Silja Europan peräsinvika

Aloittaja JNordman, 22.11.2009, 17:40:56

« edellinen - seuraava »

Ville Halonen

Onkohan Europan tarkoitus mennä tuonne telakalle:

http://maps.google.fi/maps?f=q&source=s_q&hl=fi&geocode=&q=riika&ie=UTF8&hq=&hnear=Riika,+Latvia&ll=57.029936,24.127661&spn=0.003567,0.016994&t=h&z=17

Vai onko Riiassa muitakin paikkoja? Ei sattunut minun silmiini ainakaan satelliittikuvista.

Mahtuu näköjään tuohon ykkös uivatelakalle juuri sopivasti:

http://www.riga-shipyard.com/docks.htm

Marko Stampehl

BALTIC QUEEN otti äsken (noin 15 min sitten) luotsin vähän matkaa ennen Ledskär:iä.
Ich fotografiere, also bin ich!

Raine Taponen

#152
Lainaus käyttäjältä: Risto Kempas - 26.11.2009, 06:03:27
Tietenkin on kahdet pääpotkurit ja peräsimet. Noilla laivoilla tehdään monenlaista työtä autokannen alla, ilman, että kenenkään matka mitenkään häiriintyy. Muutoin niitä huoltopäiviä todella tarvittaisiin ja oltaisiin otsikoissa enemmän.  

En oikein usko Wihuria. Veikkaukseni on edelleen, että peräsimen alatapin laakeriholkki on murtunut/korruptoitunut ja alatappi on irronnut holkkiin. Ehkä laakeripronssia GPm 110 ja vettä päässyt sisään neopreeni-solukumisen tiivisterenkaan petettyä? Tuo on herkin kohta mitä potkurikin jurskuttaa.

Vianmäärityksessä (veikkaus) taitaa olla tuo sinun esille tuoma lähimpänä. Mielenkiinnolla seuraan tulevaa telakointia- ja odotan vahinkotapahtumanselostetta. Terveisin R.T

Lisäyksenä: tulisikohan kysymykseen tämä korjaustelakka Rigassa BLRT Grupp: http://www.bsr.ee/index.php?lang=eng&main_id=879&id=561
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Ari Leskinen

LainaaPKL:n Jupiter näyttää olevan Hangon lounaispuolella, määränpäänä "Utö area". Tuskin nyt lähtevät sinne vain ja ainoastaan norkoilemaan, vaikuttaa melkein siltä että kaiken varalta olisi kuitenkin tilattu saattajaa matkalle mukaan.

Jupiter on saattelemassa Silja Europaa kohti Rigaa. Niitten nopeus on sama, noin 9,5 solmua ja ovat Riga pilotin kohdalla huomenna puolenpäivän aikaan. 

Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Jussi Littunen

Lainaus käyttäjältä: Kimmo Rantanen - 26.11.2009, 00:06:11
Myös Silja Europassa on kaksi peräsintä. Merenkulkulaitoksen meriturvallisuusjohtaja Paavo Wihurin mukaan aluksen oikeanpuoleinen peräsinlapa ei liiku, koska sen peräsinakseli on poikki.

No niin, kiitos tämän vahvistamisesta. Itse asiassa tämä on havaittavissa myös kansikartoissa.

Kävin Turun satamassa katsomassa tänään kello 19:05 ja siellä Baltic Queen sitten oli Suomen lippu ylämastossa. Aluksen ympärillä kävi melkoinen hyörinä, rekkoja purettiin aluksesta ja autokaistat olivat täynnä. Samoin matkustajia oli näin silmämääräisesti runsaasti. Ulkoa katsottuna alus oli tyylikäs ja maalauskin suhteellisen onnistunut (itse en ole ennen "livenä" nähnyt). Toivottavasti tämä onnistuu! Uskoisin, että koska BQ tulee vetämään varmasti jopa tavallista enemmän matkustajia, niin tappioita ei tule juuri lainkaan. Mukavaa, että Europalle löytyi korjauspaikka.

Ps. Onko miehistöasiaan tullut vahvistusta? Eli onko laivalla suomalainen, virolainen vai suomalaisvirolainen henkilökunta?

Tässä linkki ottamaani kuviin.

Jaakko Keränen

Pääsikö matkaan ennen isabellaa? Myöhästelevät varmasti ensimmäisen viikon, joten ihan hyvä etteivät myy piknikkejä.

Jani Nousiainen

Lainaus käyttäjältä: Jaakko Keränen - 26.11.2009, 21:49:44
Pääsikö matkaan ennen isabellaa? Myöhästelevät varmasti ensimmäisen viikon, joten ihan hyvä etteivät myy piknikkejä.

Kylläpä näkyvät myyvän  ;)

Liikennöinti Baltic Queenillä poikkeuksellisesti Turusta Långnäsin kautta Tukholmaan ja päinvastoin (ei Maarianhaminan kautta). Ilmaiset bussikuljetukset Maarianhamina-Långnäs -välillä järjestetty ilman autoa matkustaville.


Tosin eivät tällä hetkellä myy mitään kun ei  onnistu varauksia maksamaan.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Lari Uotinen

#157
AIS:in mukaan Baltic Queen ajaa Isabellan edellä joten on varmaan suht aikataulussa lähtenyt.

Santeri

#158
Lainaus käyttäjältä: Oskari Littunen - 26.11.2009, 21:01:30


Kävin Turun satamassa katsomassa tänään kello 19:05 ja siellä Baltic Queen sitten oli Suomen lippu ylämastossa. Aluksen ympärillä kävi melkoinen hyörinä, rekkoja purettiin aluksesta ja autokaistat olivat täynnä. Samoin matkustajia oli näin silmämääräisesti runsaasti. Ulkoa katsottuna alus oli tyylikäs ja maalauskin suhteellisen onnistunut (itse en ole ennen "livenä" nähnyt). Toivottavasti tämä onnistuu! Uskoisin, että koska BQ tulee vetämään varmasti jopa tavallista enemmän matkustajia, niin tappioita ei tule juuri lainkaan. Mukavaa, että Europalle löytyi korjauspaikka.
Aluksen siirrossa on varmasti käytetty jonkinlaista hyödyt-menetykset-pelionni -kaavaa (Ruotsin suunnasta suhteutettuna Europan tuuraamiseen)

Hyödyt:
• Kokemus Baltic Queen -sarjan laivasta Tku-Sto välillä iltalaivana
• Uuden laivan status ja vetovoima (tuurajana)
• Kaikkia varauksia ei tarvitse perua ja niitä voidaan tehdä jopa lisää (pikkujouluaika)

Menetykset:
• Matkustajat ja rahti Sto-Tal-Sto
• Menetykset suhteessa hyötyyn - mitä pienemmät, sitä kustannustehokkaampi ja onnistuneempi siirto

Pelionni:
• Miten Baltic Queenin matkustajia (risteilijöitä) saatu vaihtamaan matkansa Sto-Hel ja Sto-Riga reitille (Sto-Riga reitillä on ollut vähemmän matkustajia ja rahtia kuin Sto-Tal) tai toiselle päivälle Victorialle  
• Miten rahtiasiat saatu järjestymään, välimatka Tallinna-Riga vain 300 km ja siirrettyä Victorialle
• Kokonaispelionni ja siirron tuottavuus suhteessa sen aiheuttamiin haittoihin - Takooko Baltic Queen Tku-Sto välillä rahaa enemmän kuin se olisi tehnyt Sto-Tal välillä ja Sto-Tal välin haitat on saatu mahdollisimman hyvin minimoitua?

Voiko siirto olla jopa tuottava? Jos voi niin herää kysymys, että onko Baltiaan liikaa liikennettä Ruotsista pitkällä aikavälillä tarkasteltuna?


Mikko Lantta

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 26.11.2009, 23:06:18
Aluksen siirrossa on varmasti käytetty jonkinlaista hyödyt-menetykset-pelionni -kaavaa (Ruotsin suunnasta suhteutettuna Europan tuuraamiseen)

Hyödyt:
• Kokemus Baltic Queen -sarjan laivasta Tku-Sto välillä iltalaivana

Tuskin tarvitsee kokeilla erikseen että miten Baltic Queen-sarjan laiva pärjää tuolla kun on kerran linjaparikin sisaralus. Mutta pikemminki saadaan arvokasta tietoa että miten sisaralukset pärjäävät linjaparina esim. piknik-risteilyn muodossa (toki ei täysin verrattavissa Galaxyn ja Europan päiväristeilyyn kun kerran suomalaiset nousevat kääntöpaikassa pois Långnäsistä ja hyppäävät uuelleen kyytiin Maarianhaminassa).

Jos BQ:n normaalihenkilökunta on siellä töissä niin mitenköhän mahtavat asiakkaat reakoida siihen?
Luemmeko tälläisiä otsikoita muutaman päivän päästä iltapäivälehdistä ja muualta mediasta:

''Suomalaiset työntekijät vaihtuivat virolaisiin''
''Laivalla oli epäystävällinen palvelu''
''Tallink on ajanut Siljan hyljebrändin alas''

Kalle Virtanen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Lantta - 26.11.2009, 23:38:52

Jos BQ:n normaalihenkilökunta on siellä töissä niin mitenköhän mahtavat asiakkaat reakoida siihen?
Luemmeko tälläisiä otsikoita muutaman päivän päästä iltapäivälehdistä ja muualta mediasta:

''Suomalaiset työntekijät vaihtuivat virolaisiin''
''Laivalla oli epäystävällinen palvelu''
''Tallink on ajanut Siljan hyljebrändin alas''

Nyt olen viisaampi, eli, laivaalla n. 100 virolais miehistön jäsentä, loput Europan henkilökuntaa, niin vakituisia kun extroja.
Kuulin huhun että, virolais miehistö saisi saman palkan kuin suomalaisetkin.

Jani Nousiainen

rahtia tuskin menettävät paljoakaan Ruotsin ja Viron välillä koska Regal Star ajaa ylimääräisiä vuoroja samaten kuin SeaWind ajaa.  ja Baltic Queenin henkilökunnasta, oli todella hyvä palvelu ainakin kesällä. Tosin voihan se olla aikamoinen shokki kun joutuvat suomalaisia juoppoja palvelemaan, ainakin niille joilla ei ole kokemusta Hel -Tal linjalta.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Santeri Lahdensalo - 26.11.2009, 23:06:18

Voiko siirto olla jopa tuottava? Jos voi niin herää kysymys, että onko Baltiaan liikaa liikennettä Ruotsista pitkällä aikavälillä tarkasteltuna?


Jos oikein hyvin pelaavat ja onni suosii. Silja Europa ilmeisesti pannaan myyntikuntoon peräsimen/ohjausjärjestelmän huollon- ja korjauksen aikana Rigassa (Olettama: 1 kk:si telakointiaika). Näin Tallink saa purettua yhtiöllä olevaa ylikapasiteettia mikäli alus saadaan myytyä. R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Mikko Lantta

Lainaus käyttäjältä: Kalle Virtanen - 26.11.2009, 23:49:42
Nyt olen viisaampi, eli, laivaalla n. 100 virolais miehistön jäsentä, loput Europan henkilökuntaa, niin vakituisia kun extroja.
Kuulin huhun että, virolais miehistö saisi saman palkan kuin suomalaisetkin.

Onko päällystö- ja konepuoli virolaismiehitteistä? Eli onko suomalaiset pikemminkin palvelupuolella töissä?

Santeri

Lainaus käyttäjältä: Raine Taponen - 27.11.2009, 08:23:55
Jos oikein hyvin pelaavat ja onni suosii. Silja Europa ilmeisesti pannaan myyntikuntoon peräsimen/ohjausjärjestelmän huollon- ja korjauksen aikana Rigassa (Olettama: 1 kk:si telakointiaika). Näin Tallink saa purettua yhtiöllä olevaa ylikapasiteettia mikäli alus saadaan myytyä. R.T
Silja Europan laittaminen lihoiksi voisi vain pahentaa Tallinkin laivastoa. Silja Europassa on kuitenkin oma vetovoimansa "aikaansa edellä" olleen suunnittelun ansiosta. Tilanne on nimittäin se, että Tallink ajaa Tukholmasta neljällä hyvin saman tyyppisellä aluksella ja kaksi näistä kulkee Sto-Tal reitillä. Siljalla sisaraluksien ajattaminen toimiikin Hel-Sto, kun vaihtomatkustajia riittää molemmista päistä. Se tässä on se suurin kysymys, että paljonko Tal-Sto välille nousee virolaista / Virosta jengiä? Tietysti miehistökulut ovat Helsingin-reittiin verrattuna paljon pienemmät, mutta kyllä Tallink itse kilpailee itsensä kanssa Tallinnan ja Riian reittien kesken. -Kaupungit ovat samantyyppisiä. Henkilökohtaisesti pidän Riikaa eksoottisempana.