Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Tuomas Kivi - 08.10.2008, 18:58:41
Toinen näkökulma (jota minä edustan) muotoilisi artikkelin näin: 400 000 rasistia vaihtoi laivayhtiötä.

Jopa vitsiksi huono.. tosissaanhan tollaista rasisti-syytöstä ei kukaan voi esittää..  ::)

ps. rasisti-korttia on joidenkin mielestä kiva käyttää eri yhteyksissä, käyttämiseen voi kylläkin katsoa sellaisen paikan missä se voisi olla edes jollain tavalla järjellisesti perusteltua..  :deal:

Timo Toivonen

Tuossa lokakuun luvut. Komeita kasvulukuja matkustajaliikenteen osalta, rahti ja Saksan liikenne taasen uivat entistä syvemmällä:

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20081104_Stat_Oct08.htm

Lienee Galaxyllä osuutta positiiviseen Suomi-Ruotsi liikenteen kehitykseen? HKI-STO -laivathan olivat osan lokakuusta telakalla.
"Tere tulemast Titanicule!"

jussirt

#302
Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 04.11.2008, 15:00:28
Tuossa lokakuun luvut. Komeita kasvulukuja matkustajaliikenteen osalta, rahti ja Saksan liikenne taasen uivat entistä syvemmällä:

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20081104_Stat_Oct08.htm

Lienee Galaxyllä osuutta positiiviseen Suomi-Ruotsi liikenteen kehitykseen? HKI-STO -laivathan olivat osan lokakuusta telakalla.
No, viisi päivää oli Symphony poissa liikenteestä  :deal:

Mutta ein se haittaa!!  :thumb: Nyt Siljakin potee nousua. Tuossa raportissa mainitaan että varausjärjestelmä olisi saatu nyt todella toimimaan, joka johti suureen kasvuun koko Tallink-konsernissa. Voiko pitää paikkansa että kesti NÄIN kauan saada varausjärjestelmä pelittämään!?  :o

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 04.11.2008, 17:20:49
[quote author=Timo Toivonen link=topic=11943.msg106116#msg106116 date=1225803628
Lienee Galaxyllä osuutta positiiviseen Suomi-Ruotsi liikenteen kehitykseen? HKI-STO -laivathan olivat osan lokakuusta telakalla.


No, viisi päivää oli Symphony poissa liikenteestä  :deal:

Mutta ein se haittaa!!  :thumb: Nyt Siljakin potee nousua. Tuossa raportissa mainitaan että varausjärjestelmä olisi saatu nyt todella toimimaan, joka johti suureen kasvuun koko Tallink-konsernissa. Voiko pitää paikkansa että kesti NÄIN kauan saada varausjärjestelmä pelittämään!?  :o

Eiköhän tuolla viitata sitten, että vertailukohteena olevat vuodentakaiset luvut ovat nyt juuri siltä ajalta, kun sen uuden järjestelmän kanssa oli ongelmia.

Mikko-Oskari Koski

Toisaallakin pohdittu kysymys Tallinkin tulevista kalustosijoitteluista lienee syytä suhteuttaa taas myös liikennelukuihin ja alusten käyttökatteeseen.

Latvian ja Ruotsin välillä on lokakuussa käsittääkseni ollut täydet 62 lähtöä, eli yksi kummastakin päästä joka päivä. Matkustajakeskiarvoksi tulee 549,7, matkustajien ajoneuvojen melkein 79 ja rahtiyksiköiden noin 24. Ei kauhean suuria lukuja -eli olisiko suunnitelma Regina Baltican myymisestä vihje siihen suuntaan, että linjaa ei vastaisuudessa enää ajettaisikaan päivittäisenä (ei kovin järkevä ajatus, mutta tuonsuuruisilla keskiarvoilla ei ihan mahdotonkaan)?

Viron ja Ruotsin välillä kuviota sotkevat rahtilähdöt, mutta jos oletetaan kaikkien matkustajien ja näiden ajoneuvojen kulkeneen TLL-STO-vuoroilla, eikä linjalla ole ollut katkoja, saadaan vuorokohtaiseksi matkustajaluvuksi 878 ja ajoneuvolukemaksi 64,1. Rahtilukema kannattanee jakaa neljän aluksen kesken eli kahden päivittäisen lähdön mukaan kumpaankin suuntaan. Tällainen laskutoimitus tuo -todennäköisesti ei ihan kohdalleen osuen- keskimäärin 28,5 rahtiyksikköä joka lähdölle -eli ei mitään hirvittäviä ruuhkia mihinkään osaan laivaa. Tiivistämiseen olisi varaa. Onhan osa noista matkustajistakin rahtivuoroilla meren ylittäneitä kuskeja, eli Romskun ja Vickanin matkustajakeskiarvo lienee todellisuudessa alle mainitun.

Suomen ja Saksan välillä lähtöjä oli lokakuun aikana 36. Matkustajia (joiden määrällä tunnetusti ei kokonaisuuden kannalta ole paljoakaan merkitystä) 166,4, heidän (jokseenkin yhtä vähämerkityksellisiä) ajoneuvojaan 50,7 ja -se olennainen- 64 rahtiyksikköä.
Toisaalla siteeratussa Mehtosen haastattelussa oli lause, joka saattaisi pidemmälle kehiteltynä olla Tallinkille ratkaisu tämän ongelmalinjan tulevaisuuden suhteen:  "The basic plan is to continue on the Helsinki–Rostock service with the two existing Superfast vessels, but we are also looking at the possibility to add pure ro-ro tonnage. With this solution we could also provide less expensive transport capacity than the fast Superfast vessels, which suffer from the high fuel prices", MD Mehtonen says. Voisikohan Tallinkilla olla suunnitelmissa jopa yhteistyö jonkin nykyisen kilpailijansa (siis jonkun muun rahtioperaattorin kuin Finnlinesin) kanssa, sillä omaa roro-tonnistoa, jota tuontyyppisellä linjalla voisi käyttää, ei varustamolla tunnetusti ole ja käytetynkin ostaminen maksaa rahaa, jota ei välttämättä pelkällä vanhentuvan matkustaja-autolauttatonniston myynnillä saa... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Liimatainen

Marraskuussa on tullut taas mukavasti matkustajamäärissä kasvua vuoden takaiseen verrattuna pl. saksan liikenne. Rahtilukujen miinusmerkkisyys peilaa varmaan tuota niin paljon puhuttua taantumaa.

http://www.baltic.omxnordicexchange.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=228797
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Petri Moilanen

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.12.2008, 11:20:04
Marraskuussa on tullut taas mukavasti matkustajamäärissä kasvua vuoden takaiseen verrattuna pl. saksan liikenne. Rahtilukujen miinusmerkkisyys peilaa varmaan tuota niin paljon puhuttua taantumaa.

http://www.baltic.omxnordicexchange.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=228797

Helsiinki-Tallinna välin kasvuluvat ovat kyllä kovaa luokkaa, täytyy myöntää.. Latvia-Ruotsi välin kasvu on ihan odotettua koska kapasiteetti on lisääntynyt huomattavasti. Muilla reiteillä kasvu on ollut hillitympää, mutta aina kasvavat luvut ovat positiivisia. Toi Superfast kyllä kyntää syvällä, katsotaan kauanko Tallink jaksaa katsellä tuota reittiä.. 150 matkustajaa ja 76 rahtiyksikköä/ matka ei paljoa hymyilytä..  :o

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Petri Moilanen - 04.12.2008, 14:17:32 Toi Superfast kyllä kyntää syvällä, katsotaan kauanko Tallink jaksaa katsellä tuota reittiä.. 150 matkustajaa ja 76 rahtiyksikköä/ matka ei paljoa hymyilytä..  :o

Onko kellään tietoa, että millaisia sopimuksia satamapaikoista tehdään? Eli lähinnä mietin sitä kun Tallink siirtyy Vuosaareen, maksavatko he kuukausivuokraa vai ovatko sopimukset pidempikestoisia?

Janne Koskinen

#308
http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090106_Dec08.htm

Tossa joulukuun statistiikka (Virossa tänään työpäivä).

Matkustajamäärät pl. Hki-Rostock OK.

Rahti tuntuu karttavan TS:ää
(saattaa tosin talouden suhdanteet nakertaa muiltakin).
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Timo Toivonen

#309
Matkustajapuolella kunnon kasvua tammikuussa, mutta se rahtipuoli maailmantalouden hiipuessa...

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090105_JanStat.htm
"Tere tulemast Titanicule!"

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Timo Toivonen - 05.02.2009, 14:06:21
Matkustuspuolella kunnon kasvua tammikuussa, mutta se rahtipuoli maailmantalouden hiipuessa...

http://www.tallink.com/mainMenu/pressRoom/stockExchangeReleases/sr_20090105_JanStat.htm

Joo varsinkin tuo yli 30 pinnan kasvu matkustamäärissä Suomi-Ruotsi-linjalla on kyllä yhtiölle mannaa...hatunnoston arvoinen parannus !
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Janne Koskinen

http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/02/05/taantuma-iski-tallinkin-rahteihin/20093309/139?rss=uusimmat-uutinen

Taloussanomat aiheesta.

Mielenkiintoista nähdä VLn rahtifiguurit seuraavan tuloksen yhteydessä. Luultavasti samansuuruinen lasku?
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 05.02.2009, 15:34:21
Joo varsinkin tuo yli 30 pinnan kasvu matkustamäärissä Suomi-Ruotsi-linjalla on kyllä yhtiölle mannaa...hatunnoston arvoinen parannus !
Mielenkiintoista nähdä, millainen vaikutus on yhtiön tulokseen. Edellisen kvartaalinhan tulos oli tappiollinen. Liikevaihdon kasvattaminenhan ei sinänsä liene kovin vaikeaa, mutta tuloksen tekeminen on monimutkaisempi juttu. Tallinkhan on Suomi-Ruotsi liikenteessään ryhtynyt markkinoimaan kilpailijansa tavoin mahdollisimman alhaisilla matkustajien "sisäänvetohinnoilla", joilla matkustajien lukumäärää on  selkeästi nostettu, mutta tuotto matkustajaa kohden nykyhinnoittelulla lienee alhaisempi. Aika näyttää, miten käy.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 05.02.2009, 15:34:21
Joo varsinkin tuo yli 30 pinnan kasvu matkustamäärissä Suomi-Ruotsi-linjalla on kyllä yhtiölle mannaa...hatunnoston arvoinen parannus !

Voiko tämä koko kolmekymmentä prosenttia tullut pelkästään Galaxyn myötä..?

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Jussi Rantanen - 06.02.2009, 13:45:54
Voiko tämä koko kolmekymmentä prosenttia tullut pelkästään Galaxyn myötä..?


Varmasti vaikuttaa todella paljon myös nuo "joululahjakortit", niitä reissuja on noissa kasvulukemissa todella paljon, mutta myöskään Galaxyn vaikutusta ei voi väheksyä.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).