Finlandia

Aloittaja Tapani Salonen, 26.01.2013, 14:07:39

« edellinen - seuraava »

Tapani Salonen

Ajattelin nyt avata uuden aiheen, johon voitaisiin kirjoitella asioita Finlandiasta sen jo aloitettua liikenteen. "Eckerö Line haaveilee uudesta laivasta" on vähän vanhentunut otsikko.
Onko kokemuksia, millaista ruokaa laivalla on tarjolla buffet-pöydän lisäksi? Kansikartan mukaan painotus tuntuu olevan enemmän "juottoloiden" puolelle, mutta joskus laivalla kaipaisi hieman muutakin kuin nahistuneita sämpylöitä.  :(
Miksiköhän jengi on kiinnostunut "Owners suite:sta"? Näyttää olevan varattu lähes joka lähdöllä ja hintaakin sentään 200 euroa päiväristeilyllä. En ois kyl valmis ite maksamaan!

Janne Raiskinmäki

Finlandia lähtee näköjään joka aamu 7-9 minuuttia etuajassa Länsisatamasta, melkein kellon voi tarkastaa sen mukaan  :)



Marko Laine

#2
Tässä aikaisemmin lähdössä on varmastikin kyse samasta käytännöstä kuin Tallinkin Shuttleilla: kun lähtöselvitys on päättynyt, matkustajat saatu laivaan ja kaikki autotkin on ehditty lastata ajoissa, niin turha sitä on odotella laiturissa virallista lähtöaikaa, kun uusia matkustajia tai autoja ei kuitenkaan enää mistään tule. Tuollainen runsaan viiden minuutin etuajassa lähtö tuo pienen lisäpelivaran itse matka-aikaan ja samalla ehkä säästänee myös litran jos toisenkin löpöäkin.

Arto Papunen

#3
Taitaa Finlandialla loppua laiturinvaihtoruljanssi kesällä kun Isabellakin liikenteessä, jollei Isabellaa ohjata taas sen kaijaan. EDIT: Tallinnaa tarkoitin,

EDIT2: Entäs sitten kun St Peterin laiva alkaa liikennöidä, muuttuuko kaija taas joka 4.vuorokausi kymppiin?


Tuomas Mäkelä

Eikös Isabella lähde Katajanokalta?

Oiva Kettu

Ongelmat onkin tallinnassa. Ja asia ettei AS Tallinna Sadam ole rakentanut asioita Finlandialle sopiviksi on ehka voitelun puutetta & piilotukea Tallinkille. Siihen suhtaudutaan kuin se olisi kansallisomaisuutta.

Pasi Laakso

Finlandialla jotain pientä ongelmaa illalla:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288538847829.html

LainaaEckerö Linen M/s Finlandian lähtö Helsingin Länsisatamassa viivästyi perjantai-iltana 40 minuuttia.
Matkustajat olivat tuppautuneet terminaaliin odottamaan pääsyä laivaan, jonka lähtöaika oli 20.30. He eivät kuitenkaan päässeet kävelemään laivaan.

- Tuli kuulutus, että matkustajien pitää nousta terminaalin edessä bussiin.




Jussi Lampinen

#7
Lainaus käyttäjältä: Pasi Laakso - 08.02.2013, 21:39:02
Finlandialla jotain pientä ongelmaa illalla:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288538847829.html
Ei ongelma vaan länsisataman puute maihinnoususillan rakentamisessa jos oikein käsitin. Maihinnoususillan rakentaminen Finlandiaa varten kesken ja sama tilanne jatkuu lähes kesään asti?. Outo juttu ettei Eckerö ja Helsingin satama ole osanneet hoitaa asiaa ajoissa. Ehkä Helsingin satama ei osaa hakea EU:n ja valtion avustuksia yhtä hyvin kuin Maarianhaminan satama johon tämä nyt gracen ja Bp:n käyttämä 6 laituri tehtiin jo vuosia sitten vaikka käyttöä sille ei varsinaisesti löytynytkään. Ja kun grace oli tilattu niin alkoipa kiireellä putkenkin rakentaminenkin sinne vaikka sitä olisi tarvittu jo Galaxyn tullessa TKU - STO linjalle.

Mikko-Oskari Koski

Kyllä Eckerö tässä kohden on tyrinyt ihan itse omat kuvionsa. Jos se olisi ajoissa ilmoittanut laivansa tarvitsemista putkijärjestelyistä, ne olisi hoidettu. Ilmeisesti varustamo luotti siihen, että Helsingissä päästään Shuttlejen ja Tallinnassa XPRS:n paikkoihin -sinällään ihan aiheellisesti, koska lähdöt eivät koskaan ole ihan samanaikaisia ja laiturit ovat satamayhtiöiden, eivät varustamojen vastuualuetta.
Toisaalta Eckerö ei ilmeisesti Moby Freedomin ostaessaan ollut itsekään ihan varma lankkujen sijoittelusta (laivassahan ei ostohetkellä ollut minkäänlaisia exitejä missään). 4.kannen bb-sivustalle tehty exit ja liukuportaat mahdollistavat maihinnousun myös matalampien lankkujen kautta. Epäilemättä varustamo on harkinnut myös autokannesta napsittavaa tilaa alempaa aulaa varten, mutta antanut ahneuden iskeä ja jättänyt autokannen siihen asuun, missä se ennenkin oli. Henkilöautot tuovat kuitenkin kuljetusmaksut varmasti, mutta joku tarpeeksi typerä asiakas ei jätä laivaan yhtään penniä yli kuljetusmaksun... ::)

Epäily, että Tallinnan satama olisi järjestänyt Tallinkille aina tämän pyytämät laiturisäädöt ajoissa, ei tosiaan päde sekään. Kun Fasterit alkoivat ajaa Tallinnaan, matkustajat roudattiin sisään ja ulos busseilla. Tämä siksi, että riittävän korkeita putkia ei ollut. Ja kun lopulta oli (siis siinä itäisimmässä kaijassa yli kilometrin päässä terminaalista!), oli Tallink onnistunut munaamaan liikenteensä Saksanreitillä niin perusteellisesti, että pohjoinen päätesatama muutettiin Helsinkiin ja Tallinnan keikat poistuivat ohjelmasta... Ja XPRS:n vaatimat laiturisäädöt olivat valmiina hyvissä ajoinen ennen laivaa.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 11.02.2013, 01:14:29
Epäily, että Tallinnan satama olisi järjestänyt Tallinkille aina tämän pyytämät laiturisäädöt ajoissa, ei tosiaan päde sekään. Kun Fasterit alkoivat ajaa Tallinnaan, matkustajat roudattiin sisään ja ulos busseilla. Tämä siksi, että riittävän korkeita putkia ei ollut. Ja kun lopulta oli (siis siinä itäisimmässä kaijassa yli kilometrin päässä terminaalista!), oli Tallink onnistunut munaamaan liikenteensä Saksanreitillä niin perusteellisesti, että pohjoinen päätesatama muutettiin Helsinkiin ja Tallinnan keikat poistuivat ohjelmasta... Ja XPRS:n vaatimat laiturisäädöt olivat valmiina hyvissä ajoinen ennen laivaa.

Eikös Tallink luopunut Fastein tallinnan liikenteestä Superfastin tultua liikenteeseen? Heillä oli siihen kohtaan aika paljon kapasiteettia liikaa, jos Fastit olisi käynyt vielä kerran päivään Tallinnassa.

Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Joonas Kortelainen

Lainaus käyttäjältä: Marko Manninen - 11.02.2013, 01:35:00
Eikös Tallink luopunut Fastein tallinnan liikenteestä Superfastin tultua liikenteeseen? Heillä oli siihen kohtaan aika paljon kapasiteettia liikaa, jos Fastit olisi käynyt vielä kerran päivään Tallinnassa.

Juuri näin. Siis kaudella 2007 ajettiin Starin, Superfastien päiväkeikan ja AutoExpress 2:n voimin. 2008 sitten lopulta vain Superstar ja Star, mutta Superfastit poistuivat kokonaan Tallinnasta kuitenkin vasta kesäkauden päätteeksi.

Mikko-Oskari Koski

Fasterien kanssa sekoileminen Tallinnassa loppui tosiaan 1.9.2008 -viittaan sekoilemisella siihen, että Tallink poisti silloin linjalta viimeisetkin menestyksen mahdollisuudet lakkauttamalla suoran Saksan ja Viron välisen yhteyden, joka kuitenkin oli yli neljännes rahtipuolen kertapokasta ja joka tila tuon jälkeen jäi vain Rostockin ja Helsingin välillä ajettaessa tyhjäksi. Sekoilemisen tuntomerkit tosin täytti myös suunnilleen kaikki muu, mitä Tallink Saksanlinjallaan teki ja jätti tekemättä.
Mutta se ei liity Finlandian satamajärjestelyihin.
http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=12947.30

Periaatteessa Finlandia voisi muuten Tallinnassa käyttää tuota aikanaan Fasterille rakennettua paikkaa. Matkaahan sinne tosin on, eikä Tallink varmasti halua toista firmaa "omaan" terminaaliinsa, mutta kuten sanottu, laivapaikat voidaan osoittaa varustamojen ensisijaisia toiveita huomioimattakin.
Mitä Helsingin LJ5:n remonttiin tulee, siellä on jo hahmotelmat tulevista korkeammista putkista olemassa, mutta rakentaminen voi viedä kauan. Ramppi saattaisi olla paikallaan piankin, joten mahdollisuus, että Finlandia rupeaisi uuteen kaijaansa operoimaan jo ennen putken valmistumista, on olemassa. Siinä tapauksessa lankku tulisi Helsingissäkin sijoittumaan väliaikaisesti neloselle ja laiva ajettaisiin ahterikaijaan bb-sivusta kiinni (kuten luullakseni on tarkoitus tehdä uuden putken valmistuttuakin).
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Pasi Laakso

Helsingin kaupungin nettisivuilta löytyy kaupunginhallituksen päätöksen liitteenä ollut suunnitelma Länsisataman laituripaikan LJ5 muutostöistä Eckerö Linen "uutta alusta" varten:

http://www.hel.fi/static/public/hela/Kaupunginhallitus/Suomi/Paatos/2012/Halke_2012-08-06_Khs_26_Pk/6CCD4782-00BC-4CC8-9E93-CF76F0A8D89D/Liite.pdf

Tuo tiedosto on päivätty viime vuoden kesäkuulle ja siinä arvioidaan että muutostyöt maksavat yhteensä 5,35 MEur ja tavoiteaikatauluna (sillä edellytyksellä että rakennuslupa saadaan ajoissa) on ollut että LJ5 on otettavissa käyttöön 1.9.2013 alkaen.

Joni Huopana

Miten Finlandialla on maihin/laivaannousu Tallinnassa tätä nykyä? Täytyykö B-terminaalissa käyttää autokantta?

Joona Kärkkäinen

Lainaus käyttäjältä: Joni Huopana - 13.02.2013, 19:43:31
Miten Finlandialla on maihin/laivaannousu Tallinnassa tätä nykyä? Täytyykö B-terminaalissa käyttää autokantta?
Ainakin vikko sitten kyllä. Poikkeusjärjestely oli kyllä hyvin hoidettu: Autokannella oli henkilökuntaa jotka opastivat ja pahoittelivat. Lisäksi seinällä oli Inforuutu jossa pahoiteltiin samaa asiaa.