Tallinkin matkustaja- ja rahtimäärien kehitys

Aloittaja Jarkko Korhonen, 28.07.2007, 18:53:32

« edellinen - seuraava »

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 05.06.2008, 12:19:38
On pakko sanoa sen verran, että laskua matkustajamäärissä maalis-toukokuussa 2008 edellisvuoteen verrattuna on joka lähtöä kohden n. 180 matkustajaa. Edelleen jäljelle jää n. 1100 matkustajaa JOKA IKISTÄ LÄHTÖÄ KOHDEN mitä Siljalla on tuona aikana ollut. Ja sehän tarkoittaa suurin piirtein sitä, että jos nuo matkustajat jaoteltaisiin kaikille vuoroille tasaisesti, ainoastaan Silja Europalla melkein kaikki saisivat oman hytin... Ja Silja Festivalilla joka hytissä olisi edelleen kaksi ihmistä... Että ei se herrat kuulkaa niin huono tulos ole kuin mitä haluais uskoa. ;)
Mutta kehityssuunta on ollut Siljalla alaspäin koko Tallink-kauden ajan. Tällaista kehitystä tuskin kenenkään rahoittajan kantti kestää kovin pitkään. Mitenkähän muuten Siljan matkustajakato jakautuu Turun ja Helsinginlinjan kesken, kummalla reitillä pudotusta lienee ollut enemmän? Löytyisikö tästä jotakin erittelyä jostakin? Arvaus on tietenkin, että Turussa takkiin olisi tullut enemmän, jo kalustovähennystenkin takia.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jussirt

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 05.06.2008, 14:39:14
Mutta kehityssuunta on ollut Siljalla alaspäin koko Tallink-kauden ajan. Tällaista kehitystä tuskin kenenkään rahoittajan kantti kestää kovin pitkään. Mitenkähän muuten Siljan matkustajakato jakautuu Turun ja Helsinginlinjan kesken, kummalla reitillä pudotusta lienee ollut enemmän? Löytyisikö tästä jotakin erittelyä jostakin? Arvaus on tietenkin, että Turussa takkiin olisi tullut enemmän, jo kalustovähennystenkin takia.

Paljonko oli matkustajamäärissä nyt laskua verrattuna v.2007 toukokuuhun, jos huomioidann kapasiteetin lasku  ::)


Janne Koskinen

Kilpailijallakin laskua Suomi-Ruotsi trafiikissa ( ei tainnut olla Viikkarista vast. topicia). Hki-Tal success story kummallakin:

http://www.vikingline.se/pdf/Pressmeddelande/VL%20LoggbokQ2_08.pdf

Katsotaan tilanne, kun barrel on 400 USD.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Mikko-Oskari Koski

Saksan linjan rahtiyksikköjen kohdalla tuo on jo hälyttävä tilanne. Muuta ei parane sanoa, mutta jos Tallinnan pääkonttorissa ollaan tilanteen tasalla, siellä olisi tässä kohden kriisipalaverin paikka. Ei muuten.

RIX-STO-linjan kehitystä on mielenkiintoista seurata. Tavallisesti luotettavan lähteen mukaan linjan perusasiakaskuntaan kuuluu useampikin venäläinen matkatoimisto, joiden bussit tuovat Itämerta kiertäviä asiakkaita Regina Balticalle ja varmaan vastaisuudessa Festarillekin. Tällä hetkellähän keskimääräinen matkustajamäärä reitillä on 577 ja rahtiyksikköjen hiukan alle 21. Mainittu aluskaksikko lienee omiaan kestämään reitin mahdolliset kasvupaineet vastaisuudessakin.
TLL-STO-linjassa kiinnostavaa on se, kuinka kauan nykyisillä polttoaineenhinnoilla on mielekästä tehdä käytännössä melko merkityksetöntä mutkaa MHQ:n kautta. Käytännössä sikäli, että todelliset asiakkaat Viron ja Ahvenanmaan välillä ovat varsin harvat ja verottomasta myynnistä saatava hyötykin -siis virolaisen vähäisehkön veroihin menevän summan sisällyttäminen myynnistä varustamolle tulevaan tuottoon- saattaa hukkua korkeisiin ajokustannuksiin... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalevi Lehto

#215
Kaikenkaikkiaan aika huonolta näyttää edelleenkin, tietenkin erityisesti Suomi-Ruotsi liikenteen osalta, kuten odottaa saattoikin. Mutta se, että kokonaismatkustajamääräkin on hiukan laskenut, rahtimäärä aika huomattavastikin, huolimatta suurista kalustoinvestoinneista ja arvatenkin roimasti vuodentakaisesta kohonneista kokonaiskustannuksista. Näiden lukujen valossa on kyllä syytä olettaa neljännen kvartaalin tuloksen olevan huomattavan tappiollinen, ainakin Tallinkin osake näyttää laskeneen pohjalukemiin.
Tässä hiukan lisää uutistietoa Tallinkin tilanteesta:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2008/07/03/tallink-yrittaa-saastaa-reittimuutoksilla/200817739/12
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

jonas

Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.07.2008, 20:36:42
Kaikenkaikkiaan aika huonolta näyttää edelleenkin, tietenkin erityisesti Suomi-Ruotsi liikenteen osalta, kuten odottaa saattoikin. Mutta se, että kokonaismatkustajamääräkin on hiukan laskenut, rahtimäärä aika huomattavastikin, huolimatta suurista kalustoinvestoinneista ja arvatenkin roimasti vuodentakaisesta kohonneista kokonaiskustannuksista. Näiden lukujen valossa on kyllä syytä olettaa neljännen kvartaalin tuloksen olevan huomattavan tappiollinen, ainakin Tallinkin osake näyttää laskeneen pohjalukemiin.
Tässä hiukan lisää uutistietoa Tallinkin tilanteesta:
http://www.taloussanomat.fi/yritykset/2008/07/03/tallink-yrittaa-saastaa-reittimuutoksilla/200817739/12

Et voi väittää että viesteissäsi olisi mitään uskottavuutta enää, jos lähes kaikki luvut näyttävät plussaa Suomi-Ruotsi ja Suomi-Saksa reittejä lukuun ottamatta.

Juho Jäppilä

Ja tosiaan Viking Linekin oli tappiolla suomi-ruotsi välillä. Heillä ei ole edes kalustopoistumaa samassa määrin-
Silja Line - On Enemmän

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 03.07.2008, 22:08:51
Et voi väittää että viesteissäsi olisi mitään uskottavuutta enää, jos lähes kaikki luvut näyttävät plussaa Suomi-Ruotsi ja Suomi-Saksa reittejä lukuun ottamatta.
No, sitten ei taida olla uskottavuutta myöskään Tallinkin julkistamissa tilastoluvuissa. Eikös tuossa aika selvästi sanota, että verrattuna viimevuotiseen, on Tallinkin kokonaismatkustajamäärä kesäkuussa laskenut 0,2% ja rahtiyksiköiden määrä peräti 18,5%. Ainoastaan osiossa henkilöautot on tullut kasvua 7,7%, tai näin ainakin minä näitä tilastolukuja tulkitsisin, mutta varmaankin sinä Joonas tiedät paremmin...  ;)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 03.07.2008, 22:44:20
Ja tosiaan Viking Linekin oli tappiolla suomi-ruotsi välillä. Heillä ei ole edes kalustopoistumaa samassa määrin-
Siltä todellakin näyttää. Tosin varustamon kokonaismatkustaja ja rahti-ym luvut ovat kuitenkin kasvaneet huomattavasti.
(tosin tässä topicissa kai olisi tarkoitus käsitellä nimenomaan Tallinkin tilannetta...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Tero Nurminen

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 03.07.2008, 22:44:20
Ja tosiaan Viking Linekin oli tappiolla suomi-ruotsi välillä. Heillä ei ole edes kalustopoistumaa samassa määrin-

Se kannattaa muistaa että Gabriella oli melkein koko toukokuun pois liikenteestä.
Matkustaja luvut olivat Vikingillä huhti-kesäkuussa tipahtaneet vuoden takaiseen kyseiseen ajankohtaan 33407 henkilöllä ja TallinkSiljalla 127678 henkilöllä

Repe

Lainaus käyttäjältä: Juho Jäppilä - 03.07.2008, 22:44:20
Ja tosiaan Viking Linekin oli tappiolla suomi-ruotsi välillä. Heillä ei ole edes kalustopoistumaa samassa määrin-
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.07.2008, 22:58:34
Siltä todellakin näyttää. Tosin varustamon kokonaismatkustaja ja rahti-ym luvut ovat kuitenkin kasvaneet huomattavasti.
(tosin tässä topicissa kai olisi tarkoitus käsitellä nimenomaan Tallinkin tilannetta...)

Eh... Eikös tuossa linkatussa viikkarin tiedotteessa juuri muistuteta, että Gabriella oli poissa kolme viikkoa telakalla(en kyllä muista oliko viime vuonna samaa tilannetta toisen laivan kohdalla) ja että hyttirempat veivät reilut 5000 matkustajaa Hki-Tukholma reitiltä, ilmeisesti sitten vähän vähemmän Turun reitillä.
(Ja Tero ehti ensin)

Itse aiheesta, eli Tallink Siljasta, sen verran että kesäsesonkina jos joskus Seawindin poistaminen matkustajien käytöstä todella voi näkyä. Käsittääkseni Seawind oli suosittu laiva(ja myös yhtiö) karavaanareiden keskuudessa kesäsesonkina. Missään tapauksessa suunta ei tosiaan ole Siljan osalta hyvä. Jos Tallink alkaisi nyt tekemään tappiota, niin voidaan sanoa etteivät yhtiöostokset tainneet olla kovin kannattavia - ongelmia sekä Superfasteilla ja Siljalla, ei niinkään "runko"Tallinkilla. (Ja Superfast-varustamoa ei ostettu, mutta Itämeren toiminta ostettiin).

Ville Järvinen

Lainaus käyttäjältä: Reima Metsäranta - 03.07.2008, 23:15:15
Eh... Eikös tuossa linkatussa viikkarin tiedotteessa juuri muistuteta, että Gabriella oli poissa kolme viikkoa telakalla(en kyllä muista oliko viime vuonna samaa tilannetta toisen laivan kohdalla)...

Ei ollut viime vuoden toisella neljänneksellä mikään Vikingin laiva telakalla tuossa uudistusremontissa. Mariella oli rempattu edellisenä syksynä, ja Isabella oli vuorossa tulevana syksynä.

jonas

#223
Lainaus käyttäjältä: Kalevi Lehto - 03.07.2008, 22:54:14
No, sitten ei taida olla uskottavuutta myöskään Tallinkin julkistamissa tilastoluvuissa. Eikös tuossa aika selvästi sanota, että verrattuna viimevuotiseen, on Tallinkin kokonaismatkustajamäärä kesäkuussa laskenut 0,2% ja rahtiyksiköiden määrä peräti 18,5%. Ainoastaan osiossa henkilöautot on tullut kasvua 7,7%, tai näin ainakin minä näitä tilastolukuja tulkitsisin, mutta varmaankin sinä Joonas tiedät paremmin...  ;)

En tiedä mitään valmiiksi, luen reittikohtaiset tulokset melko tarkasti, enkä spämmää mitään Talous-Sanomien laatu-uutisointia tänne. Suoraan tiedotteesta:

Matkustajia        -0,2%
Suomi-Ruotsi       -13,2%
Suomi-Viro         +9,8%
Viro-Ruotsi    +19,0%
Latvia-Ruotsi    +9,1%
Suomi-Saksa    +12,8%

Rahtiyksikköjä       -18,5%
Suomi-Ruotsi       -22,5%
Suomi-Viro          -5,5%
Viro-Ruotsi    +8,5%
Latvia-Ruotsi    +26,6%
Suomi-Saksa        -52,8%

Henkilöautoja       7,7%
Suomi-Ruotsi       -23,7%
Suomi-Viro         +31,3%
Viro-Ruotsi    +5,4%
Latvia-Ruotsi    +22,2%
Suomi-Saksa    +21,4%

Antaapi seuraavat tulokset keskiarvona lähtöä kohden. ;) Kannattaa myös muistaa, että hyttimäärä on useammalla reitillä tärkeä, sillä niistä otetaan aina hinta hytiltä, eikä per henkilö. Siihen nähden esim. Tallinna-Tukholma ja Tallinna-Riika reittien täytöt ovat varsin hyviä suhteessa kokonaiskapasiteettiin.

Liikennealue    Keskiarvot: Matkustajia/lähtö  Lastiyksiköitä/lähtö  Henkilöautoja/lähtö
Suomi-Ruotsi    1550   36   110
Suomi-Viro       650     24   94
Ruotsi-Viro       1277   33   92
Ruotsi-Latvia     578    21   90
Suomi-Saksa     170   35   64

Eli kaiken kaikkiaan:
Suomi-Ruotsi liikenteessä Silja Galaxy varmasti helpottaa sekä lastimetripulaan että hyttipaikkojen valinnassa näin ruuhka-aikaan. Tasokkaimmista hyteistä, joissa ei tarvitse nukkua varpaat jonkun vieraan suussa vaan saa koko hytin samalla rahalla käyttöönsä, on varmasti kysyntää (Lue:Ei koskaan enää ilman hyttivarausta Vikingille ;) ).

Ruotsin ja Baltian välisille linjoille näyttäisi olevan ihan perusteltua hommata uutta tonnistoa. Linjoille, joille myydään pelkästään hyttipaikkoja, ovat Festival ja miksei myös Romantika, mikäli myös Baltic Princess siityisi Cruise 5:n tieltä Tukholman ja Tallinnan välille, todella tervetullut lisä. BP:llä hyttejä on 927 ja Victorialla 739. Romantikalla "vain" 691, Festivalilla 588, Regina Balticalla 504 ja Vana Tallinnilla 228. Voitte miettiä esimerkiksi ylläolevia lukuja, että jos joka lähdölle on riittänyt Tallinna-Tukholma linjalle 1300 ja Tallinna-Riika linjalle 600 matkustajaa, on se todella hyvä täyttöaste linjalle, jolla todellakin maksetaan matkaliput per hytti. Samaan aikaan vastaavasti samojen alusten kaistametrit ovat seuraavat: BP 1130, Vickan 1030, Romsku 1000, Festival 880, ReBa 840, VT 730 ja Regal Star/Kapella 2090/590. Viime kuussa lähtöä kohden on ollut käytössä Viron linjalla 1190 m ja Riian linjalla 910 m, jos lasketaan 22 m/lastiyksikkö ja 5 m/henkilöauto. Tokihan nämä ovat vaan esimerkit, jonka mukaan autot laskin eivätkä tietenkään koske jokaista lähtöä, mutta ymmärsitte varmaan pointin, eli käyttöasteet eivät ole millään Tallinkin reitillä huonot.

Ja Baltic Princessin tulon sekä linjojen vaihtamisen jälkeen nähdään varmasti miltä Suomen ja Saksan sekä Ruotsin välisten linjojen meininki alkaa kohentua. Nythän ongelma näyttäisi olevan se, että Saksan linja houkuttelee enemmän matkustajia ja autoilijoita kuin rahtia.

Jarkko Korhonen

Lainaus käyttäjältä: Joonas Kortelainen - 04.07.2008, 00:58:05

Suomi-Ruotsi liikenteessä Silja Galaxy varmasti helpottaa sekä lastimetripulaan että hyttipaikkojen valinnassa näin ruuhka-aikaan.

Tallinksiljan luvuthan ovat juuri Suomi-Ruotsi välillä syöksykierteessä kautta linjan joten mitään "pulaa" ei näyttäisi todellakaan olevan.
Perämies on erämies.