Finlandia Queen ja Finlandia Princess

Aloittaja Tommi Kankaala, 05.09.2011, 15:48:04

« edellinen - seuraava »

Tommi Kankaala

Siipiratasalus ?/? Finlandia Queen oli 1996 Turussa ja
Finlandia Princess Tampereella.

Turussa ei ole, mutta Toimiiko Tampereella ?? :O
Let me i Enterteiment you

Juha Paulavuo


Rami Kristian Wirrankoski

#2
...ja Tampereen Finlandia Queenhan on nykyisin tietenkin Lahden Vesijärven satamassa kotopaikkaansa pitävä Vellamo.
http://www.lahdenjarvimatkailu.fi/laivat/vellamo.html

Timo Selkälä

Saksassa vuosia ollut Schlei Princess, ex Finlandia Princess palaa takaisin.

http://suomensaaristokuljetus.fi/fi/Alukset/Pw%252Fs%20Finlandia%20Princess/

27.1.2015: UUSI LAIVA! Suomen Saaristokuljetus Oy on hankkinut omistukseensa Suomen suurimmaan siipirataslaiva Finlandia Princessin. Pw/s Finlandia Princessistä löydät lisätietoja klikkaamalla tästä!


Pw/s Finlandia Princess



Pituus: 34,00 m
Leveys: 7,00 m
Syväys: 1,40 m
Paino: 150 000 kg
Suurin sallittu henkilömäärä: 248 matkustajaa + 2 miehistön jäsentä
Matkanopeus: 7-9 solmua
Valmistumisvuosi: 1993
Kone: Iveco Diesel 300 kW diesel
Risteilykausi: koko sulavesikausi, yksityistilaisuudet myös talvella!

Suomen suurin siipirataslaiva! Suomen Saaristokuljetus Oy:n uusin hankinta on Suomessa rakennettu siipiratasalus Finlandia Princess. Alus soveltuu isojen ryhmien tilausristeilyille ja henkilökuljetuksiin. Lyhyillä kuljetuksilla maksimi matkustajamäärä on 248 henkilöä.

Ruokaristeilyillä pöytäruokapaikkoja löytyy kahdelta pääkannelta tilavasti 198 henkilölle siten, että ensimmäisellä kannella on noin 130 pöytäpaikkaa ja toisella kannella noin 70 paikkaa. Tilava ja korkea maisema-aurinkokansi upeilla näkymillä on suunniteltu reilun 100 henkilön tarpeisiin kerrallaan.

Alus soveltuu suurten ryhmien tilausristeilyille kuten yritys-, hää- ja syntymäpäiväjuhliin sekä isojen ryhmien siirtämiseen pääkaupunkiseudulla.

Aluksella on mm. kahvila/ravintola A-oikeuksin, kaksi baaria, useita WC-tiloja/inva-WC, keskuskuulutusjärjestelmä sekä keskuslämmitys. Alus on täysin talvilämmin.

Alus on Trafi:n katsastama kotimaanliikenteen matkustaja-alus liikennealueella I.

Lisätiedot ja varaukset: 0400-102 111 tai info@suomensaaristokuljetus.fi
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pasi Saarinen

Nyt tämä Schlei Princess eli ex Finlandia Princess Kihdillä matkalla Helsinkiin.

Ari Leskinen

Lähteneet liikkeelle 27.3.2015 aamulla Kappelnista Saksasta.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Sami Kinnunen

#6
Finlandia Princess ollut jo jonkin aikaa Kallahdessa (Helsinki), ja tulee Suomen Saaristokuljetuksen sivujen mukaan liikennöimään Kauppatori-Korkeasaari välille kesäsesongin ajaksi: http://www.suomensaaristokuljetus.fi/fi/Reittiliikenne/Korkeasaaren%20liikenne/

Tässä kuva Kallahdesta: http://www.metro.fi/galleria/p1428887422156

Mikä tämän nimi nyt oikein on ollut ennen? En saanut selkoa aiemmista viesteistä kumpi on. Saksassa on näköjään Schlei Princess niminen alus vielä, samanlainen kuin m/s Vellamo: https://www.marinetraffic.com/fi/ais/details/ships/shipid:143065

Juha Paulavuo

#7
ex-Finlandia Queen on edelleen Lahdessa. Nykyisin m/s Wellamo. Tämä Helsinkiin tullut on ex-Finlandia Princess

Tauno Hermola

#8
Nyt joku mättää tai ainakin putosin kärryiltä ::). Eihän sama laiva voi olla samaan aikaan Helsingissä ja (MarineTraffic'in 4 tuntia vanhan tiedon mukaan) Saksassa Kappelnin satamassa ???. Onko noita siipirataslaivoja enemmän kuin kaksi?

OK, siis niillä on Saksassa uusi laiva, joka ei ole Suomea koskaan nähnytkään! Google käännös varustamon saksankieliseltä sivulta:

Lainaa
Our "good old" SCHLEI PRINCESS, which was a common sight on the Schlei since 2000, was shut down at the end of last year.

The ship is sold in Finland and in future find a new home.

Since May, the new SCHLEI PRINCESS shapes the image of Kappelner port and the loop. Our new building, which was built on the Bolle shipyard in Derben on the Elbe, has a length of 45 meters and a width of almost 8.5 meters.

http://www.schleiraddampfer.de/unsere-schiffe/raddampfer-schlei-princess.html (sama linkki kuin Juhan viestissä neljä vuotta sitten, mutta nyt se viekin uuden Schlei Princess'in tietoihin ;D)


Mikko-Oskari Koski

#10
Finlandia Princess on koko suven kunnioitettavasti maannut Korkeasaaren laiturissa, vaan onko kenelläkään ollut minkäänlaista havaintoa siitä, olisiko alus mahdollisesti ollut jossain vaiheessa liikenteessäkin? Ainakin omat havaintoni Suomen Saaristokuljetuksen linjoilta Korkeasaaresta Kauppatorille ovat Vireen ja Hakaniemeen Tuulispään, joissakin tapauksissa Leilan, ajoista. Onko siipirataslaivassa jokin vika, onko remppa Saksan vuosien jäljiltä vielä kesken vai onko laiva hankittukin vain eläintarhan rantalaituria kaunistamaan?

Edit: Kuten toveri Selkälä ansiokkaasti kertoi ja Hermola ystävällisesti linkitti, asiaa on todella pk-seudun paikallisaviisissa puitu. Hieman erikoista on toki, että laivaa seisotetaan tyhjänpanttina Korkeasaaressa kuin muistuttamassa kulkijoille, että "tässä se nyt on, mutta ähäkutti, ettetpä pääsekään kyytiin". Kaupaksi saaminen on varmasti helpommin sanottu kuin tehty...
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Saarinen

Marinetrafficin mukaan ainakin 29.8. käynyt Lyypekinlaiturissa,  Suomenlinnassa, Särkässä ja palannut Korkeasaareen. "Nopeus" vaihdellut 2-6 solmun välillä.

Timo Selkälä

On tehnyt tilauskeikkoja.

Reittiliikenteeseen se ei sopinutkaan, Hesarissa on kirjoitettu miksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Tauno Hermola