Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 08.05.2008, 09:10:29
Mielenkiintoista on, että Saksan liikenteen matkustajamäärät ovat olleet hienoisessa nousussa muutaman kuukauden siitäkin huolimatta että SF VIII jätti viikon lähdöt ajamatta tänä vuonna huhtikuussa. Nuo rahdin tiputukset ovat kyllä sellaisia, että ne kaksi laivaa riittävät varmasti tuolle reitille loppuvuonna.
Lisäksi Superfasteilla on koko kevään ajan ollut voimassa aikataulu, jossa sunnuntailähdöt Rostockista ja maanantailähdöt Helsingistä & Tallinnasta jäävät pois - viime keväänä käsittääkseni näin ei toimittu.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Olli Tuominen - 07.05.2008, 22:19:07
Kun otat huomioon sen, että Sky Wind on myyty ja Sea Wind ei kuljeta matkustajia -> pienempi matkustajakapasiteetti (Sky Wind 364 matkustajaa, Sea Wind 220 matkustajaa)

Matkustajamäärä väheni yli 70000:lla tuo Windien menetetty kapasiteetti on tuosta lukemasta vain pieni määrä.
Perämies on erämies.

jonas

Lainaus käyttäjältä: Jarkko Korhonen - 08.05.2008, 13:28:57
Matkustajamäärä väheni yli 70000:lla tuo Windien menetetty kapasiteetti on tuosta lukemasta vain pieni määrä.

Potentiaalinen matkustajamäärä, eli kuukauden ajalta sen mitä Windit voivat otta on 625 x 4 x 30 = 32 100 matkustajaa, eli vaikka olisivat ottaneet vain puolet tuosta kyytiin joka kerta niin menetys olisi kuitenkin 16 000 matkustajan luokkaa kuukaudessa.


Kalevi Lehto

Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 13.05.2008, 20:44:12
Tässä Taloussanomien uutisointia asiasta:
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2008/05/08/tallink-menetti-matkustajia/200812751/139


Suoraan Tallinkin pörssitiedotteesta:

On the other routes, the different time of the Easter holidays this
year results in the lower passenger numbers compared to the last year. The
popular Easter holidays with higher cruising activity were this year earlier,
in March but last year in April.


Eli jos taloussanomat ei ota huomioon pääsiäisliikenteen vaikutusta, ei voi muuta sanoa kuin että käsitykseni kyseisen lehden asiantuntevasta talousuutisoinnista ei juuri muuttunut.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 20.05.2008, 14:40:12
Suoraan Tallinkin pörssitiedotteesta:

On the other routes, the different time of the Easter holidays this
year results in the lower passenger numbers compared to the last year. The
popular Easter holidays with higher cruising activity were this year earlier,
in March but last year in April.


Eli jos taloussanomat ei ota huomioon pääsiäisliikenteen vaikutusta, ei voi muuta sanoa kuin että käsitykseni kyseisen lehden asiantuntevasta talousuutisoinnista ei juuri muuttunut.
Pörssitiedoitteissaanhan tuo yhtiö kyllä aina yrittää maalata mustan valkoiseksi.
Ja olivathan luvut selkeästi laskusuunnassa maaliskuussakin, varsinkin Suomi-Ruotsi liikenteen osalta, että se siitä...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 20.05.2008, 20:29:40
Pörssitiedoitteissaanhan tuo yhtiö kyllä aina yrittää maalata mustan valkoiseksi.
Ja olivathan luvut selkeästi laskusuunnassa maaliskuussakin, varsinkin Suomi-Ruotsi liikenteen osalta, että se siitä...

Niin paljonko olivat? Etteivät vaan lähelle sen SeaWind Linen kapasiteetin verran?  :D

Repe

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 21.05.2008, 10:25:00
Niin paljonko olivat? Etteivät vaan lähelle sen SeaWind Linen kapasiteetin verran?  :D
Matkustajaluvut tippuivat Suomi-Ruotsi -liikenteen osalta juuri sen 16 000 matkustajaa, jonka Windit veisivät omien laskujesi mukaan puolitäynnä.

Mutta kyllä ne matkustajaluvut todellisuudessakin putosivat, koska maaliskuussa oli tosiaan se pääsiäinen(ja melkein uskon, ettei Seawindeillä ollut ihan 300 matkustajaa lähtöä kohden). En jaksa myöskään uskoa, että Tallinkin tarkoitus oli lakkauttaessaan Seawindin toiminnan luovuttaa kaikkia matkustajia muille yhtiöille, vaan laskuissa lienee ollut myös Seawindien matkustajien siirtymistä Europallle ja Festivalille.Toisaalta taas hiihtoloman ja pääsiäisloman lähekkyys on voinut verottaa perheiden risteilyintoa

Aikamoinen Tallinkritari  :P.

jonas

#203
Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 22.05.2008, 15:06:21

Mutta kyllä ne matkustajaluvut todellisuudessakin putosivat, koska maaliskuussa oli tosiaan se pääsiäinen(ja melkein uskon, ettei Seawindeillä ollut ihan 300 matkustajaa lähtöä kohden). En jaksa myöskään uskoa, että Tallinkin tarkoitus oli lakkauttaessaan Seawindin toiminnan luovuttaa kaikkia matkustajia muille yhtiöille, vaan laskuissa lienee ollut myös Seawindien matkustajien siirtymistä Europallle ja Festivalille.Toisaalta taas hiihtoloman ja pääsiäisloman lähekkyys on voinut verottaa perheiden risteilyintoa


Toki. Yritän vain sanoa, ettei muutos ole niin dramaattinen kuin voisi luulla. Tosiasia joka tapauksessa on, ettei Siljan Ruotsin reitit vedä yhtä paljon matkustajia kuin aiemmin. Silloin vaihtoehtona on täällä jo monesti mainitut kulurakenteen karsiminen, sopivamman kaluston hankkiminen ja lisäksi keskittyminen markkinointiin, joko houkuttelemalla laajaa yleisöä laivoille esim. ilmaisilla (tai lähes) risteilyillä, tai markkinoinnin keskittämistä tietynlaisille kohderyhmille (ryhmät, yritykset, kauempaa tulevat turistit jne.). Edelleen onboard-salesin osuus on kuitenkin yksittäisiä vaihteluja matkustajamäärissä pidemmän päälle merkittävämpi asia. Tämä varmasti on helppo ymmärtää sillä, mitä Vaasan liikenteelle tai vaikkapa kanaalin ja Tanskan salmien liikenteelle tapahtui kun verovapaus poistui. Yritys- ja yhteisövieraillehan vuokrataan tunnetusti kokonaisia vuoroja, mitä ei varmasti tehtäisi jos se ei kannattaisi niin paljoa että useita vuoroja vuodessa jää ajamatta.

Mikko-Oskari Koski

Niin, määräthän eivät vielä kerro sitä, kuinka paljon ne tuottivat voittoa/tappiota. Mutta harvemmin kukaan mitään ilmaiseksi kuskaa, varsinkaan rahtia.

Itselläni noissa vertailuissa otti eniten silmään lukema, että Latvian ja Ruotsin välinen rahtiliikenne olisi kasvanut peräti 75%. Se on todella paljon -varsinkin, kun huomioidaan, että toinen linjalla operoivista aluksista on rahdinkuljettajana nykymittapuussa suorastaan onneton. Matkustajamäärien pudotus samalla reitillä on vähäinen, mutta sikäli merkittävä, että Festarilla on töitä saada linjan imago taas kohotettua sille tasolle, jolla se tällä hetkellä on vain Regina Baltican kulkupäivinä. Toisaalla esitetyt heitot Fasterien siirtämisestä tälle linjalle ovat aika heikosti perusteltuja, linjan rahtilukemat ovat kuitenkin sen verran matalat, ettei matkustajatuotetta kannata ainakaan heikentää. Lisäksi esim.Scandlinesin Ventspilsin ja Nynäshamnin välinen reitti taitaa olla monesti rahdille pääkaupunkien välistä linjaa sopivampi.
Helsingin ja Tallinnan välillä kasvu on luonnollista seurausta uusista aluksista ja Baltian lisääntyneistä matkailupalveluista. Onkin mielenkiintoista nähdä, mihin suuntaan se kehittyy -haetaanko yhä myös risteilyturismia vai onko kaikki matkustajaliikenne tässä jatkossa ylimenoa? Riittävätkö Shuttlet yksinään hoitamaan kaiken liikenteen reitillä sitten, kun Baltic Princessin uutuudenviehätys on mennyt..?

Ainahan nuo tilastot jotain osoittavat siitäkin, missä kohden kysyntä kohtaa tarjonnan ja vv. Monesti laivafirman käytännön tason tärkein ominaisuus on hyvä käyttökate, ts.se, ettei kalusto loju tyhjänpanttina satamassa silloin, kun se voisi olla tehokkaammassakin työssä. Eri asia on, pystyykö Tallink mistään nykyisestä vuorostaan vetämään ns.löysiä pois, jos painetta moiseen ilmenisi. Saksanreitilläkin se lienee jo aika pitkälti tehty Faster ysin ulosrahtaamisen muodossa ja muualla radikaalit aikataulumuutokset eivät monessakaan kohdin ole mahdollisia.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

jonas

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 22.05.2008, 21:51:15
Toisaalla esitetyt heitot Fasterien siirtämisestä tälle linjalle ovat aika heikosti perusteltuja, linjan rahtilukemat ovat kuitenkin sen verran matalat, ettei matkustajatuotetta kannata ainakaan heikentää. Lisäksi esim.Scandlinesin Ventspilsin ja Nynäshamnin välinen reitti taitaa olla monesti rahdille pääkaupunkien välistä linjaa sopivampi.

Saksanreitilläkin se lienee jo aika pitkälti tehty Faster ysin ulosrahtaamisen muodossa ja muualla radikaalit aikataulumuutokset eivät monessakaan kohdin ole mahdollisia.

Niin, tämä onkin mielenkiintoinen kohta. Kykenisikö nopeammat rahtipainotteisemmat lautat, joilla matkustajamäärä on optimoitu suhteessa lähtöihin viemään asiakkaita Scandlinesilta? Ventspils on kuitenkin ymmärtääkseni jonkinlaisen ajomatkan päässä rannikolla ja uskon että osa rahdista, joka nyt kulkee Paldiskin ja Kapellskärin välillä voitaisiin viedä Riikan reittiä pitkin, jos Fasterit linjalla olisivat. Regal Star tai ainakin Kapella taitavat myös olla Tallinkin laivastossa sillä postolistalla kunhan kaikki uudisrakennukset ovat liikenteessä.

jonas

#206
http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=224196

Miksi alkaa tuntua siltä, että olisi aika uudistaa Turun linjan lisäksi myös Ruotsin ja Baltian väli luopumalla Paldiskin reitistä ja panostamalla Riikan liikenteeseen? Näyttää siltä, että Saksan linjan kaksi muutakin laivaa saattavat olla loppuvuodesta käytössä muille reiteille tai sitten rahtaussopimuksien haulle.

Kari Liimatainen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.06.2008, 19:27:55
http://www.baltic.omxgroup.com/market/?pg=details&instrument=EE3100004466&list=2&tab=news&news_id=224196

Miksi alkaa tuntua siltä, että olisi aika uudistaa Turun linjan lisäksi myös Ruotsin ja Baltian väli luopumalla Paldiskin reitistä ja panostamalla Riikan liikenteeseen? Näyttää siltä, että Saksan linjan kaksi muutakin laivaa saattavat olla loppuvuodesta käytössä muille reiteille tai sitten rahtaussopimuksien haulle.

Joo, nyt taitaa olla tosiaan jotain pielessä tuossa Saksan liikenteessä. -40-pinnaa rahtiyksiköistä poistunut verrattuna viimeiseen. Ja polttoaineen hinta nousee kohisten, sitä ei pitkin kestä edes Tallink. Positiivista oli matkustajamäärien kääntyminen nousuun ! Rahtareita pitäisi palvella viimeisen päälle niin kohta rahtimäärätkin kääntyisivät nousuun, mutta tuntuu vähän siltä kun katsoo Saksan-linjan hintoja, että ei halutakaan niin käyvän.
Risteilty: M/s Vision of the Seas 22.-26.7.09 (Grand Suite), M/s Norwegian Jade 24.-29.10.15. (MiniSuite).M/s Norwegian Epic 23.-30.10.16 (Large Balcony), M/s Norwegian Epic 22.-29.10.17 (Family Balcony), M/s Carnival Horizon 5.-13.6.18 (Balcony), 28.10-5.11.19 M/s Celebrity Reflection (Concierge Class).

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Kari Liimatainen - 04.06.2008, 21:19:37
Joo, nyt taitaa olla tosiaan jotain pielessä tuossa Saksan liikenteessä. -40-pinnaa rahtiyksiköistä poistunut verrattuna viimeiseen. Ja polttoaineen hinta nousee kohisten, sitä ei pitkin kestä edes Tallink. Positiivista oli matkustajamäärien kääntyminen nousuun ! Rahtareita pitäisi palvella viimeisen päälle niin kohta rahtimäärätkin kääntyisivät nousuun, mutta tuntuu vähän siltä kun katsoo Saksan-linjan hintoja, että ei halutakaan niin käyvän.
Joo, ja Silja-liikenteenkin osalta näyttää aika murheelliselta, laskua edelleen kaikilla sektoreilla. Jotensakin vain vaikuttaa siltä, ettei Tallinkin herroilla oikein ollut realistista käsitystä, millaiseen soppaan lusikkansa törkkäsivät Siljan rohmutessaan...
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.06.2008, 11:51:39
Joo, ja Silja-liikenteenkin osalta näyttää aika murheelliselta, laskua edelleen kaikilla sektoreilla. Jotensakin vain vaikuttaa siltä, ettei Tallinkin herroilla oikein ollut realistista käsitystä, millaiseen soppaan lusikkansa törkkäsivät Siljan rohmutessaan...

On pakko sanoa sen verran, että laskua matkustajamäärissä maalis-toukokuussa 2008 edellisvuoteen verrattuna on joka lähtöä kohden n. 180 matkustajaa. Edelleen jäljelle jää n. 1100 matkustajaa JOKA IKISTÄ LÄHTÖÄ KOHDEN mitä Siljalla on tuona aikana ollut. Ja sehän tarkoittaa suurin piirtein sitä, että jos nuo matkustajat jaoteltaisiin kaikille vuoroille tasaisesti, ainoastaan Silja Europalla melkein kaikki saisivat oman hytin... Ja Silja Festivalilla joka hytissä olisi edelleen kaksi ihmistä... Että ei se herrat kuulkaa niin huono tulos ole kuin mitä haluais uskoa. ;)