Matkustaja-autolautan ja ro-paxin ero

Aloittaja Veikko Ahola, 14.07.2007, 16:38:32

« edellinen - seuraava »

Veikko Ahola

Minua on askarruttanut tämä asia:
Merenkulun perusteet-kirjan mukaan matkustaja autolautta kuljettaa autoja, ro-ro lastia sekä matkustajia.
Ro-pax on matkustaja ro-ro alus joka kuljettaa lastin lisäksi matkustajia, ja lasti lastataan pyörillä kuten ro-ro-aluksessa.

Kun verrataan vaikka Romantikaa ja Staria, kumpikin täyttää ro-paxin määritelmän, mutta Romantika ei silti kai ole ro-pax.

Eli mistä lähtien laiva on ro-pax, tarviiko olla joku riittävä määrä autokantta vai miten asia on? ???

Miran Hamidulla

Yli 12 matkustajaa kuljettava alus tarvitsee matkustaja-alusluokituksen jolloin esimerkiksi pelastusvälineistöön ja osastointiin liittyvät vaatimukset tiukkenevat. Ropaxin ja "tavallisen" matkustaja-autolautan välille sensijaan ei löydy mitään virallista rajaa. Jotkut varustamot markkinoivat risteilylauttoina aluksia, joita toisella varustamolla markkinoidaan ropaxina. Yleensä ilmausta kuitenkin käytetään lautoista joissa on tuo 12sta ylittävä matkustajamäärä, mutta huomattavan suuri (useimmiten matkustajamäärää suurempi) kaistametrikapasiteetti matkustajamäärään verrattuna
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Veikko Ahola