Tallink myy Superstarin Välimerelle Corsica Ferriesille

Aloittaja Jore Vornanen, 10.11.2015, 11:50:29

« edellinen - seuraava »

Joni Huopana

#15
Ites olen tykännyt Superstarista, koska se on valoisa ja ilmava. Starilla on tietääkseni istumapaikkoja hieman vähemmän, minkä vuoksi se tuntuu ahtaammalta. Olen samaa mieltä siitä, että Star sopinee reitileen paremmin kuin italialaistuote. Tavallaan tässä kuviossa Superstar siis päätyy alueelle, jolle alustyyppi alun perin suunniteltiinkin.

Harri Anukka

En tiedä kuvittelenko vaan, vai onko oikeasti totta, mutta Superstarilla matkustaessa (ja itse asiassa muistaakseni myös finlandialla) niin satamasta lähdettäessä ja saavuttaessa, tuntuu siltä että joka  pneli, hylly ja ikkuna kolisee ja tärisee ihan älyttömästi... Starilla en muista, ainakaan yhtä pahasti, sellaista kokeneeni.

Eli ainakin omalta osalta, vaikka superstar onkin tuntunut viihtyisämmältä laivalta, niin juuri tuo kolina ei oikein ole miellyttänyt.

Tuomas Romu

Ainakin Finlandialla ns. kahvikuppien kilpajuoksu on nimenomaan suosittu kansipeli. Mennään perän darrakahvilaan ja katsotaan, kenen kahvikuppi vaeltaa ensimmäisenä pöydältä...
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Marko Manninen

#18
Järkiveto Tallinkilta myydä tämä laiva hyvään hintaa. Italialaista laatua voi mennä tämän jälkeen ihastelee Helsinki-Travemünde välille. No eipä ole paljoa ihasteltavaa.

Varmasti tämän kaupan myötä Tallinkilla on luottoa moneltakin kanttia tilata sisaralus uudelle neliapilalle. Ei  muuten ole hassumpi väritys toi "neliapila", jos vertaa Supertarin väritykseen. Starin tulevaisuuden kohtalosta hieman. En pitäisi mitenkään mahdottomalta, että laiva laiva aloittaa liikenteen Englannin kanaalissa 2018-2020 välisenä aikana esim. sisarpuolien rinnalla DFDS konsernin väreissä. Lisäksi Superfast IX saattaa myöskin päätyä tulevaisuudessa Stenan värityksiin sisariensa rinnalle Englannin vesille. Lisäksi kolmen sisaren omistus saattaa vaihtua Stenalle lähivuosina, jolla saadaan rahoitettua toista "neliapilaa". Tämän tilaksen jälkeen Tallink Siljan laivat jokaisella reitilla ovat melkoisen hyvät, ainoastaan Tukholma-Riika tekee poikkeuksen. Mitenköhän sopiva Star on kyseiselle reitille uudistettuna? SeaWind menee romikselle varmaankin heti "neliapilan" tultua liikenteeseen tai Paldinski-Kapellskär reitille. Epäilen tätä kuitenkin vahvasti ja miten pitkään Tallink kyseistä reittiä pitää itsellään.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Toivonen

Italialaisesta laadusta ja kahvikupeista puheenollen... Onko kellään havaintoa, koska Supperstaarilla on yksi keulan lukuisista ikkunaruuduista hitsattu sisäpuolelta umpeen? Tuli vaan huomattua tuossa viikko sitten pitkän matkustustauon jälkeen. Ei oo tainnut lasi siinä kohtaa oikein kestää tärinöitä, niin on tehty sitten tällainen ratkaisu.
"Tere tulemast Titanicule!"

Mika Blomberg

Italialaisesta laadusta en sano mitään, mutta kyllä nuo Finnlinesin star alukset suunnittelussa hakkaavat nämä Tallinkin tylsät galaxy muovilaivat mennen tullen. Superstarkin on paras Tallinnan laiva Finlandian kanssa ( sisätilat ym ). 

Marko Manninen

Lainaus käyttäjältä: Mika Blomberg - 01.12.2015, 08:28:10
Italialaisesta laadusta en sano mitään, mutta kyllä nuo Finnlinesin star alukset suunnittelussa hakkaavat nämä Tallinkin tylsät galaxy muovilaivat mennen tullen. Superstarkin on paras Tallinnan laiva Finlandian kanssa ( sisätilat ym ).

No toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä. Tässä tapauksessa itse valitsisin serkkulikan. Star luokan aluksilla 11 kannella ei ole mitään järkeä. Niitä on paranneltu pikkuhiljaa paremmiksi. Sitä edellämainittua kitinää ja kolinaa kyllä kuuluu. Materialit joka paikassa on ala-arvoisia. Superfastit oli todellista Saksalaista osaamista ja olivat toimivat laivat kyseiselle välille matkustajan kannalta. Miinuksena vain alle 2000 metriä rahtikaistaa. Ei ollut kitinää kuuluvissa.

Mutta tosiaan pidän Staria parhaana nopeana laivana. Syy siihen on, että se on suunniteltu sellaiseksi. XPRS on kompromissi ja Finlandia ja Superstar ovat suunniteltu välimeren liikenteeseen alunperin. Starin vanhemmat sisarpuolet oli myöskin suunniteltu nopeaan liikenteeseen kanaalin. Suuri virhe Tallinnan liikenteessä on tehty kun ei ole käytetty kaksi ajoramppeja satamissa. Sillä oikeasti saadaan nopeutta kääntöihin tai ainakin samassa ajassa täytettyä huomattavasti enemmän rahtia. Tämä kyseinen ongelma nyt Tallinkilta poistuu uuden/uusien laivatilauksen puolesta. Samaten satama remontit D terminaalissa sekä LJ7/8 eikös kumpikin muuttunut kaksoisramppiseksi? Kahdella "neliapilalla" Tallinkilla on varmaankin historian paras parivaljakko jollain reitillä. Uskoisin kevääseen mennessä Tallinkin tilaavan sisaren. Varmaankin käydään kuumeisesti neuvottelua ja suunnittelua Turussa mihin väliin se voidaa risteilijöiden rinnalla samaan aikaan rakentaa vai joudutaanko lohkorakentelussa turvautumaan Saksalaisten ammattitaitoon. Tuskin tämän kokoluokan alusta tarvii laittaa jonon päähän odottelemaan ensivuosikymmentä.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

S Liljeström

Muistini mukaan Baltic Princessin etuosa on rakennettu Ranskassa ja se
on Helsingissä peräpään kanssa liimattu yhteen.
Aina kun matkustan ko. laivalla muistan aina kertoa jollekin, että laiva on
koottu kahdesta osasta.
Asia ei millään tahdo mennä jakeluun!

SL




Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 06.12.2015, 17:40:08
Muistini mukaan Baltic Princessin etuosa on rakennettu Ranskassa ja se
on Helsingissä peräpään kanssa liimattu yhteen.
Aina kun matkustan ko. laivalla muistan aina kertoa jollekin, että laiva on
koottu kahdesta osasta.
Asia ei millään tahdo mennä jakeluun!

SL

Onko? Ainakaan wikipedia ei tiedä tuosta mitään. Tietääkö kukaan muu asiasta?

Sammy Levoij

Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 06.12.2015, 18:41:06
Onko? Ainakaan wikipedia ei tiedä tuosta mitään. Tietääkö kukaan muu asiasta?

Jep, näin on. Siksi esim. Fakta om fartyg kertoo seuraavaa: http://faktaomfartyg.se/baltic_princess_2008.htm

Mutta, asiaan palatakseni: Olen n. 20 reissua/vuosi reitillä matkustavana olen tyytyväinen, että lähtijä on Superstar. En ole Romantika/Galaxy-jatkosarjan suuri fani minäkään, mutta Starin pohjapiirustus on loogisempi ja - jollain sanoinkuvailettomalla tavalla - vaikutelma varsinkin hyttien osalta on todellakin laadukkaampi kuin Superstarilla/Finlandialla.

Ville Taavitsainen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 06.12.2015, 17:40:08
Muistini mukaan Baltic Princessin etuosa on rakennettu Ranskassa ja se
on Helsingissä peräpään kanssa liimattu yhteen.
Aina kun matkustan ko. laivalla muistan aina kertoa jollekin, että laiva on
koottu kahdesta osasta.
Asia ei millään tahdo mennä jakeluun!

SL

mikäs siinä nyt on niin erikoista sitten että se pitäisi kaikkien tietää? yleensäkkin alukset kootaan osista ja tuskin se ranskan osuus sitä alusta kauheasti pahentaa. ja kyseessä ei edes ollut mikään valmiiksi rakennettu kokonainen keula joka täällä liitettiin valmiiseen perään, vaan se keulaosa oli aika raakile. kelluva tosin mutta ei täydellinen puolikas. monet lohkot siihenkin tehtiin kuitenkin suomessa.
Silja Serenade 23-25.3.2019

Silja Europa 29-30.3.2019

Sami Kinnunen

Lainaus käyttäjältä: Sven Liljeström - 06.12.2015, 17:40:08
Muistini mukaan Baltic Princessin etuosa on rakennettu Ranskassa ja se
on Helsingissä peräpään kanssa liimattu yhteen.
Aina kun matkustan ko. laivalla muistan aina kertoa jollekin, että laiva on
koottu kahdesta osasta.
Asia ei millään tahdo mennä jakeluun!

SL
Onkos tässä kuvassa juuri tuo Ranskassa tehty etuosa? https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6c/NB_1361_forward.jpg

Kalle Id


Marko Mäkelä

Ville Taavitsainen on aivan oikeassa,sama se on vaikka laiva oltais tehty indokiinassa kuhan se on toimiva reitillään.Tokihan harrastajana tiedän et viimeksi mun hytti oli Ranskassa tehdyssä osassa mutta tavalliselle matkustajalle mikä ei ole laivoista kiinnostunu niin on tosiaan sama missä se on kasattu.
Mitä taas alkuperäiseen aiheeseen tulee niin järkevä veto Tallinkilta tuo Superstarin myyminen ja sai vielä hyvän hinnankin. Se mua tässä pohdituttaa et onko tuossa uutukaisessa lainkaan matkustajahyttejä? Ajatellaan tilannetta et laiva jää Tallinnaan yöksi ja joku haluaa yöpyä siellä niin luulis et siihen muutama kymmentä hyttiä tehtäis.

Kalle Id

Lainaus käyttäjältä: Marko Mäkelä - 07.12.2015, 09:09:30
Se mua tässä pohdituttaa et onko tuossa uutukaisessa lainkaan matkustajahyttejä?
Tästä ei ole tainnut mitään virallista tietoa tulla. Olettaisin, että Starin ja Superstarin tapaan pieni määrä hyttejä tulee, mutta tämä on sarjaa sivistynyt arvio...