Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Esa-Pekka Helanne

Asiakkaita on myös siirtynyt myös lisääntyvissä määrin matkustamaan Helsinki–Riika-reitillä.

Ohhoh, missäs välissä Tallink on alkanut liikennöidä Helsingistä Riikaan. :o ;D
Miksi lykätä huomiseksi se, minkä voit lykätä ensi viikkoon?

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Esa-Pekka Helanne - 19.12.2007, 14:50:41
Asiakkaita on myös siirtynyt myös lisääntyvissä määrin matkustamaan Helsinki–Riika-reitillä.

Ohhoh, missäs välissä Tallink on alkanut liikennöidä Helsingistä Riikaan. :o ;D

Niinpä. Ja muutenkin - miksi tämä Riikan reitti on nostettu tässä esiin?? En ymmärrä pointtia... suoraan sanottuna paska artikkeli.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 19.12.2007, 17:13:56
Niinpä. Ja muutenkin - miksi tämä Riikan reitti on nostettu tässä esiin?? En ymmärrä pointtia... suoraan sanottuna paska artikkeli.
Artikkelissahan Tallink yrittää selittää muiden reittien matkustajakatoa sillä, lähinnä Tukholma-Helsinki-reitin, että matkustajat olisivat siirtyneet Tukholma-Riika-reitille (jutussa se on virheellisesti mainittu Helsinki-Riika) ja nimenomaan ruotsalaiset matkustajat.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Timo Toivonen

OT Juu alkuperäisessä Dagens Nyheterin ruotsinkielisessä artikkelissa on juuri tuo Helsinki-Riika -reitti mainittu ja ovat Taloussanomissa vaan suomentaneet artikkelin omaan lehteensä. Taattua Seiska... ei kun siisTaloussanomat-laatua - ei minkäänlaista lähdekriittisyyttä tai tietojen tarkastelua.

Hyvä kun lopettavatkin tuon talouslehden paperiversion.
"Tere tulemast Titanicule!"

Erkki Kangasviita

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 19.12.2007, 17:58:22
Artikkelissahan Tallink yrittää selittää muiden reittien matkustajakatoa sillä, lähinnä Tukholma-Helsinki-reitin, että matkustajat olisivat siirtyneet Tukholma-Riika-reitille (jutussa se on virheellisesti mainittu Helsinki-Riika) ja nimenomaan ruotsalaiset matkustajat.

A) Selityksiä/päätelmiä ei tässä tee Tallink, vaan Laura Jaakola
B) Artikkelissahan päivitellään nimenomaan Tallink Siljan matkustajakatoa - sitä että varustamo on menettänyt viidenneksen asiakkaistaan. Jos asiakkaat ovat siirtyneet Serenadelta Regina Balticalle, niin ei se varustamon kokonaismatkustajamäärissä näy mitenkään.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Erkki Kangasviita - 19.12.2007, 18:47:27
A) Selityksiä/päätelmiä ei tässä tee Tallink, vaan Laura Jaakola
B) Artikkelissahan päivitellään nimenomaan Tallink Siljan matkustajakatoa - sitä että varustamo on menettänyt viidenneksen asiakkaistaan. Jos asiakkaat ovat siirtyneet Serenadelta Regina Balticalle, niin ei se varustamon kokonaismatkustajamäärissä näy mitenkään.
"Laivayhtiö kertoo matkustajien vähenemisen johtuvan yhtiön aluksen Skywindin myymisestä. Lisäksi uuden varausjärjestelmän käyttöönotto ei ole sujunut aivan mutkattomasti. Asiakkaita on myös siirtynyt myös lisääntyvissä määrin matkustamaan Helsinki–Riika-reitillä.

Vaikka Tallink Siljan Riikaan matkustavaan siirtyneet asiakkaat laskettaisiin mukaan matkustajamääriin, lähes kuusi prosenttia asiakkaista on silti kaikonnut."

Tuonoloinen lainaus tuosta lehtijutusta, minusta siinä Tallink kertoo syitä matkustajamäärien vähenimiseen. Kaikki asiakkaat eivät todellakaan ole siirtynet Regina Balticalle, vaan sitä pudotusta kokonaismäärissä on tullut jutun mukaan se 6 % Tallinkin mukaan.

Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Hetkinen, käsittelikö tämä topic nyt Tallinkin matkustaja ja rahtimäärien kehitystä vai Vikingin tilinpäätöstä?!
No, yhtä kaikki
Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 19.12.2007, 20:47:51
"Laivayhtiö kertoo matkustajien vähenemisen johtuvan yhtiön aluksen Skywindin myymisestä. Lisäksi uuden varausjärjestelmän käyttöönotto ei ole sujunut aivan mutkattomasti...
Kuten aikaisemminkin täällä on jossakin ollut puhetta Tallink-Siljan matkustajamäärien laskusta ja sen selittymistä Skywind-aluksen myymisellä, niin millään muotoa koko pudotus ei voi johtua yhden junalautan poistumisella, siinämäärin pieni oli Skywindin koko matkustajakapasiteetti. Kyllähän ne Tallinkillakin hyvin tietävät, mistä asiakasmäärän lasku tosiasiallisesti on johtunut, mutta edelleenkään eivät sitä näköjään halua julkisesti myöntää.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.12.2007, 21:36:01
Hetkinen, käsittelikö tämä topic nyt Tallinkin matkustaja ja rahtimäärien kehitystä vai Vikingin tilinpäätöstä?!
Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitystä. Muutama harhaanjohtava otsikko johtuu siitä, että eräs noheva kirjoittaja päätti suuressa viisaudessaan linkittää tuon Taloussanomien uutisen Vikingiä koskevaan topiciin...

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.12.2007, 21:36:01
No, yhtä kaikkiKuten aikaisemminkin täällä on jossakin ollut puhetta Tallink-Siljan matkustajamäärien laskusta ja sen selittymistä Skywind-aluksen myymisellä, niin millään muotoa koko pudotus ei voi johtua yhden junalautan poistumisella, siinämäärin pieni oli Skywindin koko matkustajakapasiteetti.
Johan tuolla topicin edellisellä sivulla tuon täsmälleen saman asian Sky Windistä jo toteat. Mikä idea asian toistamisella on? Varsinkin, kun tässäkin topicissa on jo pariin otteeseen todettu, että viime kuukausien notkahdukseen on enemmänkin vaikuttanut tuo varausjärjestelmäkriisi...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.12.2007, 22:09:56
Muutama harhaanjohtava otsikko johtuu siitä, että eräs noheva kirjoittaja päätti suuressa viisaudessaan... Varsinkin, kun tässäkin topicissa on jo pariin otteeseen todettu, että viime kuukausien notkahdukseen on enemmänkin vaikuttanut tuo varausjärjestelmäkriisi...
Kiva sana tuo "noheva", enpä ole ennen kuullutkaan, mitä se muuten tarkoittaa? Täytyy kysyä kun en näin turkulaisena oikein tuota Stadin slangia ymmärrä...
Ja mitä tulee tuohon Tallinkin "notkahdukseen", niin melkoisen vakuuttunut olen kyllä siitä, että varausjärjestelmäongelmien osuus siihen on olemattoman pieni, kyllä siinä on aivan muita syitä takana.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

#84
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.12.2007, 22:44:25
Kiva sana tuo "noheva", enpä ole ennen kuullutkaan, mitä se muuten tarkoittaa?
http://jospa.vuodatus.net/blog/129694

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 19.12.2007, 22:44:25
Ja mitä tulee tuohon Tallinkin "notkahdukseen", niin melkoisen vakuuttunut olen kyllä siitä, että varausjärjestelmäongelmien osuus siihen on olemattoman pieni, kyllä siinä on aivan muita syitä takana.
Ja nyt kaikkien pitäisi olla sitä mieltä, että varausjärjestelmäongelmien vaikutus on olemattamon pieni, koska Kalevi Lehto on asiasta "melkoisen vakuuttunut".

Minä en kuitenkaan tyydy luottamaan pelkkiin omiin uskomuksiini, vaan pyrin ottamaan asiasta selvää myös muualta kuin talouslehtien artikkeleista. Mitä nyt olen tuosta varausjärjestelmäkriisistä alan ihmisiltä kuullut, niin se on ollut paljon pahempi, mitä täällä on siitä annettu ymmärtää. Jos esimerkiksi ryhmävaraukset ovat täysin sekaisin, vie niiden setviminen resursseja uusien matkojen myynniltä. Pahimmillaanhan Tallink ei ottanut ollenkaan vastaan uusia ryhmävarauksia, ja välillä ryhmävarauslinjan soittajat ohjattiin yksistyisasiakkaiden palvelulinjoille. Näinollen Tallinkilta lienee viime kuukausina jäänyt monta ryhmävarausta saamatta, joka on väistämättä heijastunut matkustajamääriinkin.

Onhan tuo nähtävissä näistä tilastoistakin. Ennen varausjärjestelmäkriisiä Tallinkin matkustajamäärät Suomi-Ruotsi välillä olivat pudonneet aiempina kuukausina noin 5-10%, mutta ensimmäisestä kriisikuukautena tulikin yhtäkkiä pudotusta yli 20%. Kun tuolloin ei tapahtunut mitään muuta Tallink Siljaan liittyvää skandaalia, joka olisi noin rajun pudotuksen voinut selittää, pitäisi olla aika helppo homma päätellä syyn olevan juuri tuo varausjärjestelmäkriisi.

Tässä vielä Kaleva Travelin tiedote tuosta kriisistä. Jos olisit itse asemassa, jossa sinun pitäisi esimerkiksi järjestää monen sadan hengen pikkujoulut laivalla, ja saada varaukset lyötyä lukkoon mahdollisimman pian, niin laskisitko yhtiön varaan, joka ei pysty ottamaan vastaan uusia ryhmävarauksia lähitulevaisuudessa? Vai valitsitko sittenkin jonkun muun varustamon tai juhlimispaikan joka pystyy hoitamaan varauksen siltä istumalta?

Tällä foorumilla on ongelmana, että tänne on viime aikoina pesiytynyt liikaa näitä tavallisia tallaajia, jotka katsovat asioita puhtaasti siitä omasta yksittäisen risteilymatkustajan näkökulmasta, ja elävät harhakuvitelmassa, että heidän asiakasryhmänsä muodostaa 99% laivayhtiön liikevaihdosta. Näinollen ongelma joka koskettaa enemmän jotain toista asiakasryhmää, kuten ryhmä- tai kokousmatkailijoita ei tietenkään voi olla vakava, kun kysehän on marginaaliryhmän ongelmasta! Todellisuus on kuitenkin aivan toisenlainen...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.12.2007, 23:40:19
Ja nyt kaikkien pitäisi olla sitä mieltä, että varausjärjestelmäongelmien vaikutus on olemattamon pieni, koska Kalevi Lehto on asiasta "melkoisen vakuuttunut".
Täytyypä nyt tähän todeta, hyvä Miran, että todellakaan en tässä nyt yritä kääntää kenenkään mielipiteitä mihinkään suuntaan, ajatelkoon jokainen tästäkin asiasta ihan itsenäisesti omalla tavallaan, näitä toisten puolesta ajattelevia "besserwissereitähän" täällä riittää ilman meikäläistäkin.
Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.12.2007, 23:40:19
Tällä foorumilla on ongelmana, että tänne on viime aikoina pesiytynyt liikaa näitä tavallisia tallaajia, jotka katsovat asioita puhtaasti siitä omasta yksittäisen risteilymatkustajan näkökulmasta, ja elävät harhakuvitelmassa, että heidän asiakasryhmänsä muodostaa 99% laivayhtiön liikevaihdosta. Näinollen ongelma joka koskettaa enemmän jotain toista asiakasryhmää, kuten ryhmä- tai kokousmatkailijoita ei tietenkään voi olla vakava, kun kysehän on marginaaliryhmän ongelmasta! Todellisuus on kuitenkin aivan toisenlainen...
Ehdotan, että katsotaan täällä asioita laajakatseisesti eri näkökulmista, eikä leimata ketään miksikään "tavalliseksi tallaajaksi", tuollainen ylimielinen asenne ei mielestäni kuulu tänne erilaisten laivaharrastajien yhteiselle keskustelufoorumille!
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Miran Hamidulla

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 00:15:00
Ehdotan, että katsotaan täällä asioita laajakatseisesti eri näkökulmista
No nyt olet vihdoin asian ytimessä! Nimenomaan laajakatseisesti ja eri näkökulmista! Jotta voi sanoa jotain järkevää tähän topiciin pitää asioita nimenomaan katsoa laajakatseisesti ja ymmärtää mm. ryhmä- ja rahtiasiakkaidenkin näkökulmia eikä vain sitä yhtä tavallisen risteilymatkalaisen näkökulmaa, joka on aivan liian rajoittunut voidakseen tehdä asioista riittäviä johtopäätöksiä.

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.12.2007, 00:15:00
eikä leimata ketään miksikään "tavalliseksi tallaajaksi", tuollainen ylimielinen asenne ei mielestäni kuulu tänne erilaisten laivaharrastajien yhteiselle keskustelufoorumille!
Täytyy sanoa, etten todellakaan jaksa olla mikään mukava mies, joka loputtomiin jaksaa ajatella, että "annetaan kaikkien kukkien kukkia", jos yhdet ja samat nimet käyvät lähes jokaiseen Tallinkin/Vikingin taloutta koskevaan topiciin kertoilemassa samaa itseään toistavaa ja hyvin rajoittuneesta näkökulma kirjoitettua asiaansa. Mielestäni tällainen "kadunmiehen" näkökulma ei tuo tälle foorumille mitään lisäarvoa, kun tämä todellakin on ainakin alkujaan ollut laivaharrastajien foorumi, ja harrastaminen yleensä tarkoittaa sitä, että asiaan perehdytään hieman pintaa syvemmältä...
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 20.12.2007, 00:46:18
No nyt olet vihdoin asian ytimessä! Nimenomaan laajakatseisesti ja eri näkökulmista! Jotta voi sanoa jotain järkevää tähän topiciin pitää asioita nimenomaan katsoa laajakatseisesti ja ymmärtää mm. ryhmä- ja rahtiasiakkaidenkin näkökulmia eikä vain sitä yhtä tavallisen risteilymatkalaisen näkökulmaa, joka on aivan liian rajoittunut voidakseen tehdä asioista riittäviä johtopäätöksiä.
Täytyy sanoa, etten todellakaan jaksa olla mikään mukava mies, joka loputtomiin jaksaa ajatella, että "annetaan kaikkien kukkien kukkia", jos yhdet ja samat nimet käyvät lähes jokaiseen Tallinkin/Vikingin taloutta koskevaan topiciin kertoilemassa samaa itseään toistavaa ja hyvin rajoittuneesta näkökulma kirjoitettua asiaansa. Mielestäni tällainen "kadunmiehen" näkökulma ei tuo tälle foorumille mitään lisäarvoa, kun tämä todellakin on ainakin alkujaan ollut laivaharrastajien foorumi, ja harrastaminen yleensä tarkoittaa sitä, että asiaan perehdytään hieman pintaa syvemmältä...
No tuohon laajakatseisuuteen ainakin omasta mielestäni kuuluu oleellisesti myös asiakkaan ja matkustajan näkökulma. Ja oma laivaharrastukseni on nyt sattuneesta syystä kohdistunut juuri matkustaja ja autolauttaliikenteeseen ja täällä Suomessa se nyt keskittyy aika pitkälti Tallinkiin ja Vikingiin ympärille, joten tietenkin minä ja ne muutamat muut kirjoitamme juuri niihin topiceihin, jotka itseämme kiinnostavat. Ja erilaisista, enemmän tai vähemmän rajoittuneista näkökulmistahan se laajakatseisuus juuri syntyy. En tiedä, mikä sitten tekee laivaharrastajasta niin erinomaisen, että nousee "tavallisen tallaajan" ja "kadunmiehen" kastia hieman ylemmäs näissä piireissä. Itse olen harrastanut näitä asioita nyt ehkä hieman yli 40 vuoden ajan ja laivamatkailua vuodesta 1971, enkä näköjään vielä täytä kriteerejä. Minä muuten puolestani olen oikein mukava mies, enkä siksi aina oikein pidä tavastasi leimata täällä jonkinasteisiksi idiooteiksi kaikki, ketkä nyt sattuvat olemaan jostakin asiasta kanssasi eri mieltä.
Mutta tässä nyt hieman tähän topiciin kuuluvaa asiaakin, eli Tallinkin negatiiviseen tuloskehitykseen. (ohessa linkki TS:n tämänpäiväiseen asiaa käsitelleeseen juttuun:) http://www.turunsanomat.fi/talous/?ts=1,3:1004:0:0,4:4:0:1:2007-12-20,104:4:505919,1:0:0:0:0:0:
Tässä aikaisemmin on pohdiskeltu syitä Tallinkin, erityisesti ex-Silja-liikenteen matkustaja ja rahtimäärien pudotusta. Varmasti osasyyllinen siihen on ollut Sky Windin poistuminen liikenteestä, osaltaan varausjärjestelmän ongelmat, mutta aivan epäilemättä pääasiallinen selitys kyseisenlaiseen kehitykseen on Tallink-yhtiön huonolla maineella ainakin suomalaisen(ilmeisesti myös ruotsalaisen) asiakaskunnan keskuudessa, mistä on ollut seurauksena suuren asiakasmäärän menettäminen kilpailijalle ja myös koko  matkustamisen ja risteilyjen kokonaismäärän väheneminen. Kyllähän tämä asia todennäköisesti Tallinkillakin tiedostetaan, pitäisi ainakin, mutta ainakaan toistaiseksi en ole huomannut missään haastattelussa tai vastaavassa kenenkään Tallinkilta sitä myöntävän, mikä toki on toisaalta ihan ymmärrettävää. Mitä noin yleensä muuten tulee Tallinkiin ja viimeaikaiseen uutisointiin yhtiötä koskien, niin mielestäni tietynlaista kehitystä on tapahtunut. Mitään suurempia skandaaleja ei ole tullut julkisuuteen vähään aikaan, eikä lehdistössäkään ole juuri näkynyt mitään Tallinkinvastaista revittelyä. Ehkä ovat virolaisetkin jo hieman oppineet PR:n ja yrityskuvan vaikutuksesta yhtiön tuloksentekokykyyn, hyvä niin.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Artsi Leskinen

Lainaus käyttäjältä: Artsi Leskinen - 19.12.2007, 14:17:40

Ja miten tämä viesti liittyi aiheeseen "Viking Linen tilinpäätös ajalta 11/2006 - 10/2007"?


Hassu kysymys... Samalla konseptilla toimivan, samoilla reiteillä liikennöivän, samoista matkustajista taistelevan tärkeimmän kilpailijan tilanne? No ei varmaan mitenkään sitten.

Joku tietysti saattaisi ajatella, että Siljan matkustajamäärillä ym. on jotain tekemistä myös sen kanssa minkälaiseksi Viikkarin tilinpäätös muodostuu?

Mutta joo, yritän olla jatkossa tarkempi ja kirjoittaa oikean otsikon alle ja sielläkin muistaa mainita, että tämä ja tämä uutinen on jonkun tavallisen tallaajan kirjoittama ja siis täysin erheellinen ja kokonaiskuvaa ymmärtämätön. Laivabisnes kun on ilmeisesti sellaista salatiedettä, että mitkään liiketoiminnan tunnusluvut eivät kerro mitään todellisesta tilanteesta, ainakaan jos laivan kyljessä sattuu olemaan sinisiä raitoja tai kirahvinkuvia. Lisäksi yksi rekkamies vastaa noin kolmeasataa risteilymatkustajaa, ja oikeastaan kaikki olisivat tyytyväisempiä, jos laivoilla kuljetettaisiin vain karjaa ja junanvaunuja.

Timo Selkälä

Lainaus käyttäjältä: Miran Hamidulla - 19.12.2007, 23:40:19
Onhan tuo nähtävissä näistä tilastoistakin. Ennen varausjärjestelmäkriisiä Tallinkin matkustajamäärät Suomi-Ruotsi välillä olivat pudonneet aiempina kuukausina noin 5-10%, mutta ensimmäisestä kriisikuukautena tulikin yhtäkkiä pudotusta yli 20%. Kun tuolloin ei tapahtunut mitään muuta Tallink Siljaan liittyvää skandaalia, joka olisi noin rajun pudotuksen voinut selittää, pitäisi olla aika helppo homma päätellä syyn olevan juuri tuo varausjärjestelmäkriisi.

Tällä foorumilla on ongelmana, että tänne on viime aikoina pesiytynyt liikaa näitä tavallisia tallaajia, jotka katsovat asioita puhtaasti siitä omasta yksittäisen risteilymatkustajan näkökulmasta, ja elävät harhakuvitelmassa, että heidän asiakasryhmänsä muodostaa 99% laivayhtiön liikevaihdosta. Näinollen ongelma joka koskettaa enemmän jotain toista asiakasryhmää, kuten ryhmä- tai kokousmatkailijoita ei tietenkään voi olla vakava, kun kysehän on marginaaliryhmän ongelmasta! Todellisuus on kuitenkin aivan toisenlainen...

Tämä varausjärjestelmän ongelma on oikeastaan pahin mihin yhtiö voi joutua: Se mikä sattui Valkeat Laivat sivuston pitäjälle ei todellakaan ollut yksittäistapaus. Sitä en tiedä onko uusi järjestelmä pitkän päälle parempi vai ei, mutta kun kymmenien ja jopa satojen matkustajien varauksia tai osia varauksista katoaa tietää se paitsi lisäkuluja, lisätöitä (mikä on taas kerran lisäkuluja) sekä tyytymättömiä asiakkaita. Jos myynti ei pelaa niin tulojakaan ei tule.

Ketkä ovat nämä ryhmäasiakkaat? No, paitsi Kalevan ja muiden matkatoimistojen pääruoka eli risteilymatkustajat - joilla todellakaan kaikilla ei vielä ole mitään tekemistä toistensa kanssa - esimerkiksi Joensuun/Imatran suunnalta tulevat eläkeläiset, Japanilaiset turistit ja kokousmatkustajat. Noista ensimmäinen ei välttämättä tuo juuri lipputuloja mutta sitäkin enemmän kuluttavat laivalla, toinen maksaa listahinnan matkastaan ja kuluttaa laivalla kuin viimeistä päivää ja kolmas ryhmä on jostakin syystä pidetty niin tärkeänä ainakin Vikingillä että heille on jopa omat osastonsa... Sanoisin jopa että tuo 20 % pudotus osoittaa kuinka tärkeä tuo ryhmäbisnes on - sillä voitte olla varmoja siitä että pääosa ryhmistä on pyritty hoitamaan ja (myöskin aika varmoja) pudotus tulee lähinnä sieltä koska tavalliset tallaajat yleensä saavat sen oman yhden hyttinsä joka tapauksessa.

Voimme vain arvata minkälaisen siivun tuloista tuo on vienyt...
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.