Kirjoittaja Aihe: Luoteis-ja Koillisväylästä  (Luettu 55543 kertaa)

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #60 : 26.08.2014, 18:43:46 »
Aspo ja samantien ESL ovat nyt julkaisseet virallisen tiedotteen Kumpulan koillisväylän kierroksesta:

http://www.eslshipping.com/en/news/news/-/news/785/ESL+Shipping+to+operate+in+Russian+Arctic+areas

Tässä vielä Sjöfartstidningenin uutinen:

http://www.sjofartstidningen.se/esl-shipping-till-arktis/
« Viimeksi muokattu: 26.08.2014, 18:45:32 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 484
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #61 : 24.08.2015, 04:58:42 »
Taas lähtivät "Camilla Desgagnés" (Lundqvist'in vanha M/S Camilla) ja "Zélada Desgagnés" kohti Luoteisväylää jokasyksyiselle sealift-keikalle.

http://www.arcticsealift.com/en/medias/2015_CALENDAR_list_of_municipalities.pdf 

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #62 : 28.10.2015, 15:18:55 »
Kumpulan ja Arkadian (viime vuonna) Koillisväylän saagalle päätös Venäjän tuontilisenssimääräysten vuoksi:

"Supramax-alusten toteutunut rahtihintataso oli vertailukautta parempi ja markkinatilanteeseen nähden hyvä. Kuljetukset Venäjän arktisella alueella ovat onnistuneet toiminnallisesti erittäin hyvin henkilöstön erikoisosaamisen, aiempien kokemusten ja kilpailijoita tehokkaamman aluskaluston ansiosta. Uudet, kesken sopimuskauden voimaantulleet, Venäjän tuontilisenssimääräykset varustamon kuljettamalle norjalaiselle sepelille ovat kuitenkin keskeyttäneet liikenteen Venäjän arktisella alueella toistaiseksi."

"Supramax-alukset ovat lopettaneet tältä syksyltä liikennöinnin Venäjän arktisella alueella, mikä vaikuttaa kannattavuutta heikentävästi."

Tästäkin syystä uusia toiminta-alueita etsitään:
"ESL Shippingin tavoitteena on jatkaa laajentumista uusille alueille, joissa voidaan hyödyntää alusten itsenäistä lastinkäsittelykykyä sekä jäävahvistusta ja vähentää vuodenaikojen ja teollisuuden syklien vaikutuksia toimintaan."

http://www.aspo.fi/fi/media/tiedotteet/porssitiedotteet/-/stock/1961796/Aspo-konsernin+osavuosikatsaus+1.1.-30.9.2015
« Viimeksi muokattu: 28.10.2015, 15:25:33 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #63 : 05.03.2016, 14:00:25 »
http://www.nsra.ru/ru/razresheniya/

Laiva nro 21. Tämän hetkinen määränpää enteilee Sabettaan matkaamista, oletan.
« Viimeksi muokattu: 05.03.2016, 14:20:42 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #64 : 05.08.2016, 14:46:42 »
Kotkasta lähti aamulla kiinalaisen COSCO-varustamon Hong Kongin lipulla oleva Tian Xi -rahtialus sellulastissa kohti Kiinaa Koillisväylän kautta. Edellisen viestini linkistä löytyy aluksen kulkulupa numerolla 130.
« Viimeksi muokattu: 09.08.2016, 01:49:59 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

S Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #65 : 06.08.2016, 19:28:03 »
Anteeksi nyt, mutta olenko tipahtanut kehityksestä?
Olen ymmärtänyt, että tälle matkalle tarvitaan jäänmurtoa ym. assisteerausta!
Vai olisiko niin, että jäät todella ovat alkaneet sulaa?!

SL

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1545
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #66 : 07.08.2016, 21:33:43 »
Harvaa jäätähän siellä näin kesäaikaan on, mutta tuuli voi painaa pohjoisen ahtojäitä myös rannikolle. Tästä syystä laivat kulkevat muutamaa poikkeusta Koillisväylällä saattueissa kesäkuukausinakin, tavallisesti ydinmurtajan perässä. Kun itse kävin viimeksi Obinlahdella viime vuoden maalis-huhtikuussa, sielläkin oli isoja avovesialueita ja heti perään puristavaa vallikenttää.

Tässä muuten eräs mielenkiintoinen seikkailu, jossa pyritään purjehtimaan Koillisväylän läpi aluksella, joka ei takuulla kulje metriäkään jäissä:

http://polarocean.co.uk/

All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #67 : 09.11.2017, 18:24:57 »
Maersk suunnittelee ensi vuoden syyskuuksi koematkaa Koillisväylällä yli 3000 TEU:n konttilaivalla. Kyseessä lienee "Suomalaisnimisiä laivoja" -ketjussa mainitun Vuoksi Maerskin jostain sisaresta tai itse siitä. Nehän ovat kooltaan tuota luokkaa ja jäävahvistettuja. Todennäköisesti kyseessä olisi positiointimatka Aasiasta Eurooppaan, minkä jälkeen laiva saattaisi jäädä joko Itämeren tai Kanadan liikenteeseen?

http://nsra.ru/en/glavnaya/novosti/n14.html
« Viimeksi muokattu: 09.11.2017, 18:28:00 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4653
Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Vastaus #68 : 04.12.2017, 22:55:55 »
Jäikö entinen Shelltrans (nykyään venäläinen Chukotka +) Sannikovin salmen länsiosissa pelkästään jäihin kiinni, vai ajautuiko hiekkabankille? Tiedot ristiriitaisia eri lähteissä.

https://thebarentsobserver.com/en/arctic/2017/12/emergency-arctic-waters-oil-tanker-gets-stuck-ice-drifts-ashore#.WiWZ1XJ7pK9.twitter

http://maritimebulletin.net/2017/12/04/barents-observer-false-accident-alert/

Edit:

Lisäksi Greenpeace kiinnostui heti case-Shelltransista:

https://mobile.twitter.com/gparctic

 :D
« Viimeksi muokattu: 06.12.2017, 03:06:36 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2017 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal: