Kirjoittaja Aihe: Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys  (Luettu 342442 kertaa)

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2259
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys
« Vastaus #1035 : 04.10.2017, 21:26:23 »
Vikingin ja Eckerön ristiinomistus toteutuu osin jo nyt kuten kaikki hyvin tiedämmekin, ja se voisi jatkossa lisääntyäkin, mutta tämä tuskin aiheuttaisi varustamojen imagollista yhtymistä.
Eikä siinä mielessä voisikaan, että kilpailuviranomaisilla olisi todennäköisesti sanansa sanottavana yhdistyneen Vickerön matkustajamääristä Ahvenanmaa-Ruotsi -liikenteessä sekä Tukholman lyhytristeilyillä. Helsinki-Tallinna -liikenne taitaa olla ainoa, jossa yhdistyminen menisi varmasti läpi. (Toki jos veikkaukset siitä, että Vikingin uusi Kiinatar korvaisi sekä Amorellan että Cinderellan pitävät paikkansa niin yhdistymisen tiellä olisi vähemmän esteitä). Sinällään jos kilpailuviranomaiset eivät olisi tiellä niin Vikingin ja Eckerön fuusio olisi loistoveto, yksi vahva ahvenanmaalainen varustamo olisi kuitenkin parempi kuin kaksi keskenään kilpailevaa.

Kilpailuviranomaiset eivät hyväksyisi Grimaldia koko Tallinkin ostajaksi, sillä se saisi määräävän markkina-aseman Suomen ja Ruotsin välillä. Moby sen sijaan voisi Tallink Siljan tai jonkun osan siitä ostaakin ilman tätä rasitetta
Voisi tietysti miettiä, liittyykö Siljan ja Tallinkin brändien erottaminen jotenkin tähän mahdolliseen myyntikuvioon. Todennäköisesti kilpailuviranomaisten tulkinta olisi, että Grimaldi ei voi ainakaan Turku-Tukholmaa ostaa, eikä välttämättä Helsinki-Tukholmaakaan - mutta entä jos Grimaldi ostaakin vain ne (kannattavimmat) Tallink-brändin alla ajetut linjat, ja Silja jää erikseen vielä virolaisomistukseen odottamaan toista ostajaa?

Mobyltä on huhujen mukaan mennyt rahahanat kiinni; rahoittajapankit eivät ole olleet lainkaan tyytyväisiä jatkuvaan laajentumiseen, jonka taloudelliset tulokset ovat (ainakin toistaiseksi) olleet laihoja.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 389
Vs: Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys
« Vastaus #1036 : 05.10.2017, 10:12:28 »
Viking/Eckerö:
Helsinki-Tallinna XPRS ja Gabriella, uudisrakennusta jossain vaiheessa
Turku-Åland-Tukholma China 1 ja China 2
Helsinki-Maris-Tukholma Grace ja Cinderella
Tukholma-Maris Birka
Ahvenanmaan lyhytreitit Finlandia ja Amorella siihen asti kun XPRS vapautuu uudisrakennuksen tieltä.

Grimaldi/TallinkSilja:
Helsinki-Tallinna Megastar, Gigastar ja Europa
Turku-Kapellskär risteilyt Galaxy
Naantali-Kapellskär Nordlink, +1 Star-luokasta
Helsinki-Maris-Tukholma Serenade, Symphony
Tallinna-Maris-Tukholma Baltic Princess, Baltic Queen
Riika-Tukholma Victoria Romantika

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3783
  • Liputuskysymys...
Vs: Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys
« Vastaus #1037 : 05.10.2017, 14:08:09 »
Jos Grimaldi olisi oikeasti kiinnostunut Viron yhteyksistä, se olisi jo aloittanut Vuosaaren ja Muugan välisen yhteyden HEL-TRA-linjan aluksilla niiden päivätauon puitteissa. Jos tämä muodostuisi menestykseksi, linjaa voisi täydentää jollain pienemmällä aluksella, jonka kulkemisia voisi säädellä viikonpäivien ja kysynnän mukaan. Ratkaisu olisi varmasti edullisempi kuin Tallinkin osto, jossa mukana saataisiin vähemmän toimivia tuotteita -ja yksi parhaista, eli Sere ja Symppa kenties jouduttaisiin jättämään ulkopuolelle.
Tallinkin kiinnostavuutta kokonaisuutena laskee kummasti se, että sillä yksinkertaisesti on liikaa risteilijäkonseptin mukaisia laivoja, joiden rahdinkuljetusmahdollisuus ei ole optimaalinen. On aika vaikea kuvitella kenenkään edes harkitsevan Tallinkin nykytonniston ostoa ilman selkeää suunnitelmaa uudelleensijoittelusta. Ja koska idän valtio näyttää liukuvan aina vain arveluttavampaan suuntaan, ei sinnekään mitään operatiivisia laajennuksia kannattane tehdä.
Voisi tietysti miettiä, liittyykö Siljan ja Tallinkin brändien erottaminen jotenkin tähän mahdolliseen myyntikuvioon.
Niinpä.  ::)

« Viimeksi muokattu: 05.10.2017, 15:11:30 kirjoittanut Mikko-Oskari Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1425
Vs: Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys
« Vastaus #1038 : 05.12.2017, 19:58:33 »
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964