http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/todellinen-yllatystoimitus-venajalle-helsingin-telakka-aloittaa-tankkerien-teon-6309395 (http://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/metalli/todellinen-yllatystoimitus-venajalle-helsingin-telakka-aloittaa-tankkerien-teon-6309395)
Todellinen yllätystoimitus Venäjälle - Helsingin telakka aloittaa tankkerien teon
Arctech Helsinki Shipyard eli Helsingin telakka aloittaa tankkerien valmistuksen.
Hietalahden telakka on saanut ensimmäisen tilauksensa kyproslaiselta varustamolta. Rakennettava tankkeri tulee ympärivuotiseen liikenteeseen Yamalin niemimaan arktisille vesille.
Tekniikka&Talouden saamien tietojen mukaan suuressa Yamal LNG-projektissa tarvitaan kaasukondensaattorin kuljettamiseen kaksi tankkeria. Toinen on tilattu Kiinasta ja toinen Suomesta.
– Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo.
T&T:n tietojen mukaan tilaus on käytännössä selvä. Aluksen suunnittelu on käynnissä ja rakennustyöt alkavat kesällä. Venäläinen loppukäyttäjä on toivonut, ettei asiaa vielä julkistettaisi.
Mustamäki ei lähde arvelemaan, onko tankkeri yksittäinen tilaus vai tuleeko tankkereista toinen tukijalka pääasiassa jäänmurtajia ja arktisia huoltoaluksia valmistavalle telakalle.
– Sen aika näyttää, Mustamäki tyytyy kommentoimaan.
Mitäs yllättävää siinä on, että venäläiset tilaavat omalta telakaltaan itselleen laivan? Onhan yleisesti tiedossa, että Kyproksen varustamotoiminta on pääosin venäläisten EU-alueelle sijoittamaa bulvaanitoimintaa, jota Ukrainaan tehty Anschluss on osaltaan vielä virkistänyt.
No on se nyt pikkaisen yllättävää, koska Helsingin telakka ei ole erityisemmin profiloitunut tankkereiden rakentajana. Viimeeksi Hietalahdessa on rakennettu tankkeri joskus... en ole edes varma milloin. LNG-tankkereita telakka ei ole tainnut rakentaa koskaan.
Hietalahden telakalla ei ole koskaan rakennettu oikeita tankkereita, joten alustyyppi on tekalalle uusi. Toisaalta säiliöalus ei ole vaikeimmasta päästä rakentaa, joten uskon, että Arctech tuollaisen pystyy jäänmurtajien välissä pykäämään.
Tuo kaasukondensaattilaiva ei muuten ole mikään LNG-säiliöalus, vaan muistuttaa enemmänkin tuotetankkeria; esimerkiksi Nesteen vanhat Uikku ja Lunni ovat kuljettaneet kaasukondensaattia Koillisväylällä.
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 04.03.2016, 15:53:37
Hietalahden telakalla ei ole koskaan rakennettu oikeita tankkereita, joten alustyyppi on tekalalle uusi.
Näin muistelinkin asian olevan, mutta en osannut sanoa varmaksi.
Eipäs nyt mennä asioiden edelle Hesarin tapaan:
" Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo."....;)
Lainaus käyttäjältä: Rami Kristian Wirrankoski - 04.03.2016, 20:46:55
Eipäs nyt mennä asioiden edelle Hesarin tapaan:
" Emme voi vahvistaa tilausta, Arctech Helsinki Shipyardin toimitusjohtaja Esko Mustamäki sanoo."....;)
Tietenkin hiukan hupaisaa, kun lausunto jatkuu, ilman mitään varauksia:
Lainaa
Mustamäki ei lähde arvelemaan, onko tankkeri yksittäinen tilaus vai tuleeko tankkereista toinen tukijalka pääasiassa jäänmurtajia ja arktisia huoltoaluksia valmistavalle telakalle.
– Sen aika näyttää, Mustamäki tyytyy kommentoimaan.
Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.
Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 04.03.2016, 23:17:33
Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.
Vuosaaressakin on rakennettu koko joukko pienempiä ja vähän isompiakin tankkereita, mutta kyllä tässä ensisijaisesti puhuttiin ensisijaisesti Hietalahden telakasta ja Wärtsilästä.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ships_built_at_Hietalahti_shipyard (https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_ships_built_at_Hietalahti_shipyard)
https://en.wikipedia.org/wiki/Vuosaari_shipyard (https://en.wikipedia.org/wiki/Vuosaari_shipyard)
Lainaus käyttäjältä: Arne Wallen - 04.03.2016, 23:17:33
Helsingin telakalla on rakennettu säiliöalus, ehkä useampikin, tosin Katajanokalla, Finnlark esim. Finnlinesille.Eli ei Hietalahdessa mutta Helsingissä.Selvittelen vielä olisiko useampikin ja missä.
No ainakin M/T Tebonia ja Katajanokan telakan viimeinen laiva M/T Tebostar, joka tosin on varusteltu ja luovutettu Vuosaaressa.
T&T:ssä on myös artikkeli "Tankkereista toinen tukijalka Helsingin telakalle (https://summa.talentum.fi/article/tt/tankkereista-toinen-tukijalka-helsingin-telakalle/267047)", josta pisti silmään seuraava:
Onnistuessaan tankkeriprojekti voi poikia Arctech Helsinki Shipyardille kokonaan uuden tukijalan. Tankkerien tarve Venäjällä on pohjaton, vaikka enin kiima arktisten alueiden luonnonvarojen hyödyntämisestä onkin kadonnut halvan öljyn myötä.
Käsittääkseni Venäjällä ei ole käynnissä yhtään sellaista arktista projektia, johon ei olisi jo tilattu riittävää määrää laivoja, ja uusia tuskin avataan lähitulevaisuudessa. Novy Portin kuusi tankkeria, joista ensimmäinen on jo laskettu vesille (http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2413604), rakennetaan Samsungilla Etelä-Koreassa. Niin ikään Yamalin kaasulaivat (http://www.lngworldnews.com/dsme-scf-yamal-launched/) rakennetaan pitkänä sarjana DSME:llä. Myös Pietarissa on rakennettu kaksi ns. double acting -tyyppistä tankkeria arktisiin öljykuljetuksiin, joten periaatteessa tällaisten erikoislaivojen rakentaminen onnistuu myös "oikeasti venäläisellä" telakalla.
Helsingin telakan Panamax-kokoluokan allas on myös varsin pieni tankkereille. Toki telakan kannattaa ottaa vastaan kaikki tilaukset, mutta uskon, että Arctechin tulevaisuus on erilaisissa jäätämurtavissa erikoisaluksissa, jotka ovat tavallisesti yksittäiskappaleita tai pareja. Tällöin se kilpailee lähinnä Viipurin telakan ja Baltic Shipyardin kanssa, joista viimeksi mainittu on vaikeuksissa Viktor Chernomyrdin -murtajan kanssa.
Tavallisista tankkereista ei tässä yhteydessä kannata puhua - niitä saa Kiinasta pilkkahintaan.
No tokihan Hietalahdessa tankkereitakin on tehty - Venäjän kruunulle. mm. Vodolej-nimisiä. Tosiasiassa ne olivat vesitankkereita, mutta silti ;)
Vaikka telakka ei vieläkään ole julkistanut tilausta, löytyy tankkerista taiteilijan näkemys ja joitain teknisiä tietoja tämän kesäkuisen esityksen sivulta 15:
http://arctic-conference.com/wp-content/uploads/2016/07/Mustamyaki.pdf (http://arctic-conference.com/wp-content/uploads/2016/07/Mustamyaki.pdf)
Nyt kondensaattitankkeri on päässyt myös Arctechin sivuille:
http://arctech.fi/ships/nb-515/ (http://arctech.fi/ships/nb-515/)
Keulaosa rakennetaan Kroatiassa:
https://seenews.com/news/croatias-brodotrogir-starts-building-tanker-icebreaker-for-arctech-helsinki-shipyard-557415 (https://seenews.com/news/croatias-brodotrogir-starts-building-tanker-icebreaker-for-arctech-helsinki-shipyard-557415)
Kölinlasku ollut eilen:
http://arctech.fi/the-construction-of-icebreaking-tanker-begun/ (http://arctech.fi/the-construction-of-icebreaking-tanker-begun/)
Keulaosa alkaa olla kohta valmiina kuvan perusteella. Kroatialaiset puolestaan toivovat tämän poikivan lisää arktisia projekteja telakalleen.
Brodotrogirin uutinen kuvan kera (http://www.brodotrogir.hr/en/index.php/media-center/press/from-other-media/item/632-good-cooperation-of-finnish-and-trogir-shipyard-supported-by-croatian-president-and-president-of-the-russian-federation)
Brodotrogir julkaisi 9.2. uutisen telakan kiinnostuksesta ostaa osa Arctechista ja jutun mukana on kuva, joka voi olla tankkerin runko.
KLIK (http://www.brodotrogir.hr/en/index.php/media-center/press/news/item/650-new-era-for-trogir-s-brodotrogir-and-finnish-arctech)
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 14.04.2018, 00:29:11
...joka voi olla tankkerin runko.
Eipä se oikein mikään muukaan voi olla. LinkedInistä löytyy toinenkin:
https://media.licdn.com/media-proxy/ext?w=800&h=800&hash=rLkrqcMn7GjFKOPNPEWISAj45XA%3D&ora=1%2CaFBCTXdkRmpGL2lvQUFBPQ%2CxAVta5g-0R6jnhodx1Ey9KGTqAGj6E5DQJHUA3L0CHH05IbfPWjqccHWKLWi9kBCey4FjQA3K-i1EWK0EY7tKYi9fdsnisLiLJP5aRUPbhU4hGUB5sE-Pg (https://media.licdn.com/media-proxy/ext?w=800&h=800&hash=rLkrqcMn7GjFKOPNPEWISAj45XA%3D&ora=1%2CaFBCTXdkRmpGL2lvQUFBPQ%2CxAVta5g-0R6jnhodx1Ey9KGTqAGj6E5DQJHUA3L0CHH05IbfPWjqccHWKLWi9kBCey4FjQA3K-i1EWK0EY7tKYi9fdsnisLiLJP5aRUPbhU4hGUB5sE-Pg)
Telakan sivuillakin on vanhempia kuvia:
http://www.brodotrogir.hr/hr/index.php/media-centar/press/interno-glasilo/item/692-prica-s-navoza-arkticki-ledolomac-s-jadrana (http://www.brodotrogir.hr/hr/index.php/media-centar/press/interno-glasilo/item/692-prica-s-navoza-arkticki-ledolomac-s-jadrana)
Perästä ei ole kuulunut...
Juttu ei sinäänsä liity tankkeriin, mutta kuva kylläkin. Eipä reunoille jää hirveästi tilaa:
http://www.iltalehti.fi/talous/201805232200950443_ta.shtml (http://www.iltalehti.fi/talous/201805232200950443_ta.shtml)
Twiitissä parempi kuva:
https://twitter.com/ArctechH/status/1004631569301233664?s=19 (https://twitter.com/ArctechH/status/1004631569301233664?s=19)
Keulaosa laskettu vesille Kroatiassa:
https://twitter.com/ArctechH/status/1020220533970006016 (https://twitter.com/ArctechH/status/1020220533970006016)
edit: ...ja lastattu raskaskuljetusaluksen kannelle:
https://twitter.com/ArctechH/status/1020700360514646016?s=19
edit: Mielenkiintoinen detalji: keulaosaa kuljettava raskaskuljetusalus Zhen Hua 34 on konvertoitu vuonna 1999 rakennetusta raakaöljytankkerista viime vuoden loppupuolella.
Kuljetus lähti liikkeelle eilen ja laivan AIS:in mukaan tuloennakko Helsinkiin on 11.8. klo 11.00. Telakan uutisesta (http://www.brodotrogir.hr/hr/index.php/media-centar/press/interno-glasilo/item/762-trogirsko-finski-ledolomac-krenuo-na-osamnaestodnevnu-turneju-do-helsinkija) käy ilmi myös tankkerin nimi, eli siitä tulee Yuriy Kuchiev.
Yuriy Kuchiev oli jäänmurtaja Arktikan päällikkönä ensimmäisellä Pohjoisnavan-vierailulla.
Lainaus käyttäjältä: Juhani Mehto - 26.07.2018, 12:16:19
Kuljetus lähti liikkeelle eilen ja laivan AIS:in mukaan tuloennakko Helsinkiin on 11.8. klo 11.00. Telakan uutisesta (http://www.brodotrogir.hr/hr/index.php/media-centar/press/interno-glasilo/item/762-trogirsko-finski-ledolomac-krenuo-na-osamnaestodnevnu-turneju-do-helsinkija) käy ilmi myös tankkerin nimi, eli siitä tulee Yuriy Kuchiev.
Lopulliseksi määränpääksi osoittautuikin Muugan edusta, minne Zhen Hua 34 saapui perjantaina (10.8.). Oli ensin Aegnan vieressä normaalilla ankkurialueella ja sen jälkeen on siirretty lahdelle Muugan itäpuolelle, todennäköisemmin suojaisempaan sijaintiin.
Kraft ja Apollon hinaavat keulaosaa parhaillaan Suomenlahdella Helsinkiä kohti.
EDIT: saapui hetki sitten Hietalahteen ja siirrettiin saman tien rakennushalliin.
Uutisissa näytti olevan kuvakin. On se iso.
http://sudostroenie.info/novosti/24009.html
Omaan silmään pistää jääkeulassa alla oleva ikäänkuin hammastus. Varmasti aiheuttaa murrettavaan jäähän painetta.
Onko jollain tietoa onko tuollaista ratkaisua käytetty joskus ennen?
Veikkaisin, että ovat rakennus- tai kuljetusaikaisia tukia, jotka tullaan poistamaan. Mitään jäävastusta pienentävää vaikutusta niillä ei ole, vaan ne päin vastoin lisäävät jään murskaantumista.
Arctechin virallinen lehdistötiedote:
http://arctech.fi/arctech-helsinki-shipyard-is-building-the-arctic-icebreaking-tanker/
"Pidän" erityisesti tuosta postimerkin kokoisesta pressikuvasta. Tuota onkin hyvä käyttää kaikissa julkaisuissa. :P
Arctechin tuore video tankkerin keulapalan uitosta:
https://www.youtube.com/watch?v=Q9rqrpsF3p8 (https://www.youtube.com/watch?v=Q9rqrpsF3p8)
Ulosuitto näkyy tapahtuneen:
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/57/MT_Yuriy_Kuchiev.jpg/800px-MT_Yuriy_Kuchiev.jpg)
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MT_Yuriy_Kuchiev.jpg (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:MT_Yuriy_Kuchiev.jpg)
Uitettiin ulos toissapäivänä ja siirrettiin tänään takaisin halliin.
Hinattiin ulos satamaaltaasta ja käännettiin ja työnnettiin keula edellä halliin:
https://www.youtube.com/watch?v=nBC2BoU2RMc
Kun poikkesin maanantaina pyörähtämässä Hietalahdessa leffaa odotellessa, Arctechin ikuisuusprojekti oli vielä entisellä paikallaan, mutta illan hämärissä arktinen kondensaattitankkeri on ilmeisesti siirretty varustelulaituriin kallistuskoetta odottelemaan:
http://arctech.fi/we-are-making-preparations-for-the-inclining-test-of-the-arctic-tanker-nb-515/ (http://arctech.fi/we-are-making-preparations-for-the-inclining-test-of-the-arctic-tanker-nb-515/)
Pitäisi kai käydä ottamassa kuva, mutta kun kamera on sillä toisella arktisella kondensaattitankkerilla... :(
Pitäisi tosiaan käydä kameran kanssa tuota katsomassa, kun on riski että on telakan viimeinen laiva niin olisi se pakko kuvata...
Yuriy Kuchiev lähti eilen illalla merikokeille.
https://twitter.com/ArctechH/status/1125590934119505929 (https://twitter.com/ArctechH/status/1125590934119505929)
Lainaus käyttäjältä: Tuomas Romu - 07.05.2019, 08:39:02
Yuriy Kuchiev lähti eilen illalla merikokeille.
https://twitter.com/ArctechH/status/1125590934119505929 (https://twitter.com/ArctechH/status/1125590934119505929)
...ja tuli takaisin tänään päivällä.
Yuriy Kuchiev lähti tänään kohti Ust-Lugaa.