Sally Albatrossin paluu Suomeen?

Aloittaja Matti Kauppinen, 01.11.2001, 03:19:48

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

#15
No joo, mutta eivät nuokaan tiedot kyllä 1:1 olleet sen kanssa, mitä itse olen aluksen omistussuhteista viimeksi kuullut. Lisäksi tuollaista Neptun Maritimea ei enää ole olemassa (se on nyt Silja Oyj Abp)...

Eikä sillä ole sinällään paljoakaan väliä, mikä SC-yhtiöistä Tauruksen omistaa. Aluksen tulevaisuus lienee kuitenkin taattu joko ulosliisattuna tai myytynä, SC:lla tuskin on mitään intressejä tämäntyyppisen aluksen ylläpitämiseen.

Mitä tulee edellä mainittuihin Silja Serenaden HEL24h-risteilyihin SA:n korvaajana vuonna -93, suunnitelmasta jouduttiin luopumaan laituriteknisistä syistä. Siljan risteilyterminaalina oli tuolloin K5 ja sen laituriin ei Sere olisi mahtunut. Sitä ei olisi voitu parkkeerata myöskään K8:aan, sillä Vikingin risteilijä, tuolloin vielä Isabella, oli siinä parhaiten sopivina aikoina. Niinpä Serelle toteutettiin suunnitelma B ja se vietiin puoleksitoista vuodeksi Turunlinjalle, kunnes Europan uutuudenviehätys pääkaupunkien välisellä reitillä oli ohi ja se voitiin panna tuottavampaan työhön Turusta lähteville pikaristeilyille (rahdinkuljettajanahan Europalla on suhteellisesti kaikista Siljan ja Vikingin aluksista vähäisin merkitys, koska sen autokannen kapasiteetti on niin pieni ja koska SeaWind kulkee aina rinnalla).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#16
Europallahan oli sen valmistuessa yhtä suuri autokapasiteetti kuin Symphonyssa ja Serenadessa. Nykyään se pienentynyt huomattavasti. Onkos Europaan tehty jotain muutoksia autokannelle kun autokapasiteetti on pudonnut 400:sta 341:een autoon?