Helsinki - Riika

Aloittaja Jani Tarkkinen, 26.11.2016, 17:15:48

« edellinen - seuraava »

Anders Isaksson

Lainaus käyttäjältä: Tauno Hermola - 26.11.2016, 19:55:07
Eikö kellään ole Viron merikarttoja, joista näkyisi mantereen ja saarten välinen väylä? Tästä on ennenkin kyselty, mutta mitään mutua kummempaa en muista vastaukseksi saadun.

Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.

Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.

Mikko Salmela

Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?

Jani Tarkkinen

Lainaus käyttäjältä: Mikko Salmela - 28.11.2016, 17:33:17
Olisiko Turku-Riika tai Hanko-Riika yhteydessä järkeä?

En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.

Esa Vaatto

Iltalehti ja Iltasanomat :"Tallink tutkailee viinaristeilyjä Riikaan".

"Yhtiö kuitenkin kertoo, ettei sillä ole toistaiseksi suunnitelmia avata reittiä Helsingistä Riikaan, vaan se vasta tarkkailee tilannetta."

Kalevi Lehto

#19
Lainaus käyttäjältä: Jani Tarkkinen - 28.11.2016, 20:36:09
En usko että missään laivayhteydessä Latviaan on järkeä, jos puhutaan että järki on sama kuin taloudellisesti kannatava laivayhteys.
Eipä juuri missään muussa tapauksessa, paitsi siinä, että Viro suunnittelemiensa alkoholiverouudistuksien myöta muuttuisi suomalaisille vähemmän kiinnostavaksi matkakohteeksi.  Viron talous tosin käsitykseni mukaan pyörii edelleenkin tosiasiassa melko pitkälti suomalaisen alkoholiturismin ympärillä, joten hiukan oudolta vaikuttaa tämänsuuntainen verouudistus, vähän kuin itseään jalkaan ampuisivat...  ???
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Kalle Id

Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.

Kalevi Lehto

#21
Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 28.11.2016, 21:09:22
Toisaalta vaikka kaikki viinaralli siirtyisi Riikaan, olisi se silti vain yksi osa Tallinnan-liikenteestä - kaikki muu jäisi edelleen Tallinnaan.
Totta, mutta kuinkahan suuri osa kokonaisuudesta mahtaa olla se "muu"? Mahtuisikohan yhteen päivittäiseen laivavuoroon? Siis matkustajaliikenteen osalta. Rekkalautta tosin varmaan tarvittaisiin lisäksi.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.

Kumpaakaan näistä ei voi pitää kovinkaan todennäköisenä skenaariona, siitäkään huolimatta, että Venäjä on toimissaan arvaamaton. Ja tuon vaihtoehdon toteutuessa ei varmaan liikenteeseen tarvittaisi sitä yhtäkään laivaa.
Se, että matkoilla ostetaan viinaksia, saa monet unohtamaan liikkeellä oltavan pääasiassa jollain muulla motiivilla.

Tallinkin visio HEL-RIX-linjasta saattaisi olla varustamolle ns.tyylikäs tapa päästä tappiollisesta STO-RIX-linjasta eroon luopumatta Riian keskustan tuntumassa sijaitsevasta hyvästä terminaalista ja sanomatta latvialaishenksaa irti. Ja kaikkeahan voi, saa ja pitääkin aina tutkia... ::)
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Jarno Setälä

En jaksa uskoa, että toteutuisi muuta kuin joku "kerran kesässä -risteily Riikaan".

Todelliset viinaturistit ajelee Latviaan pari tuntia Tallinnasta autollakin ja rahti kulkee baltiaan ja toisinpäin Hki-Tll välillä. Hinnatkin olisi varmaan risteilylle korkeahkot, jos rahti ja reittimatkaajat eivät tuo tuloja.

Tapani Salonen

Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 27.11.2016, 22:18:46
Aiheeseen liittyen: Silja Europa tekee ensi kesänä yhden risteilyn Helsingistä Riikaan.
Mistä löysit tiedon risteilystä? Ja mikä olisi risteilyn ajankohta?

Kalle Id

Riian-risteilystä kerrottiin medialle järjestetyssä Silja Europan esittelytilaisuudessa, jossa olin työni puolesta paikalla. Tarkkaa päivää ei ole vielä julkistettu, mutta loppukesää lupailivat. Matka tulee myyntiin ensi vuoden puolella.

Kai Heino

Luonto suosii turhanpäiväistä kokeilijaa.

Timo Heikkinen

Lainaus käyttäjältä: Anders Isaksson - 28.11.2016, 16:43:24
Vajaa viisi metriä on syväyttä Muhu Väinässä. Pienehköillä rahtialuksilla muistelisin että syväyttä on joskus ollut 4,8m mutta virallinen kulkusyväys lienee korkeintaan 4,5m.

Ja jos matkustajalaivasta puhutaan niin täytyy syväys olla vielä huomattavasti pienempi tai sitten tuon salmen osuus jouduttaisiin ajamaan tavanomaista hitaammalla vauhdilla squatin takia.

Virallinen kulkusyväys näytti olevan matalimmillaan 4,5m eli oikein muistelit.  :) Ei oikein riitä autolautoille  ;D

Tauno Hermola

#28
Mutta Delfin Clipper/Caravelle menisi 4.38 m syväyksellä läpi! :D
Eivät tainneet tuota reittiä kuitenkaan koskaan liikennöidä.

Kalevi Lehto

Lainaus käyttäjältä: Mikko-Oskari Koski - 29.11.2016, 01:06:06
HEL-TLL-linjasta selvitään yhdellä laivalla tasan kahdessa tapauksessa.
1) Trump vetää tukensa Baltian mailta näiden Nato-jäsenyydestä huolimatta ja Putinin fasistidiktatuuri levittäytyy länteen aseellisen konfliktin avulla.
2) Suomenlahden tunneli rakennetaan.
Ensimmäinen vaihtoehto näistä olisi ehkä kuitenkin todennäköisempi, vaikkei mielestäni toki millään muotoa toivottu.
Suomenlahden tunneli puolestaan on aivan pähkähullu ajatus, sinänsä sääli, että sellaisen suunnitteluun on uhrattu jopa julkisia varoja, joille epäilemättä löytyisi huomattavasti järkevämpiäkin käyttötarkoituksia. Kustannukset tunnelin rakentamisesta olisivat aivan järjettömät, jos yleensäkään olisi edes teknillisesti mahdollista. Hyvän vertailukohdan tunnelin rakennuskustannuksista saa esimerkiksi toisesta varsin kiistellystä hankkeesta, Guggenheim-museosta, eli Helsinki-Tallinna tunnelin arvioiduilla rakennuskustannuksilla(jotka hyvin todennäköisesti vielä huomattavasti ylittyisivät....) pystyttäisiin rakentamaan Guggenheim-museo Suomen JOKAISEEN! kaupunkiin.
Eli eipä liene ihan ajankohtainen, toivottavasti...
(Vaan mistäpä sitä tietää noista Suomen herroista, mihin "Karjalan mäntyyn" vielä lähtevätkään päätään lyömään...)
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964