Marina tuuliajolla Bengtskärin vesillä

Aloittaja Mikko-Oskari Koski, 13.08.2001, 19:21:30

« edellinen - seuraava »

Mikko-Oskari Koski

Hankolaisen Moed Engineering-yhtiön vesibussi Marina joutui sunnuntaina 12.8.2001 tuuliajolle yrittäessään rantautua Bengtskärin majakkasaareen ja kolautti potkurinsa salakariin niin, ettei alus ollut ohjattavissa. Jensenin varustamon Anna hinasi Marinan suojan puolelle ja meripelastusalus Arun vei sen turvaan Kasnäsiin. Osa matkustajista vietiin maihin muilla konsteilla, yksi sairaskohtauksen saanut helikopterilla.

Tapaus herättää kysymyksen miksi Bengtskärin kaltaiseen ulkomerikohteeseen annetaan liikennelupa Marinan kaltaiselle, noissa olosuhteissa melko köykäiselle vesibussille. Marinan pelastusvälineiostöt ovat ajan tasalla, mutta muuten... Itse olen tehnyt matkan sekä Annalla että Marinalla ja jos pitäisi valita, olisi selviö, että Jensen pesee Moedin suunnilleen joka sektorilla, tarjoilusta merikelpoisuuteen.
"Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka"
Carl-Erik Creutz, 1950

Aleksi Lindström

#1
Mulle herätti kysymyksen Hesarin ja YLEn tekstitv:n uutisointi: "Matkustajalaiva tuuliajolla". Mikä hemmetin LAIVA?!? Sehän on 15-metrinen purkki! Meinasin soittaa taas STT:lle ja muualle mutten sitten viittinytkään... Laiva...! >:( >:(