M/s Sisko

Aloittaja Lauri Pakkanen, 28.01.2009, 21:52:46

« edellinen - seuraava »

Lauri Pakkanen

Tietääkö kukaan tämän aluksen historiaa? Kangasniemellä liikkunee.

http://www.sunfeelings.fi/maitolaituri/galleria08/Img_2196.jpg
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Juha Pitkänen

Aika paljon muistuttaa tätä Joensuussa kuvattua Puumala - laivaa.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img55735.jpg

Pekka Hömppi

Kyllä näyttäisi kuvien perusteella, että kyseessä on sama alus. Puumala-laivasta löytyy tietoa kauppalaivastotietokannasta vuosilta 1960-83.
Mutta mikä on historia ennen vuotta -60? Rakennusvuodeksi mainitaan 1912. (jos Sisko ja Puumala ovat sama alus?)
http://kauppalaiva.nba.fi/card.php?id=290&lang=fi

Jouni Hämäläinen

#3
Kyllä Sisko ja ex Puumala on sama alus ns. kirkkolaiva. Lähtösin Puumalasta ja oliko mutkan kautta Joensuuhun josta Kangasniemelle.
Muistini mukaan oli jo ennen vuotta 1960 jo Puumalassa ennenkuin siirtyi Salolle.
http://www.puumalaseura.fi/kuvat6/Valkokylkisia%20laivoja.JPG linkissä on ilmeisesti Puumala laiva kuvattu mielestäni 50- luvulla.
Kuvassa myös Tähti, oisko myös Tuulikki ja Tähti II tai Montosen Lennin Saimaa?? Toinen linkki http://www.puumalaseura.fi/digikuvat/Maat%20ja%20rakennukset/Marak210.htm
Puumalassa oli tai on vieläkin Puumala laivan kokoinen Rannikko niminen "kirkkolaiva" tosin alkaa olla kiire pelastaa!
J. Juhani Hämäläinen
http://puumalanveneseura.fi/

Pekka Hömppi

Viljo Kuva: Laivaliikennettä Puulalla.
Kertoo näin.

Sisko, otavalaisen liikemies Topeliuksen omistama. Myyty Puumalaan 1920-luvun paikkeilla, missä ollut matkustaja-aluksena vuosikymmeniä Puumala-nimellä, ja sen jälkeen kokenut muodon-, rakenne- ja omistajamuutoksia kotipaikkanaan eri paikkakunnat. Nykyisin moottoroituna jälleen Puulalla yksityiskäytössä.

Juha Pitkänen

Selailin vanhoja lehtijuttuja.
Puumala-laiva siirtyi Joensuusta Kajaaniin rekkakuljetuksena.
Risteilyt laiva lopetti Joensuussa kannattamattomina.

Lauri Pakkanen

Tässä kuvassahan laiva näyttää aikas perinteikkäältä:




Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.


Lasse Reunanen

Saanut uutta väriä sisälle ja päälle. Vuokraveneenä mennään 12 matkustajan kapasiteetilla. http://www.lansi-savo.fi/uutiset/lahella/satavuotias-sisko-sai-uudet-pinnat-vanha-laiva-vie-risteilyille-puulalla-368664
Halko on laivan ainoa oikea voimanlähde, mutta hätätapauksessa korvaavatkin polttoaineet tulevat kysymykseen.

Ismo Talka

Lasse Reunasen lähettämään juttuun m/s Siskoon liittyen löysin pienen artikkelin Suur-Savo-lehdestä 29.7.1912:

"Tämän kuun 19. päivänä insinööri Edwin Alleen ja kapteeni Koski tarkastivat Mikkelin konepajan valmistaman höyrylaivan nimeltä Sisko, mikä Joutsan kirkonkylän osuusmeijerin omistuksessa välittää liikettä, kuljettaen meijerituotteita ja matkustajia Angersselän ja Sääsjärven vesistöllä.

Laiva on kerrassaan vankasti ja siististi rakennettu sopimuksen mukaisesti ja todistaa, että Mikkelin konepaja kykenee tehtävissään suurempienkin tehtaiden kanssa kilpailemaan."

Höyrylaiva on ollut meijerin omistuksessa vielä ainakin vuonna 1917, jolloin siihen on haettu Helsingin Sanomissa koneenkäyttäjää. Taisi olla koneenkäyttäjistä Joutsan seudulla pulaa, sillä jo aikaisemmin useana vuonna oli ollut samankaltaisia ilmoituksia?

Tämä Mikkelin konepajan Joutsan osuusmeijerille rakentama höyrylaiva lienee pohjimmiltaan sama alus, joka on nyt liikkeellä yli 100 vuotiaana nimellä m/s Sisko.