Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Timo Selkälä - 27.10.2009, 11:00:04
Tämä pitää tavallaan paikkansa ja tavallaan ei. Huonoa asiassa on se että tulos tarkoittaa sitä että velkamäärä lisääntyi liikennöinnin seurauksena 8, 2 miljoonaa euroa - eikä siis päästy velkoja lyhentämään.

Lisäksi on huomioitava, että Tallink Grupin velat on suurimmaksi osaksi sidottu tuottoon, joten tappiollinen tulos tarkoittaa korkomarginaalin nostoa.

Syyskuun luvut (joka oli jo tilivuotta 2009/2010) olivat vaihteeksi alavireiset, joten ei kovin vakuuttavasti alkanut 2009/2010.

Tallinkilla on kuitenkin vahvuutensa kuten Hki-Tallinna ja ilmeisesti Siljakin on saatu integroitua ja voitolliseksi.
Tappiollisista linjoista olisi kuitenkin päästävä eroon, mutta alusmyynneille aika on erittäin huono.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

Swebankin analyysi tuloksesta:

http://www.ap3.ee/Default2.aspx?ArticleID=3ca70059-ec5c-4b85-96d4-06a4f57f81ac&open=sec

"Selle tulemusena paranes ettevõtte laenu teenindamise võime oluliselt," täheldas ta"

http://translate.google.fi/translate?hl=fi&sl=et&u=http://www.ap3.ee/Default2.aspx%3FArticleID%3D3ca70059-ec5c-4b85-96d4-06a4f57f81ac%26ref%3Drss&ei=ZPXmSp3qKcf4_Abh3vyBCA&sa=X&oi=translate&ct=result&resnum=1&ved=0CA0Q7gEwAA&prev=/search%3Fq%3DSwedbank:%2BTallinki%2Baktsia%2Bon%2Bsoodne%2Bostuv%25C3%25B5imalus%26hl%3Dfi%26sa%3DG

Itse oletin tilivuoden tappion olevan jossakin 15-25 milj. euron haarukkaan, joten viimeinen neljännes oli tosi hyvä.

Tohon ostosuositukseen en tartu ennenkuin kaikki "punkkiyhtiöt" Tallinkin ympäriltä on siivottu pois.
Tiettävästi pankkien painostuksesta niiden toimintaa (=rahastusta) on hillitty, mutta ei tilanne vieläkään ongelmaton ole.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kari Liimatainen

Tallink petrasi kymmenisen prosenttia lokakuun matkustamäärissä viime vuoden vastaavaan verrattuna. Rahdissa tiputusta....

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=237740
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 05.11.2009, 12:15:29
Tallink petrasi kymmenisen prosenttia lokakuun matkustamäärissä viime vuoden vastaavaan verrattuna. Rahdissa tiputusta....

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=237740
Mutta Tallinkin osakkeen arvo kuitenkin on näköjään tänään laskenut. Periaatteessa luulisi näiden lukujen seuraavan toisiaan ainakin jossain määrin, tosin pelkkä matkustajien määrän nouseminenhan ei välttämättä tarkoita tuottavuuden nousua.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.11.2009, 20:36:37
Mutta Tallinkin osakkeen arvo kuitenkin on näköjään tänään laskenut. Periaatteessa luulisi näiden lukujen seuraavan toisiaan ainakin jossain määrin, tosin pelkkä matkustajien määrän nouseminenhan ei välttämättä tarkoita tuottavuuden nousua.

Miten niin laskenut?  Sama 0.39e se on kuin eilenkin. Tosin se nyt on tämän viikon vaihdellut 0.38 ja 0,39 e väliä ja ja viimeisen kuukauden ajaltakaan ei ole 0,37 ja 0,40 suurempaa muutosta tapahtunut. 
Varmaan talven tuleminen estää kurssin nousun koska odotettavissa on  vuoden hiljaisin aika, jolloin kyllä tulos tulee olemaan heikompi.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Jani Nousiainen - 06.11.2009, 16:30:39
Miten niin laskenut?  Sama 0.39e se on kuin eilenkin.
Eilistä päätöskurssia (0,38€) katselin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Europan remontista seurannut aluskierrätys vaikuttaa uskoakseni eniten TLL-STO-linjan lukuihin. Siksi tätä aihetta lienee mielekkäämpää käsitellä tässä, kuin SE:n haveritopicissa, vaikka luonnollisesti ylimääräinen remontti sotkee kokonaistuloslukujakin tavalla, joka tuskin varustamolle lienee ainakaan mieluisa yllätys.
Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 27.11.2009, 10:27:09
Silja Europan laittaminen lihoiksi voisi vain pahentaa Tallinkin laivastoa. Silja Europassa on kuitenkin oma vetovoimansa "aikaansa edellä" olleen suunnittelun ansiosta. Tilanne on nimittäin se, että Tallink ajaa Tukholmasta neljällä hyvin saman tyyppisellä aluksella ja kaksi näistä kulkee Sto-Tal reitillä. Siljalla sisaraluksien ajattaminen toimiikin Hel-Sto, kun vaihtomatkustajia riittää molemmista päistä. Se tässä on se suurin kysymys, että paljonko Tal-Sto välille nousee virolaista / Virosta jengiä? Tietysti miehistökulut ovat Helsingin-reittiin verrattuna paljon pienemmät, mutta kyllä Tallink itse kilpailee itsensä kanssa Tallinnan ja Riian reittien kesken. -Kaupungit ovat samantyyppisiä. Henkilökohtaisesti pidän Riikaa eksoottisempana.   

Laivan on pystyttävä olemaan tuottava mahdollisimman ison osan kokonaisajasta. Sen lisäksi sen olisi oltava kaikilta osiltaan priimakuntoinen. Tämä tarkoittaa yhteenlaskien sitä, että laiturissaoloa muun, kuin huollon takia olisi vältettävä -poislukien tietysti sellaiset porauslauttareissut, joilla alus kykenee satamassa ollessaankin tuottamaan, eli Tallinkin tapauksessa Baltic Princessin lojuminen Tallinnassa.
Santeri on oikeassa siinä, että Tallinkilla on ylitarjontaa Tukholman risteilymarkkinoilla. Näin siis siinäkin tapauksessa, ettemme laske aamulähtöä Turkuun osaksi tätä tarjontaa. Päivä perillä-risteilyt totisesti syövät toistensa kakkua ja kolmen laivan seisottaminen samanaikaisesti päivittäin vierekkäisissä satamissa tuntitolkulla on, jos mikä, todellista hukkakäyttöä. Uudehkoille aluksille kun ei jatkuvasti kovin ratkaisevaa laatua olevia huoltotöitäkään tarjolla liene. Festari on tietysti tässä kohden oma lukunsa, muttei ymmärtääkseni mikään ihan romu sekään.
Kun BQ tuli STO-TLL-linjalle, eivät matkustajaluvut muuttuneet siellä oikeastaan ollenkaan -eivät siis ainakaan odotettuun tahtiin kasvaneet ja tuskin niin tekevät jatkossakaan. STO-RIX-linjallakin seilaa paljon tyhjää kapasiteettiä. Jos en ole ihan väärin eri lähteistä saamiani viestejä tulkinnut, on Riian reitillä kuitenkin asiat sikäli hyvällä tolalla, että sitä kautta kulkee säännöllisesti melko huomattavia määriä venäläisiä turistiryhmiä, joiden varaan voidaan olettaa kasvuakin syntyvän siinäkin tapauksessa, että nykytonnisto osoittautuisi reitille liian kookkaaksi. Tallinnan reitillä pietarilaisryhmiä karsii monikin asia, joista vähäisimpiä eivät liene virolaisten yleisestikin nuiva suhtautuminen venäläisiin ja Narvanmaan rajanylityspaikan Venäjällä laajalti tunnettu joustamattomuus mm.Suomen ja Latvian vastaisiin rajoihin verrattuna. Kun Viron ja Ruotsin välistä rahtiakin seilaa myös muilla aluksilla, on Tallinkilla todellisia haasteita alustensa pääasiallisten kotisatamien välisen linjan kehittämisessä. Tätä taustaa vasten reitin ykkösaluksen siirto tarkalleen ottaen määrittelemättömäksi ajaksi muualle hyvin lyhyellä varoitusajalla ei ole ollenkaan hyvää bisnestä, vaikka epäilemättä Turun pikaristeilyasiakkaat ovatkin varustamolle pikkujouluaikaan keskeisempi kohderyhmä.

Niinpä pitääkin nyt pitää jäitä hatussa, tapahtuupa Tallinkin linjastokehittämisessä melkein mitä tahansa. Mahdollisuuksiahan riittää. Oikeastaan ainoa linja, jonka nykymalliin ei voi kajota mitenkään, on HEL-MHQ-STO, siinä kun ei parane vaihtaa aluksia (Galaxyn pituisille kun ei Helsingissä myönnettäisi laituripaikkaa muualta kuin Jätkäsaaresta), poistaa MHQ:ssa käyntiä (verollinen viina olisi liian kallista) eikä siinä ehdi oikein ajaa päivävuoroakaan. Muualla monenkinlaisiin säätöihin on saumaa...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kari Liimatainen

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.12.2009, 16:14:46
Uusia lukuja marraskuulta, ym.

http://www.nasdaqomxbaltic.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=238330

Näyttäisi siltä, että ensimmäisen kerran pitkään aikaan Tallinkin rahtimäärissä näkyy jotain positiivista - Suomi-Ruotsi -reitin rahtiyksiköiden määrä noussut 5,4% marraskuuhun 2008 verrattuna. Kaiken kaikkiaan yksiköt kylläkin vielä miinuksella, mutta en muista milloin noissa rahtiyksiöissä olisi edellisen kerran ollut edes jotakin plussan puolella.

Kalevi Lehto

Aika heikolta näyttävät marraskuun luvut kaikenkaikkiaan. Eipä taida Tallink nousta suosta tällaisella menolla.
Tässä kuitenkin tietysti näkyy jo Silja Europan aiheuttama vaikutus Suomi-Ruotsi ja Viro-Ruotsi-lukuihin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kari Liimatainen

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Timo Toivonen

"Tere tulemast Titanicule!"

Jani Nousiainen

Eli ainakin jossain määrin Europan haaveri näkyy, kun juuri Suomi - Ruotsi linjalla pudotusta ja vielä rajummin Viro - Ruotsi välillä pudotusta. Rahdissa kasvu on kyllä yllättävää ja positiivistä. Noita lukuja katsoessa ei todellakaan ihme että päätyivät laittamaan Saksan laivat "huoltotauolle"
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Kalevi Lehto

#448
Mielestäni aikalailla odotetun kaltaiset luvut matkustajamäärien osalta, mutta yli kolmenkymmenen prosentin nousu Suomi-Ruotsi-liikenteen rahtimäärässä oli kyllä pienoinen yllätys. Myös henkilöautojen määrän kasvu on yllättävän suuri. Mutta Suomi-Saksa-linja lienee tosiaankin "kypsää kauraa" näidenkin lukujen valossa. Saapa nähdä, yrittävätkö sitä vielä kesäkaudella?!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

Oikeastaan Europan haverin ei tarvitsisi näkyä FIN-SWE-luvuissa juuri ollenkaan, saatiinhan BQ kuitenkin paikkaajaksi varsin nopeasti. Ja eihän se sikäli näykään, että varmaan varaustilanteessa tapahtui jopa nousua, kun tieto korvaajasta levisi Suomen markkinoille.
Rajun kapasiteettipudotuksen myötä EST-SWE-liikenteen kohdalla olisi luullut pudotusta olevan jopa enemmän -eli puheet tarpeettoman rajusta ylikapasiteetistä siinä lienevät aiheellisia. Yllätyksenä pitäisin sitä, että mainitulla alueella rahtiyksikköjen pudotus on vain viiden prossan luokkaa -ilmeisesti Regal Starin käyttökate kohosi BQ:n Turun-retken aikana merkittävästi. Huomioiden sen, ettei Tallinkin pääkilpailija tuolla reittialueella tunnu kovin luotettavalta, voisi jopa olla ihan perusteltua ottaa jatkossa BQ:n kaveriksi Tukholman linjalle toinen fastereista esim.Baltic King-nimellä, jolloin tuote tehostuisi ja vajaatehoinen Kapellskärin linja voitaisiin lopettaa.

Saksan linjaa Tallink ei ole virallisesti lopettanut, mutta epäilen vahvasti, että tässä parin viikon päästä Helsingin messukeskuksessa pidettävässä häppeningissä varustamon edustajilla on tästäkin asiasta jotain uutta kerrottavaa.. 8)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950