Sea Diamond ajoi karille

Aloittaja Sakari Savinainen, 05.04.2007, 17:54:50

« edellinen - seuraava »

Teemu Uusi-Esko

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 06.04.2007, 13:53:24
Hyvä Mika!

Tässä video itse uppoamisesta, bulbi painuu pinnan alle laivan ollessa ylösalaisin, videon loppupuolella:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=801152


Huh, melko dramaattinen tuollainen video.  Kylmät väreet hiipi selkäpiitä kun valaisivat keulan panoramaikkunasta sisälle, ennen niin ylpeä alus vajoaa nöyränä meren syleilyyn.

Tuntuu kyllä erikoiselta ettei noin hidasta uppoamista voitu pysäyttää, mutta ei kai sitten.  Ilmeisesti lähistöllä ei missään ollut matalaa minne SD:n olisi voinut hinata - se temppuhan pelasti Sally Albatrossin ja Global Freighterin.  Toisaalta Stena Baltica saatiin pelastettua muilla keinoin, tosin vaurion syntykin oli toisenlainen.  Wanhan Finnfellowin tapanahan oli mennä riittävän pitkälle saareen, ettei ainakaan uppoa...
-Teemu-

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Ilari Eskelinen - 06.04.2007, 14:09:33
Itsekin mietin, että rauhassa sai upota. Äkkiä katsottuna näyttää siltä, että apuun tulleet alukset keskittyivät matkustajien ja miehistön pelastamisen jälkeen lähinnä tapahtuman katseluun. Mikä lie sitten todellinen tilanne...
Siis mitä? Olisiko kaikki pelastusapu pitänyt suunnata teräsmöhkäleen pelastamiseksi? Ja jättää miehistö ja matkustajat oman onnensa nojaan? Tai en varmaan ymmärtänyt nyt ihan oikein tätä...
Tuskin tuolla kaukaisella saarella on saatavissa minkäänlaista pelastusapua: pumppuja, sukeltajia yms. tarpeeksi nopeasti ja ilmeisesti alus on repinyt pohjaansa niin pahoin, ettei mitään enää ollut tehtävissä...

Juha-Matti Harjumäki

No no Rami, Ilarihan kirjoitti että ihmisten pelastamisen jälkeen auttajat tyytyivät katselemaan uppoamista.
Kyllä varmana olisivat auttaneet jos olisi ollut oikeat vehkeet.

Mutta mun korvaan tuossa on jotain hämärää, tässä topicissa on kirjoitettu että eikö pelastettu siksi, että saa vakuutusrahat annetaan laivan upota koska niin tulee parempi tulos.
2010

Silja Europa 9.10-10.10.

2008 Isabella 26.1-27.1  XPRS 29.6-30.6.
2007         Gabriella 3-5.4.
Rosella 18-19.6.  Isabella 22-23.9

Aleksi Lindström

Kuten monet ovat yrittäneet kertoa, ei pelastettu siksi että se oli mahdotonta, ei kalustoa eikä tarpeeksi matalaa vettä missään (paitsi karilla jolle ajoi). Päätän omalta osaltani osallistumiseni tähän topicciin nyt, menevät liian lapsellisiksi kirjoitukset täällä minun makuuni, ehkäpä siksi että liian monet kirjoittajista ovat lapsia...

Mikko Pätäri

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 06.04.2007, 12:50:01
Hohhoi sisälukutaito on sinulla hiukan heikko, en kirjoittaisi että laiva on uponnut jos se ei olisi uponnut. Tieto tuli kreikkalaiselta kaveriltani tunnin sisällä uppoamisesta ja lehdillä kestää yleensä kaikki kauemmin...

No olisit nyt toki maininnut heti, että mistä tietosi oli peräisin. Kuten tunnettua, onnettomuustapauksissa alkaa välittömästi pyöriä uskomaton huhumylly, ja henkilöön joka ei kerro tietolähdettään on vaikea suhtautua kovin vakavasti....

Wirrankosken Rami

Lainaus käyttäjältä: Juha-Matti Harjumäki - 06.04.2007, 14:24:24
No no Rami, Ilarihan kirjoitti että ihmisten pelastamisen jälkeen auttajat tyytyivät katselemaan uppoamista.
Kyllä varmana olisivat auttaneet jos olisi ollut oikeat vehkeet.
Jep, lauserakenne vain oli sellainen, että menin lankaan ja luin lauseen niin, että alus olisi ollut ihmisiä tärkeämpi. Ei kait kukaan täysjärkinen sellaista menisikään väittämään/ehdottamaan? Korjaan lausuntoni tässä.

Ilari Eskelinen

Ehkä hieman huonosti toteutettu lauserakenne tuossa edellisessä viestissäni. Tuosta uppoamispaikasta sen verran, että muistelen jollakin vuosia sitten tapahtuneella Santorinin käynnilläni kuulleeni, että monet Santorinia ympäröivistä merenlahdista ovat tulivuorien kraatereita ja siksi hyvin nopeasti syveneviä.

Wirrankosken Rami

Tämä pitää paikkansa. Koko Santorini on yhtä tulivuoren räjähdyksen jälkeen syntynyttä kraaterialuetta ja siksi erittäin jyrkkäseinäistä. Jotkut tutkijat ovat väittäneet, että saaret muodostivat ennen räjähdystä tarunhohtoisen Atlantiksen. Tulivuoret lopetettiin kun Kreikan kulttuuriministeriksi tuli Melina Mercouri...no ei... ;)

als

Lainaus käyttäjältä: Aleksi Lindström - 06.04.2007, 13:53:24
Tässä video itse uppoamisesta, bulbi painuu pinnan alle laivan ollessa ylösalaisin, videon loppupuolella:

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=801152
Itselä tuli itku tuota katsellessa, kun hieno ja ihana suomalaisrakenne painuu syvyyksiin.. :'(

R . I . P  M/s Sea Diamond, you are allways in our memory..

Harri Hietala


Santorini on karu tulivuorisaari. Sen satojen metrien korkuisilta, pystyseinäisiltä rannoilta näkee Välimeren komeimmat auringonlaskut. Kävimme vaimoni kanssa päiväristeilyllä Rethimnon-Santorini-Rethimnon vuonna 2004. Alus oli kreikkalainen m/s Golden Prince. Alus poikkesi Santorinilla ensin Athinoksen satamassa. Saaren rannat ovat todella syviä. Alus peruutti lähes vuorenseinään kiinni, kuten ottamastani kuvastakin näkyy. Seuraava pysähdyspaikka oli Fira, saaren pääkaupunki. Alus jäi sen edustalle poijuun. Matkustajat kuljetettiin veneillä maihin ja takaisin.

Sea Diamondin karilleajo tapahtui juuri samoilla vesillä. Videonpätkässä näkyi, kuinka se oli ajettu Firan sataman kivikkoon matkustajien evakuoinnin ajaksi. Sen jälkeen se siirrettiin kauemmas, mihin se sitten upposi. Evakuoinnille saattoi olla eduksi satamassa valmiina oleva kuljetuskapasiteetti, joka oli siellä poijuihin kiinnitettyviä matkustaja-aluksia varten. Mene ja tiedä.

Olipa onnettomuuden syyt mitkä tahansa, ne selviävät sitten aikoinaan. Niihin en ota kantaa. Maissa on aina liian helppo olla viisas, kun merellä sattuu vahinko.

Rethimnon-Santorini-Rethimnon kuvakansio:

http://www.harrylife.net/sivut/santorini.htm
   
Laivoista pääsee pois - mutta meriltä ei koskaan.

Arne Wallen

Ollaan iloisia ettei suuria henkilövahinkoja sattunut, tuo alus oli vain peltiä.Veikkaan ettei monellakaan tällä foorumilla ollut suuria tunneyhteyksiä kyseiseen alukseen.
Aina on ikävää kun laiva upoo mutta autotkin romuttuvat.
Mein on vaan elettävä tässä maailmassa.

Miksu

Jep. Eikä tuo edes ollut mikään kaunotar. tommonen pökäle vaan... nätimpiäkin on nähty.

Teijo Niemelä

Kun Sally Albatross ja Monarch of the Seas aikoinaan repivät pohjansa auki, olisivat nekin uponneet, jollei lähellä olisi ollut matalikkoa.

Vastaavanlainen onnettomuus tapahtui myös Sundancerille, entiselle Svea Coronalle vuonna 1985. Pohjakosketuksen jälkeen alus ajettiin täydellä vauhdilla maihin Alaskassa.
Risteilyuutiset osoitteesta www.cruisebusiness.com
2/2015 Costa Serena; 3/2015 Wind Surf; 4/2015 Viking Star; 5/2015 Star Breeze; 10/2015 Norwegian Escape; 11/2015 Anthem of the Seas. Tulevaa: 1/2016 Veendam; 4/2016 Koningsdam.

Santeri

Onneksi uppoaminen tapahtui pikkuhiljaa eikä tähän liity samanlaista dramatiikkaa kuin mm. Estoniaan. Itse matkustin Birka Princessilla 10 vuotta sitten. Täytyy kyllä sanoa, että laiva oli keskiverto ruotsinlaivaa tasokkaampi. Mieleen muistuu mm. jalopuukaiteet yms. pientä. Vuonna 1998 tuli käytyä Eerikin kanssa kuvaamassa Birka Princessin sisätiloja videokameralla Tukholman satamassa. En tiedä, että pitäisikö tuo video nyt kääntää kasetilta dataksi tietokoneelle ja internettiin  ???

JNordman

Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 06.04.2007, 18:44:31
Kun Sally Albatross ja Monarch of the Seas aikoinaan repivät pohjansa auki, olisivat nekin uponneet, jollei lähellä olisi ollut matalikkoa.

Vastaavanlainen onnettomuus tapahtui myös Sundancerille, entiselle Svea Coronalle vuonna 1985. Pohjakosketuksen jälkeen alus ajettiin täydellä vauhdilla maihin Alaskassa.

Ilmeisesti Sea Diamondissa, kuten Sally Albatrossissakin meni vesi konehuoneeseen, jolloin koneet pysähtyvät. Sally olisi kai aika nopeasti kaatunut ja uponnut väylälle jos ei hinaaja KRAFT olisi vetänyt sitä matalikolle "viime tipassa". Kaatunut ja uponnut olisi myös GLOBAL FREIGHTER jos ei aluksen päällikkö olisi ajanut sitä rantaan Nauvossa.