.ee/3974627/video-ja-galerii-jaamurdja-joudis-parnu-sadamasse
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Pekka Laakso

Iso-Pukki on tullut pois Saimaalta, on nyt Håkun tukikohdassa Kotkassa.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Ari-Jukka Perkiomaki

#55
Sen verran ollut jäätä Holmsundissa, että tuuli oli kasannu jääkalikat satama-altaaseen. Wasa Express pääsi laiturista väylälle hinaaja Kronön avustamana hieman myöhässä.
http://www.vk.se/1905481/wasa-express-kom-inte-ut-ur-hamnen
Kesäkuva jutussa  ;D


Toni Kolhonen

Viimeisetkin murtajat ja alukset poistuneet Saimaalta ja Saimaan kanavasta.

Pekka Laakso

#57
Venäjän kuvioista jääkartan, Baltice.org ja AIS:n perusteella: Sankt-Peterburg näyttää jääneen passiin Viipurinlahden suulle eli avustaisi tämän mukaan Vysotskin liikennettä. Primorskiin on lähetetty uudempi Vladivostok, ja myös Kapitan Sorokin näyttää aktivoituneen.

Vladivostokin uusi sisar Novorossiysk sen sijaan on Norjan etelärannikolla matkalla Murmanskiin. Liekö silläkin sisartensa tapaan edessä jääkokeet polaarijäissä? Myöskin Sankt-Peterburgin sisar Moskva on pohjoisessa, avustamassa Sabettan liikennettä.
Copyright © 2023 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.

Tuomas Romu

Sarjan kolmannelle laivalle tuskin tehdään omia kokeita. Voi olla matkalla Sabettaan auttamaan Moskvaa; nuo uudemmat ovat jäissäkulkukyvyltään huomattavasti parempia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Ari-Jukka Perkiomaki

#59
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 03.01.2017, 11:46:51
Kauppalehdessä vähän positiivisempaan sävyyn kirjoitettu juttu:
http://m.kauppalehti.fi/uutiset/suomalaismurtajalle-merkittava-yllatysurakka-sahalinille/EEkXuXHS
Hokku ei oikein pitänyt kun Liikennevirasto Arctian kautta meni rahtaamaan Frej:n ilman kilpailutusta Nordican tuuraajaksi. Asiasta olisi voinut tulla pahimmillaan oikeusprosessi, mutta lopuksi Hokku luopui kanteesta, ettei kauppalaivastolle koituisi harmia...  :thumb:
Eli Sjöfartsverket (jäänmurtosopimus niiden kanssa) sekä Liikennevirasto ovat kumpikin Hokun asiakkaita (Zeus...) ja sitten käytännössä toista omaa asiakasta vastaan olisi pitänyt jättää kanne kun Liikennevirasto/Arctia ei kilpailuttanut Frej:n rahtausta kevääseen 2017 asti... :deal:  ;D
Asiasta kertoo tarkemmin toisella kotimaisella kielellä lätäkön toisella puolella Sjöfartstidningen:
http://www.sjofartstidningen.se/alfons-hakans-drar-tillbaka-besvar/
Jutun lopussa mainitaan, että Sjöfartstidning on yrittänyt tavoittaa Liikennevirastoa ko. asian tiimoilta. Eivät ilmeisesti olleet saaneet ihan heti  vastausta kun juttu loppuu tohon?  ;D