Risteilyliikenteen edellytykset selvitetään Kymenlaaksossa

Aloittaja Kimmo Rantanen, 25.05.2010, 18:43:53

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Ansainnee ehkä oman pikku topicinsa, mutta matkustaja-autolautta-osioon koska kyseeseen ei kuitenkaan todennäköisesti tule oikea risteilyalus vaan alustavasti Viking Linen puolelta Venäjän liikennettä selvitetään "Ruotsinlautalla" kokeiltavaksi..

"Risteilyliikennettä Kotkan kantasatamaan

Helsingistä Kotkan kautta Pietariin suuntautuvan risteilyliikenteen edellytykset selvitetään puolen vuoden mittaisella EU – hankkeella. Hankkeella selvitetään toiminnalliset, juridiset sekä infrastruktuurin edellytykset Venäjän puolen eri satamakohteissa. Samalla selvitetään Kotkan kantasatamassa tarvittavat kehittämistoimet.

Hankkeen suomalaisina osapuolina ovat Kotkan Satama Oy, Viking Line Abp sekä Kymenlaakson Liitto. Venäjän puolelta hankkeessa tulevat olemaan osapuolina satamakaupunkien ja keskus- ja aluehallinnon edustajat sekä valtiollinen kehittämisinstituutti.

Selvityksestä saatujen tulosten jälkeen arvioidaan mahdollisuudet käynnistää parin vuoden mittainen risteilyliikenteen pilottihanke, jolla kehitettäisiin lopullinen risteilytuote..."


Koko tiedote: http://www.kymenlaakso.fi/ajankohtaista/issue_show.jsp?issueId=3339

Lainaus käyttäjältä: Kim  Granlund - 25.05.2010, 12:29:44
Otetaan nyt riski ja kirjoitetaan omalla nimellä. Vaikka kukaan ei kieltänytkään kirjoittamasta. Mutta näin herra tj sanoi sunnuntaina, olin itse paikalla, joten voin vahvistaa asian. Tarkoituksena on siis korvata Isabella ensin isolla Europa-tyylisellä aluksella ja myöhemmässä vaiheessa sitten Amo... Isabella on tarkoitus siirtää Tallinnan linjalle "bilelaivaksi" haastamaan BP:ä ja ainakin Backmanilla riittää uskoa Isan toimivuuteen reitillä...

Isabella VOISI sitten olla myöskin se "Ruotsinlaivojen kokoinen risteilylautta", jonka viking Line on kertonut suunnitelleensa sijoitettavaksi myös joskus mahdollisesti kokeiltavaan Helsinki-Kotka-Venäjä-liikenteeseen. EU-hankkeen suomalaisina osapuolina ja rahoittajina omilla osuuksillaan ovat Kotkan Satama Oy, Viking Line Abp sekä Kymenlaakson Liitto. Kyseessä on nimenomaan risteilyliikenne, jolla tulisi mahdolliseksi Tax Free-myynti. Epäilen, että Helsingin kaupunki olisi edelleenkään halukas myöntämään lupia lisääntyvään rahtiliikenteeseen Katajanokalta, mutta toinen kysymys on voitaisiinko päivittäisen risteilyliikenteen tuoma liikenteen lisäys Helsingin keskustan katuverkkoon sallia. Kymen Sanomien paperiversion mukaan selvitystyön tavoitteena olisi saada risteilylautta poikkeamaan pari kertaa viikossa myös Kotkan satamaan, mutta kyseessä on siis toistaiseksi pelkkä selvitys ja tunnetusti varman päälle pelaavat ahvenanmaalaisetkin haluavat varmasti katsoa rauhassa kuinka Venäjän viisumivapaa liikenne lähtee pidemmän päälle toimimaan..