Ahvenanmaan huonot lauttayhteydet

Aloittaja Ville Taavitsainen, 27.07.2008, 11:20:22

« edellinen - seuraava »

Ville Taavitsainen

Tehkää tästä oma ketju jos ei mielestänne kuulu tänne.

ja ei, en jaksanut lukea koko ketjua ennestään. Mutta tässäpä ongelman ydin.

Ollaan suunniteltu matkaa Maarianhaminaan ja siitä kiertämään ahvenanmaata tuolta turun suunnasta ja ihmettelenkin nyt että eikö millään muulla tavalla pääse ahvenanmaalle kuin yöpymällä jossain saaristossa tai sitten ottamalla huone turusta että ehtii Siljan/viikkarin aamuvuoroon. Aamulaivat lähtee kuitenkin aikaisin aamulla ja iltalaivalla olet vasta yöllä perilla maarianhaminassa. Ja kun noita Ålandstrafikkenin sivuja katsoo niin ei tunnu siellä olevan kovin helppoa päästä saman päivän aikana turusta Ahvenanmaalle.

Aika kummallista ettei tuon parempaa yhteyttä ole oman maan sisällä järjestetty. Ruotsista kyllä pääsee kymmenillä eri vuoroilla ahvenanmaalle. Finnlink ei sinne vie eikä enää Seawind. Turun laivojen aikataulu on vaikea ja saaristolautat rahastaa tai pakottaa yöpymään jossain saaripahasessa. eikö mitään muita vaihtoehtoja ole?
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Kimmo Rantanen

#1
Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.07.2008, 11:20:22
Aika kummallista ettei tuon parempaa yhteyttä ole oman maan sisällä järjestetty. Ruotsista kyllä pääsee kymmenillä eri vuoroilla ahvenanmaalle.

Samaa minäkin olen tuskastellut jo vuosikaudet. Olen suunnitellut lähteväni useana kesänä muutamaksi päiväksi Ahvenanmaalle, mutta olen todennut yhteydet turhan heikoiksi kauempaa, kuin Turun seudulta lähteville matkustajille. Itsehän voisin kyllä lähteä vaikka aamuyöstä matkaan, mutta lasten kanssa en sellaiseen ryhdy. Paras tapa matkustaa kaakkois-Suomesta Ahvenanmaan "mantereelle" lasten kanssa olisi ajaa ensin Turkuun hotelliin yöpymään ja sieltä aamulaivalla Maarianhaminaan. Toinen vaihtoehto olisi mennä yölaivalla Ruotsiin ja sieltä matka jatkuisi mahdollisesti seuraavana päivänä Kapellskärin tai Grisslehamnin kautta Ahvenanmaalle. Muutaman päivän viettäisin Ahvenanmaata kierrellen ja vanhoja hyviä muistoja verestäen. Paluu olisi helpointa toteuttaa puolen yön aikaan lähtevällä Helsingin laivalla, jolloin ajomatkaakin säästyisi ja kuitenkin ehtisi nukkua välttävät yöunet. Lentokaan ei tule kohdallamme kysymykseen, koska aion ehdottomasti ottaa auton mukaan. Loppujenlopuksihan tuokin matka on vain suunnittelu- ja ajankäyttökysymys, mutta toistaiseksi olen jäänyt odottelemaan sopivampia yhteyksiä ja suunnannut autoni keulan etelänaapuriin...

Ville Taavitsainen

No tuollaiset yhteydet ainakin hyvin kitkee pois suunnittelemani päivan matkan ahvenanmaalle. Koska tuo reissu olisi ollut osa suurempaa muutaman päivän reissua joka olisi suuntautunut muuallekin eteläiseen suomeen niin ei pelkkään ahvenanmaahan viitsi käyttää kahta päivää. Eli jää tänä kesänä Ahvenanmaa kokematta. Kyllä kai matkailutuloja saisi päivämatkailijoistakin, mutta kai se on kumminkin kannattavampaa pakko-yövyttää matkustajia noissa satamien matkailumajoissa. Kun muuten varmaan nekin olisivat aika tyhjiä.

jos taas miettii että käyttäisi Ahvenanmaahan kaksi päivää ja pidentäisi reissua muutamalla päivällä, tulee kaikki hotelliyöt ja lautat ja polttoaineet autoon yhteenlaskemalla tuolle hintaa varmaan saman verran kuin etelän matkalle. Ja arvatkaapas kumpaan haluaisin ennemmin lähteä. Etelä-suomeen vai esim. Etelä-italiaan.  :)
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Joonas Vähämäki

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 27.07.2008, 11:20:22
Aika kummallista ettei tuon parempaa yhteyttä ole oman maan sisällä järjestetty. Ruotsista kyllä pääsee kymmenillä eri vuoroilla ahvenanmaalle. Finnlink ei sinne vie eikä enää Seawind. Turun laivojen aikataulu on vaikea ja saaristolautat rahastaa tai pakottaa yöpymään jossain saaripahasessa. eikö mitään muita vaihtoehtoja ole?

Mitenköhän tuollainen "turistimatka" on sitten toteutettu, joka tapahtuu nimenomaan päiväseltään, jos lauttayhteydet eivät toimi?
http://www.paunu.fi/ahvenanmaa08.htm - pointti nyt ei siis ole mainostaa tuota bussimatkaa, koska ovat jopa jo menneet ohikin mutta todistaa se, että ilmeisesti Ahvenanmaalle on mahdollista tehdä päiväreissu (jopa Tampereelta). Vai onko nyt kysymys siitä, että itse pääsaarelle ei pääse?

Marko Tuomi

Kulkeehan sinne Kustavista ja Korppoosta maakuntahallituksen lauttoja monta lähtöä päivässä. Tosin ihan Maarianhaminaan ei pääse suoraan, mutta Ahvenanmaalle kumminkin.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Tuomi - 27.07.2008, 20:41:55
Kulkeehan sinne Kustavista ja Korppoosta maakuntahallituksen lauttoja monta lähtöä päivässä. Tosin ihan Maarianhaminaan ei pääse suoraan, mutta Ahvenanmaalle kumminkin.

juu Kustavista ja Korppoosta kulkee varmaan monta lauttaa mutta niille ei voi varata paikkaa jos aikoo saman päivän aikana ahvenanmaan pääsaarelle asti. Jos olet menossa saman päivän aikana yli joudut menemään satamaan katsomaan jos vaikka laivaan mahtuisi mikä siis ei ole varmaa. aika epävarmaa suunnitella reissu ja joutua kääntymään satamasta takaisin.  ja jos saat paikan ja haluat saman päivän aikana ahvenanmaalle saakka joudut maksamaan isompaa taksaa autosta. Jos taas yövyt jossain reitin välisatamassa saat varata etukäteen autopaikan näille lautoille ja pääset halvemmalla jos voit todistaa että olet yöpynyt välisatamassa.

tällä tavoin on siis periaatteessa tehty mahdottomaksi tehdä päiväreissu. Bussit saa mennä ilmaiseksi jos sen matkustajat yöpyvät jololain saarella ja varmaan tarpeeksi maksamalla nuo bussit saa mennä saman päivän aikanakin vaikka matkustajat eivät yöpyisikään.

Mutta edelleenkään, vaikka aluksia menisi monta päivässä ja vaikka yhteydet maarianhaminaan olisi kuinka valtakunnallisesti mahtavat (turusta ja helsingistä monta laivaa päivässä) niin siltikään en pysty päiväseltään käymään tutustumassa saareen joka sentään kuuluu suomeen ilman lisämaksuja tai yöpymisiä.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Petri Moilanen

Kustavin yms. lautat ovat pääasiassa vakituisille asukkaille tarkoitettuja, seuraava ryhmä ovat turistit jotka tuovat eniten rahaa, eli saaristossa yöpyvät. Omasta mielestäni ymmärrettävä järjestely.. varsinkin kun esim. saariston rengasreitillä on erittäin huonoja kokemuksia päiväturistien rallista (sekä autoilla että moottoripyörillä), yritetään karmealla kiirellä kiertää reitti eikä pysähdytä mihinkään rauhassa.

Ahvenanmaan katsastaminen päiväturistina ilman "pakkoyöpymisiä" onnistuu kyllä, aikaisin ylös ja aamun turun lauttaan joka lähtee 08.45 (nämä kaikki ovat viikkarin aikatauluja), perillä maarianhaminassa klo 14.10. Loppupäivä aikaa tutustua itsehallintoalueeseen ja joko helsingin laivalla takaisin (lähtee klo 23.45) tai turun lautalla.. tosin toi turun lautan lähtöaika (klo 03.30) voi venyttää tutustumisen vähän liian myöhäiseen. Helsingin lautalla kun tulet takaisin olet pirteänä aamulla pääkaupungissamme ja matkaa on helppo jatkaa.  :thumb:

Jos et halua mennä noin aikaisin turkuun (tai yöpyä turussa) tai et halua mennä maarianhaminasta helsinkiin noi on jokaisen omia valintoja.. mutta todistettavasti se päiväreissu onnistuu jos vain haluaa.. Vielä kun mietitään kuinka pieni saaripahanen toi ahvenanmaa on niin näillä laivayhteyksillä + kaikenmaailman losseilla ja lautoilla lisättynä noi yhteydet ahvenanmaalle ovat suorastaan erinomaiset.  ;D

Marko Stampehl

ja toinen vielä mukavampi vaihtoehto on siis tehdä "päivä Ahvenanmaalla risteilyn" kokonaan Helsingistä käsin. Olet perillä toki todella varhain (ennen aamuviittä) mutta koko päivä varhaisesta aamusta myöhäiseen iltaan on käytössäsi ennen kun palaat samalla laivalla jolla tulit, takaisin Helsinkiin.  :thumb:
Ich fotografiere, also bin ich!

Ville Taavitsainen

Voi että kun edes yksi teistä osaisi lukea ja vielä ymmärtäisi mitä lukee. Ensimmäisestä viestistä lähtien olen koittanut selittää miksi aamulähtö turusta tai nuo pakkoyöpymiset saarissa ei oikein käy. Tässä nyt ei ole kysymys siitä etteikö sinne olisi hyviä yhteyksiä mutta kun näillä erikoisilla aikatauluilla ja lisämaksuilla ja oudoilla säännöillä tuonne saareen ei pääse käymään päiväseltään mitenkään helposti varsinkaan joku joka haluaisi kauempaa asti tulla tutustumaan tuohon saareen.

Eiköhän tuo että saaristossa "rallataan" eikä pysähdellä rauhassa ole jokaisen oma valinta. ei kai sitä kellään pitäisi olla oikeus estää millään pakkoyöpymisillä. Eikös ratkaisu pitäisi etsiä ennemmin siitä että lisättäisiin kesällä kapasiteettia tai koitettaisiin saada enemmän yhteyksiä. Kyllähän sitä halua olis järjestää tuollainen päiväreissu. ei se siitä kiinni ole. Mutta kun se on tehty lähes mahdottomaksi niistä syistä jotka jo olen maininnut.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Sami Koskinen

Lainaus käyttäjältä: Ville Taavitsainen - 28.07.2008, 08:24:51
Voi että kun edes yksi teistä osaisi lukea ja vielä ymmärtäisi mitä lukee. Ensimmäisestä viestistä lähtien olen koittanut selittää miksi aamulähtö turusta tai nuo pakkoyöpymiset saarissa ei oikein käy. Tässä nyt ei ole kysymys siitä etteikö sinne olisi hyviä yhteyksiä mutta kun näillä erikoisilla aikatauluilla ja lisämaksuilla ja oudoilla säännöillä tuonne saareen ei pääse käymään päiväseltään mitenkään helposti varsinkaan joku joka haluaisi kauempaa asti tulla tutustumaan tuohon saareen.

Kannattaako kauempaakin tulla vain pyörähtämään Ahvenanmaalle? Etäisyydenkin takia on oikeastaan mahdotonta päästä lautoilla Varsinais-Suomesta saman päivänä paria tuntia pidemmäksi ajaksi Ahvenanmantereelle - voiko tätä edes kutsua tutustumiseksi? Auto- ja lauttamatka Turusta Ahvenanmantereelle esim. ÅT:n eteläistä reittiä käyttäen kestää helposti yli 7 tuntia suuntaansa, joten vaikka lautat kulkisivat täydellisesti omiin aikatauluihin sopivasti, ei silloinkaan aikaa jäisi Ahvenanmantereelle paria tuntia pidempään.

LainaaEiköhän tuo että saaristossa "rallataan" eikä pysähdellä rauhassa ole jokaisen oma valinta. ei kai sitä kellään pitäisi olla oikeus estää millään pakkoyöpymisillä. Eikös ratkaisu pitäisi etsiä ennemmin siitä että lisättäisiin kesällä kapasiteettia tai koitettaisiin saada enemmän yhteyksiä. Kyllähän sitä halua olis järjestää tuollainen päiväreissu. ei se siitä kiinni ole. Mutta kun se on tehty lähes mahdottomaksi niistä syistä jotka jo olen maininnut.

Rallaaminen ei toki haittaa rallaajaa vaan enemmänkin paikallisia asukkaita, jotka eivät taida valita, haluaako rallaaja vain suorittaa uuden reitin mahdollisimman nopeasti läpi.

Ålandstrafiken on Ahvenanmaan ulkosaariston ainoa liikenneyhteys, ja harvalle noiden kokoiselle saarelle on useita vuoroja päivässä ympärivuotisesti. ÅT:n lauttaliikenteen tarkoitus on palvella saaristolaisia ja heidän elinkeinojaan. Siksi hinnoittelulla ohjataan muut kuin saarilla asuvat tai niiden palveluita käyttävät käyttämään järkevämpiä (mm. nopeampia) liikenneyhteyksiä ja ruotsinlauttojen kapasiteettia. Ahvenanmantereelle, kuten Maarianhaminaan, on kuitenkin Siljan, Vikingin ja lentoliikenteen tarjonta käytettävissä.
Suomenlinna II aivan liian harvoin

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Sami Koskinen - 28.07.2008, 10:17:30
Rallaaminen ei toki haittaa rallaajaa vaan enemmänkin paikallisia asukkaita, jotka eivät taida valita, haluaako rallaaja vain suorittaa uuden reitin mahdollisimman nopeasti läpi.

Ålandstrafiken on Ahvenanmaan ulkosaariston ainoa liikenneyhteys, ja harvalle noiden kokoiselle saarelle on useita vuoroja päivässä ympärivuotisesti. ÅT:n lauttaliikenteen tarkoitus on palvella saaristolaisia ja heidän elinkeinojaan. Siksi hinnoittelulla ohjataan muut kuin saarilla asuvat tai niiden palveluita käyttävät käyttämään järkevämpiä (mm. nopeampia) liikenneyhteyksiä ja ruotsinlauttojen kapasiteettia. Ahvenanmantereelle, kuten Maarianhaminaan, on kuitenkin Siljan, Vikingin ja lentoliikenteen tarjonta käytettävissä.
Kyllähän tuo ralli on mahdollista toteuttaa kustannustehokkaasti bussilla: http://www.vainionliikenne.fi/at08-1/pdf/sivu18.pdf
Kustavista vaan bussin kyytiin klo 12.15, jollon saapuminen on Maarianhaminaan klo 18.10. Eipä silti onnistu päivän aikana käymään Maarianhaminassa asti. Kestähään suorakin lauttayhteys Turusta Maarianhaminaan reilut 5 tuntia.

Ville Alho

Mikäli tuo reissu tosiaan suuntautuu "muaallekin Etelä-Suomeen" ja tuohon muuhun Etelä-Suomeen sisältyy myös pääkaupunkiseutu ja/tai sen lähialueet, päiväreissu Ahvenanmaalle onnistuu helposti lentokoneella Helsinki-Vantaalta. Eli onko se Ahvenanmaan reissu pakko tehdä nimenomaan Turusta? Jos ei, lentokone Helsingistä on ylivoimaisesti paras vaihtoehto tässä tapauksessa.

Marko Tuomi

Ja kun saarelle on mennyt lentäen niin myös Ahvenanmaalla toimii julkinen liikenne jopa aika kattavasti ja Maarianhaminassa jopa ilmaiseksi. Tai voi sieltä vuokrata auton ja körötellä sen kanssa saaren nähtävyyksiä kattelemassa.

Mikko-Oskari Koski

Ahvenanmaan lauttaliikenne on tarkoitettu palvelemaan 1)saariston asukkaiden mahdollisimman joustavia yhteyksiä pääsaaren suuntaan ja 2)saariston asukkaiden mahdollisimman joustavia yhteyksiä manner-Suomen suuntaan. Tietääkseni yksikään tässä topicissa esiintynyt henkilö ei kuulu kumpaankaan näiden palveluiden hyödyntäjäryhmistä.
Sitäpaitsi päiväseltään Ålandissa käyminen ilman auton läpimaksamista onnistuu kyllä, kun aikataulua osaa oikein lukea. Esim.lähtö aamun ekalla vuorolla Kustavista tai Galtbystä, vaihto Kumlingen ja Överön kautta tvärgåendea toiselle päälinjalle ja illan vikalla takaisin. Ei valitettavasti onnistu ilman moottoriajoneuvoa, sen verran tiheät ovat aikataulut. Unhoittaa ei sovi myöskään päiväristeilymahdollisuutta monena iltapäivänä Korppoosta Sottungaan tai Kökariin, jossa lautanvaihto tai taannoin muutaman foorumilaisenkin talviristeilynä toteuttamaa käyntiä Hummelvikissa sunnuntaina. Mainituissa tapauksissa auto kannattaa jättää Korppooseen versus Torsholmaan, jolloin matkalaiset ovatkin jalankulkijoita...

Ahvenanmaan lauttayhteydet ovat maailman mittapuussa niin loistavat, ettei missään muualla ole moisia. Missään muualla ei näet noin pienen väestömäärän asuttamaan hajanaiseen saaristoon olisi useampaa päivittäistä yhteyttä ja aluskokoin olisi merkittävästi pienempi.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Kimmo Rantanen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 28.07.2008, 10:42:34
Eipä silti onnistu päivän aikana käymään Maarianhaminassa asti. Kestähään suorakin lauttayhteys Turusta Maarianhaminaan reilut 5 tuntia.

Hyvinhän tuo onnistuu esim. Viking Linen Piknik-risteilyllä: ;)

Turku  Maarianhamina Laivat
08.45 -> 14.10           Amorella
19.50 <- 14.25           Isabella


Mutta jos totta puhutaan, niin en voi käsittää miten joku voi kuvitella ehtivänsä nähdä edes pienen osan Ahvenanmaan pääsaaresta yhden päivän risteilyn aikana, kun pelkkä yhdensuuntainen laivamatka Turusta Maarianhaminaankin kestää yli viisi tuntia. Yksi mahdollisuus voisi tietenkin joskus tulevaisuudessa olla, että joku liikenteen harjoittajista unohtaisi ruotsalaiset (poislukien Viking Line) ja keskittäisi Ahvenanmaalla käyntinsä Långnäsiin, jonne matka Turusta kestää vain noin neljä tuntia. Silloin samoja Turun lähtö- ja saapumisaikoja noudattaen "Piknik-risteilyllä" jäisi aikaa käydä Ahvenanmaan pääsaarella "ruhtinaalliset" pari-kolme tuntia. Tämä muutos tekisi mahdottomaksi päiväristeilyjen järjestämisen Tukholman suunnalta, mutta sieltä päinhän tuota tarjontaa Ahvenanmaalle tunnetusti riittää muutenkin. Samalla löytyisi ratkaisu esim. Tallink Siljan aikatauluongelmiin kyseisellä reitillä. Tälläkään aikataulumuutoksella ei tosin saa mitenkään mielekkääksi päiväristeilyä Ahvenanmaalle, jos on tulossa Turkuun parin tunnin automatkaa kauempaa. Myöskään nopeammat laivat eivät tule kysymykseen saaaristoliikenteessä...