Landgången: DFDS ostaa Amorellan ja Kalypson??????

Aloittaja Santeri, 30.12.2001, 05:59:11

« edellinen - seuraava »

Santeri

LainaaOdottakaas vaan kun DFDS keksii sen, että Silja Europa oli alkujaan Vikingin laiva, niin alkaa jostain päin kuulumaan, että DFDS yrittää saada Silja Europan pois Siljan käytöstä!
Voi voi, nyt tuolla Landgångenissa on jonkin näköinen keskustelu "Color Europasta". Tällä kertaa ei DFDS vaan Color Line!

ferry

Saahan sitä DFDS aina unelmoida, varsinkin kun niiden tanskalaiset alukset on niin rumia!

Vai onko kauneus katsojan silmissä, M/S Dana Anglia :ssa aivan karsee skorsteeni !  ;D

tanskalaiset citybussitkin stadissa on karseita, eivät ne osaa kunnon laivojakaan tehdä  ;)

DFDS peräisiä aluksiahan on nähty myös
Viking Linen "väreissä" - kesäkaudet vuosina '77 ja '79 M/S Dana Gloria oli artistinimellä Ålandsfärjanina  :D
samoin kuin M/S Dana Corona kesäkauden 1983 - piipussa DFDS-risti  >:(

Silja Europalla muuten ei tod. ole kaikki hyvin, maalit ja rappaukset irtoilee, seinä homeessa kun kannelta vuotanut vettä, parketti aivan skraadeilla ja entinen.. oi ja voi - palvelussa PALJON parantamisen varaa - ihan hävettää Siljan puolesta koko laiva.


Matti Kauppinen

#32
Mikähän hirveä hinku noilla hurreilla on levitellä juttuja siitä kuinka suomalaiset lauttavarustamot myisivät laivojaan pois?

wirrankoski

#33
Heh...no siksi, ettei niillä raukoilla enää ole mitään omaa, ei juurikaan blågulan alla seilaavia valtamerten kyntäjiä (tai no onhan niitä vielä, mutta ei enää samaa suurusluokkaa kuin ennen) toimivista ja laivoja rakentavista telakoista puhumattakaan...menivät hölmöyksissään lopettamaan ne kaikki kun ensin olivat ne suurentaneet rakentamaan vain ja ainoastaan valtavia raakaöljytankkereita...

Rami-nonantisvedu ;-)

Matti Kauppinen

#34
Tuli vielä mieleen tuosta Sliten konkurssista sellainen hommeli, että yrittikö SF-Line ostaa Olympiaa tai Diana II:sta Sliten konkurssista? Myös sellainen kävi mielessä, että kun Silja Line myi Silja Karnevalin pois, niin eikö Viking Linen olisi kannattanut ostaa Karneval itselleen? Sillähän Viking (SF-Line) olisi saanut paikattua Kalypson jättämää aukkoa suht edullisesti. Karnevalihan oli kuitenkin juuri uudistettu ja olisihan se ollut Amorellan ja Isabellan kokoluokkaa ja suurinpiirtein samaa tasoakin, joten silloin aikanaan Silja Karnevalin ostaminen olisi voinut olla ihan järkevä hankinta vai olisiko sittenkään ollut? Joku varmasti tietänee asiasta enemmän. ;)

Mikko-Oskari Koski

#35
SF-Line ei voinut vuoden -93 tilanteessaan ruveta ostelemaan laivoja muualta, koska se yritti salata sitä, minkä kaikki kyllä hyvin tiesivät: Se olisi voinut auttaa Myrsteniä mäessä ja saada konkan vältettyä (Europaa ei tosin olisi tällaiseen pakettiin sisältynyt). Miksi se ei näin tehnyt, voimme arvailla. Athenasta ja Kalypsosta ei kuitenkaan kenelläkään eurooppalaisella ollut mitään mahdollisuuksia kisata sen jälkeen, kun StarCruises oli ilmestynyt samoille apajille.

Siljan laivojen omistussuhteissa tapahtui noihin aikoihin muutoksia, kun EFFOAn ja Johnssonin aiemmat suorat omistussuhteet purettiin ja silloinen EffJohn tuli tilalle. Svea/Karneval oli viimeinen Johnssonin suoraan omistama matkustaja-alus ja se myytiin sen sijaan, että olisi siirretty EJ:lle. Eurowayn tappioiden takia EJ oli pannut jo aiemmin Festarin myyntilistoille, mutta päättikin pitää sen, ettei lisää "sisäisiä siirtoja" olisi tarvinnut tehdä. Tästä johtuu Karnevalin nykyinen nimi, Color Festivalin kun tosiaan oli alunperin tarkoitus olla ex-Silja Festival.
Tietääkseni Color oli kysellyt EJ:ltä mahdollisuutta ostaa laiva, mihin sitten suostuttiinkin, Eklundit eivät missään vaiheessa olisi vastaavaa kohtelua osakseen saaneet, jos olisivat Karnevalia ruveneet kyselemään. Color sitä vastoin rahtasi Jupiterin Eklundeille tietynasteisella myyntiehdolla, jonka Eklundit sitten välttivät väittämällä (ilmeisesti aika totuudenmukaisesti) ettei alus heidän liikenteeseensä sopinut.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Matti Kauppinen

#36
No täytyy sanoa kyllä, että jos SF-Line olisi ostanut Jupiterin, niin se olisi ollut kyllä typerä veto Eklundeilta. En ole käynyt Jupiterilla, mutta käsittääkseni se oli samaa tasoa kuin Rosella ellei heikompikin. Jupiter ei olisi parantanut yhtään Vikingin asemia Suomen ja Ruotsin välisessä liikenteessä. Sinällään oli hyvä Viking hankki omistukseensa Gabriellan mutta toisaalta huono idea oli ostaa kolmas samankaltainen alus kuin Isabella ja Amorella, koska Gabbe ei tarjoa sisariinsa oikeastaan mitään uutta. Gabben ansiosta Viking kuitenkin sai lisää tonnistoa, joten kilpailu-asetelmat Siljaan nähden paranivat kuitenkin hieman. Eikös Euroway ollut joku Effjohnin tytäryhtiö tai vastaavaa? Jos näin oli, miksi EF sitten myi Gabben Vikingille, jos kerta Eklundit ja Silja eivät ole mitään parhaimpia "kaveruksia"?

Santeri

#37
Muistaakseni Viking Line kehuskeli sen jälkeen kun ne olivat ostaneet Gabriellan, että he saivat laivan edullisesti. Jos asia on niin miksi laiva myytiin edullisesti?

Matti Kauppinen

#38

LainaaMuistaakseni Viking Line kehuskeli sen jälkeen kun ne olivat ostaneet Gabriellan, että he saivat laivan edullisesti. Jos asia on niin miksi laiva myytiin edullisesti?

Niinhän ne kehuskelivat, laivan hinta oli kuulemma puolet vastaavan tasoisesta ja kokoisesta uuden aluksen hinnasta. Muistan kuinka haastattelussa Vikingin toimitusjohtaja sanoi, että Rosella pistetään lähiaikoina myyntiin Gabriellan hankinnan johdosta. No, eipä ole Rosellaa vieläkään myyty ja mahdetaankohan lähitulevaisuudessa myydäkään?

Saattaa olla, että muistan väärin, mutta muistaakseni joku ruotsalainen pankki oli painostanut Sea-Linkiä myymään SC:n, koska Sea-Linkin taloudellinen tilanne oli heikonpuoleinen silloin, en kuitenkaan ole varma tästä.